A mezítlábas, néptáncos lázadó, akiről nem szállnak le a kommentelők: Tóth Gabi portréja

2021. október 06. – 07:00

A mezítlábas, néptáncos lázadó, akiről nem szállnak le a kommentelők: Tóth Gabi portréja
Tóth Gabi fellép az 52. Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszuson – Fotó: Ambrus Marcsi / 52. Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszus

Másolás

Vágólapra másolva

Tizenhat éves kora óta a magyar kereskedelmi és bulvármédia középpontjában áll Tóth Gabi, akinek az ilyen-olyan ügyeitől folyamatosan hangos a sajtó. Mostanában éppen azért, mert látszólag megtért, felvett egy népiesebb stílust, elment énekelni Ferenc pápa elé, és egyre több NER-közeli produkcióban lehet őt látni, miközben egyre látványosabb a vele kapcsolatos népharag. Portrénkban arra próbálunk választ keresni, hogy miért alakult ki ez a helyzet, mi állhat a háttérben, és vajon ő dörgölőzik a NER-hez, vagy pont fordítva.

Viszonylag kevés olyan magyar közszereplőt lehet mondani, aki tinédzserkora óta folyamatosan a képernyőn van, és máig aktív bulvárszereplő. A legtöbben kiégnek, eltűnnek, elmélyülnek a saját privát életükben, azonban mégis akad ellenpélda. Tóth Gabi mindössze 16 évesen tűnt fel a Megasztárban, mint az első széria győztesének, Tóth Verának a húga, és bár a versenyt nem nyerte meg, Caramel és Pápai Joci mellett egyértelműen ő futotta be a legnagyobb pályát abból a garnitúrából.

Az más kérdés, hogy Tóth Gabi az ismertségét a zenei pályafutása mellett a hangos kirohanásainak, állandó balhéinak és folyamatos szerepléseinek is köszönheti. Mostanában pedig annak, hogy egyre több NER-közeli produkcióban bukkan fel, és az emberek egyre durvábban támadják a neten, ő pedig csak egyszerűen békésen szeretne élni, ahogy mondja. Vegyük gyorsan sorjába csak az elmúlt egy év történéseit az énekesnővel kapcsolatban:

  • 2020-ban az underground hiphopból a turulrap irányába forduló Fankadelivel elkészítette az Egy az isten című dalt. A szám a Pozsonyi csata című animációs film promóciójaként készült el, amelyet a Kásler Miklós vezette Magyarságkutató Intézet rendelt meg. Az animációs film technikai színvonala egy 20 évvel ezelőtt videójáték szintjét idézte, az ehhez készült videóklipben pedig Tóth népies öltözetben énekel istenről, hazáról és bárkaépítésről. A videóval kapcsolatban kétszer annyian nyomtak a nem tetszikre a YouTube-on, mint a tetszikre.
  • 2021 januárjában amolyan „csúcs Karen-húzáskéntkirúgatott egy kommentelőt a munkahelyéről, amiért a gyereke halálát kívánta egy hozzászólásban.
  • Később egy másik, hasonló karrierívvel rendelkező énekesnővel, Tóth Andival szólalkozott össze. Tóth Andi egy PR-posztban arról írt, hogy neki nem kezdődik a reggel tequila nélkül, mire Tóth Gabi egy zárt csoportban fakadt ki, hogy ezzel milyen rossz példát mutat a fiataloknak. Az egész aztán kiszivárgott a netre.
  • Majd elérkezett az Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszus (NEK) és maga Ferenc pápa, és az énekesnő ismét a figyelem középpontjába került.

Visszatalált a mezítlábas lányhoz

Hamar kiderült, hogy Tóth Gabi lesz az egyik fő fellépő a Hősök terén Ferenc pápa látogatása idején, majd nem sokkal később megjelent Az én szívem című dala, ami gyakorlatilag egy országimázs-videó, valahogy úgy, ahogy azt a Magyar Turisztikai Ügynökség elképzeli. Ahogy Előd Fruzsi kollégám fogalmazott annak idején, a dal és a klip

egy könnyed szerelmi vallomás bőrébe bújtatott országimázskampány, amelyből az derül ki, hogy Tóth Gabi a Magyar Táj és Kultúra jellegzetes produktumai között bujálkodna a legszívesebben.

A Hősök terén adott fellépésén az említett dal egyik sora („erdőben szeretkeznénk”) helyett erdőben ölelkeznénket énekelt, amivel kicsit öncenzúrázta a saját dalát. Az énekesnő produkciói indulatos reakciókat eredményeztek az interneten, emiatt Tóth Gabi a magyar kormány által üzemeltetett Család.hu (ezen az oldalon nem először publikált) oldalon reagált elkeseredetten.

