Elutasította a Fővárosi Törvényszék a Klubrádió keresetét

2021. május 06. – 11:42

frissítve

Elutasította a Fővárosi Törvényszék a Klubrádió keresetét
Fotó: Klubrádió

Másolás

Vágólapra másolva

„Nem akarok csúnyán fogalmazni, de a Klubrádió koldulásból él” – mondta a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsának ügyvédje csütörtökön a Fővárosi Törvényszéken. A Klubrádió üzleti terve volt ugyanis az egyik lényeges kérdése annak a pernek, amit a rádió indított a Médiatanács ellen, amikor a hatóság kizárta a rádiót a Budapest FM 92,9 MHz közösségi rádiós pályázatból. A Klubrádió azt szerette volna elérni, hogy az eredeti határozat minden pontját semmisítsék meg és kötelezzék új eljárás lefolytatására a hatóságot.

A Médiatanács három érvénytelenségi ok miatt zárta ki a Klubrádiót, amelyekről a Média 1 korábban már beszámolt, ezek alapján a perben arról kellett döntenie a bíróságnak, hogy

  • ismétlésnek számít-e a Reggeli gyors című műsor ismétlése akkor, ha nem a teljes adást, hanem annak egyes interjúit játszák le változtatást nélkül,
  • könnyen tisztázható vagy a pályázásból kizáró oknak számít-e az, hogy a pályázatban egy ponton hibásan tüntették fel egy műsor hosszát,
  • elfogadható-e a Klubrádió pénzügyi, üzleti terve.

A bíróság mindhárom kérdésben az NHMM Médiatanácsának adott igazat, és megállapította, hogy a hatóság minden tekintetben teljesen jogszerűen járt el a Klubrádió kizárásakor. Ez alapján a Klubrádió keresetét elutasította, a rádiót pedig 300 ezer forint perköltség és 35 ezer forint illeték megfizetésére kötelezte. A határozat ellen még lehet fellebbezni.

Az alaki ok

A Klubrádió a tárgyaláson amellett érvelt, hogy a Reggeli Gyors című műsor több önálló interjúból áll, ezért ha egy-egy interjút teljes egészében ismételnek meg, az a Reggeli gyors ismétlésének számít. Ezért lehet eltérő a beadott műsortervben az eredeti és a megismételt műsoridő, így nem állja meg a helyét az az alaki érvényességi ok, amire hivatkozva a Médiatanács kizárta a frekvenciapályázatból.

Az NMHH jogi képviselője a tárgyaláson többek között arra hivatkozott, hogy ha egy több órás tenisz meccs helyet egy sportadó rövidebb részleteket vetít, az nem ismétlés, hanem összefoglaló. A hatóság álláspontja szerint ehhez hasonlóan nem minősül ismétlésnek a Klubrádió műsortervében a „reggeli gyors ismétlése”-ként feltüntetett műsor.

A Fővárosi törvényszék határozata a Médiatanács álláspontját fogadta el, arra hivatkozva, hogy az eredeti műsor és annak „ismétlése” időben lényegesen eltér egymástól, illetve a pályázati anyag szerint szerkesztői szabadság elvét szem előtt tartva állítják össze annak a tartalmát, így nem minősülhet ismétlésnek.

A tartalmi ok

Egy másik műsor ismétlésénél a műsortervben 5 percnyi eltérés volt, ezt a Médiatanács olyan tartalmi oknak minősítette, amely miatt szintén elutasította a Klubrádió pályázatát. A Klubrádió képviselői szerint ez a pályázati anyagban csak egy adminisztratív hiba volt, amelyet könnyen tisztázhatott volna a hatóság törvényes keretek között anélkül, hogy egyből kizárta volna a rádiót. A Főváros Törvényszék ugyanakkor a Médiatanácsnak adott igazat. Az indoklás szerint mivel ez is olyan elem, amely értékelésre kerül a pályázat elbírálásakor, így helytálló az, hogy ebben a kérdésben nem volt helye sem hiánypótlásnak, sem felvilágosítás-kérésnek.

