A Renault olcsó villanyautóját nem csak a formája miatt fogják szétkapkodni

2024. december 30. – 14:15

A Renault olcsó villanyautóját nem csak a formája miatt fogják szétkapkodni
Fotó: Malcolm Griffiths / Renault

Másolás

Vágólapra másolva

Ezt a cikket a Telex és az autóMAGAZIN együttműködésének keretében olvashatják.

Nem új ötlet, hogy egy autógyártó az eredeti forma modernizációjával és naprakész műszaki tartalommal idézi fel egy korábbi típusát. Az viszont elég kivételes, hogy a régi és az új értékek párosítása olyan jól sikerül, mint a Renault-nak az R5 E-Tech esetében.

Az új típusnak nem is egy, hanem három formai elődje van a márka történetében. Az első az 1972-ben megjelent eredeti Renault 5-ös, amit Michel Boué a szabadidejében tervezett, de amint a cég vezetői meglátták a rajzait, azonnal szabad utat adtak neki, majd megindult a hivatalos tervezési és fejlesztési folyamat. Megjelenése után azonnal sikeres lett az eredeti R5, és 1973-ban csak hajszálnyival maradt le Az Év Autója címről.

Az 1984-ben piacra dobott második generáció több mint egy évtizeden át szerepelt a Renault kínálatában, és sikerében biztosan jelentősége volt annak is, hogy az Marcello Gandini tervezte, aki rengeteg olasz szuperautó formáját vetette papírra. Nyugodtan mondhatjuk harmadik, önálló formának a Marc Descamps-tól származó R5 Turbo nevű középmotoros, jó arasznyira kiálló légbeömlőket viselő, durván kiszélesített hátsó sárvédőkkel szerelt, alapvetően ralira tervezett autót is, amelyet élőben persze csak kevesen láthattak, mert valódi ritkaság volt.

A hármas eredet ellenére kimondottan 21. századi az új E-Tech. A bemutató helyszínén sétáló óvodáscsoportok figyelmét is felkeltette, a huszonévesek videózták és posztolnak róla a közösségi médiában, szép számú középkorú pedig szintén felemelt hüvelykujjal jelezte, hogy tetszik nekik, amit látnak. A Renault-nál büszkék is az újdonságra, aminek azzal adtak hangsúlyt, hogy az autó tucatnyi különböző pontjain találkozunk francia trikolórral, gall kakassal, az R5-felirattal és kontúrral.

Az eredeti Renault 5 sok technikai részletet vett át korábbi modellekből, de ezúttal nem ez a helyzet, hiszen az R5 E-Tech kizárólag elektromos hajtással készül, sőt, a márka új AmpR Small elektromosautó-platformja is ebben a típusban mutatkozik be. A műszaki alapok tervezésekor nemcsak az alacsony ár volt fontos szempont, de a környezetvédelem is, ezért a Renault-féle villanymotorokban nincs állandó mágnes és ritkaföldfém. Az új R5 40 vagy 52 kilowattóra kapacitású akkumulátorral rendelhető, hatótávja pedig ettől függően 312 vagy 410 kilométer lehet két feltöltés közt. A kínálatban 95, 120 és 150 lóerős motorváltozatok szerepelnek, de a legerősebb csak a nagyobb kapacitású akkumulátorral együtt elérhető. A maximális töltési teljesítmény a kisebbik akkunál 80, a nagyobbiknál 100 kilowatt, amivel a Renault 5 E-Tech mindkét verziója fél óra alatt feltölthető 15-ről 80 százalékra, a váltakozóáramú fedélzeti töltő pedig 11 kilowattos. Az őseihez hasonlóan elsőkerék-hajtású az új R5, és a teljes hajtásláncot előre, a hagyományos motortérbe építik be.

A típus könnyűnek számít az elektromos autók sorában, hiszen négy méter alatti, 3,92 méteres hosszához 1450 kilós önsúly társul. Ez is közrejátszik abban, hogy Renault újdonsága igazi fürge, városi autó. Közvetlen kormányával könnyű manőverezni, élénken gyorsul, és bár jó belőle a kilátás, parkolásnál azért sokat segítenek a kamerák is.

