Meghalt Pavlics Ferenc, akinek az első holdjárót köszönhetjük

2024. február 15. – 16:51

Másolás

Vágólapra másolva

96 éves korában meghalt Pavlics Ferenc mérnök, aki a General Motors műszaki igazgatójaként felelős volt az első holdjáró tervezéséért és kivitelezéséért, írja a nyugat.hu.

A férfi 1928-ban született a Vas megyei Balozsameggyesen, a Budapesti Műszaki Egyetemen szerzett gépészmérnöki diplomát 1950-ben. 1956-ban disszidált az Egyesült Államokba, 1957-ben a General Motors kutatórészlegén vállalt munkát.

Mivel ekkor még nem beszélt angolul, eleinte műszaki rajzolóként dolgozott, de hamar mérnöki beosztásba került, miközben a Michigan Egyetemen posztgraduális képzésen is részt vett. 1961-ben a kaliforniai Santa Barbarába helyezték a GM villamosmeghajtású járművekkel foglalkozó kutatóközpontjába, ahol 1961-től, az Apollo-program meghirdetésétől kezdve együttműködött a Nemzeti Repülési és Űrhajózási Hivatallal, vagyis a NASA-val is.

Itt, a General Motorsnál lett belőle műszaki igazgató, és itt fejlesztették le az első holdjárót, az Apollo-program Lunar Roving Vehicle-jét. A járművet a Boeing fővállalkozásban, a General Motors pedig alvállalkozásban építette.

A prototípust először 1971. július 31-én vezették az Apollo–15 misszió során, így ez a modell (LRV–1) lett az első ember által vezetett terepjáró a Földön kívül. Még későbbi két jármű az Apollo–16 és az Apollo–17 misszióval is. Négy holdjáró készült el összesen, és három jutott el a Holdra, mindhárom ott is maradt a felszínen.

Pavlics Ferenc munkáját 1971-ben NASA-díjjal ismerték el. 2000-ben aranydiplomát, 2010-ben gyémántdiplomát kapott a Műegyetemen, 2005-ben a magyar autógyártás 100. évfordulóján a Műegyetemen megtartott ünnepség díszvendége volt. Megkapta a Magyar Köztársasági Érdemrend középkeresztjét is, és a Magyar Mérnöki Kamara tiszteletbeli tagja lett. A szervezet Gépészeti Tagozata Botka Imre-díjjal ismerte el munkásságát.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!