2024. november 18. – 22:05
Még csak nemrég ért véget Az Árulók – Gyilkosság a kastélyban második évada, de az RTL máris tovább üti a vasat, és alig több mint egy hónappal később már le is adják a harmadik évadot, amiben kétszezonnyi celeb után ezúttal civil emberek keresik egymás közt a gyilkost.
Nyári Gábor, az Árulók szenior kreatív producere az első epizód sajtóvetítésén elmondta, hogy sokkal inkább a „körülmények kényszerítő ereje” és nem előre megfontolt stratégia indokolta a döntést, hogy ilyen hamar kihozzák a harmadik évadot. A producer arról is beszélt, hogy a készítőknek nem volt céljuk celebeket gyártani a civilekből, épp ellenkezőleg: olyan indulókat kerestek, akik versenyezni akartak, és nem híressé válni, ennek ellenére nem tartják kizártnak, hogy az Árulók hatására celeb válhat egyes szereplőkből.
A készítők egy hosszadalmas, négykörös casting során választották ki a 22 indulót. Nyári Gábor és kollégája, Selmeczi Viktória – a műsort gyártó Paprika Studios kreatív producere – a sajtóvetítés után elmondta, hogy körülbelül 5 ezer civil jelentkezett a műsorba, ami hatalmas szám, tekintve, hogy utoljára a Való Világ aranykorában mutattak ekkora érdeklődést egy műsor felhívására.
A jelentkezők közt pszichológusok és trénerek voltak túlsúlyban, illetve akadtak filmesek, tévések és újságírók is. Ennek ellenére végül sikerült egy sokszínű gárdát összeállítani, az indulók közt van társasjátéktrénertől kezdve jogászon, fuvolaművészen át egészen az erotikusregény-íróig mindenféle versenyző.
A harmadik évad sajtóvetítésén Árpa Attila elmondta, hogy a civil indulók „őszintébbé és durvábbá” tették az alapjaiban is igazságtalan és könyörtelen játékot, mivel nem befolyásolta őket a közös előismeret, és a népszerűséggel járó elvárások sem.
Hatásvadász módon azért hozzátette, hogy „a vérük pont olyan vörös, mint egy híres emberé”, a föld alatt pedig „több ezer kukac rajong majd a bomló testükért”. Az mindenesetre frissítő, hogy a civilek kevésbé játsszák meg magukat, és tapasztalat hiányában nem is idomulnak olyan könnyen egy show-műsor bejáratott paneljeihez. Fontos hozzátenni, hogy a holland licencen alapuló Árulók a legtöbb országban civil játékosokkal futott, néhány helyen pedig celebek és civilek vegyesen szerepeltek benne. Az RTL stratégiája az volt, hogy hírességekkel bebetonozzák a formátumot, hogy a sikerre vitt név alatt már hétköznapi emberek ármánykodását is eladhassák.
A második évad gyakran belterjes és bratyizós-szakmázós hangulata valóban a múlté, ez pedig rendkívül jót tesz a műsornak, ami épp az esetlenségében és hétköznapiságában lesz valódibb és természetesebb. Így néha olyan érzésünk lehet, mintha nem is egy realityelemekkel operáló vetélkedőt, hanem egy letűnt kor még eladható valóságshow-ját néznénk. A civil szereplők tanácskozásai a festői, nádasdladányi kastély kertjében például a Való Világ korábbi – még nézhető – évadainak idilli, ismerkedős pillanatait juttatják eszünkbe.
Az egyik szereplő, a kétméteres magasságát rendre hangsúlyozó Alexy Viktor marketinges szerint a műsor elején „régi gimis hangulat” uralkodott, és nem tévedett: a 22 fős csapat valóban olyan, mint egy frissen összeállt osztály, ahol az évnyitó után – és a régi-új osztályfőnök, Árpa Attila megérkezése előtt – még kialakulóban van a csapatdinamika és a hierarchia: mindenki keresi azt a csoportot, ahová a legjobban be tud illeszkedni. Ez olykor megtörik, a szereplők pedig több időt is együtt töltenek nagy csapatokban, van, hogy családi idillt idézve a biliárdasztal köré gyűlnek, és együtt játszanak.
Mivel a szereplők nem ismerik egymást, így bárki azt hazudhat magáról, amit szeretne, ez pedig felülírja és fel is frissíti a műsor megszokott menetét.
Nincs közös M1-es múlt, a versenyzők nem szerepeltek együtt az RTL valamelyik műsorában, és nem ismerjük a bulvár által kiforgatott, tönkrement házasságaikat sem.
Győri-Nádai Réka épp ezért egyszerű trénerként mutatkozott be, és direkt kihagyta, hogy társasjátékokra specializálódott, dr. Rátkai Tímea (aki végzettsége szerint jogász, és egyetemen is oktat) esküvőszervezőnek hazudta magát, Kereki Kristóf eltitkolta, hogy színésznek tanul, Róka Gáspárt pedig teniszbíróként ismerték meg a társai, pedig civilben matematikus és üzleti elemző a foglalkozása.
Azért így is becsúszott pár figura, akiknek a neve a műsoron kívül máshonnan is ismerős lehet: Szűcs Gergely retorikai tréner például a Sziget Fesztivál Nagyszínpadának a speakere, az említett Alexy Viktor egy 47 ezer követővel bíró TikTok-profilon gyárt vicces tartalmakat, Trabach Veronika (akit tévesen felnőttfilmesnek hitt az egyik versenytársa) több színdarabban játszott, és a Mestercukrász című műsorban is feltűnt két évvel ezelőtt, Kovács Zsuzsanna pedig az RTL Álommeló című üzleti realityjében próbált szerencsét.
