Zenélhetnek, csak jó lenne még hozzá egy fotó a helyi fideszessel
2021. szeptember 8. – 10:17
frissítve
Őszi Hacacáré néven jelentett be a kormány országos rendezvénysorozatot, amellyel az összetartozást és a bajba jutott zeneipart kívánják megsegíteni. Csakhogy hamar kiderült, hogy a rendezvényeket véletlenül sem ellenzéki, hanem fideszes vagy független vezetésű településeken tartják, a fellépő zenészeket pedig a helyi politikusok reklámtáblának használnák. A Magyar Turisztikai Ügynökség – amelynek logója szerepel a programsorozat honlapján – nem hajlandó elárulni, hogy mennyi pénzből és kik bonyolítják le a közpénzből szervezett állami road show-t. Zeneipari szereplők szerint valójában egy Raktárkoncert 2.0-ról van szó.
Nemrég jelentette be Szentkirályi Alexandra kommunikációért felelős kormánybiztos, hogy Őszi Hacacáré néven koncertsorozatot indít a kormány. Szentkirályi azzal indokolta a programsorozat elindítását, hogy „közösen megünnepeljük az összetartozást”, és hogy ez egy remek alkalom, hogy a zenészek és a közönség újra egymásra találhassanak.
Azóta kiderült, hogy a nagy állami hacacárénak helyszínt adó települések kivétel nélkül fideszes vezetésűek, vagy olyan független polgármester vezeti azokat, akit nem lehet ellenzékinek nevezni. A háttérben az állhat, hogy a kormány könnyed őszi szórakozásba akarja csomagolni a saját 2022-es választási kampányát.
A tervek szerint 130 állomása lesz a koncertsorozatnak, és minden helyszínen két előadó lép fel. Mivel augusztus végén kezdődött a program, azóta több koncertet meg is tartottak már. A fellépők között pedig nemcsak a NER-hez szokásosan dörgölőző előadókat és zenekarokat találni, mint Ákos, a Tankcsapda vagy Nagy Feró, hanem számos más ismert vagy ismertebb előadót is. A részletes listát az Őszi Hacacáré honlapján lehet elérni.
Az egyáltalán nem szokatlan, hogy a kormány tömegrendezvényeket szervez, ahogy az sem, hogy a programsorozat mögött – a honlap alapján – a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) áll. Ezzel kapcsolatban kerestük az MTÜ-t, de cikkünk megjelenéséig mindössze annyit válaszoltak a kérdéseinkre, hogy „a program lebonyolítása nem a Magyar Turisztikai Ügynökség hatáskörébe tartozik, kérjük kérdéseikkel forduljanak az illetékeshez”.
Az MTÜ lekoptató válasza azért is meglehetősen furcsa, mert azt nem állítják, hogy nem ők lennének a programsorozat megrendelői, csak azt, hogy nem ők végzik a lebonyolítást. Hiába kérdeztünk vissza, hogy akkor az MTÜ-nek mi köze a projekthez, és egyébként is, kik akkor az illetékesek a lebonyolítással kapcsolatban, erre már nem reagáltak semmit. Pedig az MTÜ logója az egyetlen, ami szerepel az Őszi Hacacáré honlapján, illetve több fideszes politikus is arról írt a Facebookon, hogy külön köszönik az MTÜ-nek a program megszervezését. Mint például Végh László, Sümeg fideszes polgármestere, aki posztjában az MTÜ-nek köszönte meg a koncertek szervezését és lebonyolítását.
Korábban az MTÜ állt a raktárkoncertek mögött is, ahol a Hétköznapi Csalódások koncertjét egész egyszerűen kicenzúrázták. Ahogy megírtuk a Telexen, a raktárkoncerteknél a korábban műsorszórással foglalkozó, jó ideje állami kézben lévő Antenna Hungáriát mesterségesen tették meg a magyar rendezvényipar megkerülhetetlen szereplőjének. Hiába kerestük Szentkirályi Alexandra kormányszóvivőt, és írtunk újra az MTÜ-nek, a kormány egész egyszerűen nem hajlandó elárulni, hogy kik és milyen pénzből szervezik a mostani 130 állomásos állami road show-t. Pedig még a kormányközeli KESMA alá tartozó Feol megyei portál is úgy jellemezte az eseménysorozatot, hogy „a Magyar Turisztikai Ügynökség által szervezett ingyenes koncertek”.
