Mindenkit meglepett az Év Autója választás végeredménye: egymás után kétszer is megnyerte a díjat egy autómárka
2025. január 10. – 13:59
Ezt a cikket a Telex és az autóMAGAZIN együttműködésének keretében olvashatják.
Melyik lesz a következő Év Autója? – kérdezik gyakran a nemzetközi zsűri 23 országból származó 60 tagjától, így tőlem is. A válasz az eredményhirdetés után már nyilvános: 2025-ben a Renult 5 E-Tech Electric/Alpine A290 páros nyerte meg a díjat.
A végső szavazás előtt azonban mindig nehéz erre válaszolni, mert számos típust csak év közben mutatnak be, és azok is részt vehetnek a versenyen. Ezúttal még olyan újdonságok is felkerülhetnek a szakújságírókból álló zsűri listájára, amelyek csak 2024 októberében jelentek meg. A későn érkezők esélyeit csökkentheti, hogy nem marad elég idő arra, hogy legalább a zsűritagok fele kipróbálhassa őket, és így csak az egy évvel későbbi szavazáson vehetnek részt.
A sokszor ismételt kérdés még gyakoribbá válik Az Év Autója szavazás első, általában november–december táján esedékes fordulója után. Ekkor ugyanis hét típusra szűkül az addig az egész éves újdonságokat felölelő lista. Idén összesen 42 vadonatúj autó szerepelt rajta, ebből került a döntőbe az Alfa Romeo Junior, a Citroën C3/e-C3, a Cupra Terramar, az új Dacia Duster, a Hyundai Inster, a Kia EV3 és a Renault 5 E-Tech Electric/Alpine A290 – melyek mindegyikét az autóMAGAZIN-ban és a Telexen is bemutattuk.
A komplikációk miatt zsűritagként legfeljebb széttárhatjuk a karunkat a kérdés hallatán, hiszen a döntésben részt vevő szakújságírók előzetesen legfeljebb csak azt árulhatnák el, hogy melyek a személyes kedvenceik. Az Év Autója szavazás hagyományos menetrendje korábban az volt, hogy február elején utoljára összejött a teljes zsűri, hogy még egyszer kipróbálják a döntőbe jutott hét autót. Korábban február végén, esetleg március elején kellett leadni interneten keresztül a végső sorrendet, amikor a zsűritagoknak fejenként 25 pontot kellett elosztaniuk a hét döntös autó közt, de tíznél többet egyiknek sem adhattak. Az időpont nem volt véletlen, az eredményhirdetés helyszíne és időpontja ugyanis a Genfi Autókiállítás nyitónapja előtti délután volt.
Csakhogy időközben borult a rend, a Genfi szalon ugyanis végleg megszűnt. Ezért a 2025-ös Év Autója szavazást előre kellett hozni úgy, hogy az eredményhirdetést a január 10-én nyíló Brüsszeli Autókiállításon lehessen megtartani. Emiatt annak a bizonyos utolsó próbának az időpontját is közvetlenül az eredményhirdetés előtti napokra tették. Ez azonban nem jelentett változást a szavazás menetében, a zsűritagok továbbra is egymástól teljesen függetlenül, titkosan, interneten keresztül szavazták meg az Év Autója díj győztesét.
A pénteken esedékes eredményhirdetésig az eredményt kizárólag a zsűri elnökségének három tagja ismerte, akik kiértékelték a pontozást, és felállították a végső sorrendet. Mivel a leadási határidő csütörtök este volt, nekik is csak pár óráig kellett őrizniük a titkot. Egészen fél tizenkettőig, amikor kezdetét vette az eredményhirdetés.
A 2025-ös választásnak mégis volt egy titkos tippje: sokan vélték, hogy egy bizonyos típusnak áll a zászló, viszont ezt a véleményt megingatta, hogy gyártója, a Renault tavaly elnyerte az Év Autója díjat a Scenickel. Olyanok is akadtak, akik szakmai alapon kritizálták a Renault 5 E-Techet, mert kicsit drágábbnak ítélték két fő riválisánál, a Citroën C3/e-C3-nál és a Hyundai Insternél, vagy egy másik döntőbe jutott típust tartottak a legjobbnak.
A szavazás résztvevői nagyon eltérő véleményt alkotnak a mezőnyről, ezért is jó, hogy a pontozás összesítése alapján végül mindig csak egy típus kaphatja meg a díjat. Idén, 2025-ben megismétlődött, ami korábban csak egyszer fordult elő az Év Autója választás történetében.
Ahogy 1995-ben és 1996-ban egy-egy Fiat nyert, most a Renault-val történt meg ugyanez. 2024-ben a Scenic, idén, 2025-ben pedig a Renult 5 E-Tech Electric/Alpine A290 páros szerezte meg a díjat, mégpedig 353 ponttal.
Ahogy a szavazás pontjai egymás után felkerültek a kivetítőre, már öt ország szakújságíróinak szavazata után biztosítottnak látszott a retro formavilágú Renault villanyautó elsősége. Csupán a Kia EV3 került a közelébe egy rövid időre, így a koreai márka új elektromos SUV-ja végül 291 ponttal szerezte meg a második helyet. A remek ár-érték arányú Citroën C3/e-C3 került a képzeletbeli dobogó harmadik fokára 215 ponttal. A negyedik helyen a Dacia Duster végzett 172 ponttal, hozzá szorosan az ötödiken a Hyundai Inster 168 ponttal, míg a hatodik helyen a Cupra Terramar zárt 165, majd a hetedik helyen az Alfa Romeo Junior 136 ponttal.