Az üzleti és a pénzügyi terv kérdése

A rádió képviselői a tárgyaláson többször hangsúlyozták, hogy a Klubrádió 22 éve sugároz, a működőképességét folyamatosan és jogszerűen fenntartotta, és amellett érveltek, hogy a rádió üzleti terve tényszerű és megfelelt a pályázati kiírásnak. A rádió jogi képviselői szerint

ez a kifogás nagyon szomorú, mert az látszik belőle, hogy az NMHH Médiatanácsa már a frekvencia pályázat kiírása előtt eldöntötte, hogy a Klubrádió nem pályázhat, mivel hatóság gazdasági működésre vonatkozó kifogásai mind olyanok, amelyeket korábban ismert.

Ennek ellenére a Klubrádió fenntartja azt, hogy az üzleti terve megfelelt a pályázati kiírásnak – mondták, kiemelve azt, hogy a hallgatói támogatások az elmúlt időszakban az előzetes várakozásaikat is meghaladták, szerintük ennek mértékét óvatosan becsülték meg a pályázati anyagban.

Az NMHH ugyanakkor a bíróságon is azt képviselte, hogy a Klubrádió gazdasági működése bizonytalan – erre utalt a cikk elején kiemelt idézetben a Médiatanács jogi képviselője, szerinte ugyanis támogatások, mint nem piaci bevételek, nem tervezhetők megfelelően – és törvénytelen.

Ebben a kérdésben szintén a hatóság javára döntött a Fővárosi Törvényszék határozata, amely szerint egyértelmű, hogy a társaság jegyzett tőkéjével gond van, ez beavatkozást igényel és az is tény, hogy a pályázat benyújtásakor nem folytattak törvényes működést. Az indoklásban elhangzott, hogy

lehet rádiót működtetni támogatásokból is, de ez nem váltja ki azt, hogy a törvényes feltételeknek is meg kell felelni.

A Klubrádió elhallgatása, a per háttere

A 92.9-es frekvenciára 2014-ben költözött a Klubrádió az addig használt 95.3-ról, elölről kezdve ezzel a korábban elnyert 7 éves jogosultságát a sugárzásra. 2020 végén a fideszes delegáltakból álló Médiatanács nem újította meg a rádió frekvenciahasználati jogosultságát, és elkezdte előkészíteni a pályázatot a 92.9 használatára.

A pályázaton a Klubrádió mellett a Spirit FM-et működtető Közösségi Rádiózásért Egyesület és egy 2020 márciusában alapított cég, az LBK Médiaszolgáltató 2020 Kft. indult, előbbi az ATV-hez, utóbbi Bíró Balázshoz, Andy Vajna egykori médiajogászához köthető. A pályázaton nem született győztes, a Klubrádiótól hiánypótlást kértek, a másik két pályázatot alaki hibák miatt érvénytelennek találták. A Közösségi Rádiózásért és az LBK által benyújtott jogorvoslati kérelem miatt, annak lezárultáig a frekvenciapályázatot a Médiatanács januárban felfüggesztette. (Minderről bővebben ebben a cikkünkben olvashat.)

A Klubrádió még az eredeti, a frekvenciahasználat hosszabbítását megtagadó 2020-as médiatanácsi döntést megtámadta a bíróságon, de az ellenük ítélt februárban, így a rádiónak végül el kellett hallgatnia a 92.9-en február 14-én éjfélkor, az utolsó napról készült az alábbi videó, azóta csak neten folytathatta a műsort.

Mivel időközben a Közösségi Rádiózásért és az LBK is visszavonta a jogorvoslati kérelmét, két nappal a Klubrádió elhallgatása után a pályázat a 92.9-re újraindult, a Médiatanács elfogadta a Klubrádió hiánypótlását, majd márciusban nyertes nélkül lezárták a pályázatot.

Ezt a döntést perelte most a Klubrádió Zrt.

Április elején a Médiatanács úgy döntött, hogy május 3. és október 29. között, ideiglenesen a Spirit FM szólhat a frekvencián. A döntés, illetve az, hogy az ATV-közeli Spirit FM „elfoglalta” a frekvenciát, amiért továbbra is küzd a Klubrádió, sokakat felháborított, például Tamás Gáspár Miklós az ATV és a Spirit bojkottjára szólított fel, Hadházy Ákos is a bojkott mellett döntött. Az ATV/Spirit úgy reagált, hogy az nem segítene a Klubrádión, ha ők nem sugároznának a frekvencián.

Ha a pert a Klubrádió megnyerte volna, akkor a Spiritnek távoznia kellett volna a frekvenciáról.