Az Őszi Hacacáréval kapcsolatban hamar feltűnt, hogy ahhoz képest, hogy országos programsorozatról van szó, a meghirdetett helyszínek között kizárólag fideszes vezetésű településeket találni, vagy olyanokat, ahol papíron független a polgármester, de kötődik a kormánypárthoz. Ez egyáltalán nem kuriózum, 2020 decemberében derült ki, hogy csak azok az önkormányzati fenntartású koncerthelyszínek és/vagy művelődési házak kaptak az 1,4 milliárd forintos klubtámogatási keretből, amelyeknek önkormányzata fideszes vagy független vezetésű, ellenzéki városok önkormányzati pályázóinak kereken nulla forint állami pénz jutott. Ezzel kapcsolatban is kerestük a szervezőket és a lebonyolító cégeket (Antenna Hungária, VEG, MTÜ), de nem kaptunk választ. Az viszont feltűnt, hogy az elmúlt pár napban nem kerültek fel új programhelyszínek a honlapra, és a jelenlegi állás szerint szeptember 5-én minden meghirdetett Őszi Hacacáré-koncertet lenyomtak már (cikkünk megjelenésekor frissült végül a honlap új dátumokkal, fellépőkkel és helyszínekkel). Ez alig pár tucat fellépést jelent, ami nagyon messze van a Szentkirályi Alexandra által meghirdetett 130 állomástól.
Számos iparági szereplővel és érintettel folytatott beszélgetésünk során kiderült, hogy valószínűleg nem véletlen, hogy az Őszi Hacacáré helyszínei között szintén nem találni ellenzéki vezetésű településeket. Szó sincs arról, hogy terület vagy kulturális pozíció alapján válogatták össze a településeket, hiszen vannak nagyobb, az átlaghoz képest aktívabb koncertkultúrával rendelkező települések, mint Sopron, Kapuvár vagy Keszthely, de javarészt egészen pici helyekre viszi a kormány az Őszi Hacacárét, mint Nagybajom, Öskü vagy Felsőnyék. Próbáltunk arra is választ kapni, hogy az MTÜ mi alapján válogatta össze a településeket, de erre sem reagált érdemben a szervezet.
Ahogy az cikkünkből később kiderül, a látszólag teljesen véletlenszerű helyszínkiválasztás mögött az állhat, hogy az ott fellépő előadók ismertségét kihasználva a helyi fideszes vagy fideszes kötődésű polgármesterek és országgyűlési képviselők kampányát erősítsék. Mivel az iparág szereplői tartanak a kormányzati retorziótól, illetve a szerződésszegéstől, ezért forrásaink kizárólag név nélkül szólaltak meg a Telexnek. Ebből kifolyólag a forrásvédelem érdekében semmilyen zenekar vagy előadó nevét nem közöljük, ahogy más beazonosítható részleteket sem, mint az adott koncert helyszíne vagy időpontja.
Ellenzéki vezetésű településeknek nem jár a kultúra
Több egymástól független forrástól is azt az információt kaptuk, hogy magának az Őszi Hacacárénak a szervezése is meglehetőse furcsán, kapkodósan sikerült. Tudunk olyan zenekarról, akik egy hét leforgatása alatt kapták meg a felkérést, majd a szerződést, hogy szinte rögtön utána már fel is lépjenek, de másoktól is azt hallottuk, hogy meglehetősen rohamtempóban próbáltak fellépőket találni az állami rendezvénysorozathoz.
„Annyit mondtak, hogy egy adott időpontban és településen kellene fellépni, és hogy ez egy önkormányzati rendezvény lesz állami pénzből. Azt viszont nem tették hozzá, hogy a koncert egy Őszi Hacacáré nevű állami road show részeként jönne létre” – ezt egy zenei menedzser mondta nekünk, akinek a produkciója végül azért nem vállalta a fellépést, mert arra a dátumra már volt másik koncertjük. Hozzátette, hogy örül, mert tudomása szerint több olyan előadó és zenekar is van, akik csak jóval később, a fellépésük vagy a szerződésük aláírása után tudták meg, hogy milyen eseményen kell részt venniük. Akármelyik érintett zenekarral vagy előadó képviseletével beszéltünk, mindenki azt állította, hogy felkéréskor ezt az apró információt nem közölték velük, így annak tudatában vállalták el a fellépést, hogy ez csak egy sima önkormányzati buli lesz.
A szervezés ebből a szempontból is teljesen szembemegy a piaci normákkal, még akkor is, ha a pandémiás időszak miatt egyébként is speciális helyzetben van az iparág. Ekkora koncertsorozatot nagyon nem szokás pár nappal az adott rendezvények előtt elkezdeni szervezni, pláne nem egy 130 állomásos megarendezvényt, hiszen a magyar zenekaroknak hónapokra előre lekötött fellépéseik vannak, a nyár vége még pont belecsúszik a fesztiválszezonba, az ősz pedig tradicionálisan a klubturnék időszaka. Olyan esetekről is tudunk, ahol a helyi városvezetés még csak nem is tudott a koncertről, amikor a menedzsment már a részletek miatt kereste őket.