Azzal még bekavart egy kicsit az RTL, hogy a 22 induló közt van egy házaspár is, erről viszont a játékostársak nem tudnak semmit, és nekik sem szabad felfedniük magukat. Szekeres Szilvia és Antunovics Ferenc az első részben még jól palástolják, hogy közel két évtizede házasok.
A készítők érthető módon sok időt hagytak a műsoridőből arra, hogy bemutassák a civil szereplőket és az ő megismerkedésüket, így az évadnyitó lassabb folyású, és leginkább a részleteiben, párbeszédeiben és a dinamikájában rejt újdonságokat, a szokásos köröket (érkezés fekete autókkal, Árpa Attila üdvözlése, éjszakai konklávé, az árulók kiválasztásának szeánsza) már mind ismerjük. Szembetűnő továbbá, hogy a szereplők a celebekkel ellentétben szenvedélyesebben, felesleges manírokat mellőzve taktikáznak és még jobban beleélik magukat a játékba. Látszik, hogy sokaknak ezek tényleg fontos pillanatok, és nem csak egy újabb műsort pipálhatnak ki a portfóliójukban.
Mivel nem jól tréningezett, felkészült tévésekről van szó, akik tudják, hogyan kell viselkedni a kamera előtt, az indulók még hajlamosak túlpörögni az első részben, és van, hogy túltolt, erőltetett humorizálással próbálják oldani a feszültséget az interjúszobában felvett nyilatkozataikban. Az első részben Győri-Nádai Réka társasjátéktréner, Szűcs Gergely retorikai tréner és Kereki Kristóf színészhallgató pörög túl a leglátványosabban. Az ő tökéletes antitézisük Stágl Olivér, aki szinte meg sem szólalt az első részben, viszont életművészként mutatkozott be, és egy vidrához hasonlította magát az áramvonalassága miatt.
Karriereket veszélyeztető „tét” hiányában mégis egész viccesre sikerült a nyitóepizód, a kínos elszólásokat pedig jobban elnézzük pár civilnek, mint Bereczki Zoltánnak.
Az első epizód elején a manipulatív várurat alakító Árpa Attila mellett visszatért Leopold, a szótlan komornyik is, akinek bár szimbolikus a szerepe, továbbra is jó filmes ízt ad a műsornak, amiben még mindig ütnek a szépen fényképezett átvezetők. Miután nagytotálra vált a kamera, rögtön az első percben azt látjuk, hogy egy maszkos csapat előre ássa a versenyzők sírját, az ilyen hatásvadász betétekben pedig megint csak erős a formátum. Rémes kivételek az éjszakai vágóképek, amikor mindenki aggodalmaskodva mered ki az ablakon, vagy forgolódik álmatlanul az ágyában:
ahogy Sváby Andrással, úgy egy kozmetikussal sem működnek ezek a hangulatfestő jelenetek.
Újrahasznosított ötletekből most sincs hiány, az első részben rögtön visszahoztak egy játékot a második évadból. A színekkel elkülönített csapatoknak aranyat kell gyűjteniük a versenyzők nevével ellátott sírokból miközben két mesterlövész sorozza őket a távolból paintballfegyverekkel. Árpa Attila versenyzőkkel készített interjúit is átemelték az előző szezonból, ami még mindig úgy néz ki, mint egy vidéki tévé helyi tehetségeket felvonultató magazinműsora.
Ez a blokk csupán azért fontos, mert itt derül ki, hogy a szereplők árulók, vagy gyilkosok szeretnének lenni. A korábbi két szezonhoz képest most meglepő módon a legtöbben az utóbbit választották, így a Nyári Gáborék által emlegetett játékosi vérszomj valóban erősebb, mint eddig valaha. Ez akkor is érezhető volt, amikor lekerült a három gyilkos (Sári Leonóra, dr. Rátkai Tímea és Győri-Nádai Réka) köpenye: a nők „boszorkánykört” alapítottak és rögtön „girl powert” kiáltottak, és minden eddiginél lelkesebben kezdtek el gyilkos terveket szőni, illetve kiválasztani azt, hogy ki legyen a negyedik áruló, akit társuknak választanak.
Az egyelőre felületes konfliktusok a papírforma szerint itt is az első játéknál buktak ki. Róka Gáspár fontoskodása addig fajult, hogy beszólt valamelyik társának, hogy vigyázzon a szájára, és ne káromkodjon annyit, amire Szűcs Gergely ingerülten vágott vissza Rókának. Itt fontos megjegyezni, hogy ez papíron még mindig csak a demó verziója annak, amit későbbre ígérnek a készítők.
Feltűnő, hogy Árpa Attila ezúttal is kevésbé nyomja fullba a narcisztikus szociopatát, és rosszul öregedő, szexuális töltetű mondatok pufogtatása helyett csak akkor ejt erős mondatokat, amikor az tényleg indokolt. Árpa puhulását már a második évadban is érezni lehetett, és most is sokat javít az élményen, hogy diszkrétebben viszonyul a szereplőkhöz. Az elérhetetlen, mindenekfelett álló várúr szerepét továbbra is úgy tudja a legjobban megtartani, ha a kínos gyóntatás helyett csak a közösséghez szól, és nem ereszkedik le a belemenős párbeszédek szintjére, bár a műsorban később biztosan erre is lesz példa.
Az Árulók harmadik évada lassan, de biztosan folydogál, és még nem tudni, hogy pontosan milyen irányba fog elmenni. Az első rész mintha a béta-verzióját kínálná annak az őrületnek, amivel a műsort promózzák, de ha hihetünk a vezető producernek, aki szerint a kezdeti önfeledtség hamar élet-halál harcba csap át, akkor biztosan érdemes lesz követni a folytatást.