Amennyire lehet követni az online népharag hullámait, Tóth Gabi valószínűleg azért akadhat be folyamatosan egyre több embernél, mert az elmúlt időszakban látszólag a kormány anyagi támogatásával felvette az egyszerű vidéki hívő stílust, miközben sok éve azzal van tele a bulvársajtó, hogy épp kivel él együtt vagy kivel balhézik. Emellett általános vélemény, hogy popzenei karrierjének is egyik eleme a szexualitás illusztrálása a dalaiban és klipjeiben, és sokaknak ritkán jut eszébe a szolid keresztény értékrend, ha Tóth Gabit említik.

Tóth hosszú évek óta hadakozik a kommentelőkkel is. Előfordul, hogy saját maga válaszolgat, néha durván az őt kritizálóknak. Nemrég a Blikknek adott interjút, ahol részletesen kitért az őt ért kritikákra, az interjúban többek között elmondja, hogy

  • 16 évesen a Megasztár után kész termékké vált, pedig ő alapvetően egy egyszerű tapolcai néptáncos lány volt, aki magának batikolta a ruháit,
  • szerinte a „magukat független médiumnak nevezett felületeken” hergelik az embereket ellene,
  • az emberek szerinte egy olyan frusztrációt vetítettek ki, ami nála csapódott le,
  • a Ferenc pápa előtti fellépésre pedig valószínűleg azért hívhatták, mert a karantén alatt imadalokat töltött fel az oldalára,
  • és mindemellett a gyereke születése óta visszatalált az eredeti útjára, ami a mezítlábas tapolcai lány képében jelenik meg.

A született lázadó

Korábban kerestük Tóth Gabit, hogy adjon interjút a Telexnek, de nem jártunk sikerrel. Ezért a portréhoz több olyan emberrel beszélgettünk, akik az énekesnő szakmai köréhez tartoznak, hogy hiteles képet kaphassunk róla.

A beszélgetéseink során legfőképpen az derült ki, hogy Tóth Gabi esetében felesleges bármilyen számítást vagy tudatosságot keresni, ha a NER-hez való dörgölőzésről vagy éppen a vallásos pálfordulásáról van szó. Ahogy egy forrásunk fogalmazott „tényleg benne van, hogy ő egyszerre egy nagyon kihívó nő és egy mélyen vallásos apáca”, és valóban néptáncos közegből került bele nagyon fiatalon a magyar bulváriparba. Akikkel beszéltünk, többen is megemlítették, hogy a jellemfejlődésére óriási hatással volt, hogy tinédzserkora óta folyamatosan a médiában szerepel.

Ahogy többen is fogalmaztak, Tóth egy igazi született lázadó, aki semmilyen szinten nem képes befogadni a kívülről jövő kritikákat, és szentül meg van győződve arról, hogy mindig az a jó és helyes út, amit ő választ magának. Ezeket az utakat azonban sokszor nem tudatosan, előre átgondolva jelöli ki magának, hanem ösztönösen, reflexből cselekszik, ami miatt állandó konfliktusban áll más hírességekkel vagy éppen sima mezei kommentelőkkel, ahogy arra korábban is kitértünk.

Az a baj a Gabival, hogy reggel felkel, lát egy anyázó kommentet valamelyik posztja vagy videója alatt, és az illetőt ott helyben elküldi melegebb éghajlatra anélkül, hogy előtte erről bármilyen szinten is egyeztetett volna mondjuk a sajtósával vagy menedzserével. Aztán délutánra már áll a bál, hogy a sztárénekesnő már megint kifakadt valami miatt. Ezért imádják őt a bulvársajtó és kereskedelmi tévék, mert kevés magyar celebet lehet nála jobban sajtózni az állandó balhéi miatt

– fogalmazott az énekes ügyeire rálátó forrásunk, aki azt is hozzátette, hogy civilben Tóth egyébként kifejezetten szórakoztató partiarc, nagyon hűséges a családjához és barátaihoz, és alapvetően tényleg arra törekszik, hogy békesség és szeretet vegye körül. Csak egész egyszerűen nem tudja kezelni a lázadó természetét, és nem is hagyja, hogy ebben mások segítsenek neki.

Így az sem véletlen, hogy Tóth Gabit országszerte énekesnőként ismerik ugyan, popzenei értelemben viszont nem igazán emlékezetes az elmúlt 17 évnyi karrierje.