A beltér szintén modern, de ezt is telerakták az ikonikus elődökre való utalásokkal. Ilyen például a szélvédő alatti rész formája és csíkos varrása, vagy éppen az R5 Turbóéhoz hasonló első ülések, de ezek hosszabb távon sokkal komfortosabbak, mint a mintául szolgáló sportverzióban voltak. Minden retró utalás ellenére tökéletesen sikerült a jelenkor egyik legjobb infotainment rendszerének az integrációja is. Az R5-ben stílustörés lett volna egy nagy méretű tablet beépítése, ezért a műszerfal meghosszabbításaként szolgáló kisebb egység kapott helyet benne, ami némileg átdolgozott jelzésképpel tökéletesen ellátja a feladatot a Google Android operációs rendszer segítségével.

Fotó: Jed Leicester / Renault Fotó: Jed Leicester / Renault
Fotó: Jed Leicester / Renault

A kormány körül talán egy kicsit sok a kezelőkar, hiszen itt találjuk a márka típusaiban évtizedek óta hagyományos elemnek nevezhető rádióvezérlő oszlopot, továbbá takarásban a két, szintén ismerős bajuszkapcsolót az irányjelzőhöz, illetve az ablaktörlőhöz, és az utóbbi fölé magasodik a fokozatválasztó kar is. Bár ez is jó formájú alkatrész, de jobb helye lenne a középkonzolon, ahogy a legtöbb autóban.

A Renault mérnökei nem véletlenül tették oda az irányváltót, ahol van. Így ugyanis egyetlen gyors ujjmozdulattal tudunk váltogatni a D és B állás közt, akár menet közben is. Az első fokozat szinte szabad gurulást, vitorlázást tesz lehetővé, ha levesszük a lábunkat a gázról, a másodiknál viszont jól érezhetővé válik a sokkal erősebb visszatáplálás. Ezzel majdnem egypedálos lehet az R5 E-Tech vezetése, amikor a gyorsításhoz lenyomjuk a gázpedált, ha pedig felengedjük, az autó azonnal lassulni kezd. Villámgyorsan válthatunk a D és B üzemmódok közt, az előre- és hátramenet közötti kapcsolás viszont lassabb, mint amit más elektromos autóknál megszoktunk, ezért nem lehet kapkodni vele.

Nincs ilyen gond a szellőzőrendszer használatánál. Minden funkció takaros, önálló fizikai gombot kapott a középkonzolon, és villanyautótól nem teljesen megszokott módon nagyon hatékonyan páramentesít illetve fűt az új Renault 5. Ez persze látszik a fogyasztási adatokon is, de a tervezők alighanem úgy gondolták, hogy érdemes pár kilowattot áldozni a komfortra, ha attól jobban érzi magát a vezető.

A vezetéstámogató rendszerek kialakításánál is ez lehetett a legfontosabb szempont. Remek megoldás, hogy a menürendszerben csak egyszer kell beállítanunk, hogy két gombnyomásra kikapcsolhassuk a sebességtúllépésre figyelmeztető funkciót, ami nem elég pontos ahhoz, hogy tényleg hallgathassunk rá, annyira viszont igen, hogy ne iktassuk ki teljesen. Meglepően ügyesen ismeri fel a sebességkorlátozó táblákat, amit nem túl feltűnően megjelenít a műszerfalon is. Ennek az a legnagyobb haszna, hogy a leolvasott sebességértéket egy kormánygombnyomással át lehet adni a tempomatnak. Érdemes is, hiszen ezzel megelőzzük az óvatlan gyorshajtásokat. A távolságtartó képessége lehetővé teszi, hogy valóban megszokott távolságból kövesse az előttünk haladó járművet. Elég finoman lassít, gyorsít, és nem esik pánikba percenként egy kanyartól vagy szembejövőtől sem. Gyakorlatilag a kormány bal oldalán található gombokkal irányíthatjuk az autót, igen kényelmesen.

