Három új részecskét fedeztek fel a svájci nagy hadronütköztetőben

2022. július 6. – 11:12

frissítve

Három új „egzotikus részecskét” sikerült megfigyelni a svájci nagy hadronütköztetőben (LHC), amelyben háromévnyi szünet után kedden végezték az első kísérletet, írja az MTI.

Az Európai Nukleáris Kutatási Szervezet (CERN) genfi létesítményében a világegyetem fizikai törvényszerűségeit vizsgáló kísérleteket indították újra.

A Genf mellett található nagy hadronütköztető csaknem 14 éves. A 27 kilométer hosszú, gyűrű alakú alagúttal rendelkező részecskegyorsítót 2018 decemberben állították le karbantartás és továbbfejlesztés céljából, idén április végén indult újra.

Mike Lamont, a CERN technológiai vezetője szerint a fejlesztésnek köszönhetően megnyílt az út az új felfedezések előtt.

2008-as debütálása óta ez volt a harmadik alkalom, hogy az LHC-ütköztetéseket végeztek benne. A kutatók egyebek mellett az apró részecskék keletkezési és bomlási folyamatai által létrehozott anyagról és antianyagról, valamint a sötét anyagról akartak többet megtudni.

A keddi kísérletben a kutatóknak egy új pentakvarkot és egy tetrakvark-párt sikerült felfedeznie. A megfigyelt három új részecske abban segíthet a fizikusoknak, hogy jobban megértsék, hogyan kötődnek össze a kvarkok összetett részecskévé.

A kvarkok olyan elemi részecskék, amelyek általában kettes-hármas csoportokban egyesülve hadronokat képeznek, például protonokat és neutronokat, amelyek az atommagot alkotják.

A nagy hadronütköztető kísérleteinek egyik legérdekesebb eredménye, hogy 2012-ben – fél évszázaddal a feltételezésük után – sikerült bizonyítani az isteni részecskének is nevezett Higgs-bozon létezését. 2018-ban az LHC ATLAS kísérletével bizonyították a Higgs-bozon B-kvarkokra való szétesését is.

A szubatomi részecske központi helyet foglal el az úgynevezett standard modellben, ami megmagyarázza a részecskefizika alapjait.