Ennyi év alatt még a leglassabban dolgozó popénekesek is kiadnak 6-8 nagylemezt, neki viszont mindössze kettőt sikerült. 2005-ben, vagyis még bőven a Megasztár hozta ismertség hullámát meglovagolva jelent meg a Fekete virág című debütáló albuma, amit öt évvel később követett az Elég volt! című nagylemez. Ezeken kívül csak kislemezei és klipjei jelentek meg, de mindenképpen érdemes megnézni, milyen volt az első videós próbálkozása 2005-ben, amikor még az emomániát meglovagolva próbáltak belőle vad rockercsajt csinálni (amire egyébként ő maga is hivatkozott a blikkes interjújában).

Nemcsak az az érdekes, hogy ennyi év alatt milyen kevés albumot készített, hanem az is, hogy

máig nincsenek igazán ismert slágerei sem.

Bár YouTube-on több klipje is milliós megtekintés fölött áll, akadnak rádiókban sokat játszott zenéi és mindenféle listás számai, de nincs olyan dala, ami egyértelműen az ő nagy slágere lenne. Az egyetlen kivételt talán az Éjjel-nappal Budapest jelenti Császár Elődék közreműködésével, de hát ez mégiscsak egy napi tévésorozat intrójának a zenéje, nem pedig egy ösztönös művészeti alkotás. Mindezek ellenére Tóth Gabi hosszú évek óta az egyik legfoglalkoztatottabb női szereplő a kereskedelmi tévékben.

Hogy Tóth Gabi életét mennyire a szereplés teszi ki, az mutatja a legjobban, hogy máig nem fejezte be a középiskolát, viszont a Megasztár óta folyamatos szereplője mindenféle tévéműsoroknak. Már egészen fiatalon bekerült az egykori VIVA valóságshow-jába (A Stáb), majd ezután megfordult a Celeb vagyok, ments ki innen!-ben, a Nagy Duettben, az X-Faktorban, a Sztárban sztárban, és gyakorlatilag az összes olyan kereskedelmi tévés produkcióban, amelyben celebeket szerepeltetnek, legyen szó főzős versenyről, énekes esztrádműsorról vagy euróvíziós selejtezőről a köztévén. És ugyebár a kereskedelmi média imádja, mert olyan, mint egy időzített bomba, aki folyamatosan feszültséget és konfliktust szül. A legjobb példa erre a jelenleg is futó Sztárban sztár, amivel kapcsolatban mostanában is arról szólnak a hírek, hogyan veszekednek Majkával a műsor zsűrijeiként. Márpedig Tóth Gabival bármilyen címlapot el lehet adni, a kereskedelmi médiának pedig csak ingyenreklám, ha a műsoraik ezekkel a hisztikkel kapnak nagyobb nyilvánosságot.

Azt viszont érdemes megjegyezni, hogy végignézve Tóth Gabi klipjeit a YouTube-on, kicsit érthetetlennek tűnhet a népharag azzal kapcsolatban, hogy képmutatás a mostani keresztényi megtérése. Tóth klipjeire azért túlzás ráhúzni, hogy túlságosan átszexualizáltak és fülledtek lennének, és bár a dalszövegekben előfordulnak az intim együttléttel kapcsolatos részletek, de ezek alapján sátáni erotikát kiáltani talán túlzás. Főleg ha figyelembe vesszük, hogy manapság igazán menő női popsztárok miket produkálnak.

De hogy jön ide a NER?

Az elmúlt időszakban ugyanis ez volt a másik gyakran elhangzó téma Tóth Gabival kapcsolatban. A NER közszereplőkkel és celebekkel való nyomulása legutóbb az Őszi Hacacáré nevű kormányzati utazóhaknival válhatott igazán nyilvánvalóvá mindenkinek. Bár tényleg vannak olyan előadók és művészek, akik nyíltan beállnak a Fidesz mögé, a helyzet ennél sokkal árnyaltabb. A koronavírus-járvány miatt különösen kiszolgáltatott helyzetbe került nagyon sok zenész és előadó, ráadásul rengetegen vannak, akik nem is veszik figyelembe, hogy egy adott fellépésért vagy hakniért egy magánember fizet, vagy maga az állam valamilyen szervezeten keresztül. Így túlzás azt állítani, hogy mindenki a NER-hez dörgölőzik, aki elfogad egy ilyen fellépést. Forrásaink szerint ráadásul Tóth nem is igazán követi, ismeri, érti a magyar politikát, és nem ő dörgölőzik a NER-hez, hanem épp fordítva.

„A NER-nek most abszolút kapóra jön Tóth Gabi pálfordulása, mert pontosan ilyen típusú hírességeket keresnek, akik megfelelően képviselik ezt a mostani népnemzeti vonalat, amelyben kiemelt szerepe van a keresztény hitnek, a család szeretetének és magyar kulturális értékek támogatásának. Ebbe a vonalba most abszolút beleillik a népi viseletben, mezítláb éneklő Tóth Gabi, ezért is keresik egyre több állami megrendeléssel vagy ahhoz kapcsolódó projekttel”

– fogalmazott egy forrásunk.