A Renault 5 E-Technek erős ütőkártyái vannak Az Év Autója 2025 díj elnyeréséért vívott harcban. A sikerhez adott a megjelenése, a modern külsejébe remekül integrált retró elemekkel, amelyek egy cseppet sem csorbítják a könnyű és jó kezelhetőséget úgy, mint néhány hasonló szellemben készült autónál. Adott a modern technika, és az új típus 11 millió forintos indulóára is, ami a kis villanyautók közt igencsak versenyképesnek számít.

Fotó: autóMAGAZIN Fotó: autóMAGAZIN
Fotó: autóMAGAZIN

Akadnak azonban ellenérvek is. Az új R5 méretéből adódóan igazán csak az elöl ülőknek kényelmes. Ők lehetnek akár kétméteresek is, hiszen az első sor fej- és lábtere bőséges, és a vállaik sem fognak összeérni. Hátul viszont korlátozott a lábtér, így családi autónak akkor sem ideális választás ez a Renault, ha a csomagtere a 326 literes befogadóképességével a kisautó kategóriában elfogadható nagyságúnak számít. Családi felhasználásra továbbra is a tavalyi Év Autóját, a Scenic-et kínálja a márka.

Éppen a tavalyi díj lehet az egyik akadálya annak, hogy 2025-ben a Renault 5 E-Tech legyen az Év Autója. Bár a zsűri amennyire lehet, elfogulatlanul szavaz, az azért ott lehet a gondolataik mélyén, hogy két egymást követő évben ugyanaz a gyártó csak akkor nyerjen, ha tényleg nagy dobással került a döntőbe.

A másik ellenérv az lehet, hogy az ős-R5 hírnevét nem kis részben a sportsikerek alapozták meg, az újdonság legerősebb változata viszont csak 150 lóerős. Ez hétköznapi használathoz bőven elég, sőt, 120 lóerővel sem alulmotorizált az új Renault villanyautó. Aki többet akar, az választhat a szintén az új R5 alapjaira épített Alpine A 290 modellek közül, amelyek 178, vagy 217 lóerősek. A Renault egy kicsit zokon is vette, hogy egybevonva kapta a jelölést az R5 és az A290, pedig szerintük egészen más a két típus. Ebben van is némi igazság, bár a rövid Alpine-próbán inkább a hasonlóságok tűntek fel. Szerintünk, és a zsűri szerint viszont akkora a formai hasonlóság az R5 és az Alpine közt, hogy nincs értelme külön megítélni a kettőt, sőt, az a sportosság, erő és dinamika, amit az utóbb motorjai adhatnak az autóhoz, inkább csak növelik az esélyt a díjra.

R5 Turbo 3E – Fotó: Renault
R5 Turbo 3E – Fotó: Renault

Az Alpine másságával kapcsolatban éppen a Renault szállította a legerősebb ellenérvet, az R5 Turbo 3E-verziót, amelyet két, a hátsó kerekeket hajtó villanymotorral gyártanak, teljesítménye pedig 500 lóerő. Ennek, illetve látványos karosszériaszélesítéseinek hála nagyon egyedi a csúcsmodell. Ez már tényleg nagyon más, mint a barátságos városi autónak szánt Renault R5 E-Tech Electric. Az új francia típus az Alfa Romeo Juniorral, a Citroën C3-mal, a Cupra Terramarral, a Dacia Dusterrel, a Hyundai Insterrel és a Kia EV3-mal együtt várja a végső szavazást, mielőtt január 10-én kihirdetik, hogy melyik viselheti az Év Autója 2025 címet.

Az új Renault 5 E-Tech teljes képgalériája itt található. Szöveg: Busánszky Lajos és Gajdán Miklós, az autóMAGAZIN főszerkesztője, az Év Autója zsűri tagja

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!