Én elég nehezen hoztam meg a döntést, mert mint minden zsűritagnak, nekem is voltak kedvenceim a döntőbe jutott hét típus közt. Különösen a kisautók jöttek be, és azok közül is leginkább – abc sorrendben – a Citroën C3, a Hyundai Inster és a Renault 5. Számomra az szólt mellettük, hogy mindegyik kedvező árszintet képvisel, bár nem egyformán, hiszen míg a Hyundai és a Renault csak elektromos hajtással kapható, a Citroënt belső égésű motorral is gyártják, ami így több millió forinttal olcsóbb a méretazonos villanyautóknál.
Valójában éppen ez nehezítette meg számomra a döntést. Ott volt a praktikus, jó ár-érték arányú és olcsó kivitelben is kapható Citroën, vele szemben a zseniálisan sokféleképpen átalakítható, szintén nagyon praktikus és nagy autósan felszerelt, elektromos autók szintjén szintén kedvező árú Hyundai Inster, illetve a kívül-belül rendkívül vonzó, korszerű technológiát felvonultató, szintén kedvező árszintről induló és még szórakoztatóan is vezethető Renault 5, amelynek ráadásul a még vagányabb, bár drágább Alpine A290 változatát is figyelembe kellett venni a szavazás során.
A három kisautó versenyében nálam végül az utóbbi, vagyis a Renault 5-ös vitte el a prímet egy további tulajdonságával. Az Év Autója választáson a zsűritagok mindegyike körülbelül olyan szempontok alapján rangsorolja az autókat, hogy melyik praktikusabb, melyik hajtáslánca takarékosabb és erősebb, melyik nyújtja a leggazdagabb felszereltséget az áráért, melyikben található valamilyen átütő műszaki újdonság, melyik a biztonságosabb, és melyiket kellemes vezetni.
Amelyik mindebben a többi fölé emelkedik, vagy legalábbis amelyikről az adott zsűritag úgy gondolja, hogy ilyen, azt teszi a saját pontozása első helyére. Az alapvető szempontokon felül igazán az az autó méltó leginkább Az Év Autója címre, amelyik valamilyen további paraméterével kiemelkedik a többi közül. Vagyis ha öt, tíz, húsz évvel később visszatekint rá bárki, akkor azt mondhatja, hogy megérdemelte a díjat. Ez az autó idén szerintem a Renault 5 E-Tech Electric/Alpine A290 páros volt, ezért tettem az R5-öst az első helyre, 7 ponttal.
Az előzőek fényében a második helyezettem elsőre talán meglepően hangzik. Az ugyanis nem egy másik kisautó, hanem a Kia EV3 volt 5 ponttal, mert úgy láttam, hogy az felel meg leginkább az alapvető szempontoknak. Bár drágább, mint a kisautók, az EV3 egy kategóriával nagyobb is azoknál, ráadásul saját kategóriájában igazán nagyszerűt nyújt, elfogadható áron. Úgy is mondhatjuk, hogy korrekt autó korrekt áron. Helykínálatában, csomagtartójának variálhatóságában, fedélzeti rendszereiben és azok kezelhetőségében, úttartásában, elektromos hajtásláncának élénkségében és takarékosságában, felszereltségében, ár-érték arányában is kimagaslót nyújt.
A harmadik helyre, 4 ponttal ismét egy kisautót, a Citroën C3-at tettem, mert alacsony indulóára mellett figyelembe vettem praktikus, észszerű és túlzásoktól mentes megoldásait. Nálam a negyedik helyre futott be a Hyundai Inster 3 ponttal. Remek és praktikus városi elektromos kisautó, a hasonlókhoz viszonyítva szintén kedvező alapáron. A hét döntős közül az Alfa Romeo Juniort, a Cupra Terramart és az új Dacia Dustert egyformán 2–2–2 ponttal értékeltem. Mindhárom jó autó, hiszen másképp nem kerülhettek volna be a hetes döntőbe, de mindegyik másképp. Az egyik ebből, a másik abból a szempontból mutat kimagaslót, végül ezért kaptak nálam egyforma pontszámot.
Az Év Autója zsűri másik magyar tagja, Csikós Zsolt a Kia EV3-at tette a saját pontozásában első helyre 7 ponttal, a másodikra a Renault 5 E-tech Electric/Alpine A290 párost 6 ponttal. A harmadik helyen egyaránt 5–5 ponttal az Alfa Romeo Junior és a Hyundai Inster osztozkodott. A Citroën C3/e-C3 és a Dacia Duster egyaránt 1–1 pontot kapott tőle, míg a Cupra Terramar pont nélkül zárt nála.
A zsűri tagjainak pontozását, köztük a mienket is a www.caroftheyear.org oldalon lehet részletesen megtekinteni, ahol a zsűritagok által angol nyelven írt rövid vélemények is elolvashatók a döntőbe jutott típusokról. A Citroën C3-ról, a Hyundai Insterről, a Kia EV3-ról, és Renault 5 E-Tech-ről gazdag képgalériát tekinthetnek meg az automagazin.hu oldalon.
Szöveg: Gajdán Miklós, az autóMAGAZIN főszerkesztője, az Év Autója zsűri tagja