Az más kérdés, hogy Tóth a NEK óta a nem kormányzati sajtófelületek közül gyakorlatilag a Blikk-kel áll már csak szóba, a KESMA-hoz és a kormányhoz tartozó médiafelületeken viszont feltűnően úgy kezelik őt, mintha kényszeresen kompenzálniuk kéne a vélt vagy valós népharag miatt. A legjellemzőbb példa, hogy Demeter Szilárd kormányzati könnyűzenei nagyfőnök az Origón szaladt az énekesnő védelmére a Hagyjátok békén Tóth Gabit! című írásával.

Tóth Gabi a TV2 Sztárban Sztár leszek! című zenei tehetségkutatójának zsűritagja – Fotó: TV2 sajtószoba

Demeter furcsa védelmi reakciója egyébként nem indokolatlan, még ha sikerült is összekennie a témát a szokásos kétpólusú „mi ilyenek vagyunk, ti olyanok vagytok” ideológiával. Úgy tudjuk, hogy Tóth Gabi és belső köre az elmúlt időszakban durva támadásokat kapott, még közszereplőkhöz képest is erőseket. És itt nemcsak szimpla Facebook-posztok meg YouTube-videók alatti kommentekről van szó, hanem privát címre küldött üzenetekről, telefonos hívásokról, és olyan hozzá közel álló embereknek jutó fenyegetésekről, akiknek aztán tényleg semmi közük az egészhez. Nemcsak anyázásokról van szó, hanem bizonyos esetekben halálos fenyegetésekről.

Ez már tényleg sok, amit kap, ezt már nem érdemli. Az, hogy az emberek már a politikai frusztrációikat vezetik le rajta, tényleg átlép egy határt

– mondta róla az énekesnővel korábban sokat együtt dolgozó zeneipari forrásunk. Elmondta még, hogy Tóth Gabi egyébként egy vicces figura, akivel baromi jókat lehet röhögni, azonban – ahogy ezt gyakorlatilag mindenki elmondta a környezetéből – egyszerűen képtelen a vele kapcsolatos véleményeket feldolgozni. „Nem is az van, hogy nem érdekli, ha valamilyen kritikát fogalmazol meg róla, hanem egész egyszerűen el sem jutnak a tudatáig azok a vélemények, amik szembe mennek a sajátjával. Ha azt gondolja, hogy az ég zöld, de te mondod neki, hogy az bizony kék, akkor ő azt továbbra is zöldnek fogja látni.”

Ahogy fentebb írtuk, nagyon szerettünk volna interjút készíteni az énekesnővel, de erre nem kaptunk lehetőséget, így tényleg más forrásokra kellett támaszkodnunk. A beszélgetések során feltűnt, hogy szinte mindenki úgy beszélt Tóth Gabiról, mint egy alapvetően kedves, jót akaró, szórakoztató nőről, de abban is egyetértett mindenki, hogy vagy jobb tanácsadókra lenne szüksége, vagy neki kellene úgy változtatnia, hogy nyisson az őt érő kritikákra.

Arról is hasonlóan vélekedett szinte minden megkérdezett, hogy valószínűleg a népharag sem lenne ekkora, ha Tóth nem lenne ennyire ráállva a negatív kommentelőkre, és nem foglalkozna velük, hiszen közszereplőként sokkal többet kell tűrnie egy átlagemberhez képest, ráadásul nem is igazán elegáns leállni vitatkozni totál ismeretlen emberekkel az interneten.

„A gyermeke születése óta tényleg nagyon megváltozott, és teljesen őszinte reakció nála ez a nagy fordulat, nincs benne semmi mesterkéltség. Azonban vagy vissza kéne lépnie kettőt, és kicsit háttérbe húzódnia, vagy végre elkezdenie hallgatni másokra, mielőtt tényleg teljesen tönkremegy idegileg” – fogalmazott egy Tóth Gabit ismerő forrásunk, aki azt is hozzátette, hogy ez egy igazi 22-es csapdája, mert az énekesnő igazából azt szeretné, ha nem foglalkoznának állandóan vele, de legbelül meg valószínűleg belehalna, ha már senki sem figyelne rá.

Már egy éve van Telex! 🎉

Ez azt is jelenti, hogy sok támogatónk regisztrációja lejárt. Ha e-mail-címed megadásával kéred, megnézzük, hogy tartozik-e regisztráció az e-mail-címedhez, és ha igen, milyen támogatási adatokkal.

A Telex csak tőled függ. Legyél a rendszeres támogatónk!
Támogatom!
A Telex csak tőled függ. Legyél a rendszeres támogatónk!
Támogatom!