Ami sokkal megdöbbentőbb az Őszi Hacacáréval kapcsolatban, hogy több, egymástól független forrásunk is azt állítja, hogy
a zenészeket arra próbálták rávenni vagy bizonyos esetekben kötelezni, hogy fotózkodjanak a helyi polgármesterrel vagy országgyűlési képviselővel.
Akik javarészt mind fideszesek vagy Fidesz által támogatott függetlenek.
Ezzel kapcsolatban többféle beszámoló is eljutott hozzánk. Bizonyos előadóknál ugyanis beleírták a szerződésbe, hogy a fellépésért cserébe
- vállalniuk kell egy 15 perces közönségtalálkozót,
- a helyi sajtó rendelkezésére kell állni,
- és fotózkodni kell a rajongókkal.
Ahogy egy forrásunk fogalmazott, ilyen kitétel egyáltalán nem szokványos a magyar piacon, és maximum zárt körű, céges magánrendezvényeken szoktak ehhez hasonló kikötéseket tenni. A zenekarok egyébként szívesen részt vesznek ilyeneken, hiszen a rajongókkal való fotózkodás vagy a médiamegjelenés abszolút része a munkájuknak, azonban többen erősen a szívükre vették, hogy a szerződés ezen paragrafusára hivatkozva próbáltak előadókat rávenni arra, hogy ugyan menjenek már óda lőni egy szelfit a polgármesterrel vagy másik politikussal. Tudunk olyan esetekről, amikor erre nem volt hajlandó az előadó, mondván, az teljesen más, ha a zenésszel készít fotót egy rajongó, és az, ha egy politikus a saját népszerűségének növelésére használja fel a fellépőt szelfinek álcázva. Ami ennél is súlyosabb, hogy voltak olyanok, akiket már eleve úgy kerestek meg, hogy a koncertért cserébe be kellene vállalni majd egy közös fotót a helyi polgármesterrel és a térség országgyűlési képviselőjével.
Beszéltünk azonban olyan zenekarral vagy zenekari képviselővel is, aki semmi hasonló kéréssel vagy szerződésbeli paragrafussal nem találkozott, és mindenféle politikai befolyásoltság nélkül letudta a koncertjét a napokban. Mivel a Gold Recordnak egy tucat előadója fellép a rendezvénysorozaton, náluk próbáltunk érdeklődni, hogy van-e ilyen kitétel a szerződésekben.
„A szerződés kapcsán az üzleti titoktartás kötelez, de azt elmondhatom, hogy egyáltalán nincs olyan benne, ami kötelező politikussal való fotózásról szólna. A közönségtalálkozó amúgy minden koncert része” – írták nekünk válaszukban. A Gold Record volt az egyetlen, amely egyébként válaszolt a megkereséseinkre.
Végtelenül inkorrekt helyzetbe kényszerítik a magyar zenészeket
Felmerülhet a kérdés, hogy egyáltalán miért vállal el egy zenész önkormányzati, tehát állami fellépést, de erre a válasz egyáltalán nem olyan egyszerű, hogy kormánypárti-ellenzéki koordinátarendszerben lehessen értelmezni. Az elmúlt két év pandémiás időszaka brutális hatással volt a rendezvényiparra, azon belül is a könnyűzenére. Amíg focimeccseket például gond nélkül lehetett rendezni, addig a fesztiválok hónapról hónapra tengődtek mindenféle konkrét középtávú információ híján, és gyakorlatilag elenyésző állami segítséget kapott a szektor. Amikor meg kapott, abból olyan dolgok sültek ki, mint a raktárkoncertek vagy a nem túl korrekt módon elbírált klubtámogatás.
Van azonban egy oldala a témának, amivel viszonylag keveset foglalkozik a sajtó. A pandémiás időszak miatt a magyar zenészek nagy része teljesen legatyásodott, csak azok tudtak nagyjából a pénzüknél maradni, akik az elithez tartoznak. Az elithez tartozó előadók azonban sokszor hatalmas stábbal dolgoznak, és ezek a háttéremberek ugyanúgy bevétel nélkül maradtak, csak ők nem bízhattak a jogdíjkifizetésekben vagy más egyéb forrásokban. Nem véletlen, hogy sok előadó úgy vállalta a raktárkoncertezést is, hogy a gázsit egy az egyben a bajba jutott stábjuknak ajánlották fel.
Ezért az idei évben minden előadó elvállalt szinte bármilyen fellépést, ami egy kis bevétellel járt. Ugyan viszonylag sok fesztivált megtartottak, de nem az összeset, és a nyári időszak rettentően fontos, mert ebben a három hónapban keresi meg a legtöbb sikeres zenekar az éves bevétele túlnyomó részét. A klubkoncerezés nagyobb rizikó, mert sokszor a jegyeladástól is függ a gázsi, plusz a negyedik hullám és az ezzel járó lehetséges korlátozások megint elég sötét jövőt jósolnak az iparágnak. Ilyen helyzetben mindenkinek kapóra jön egy szimpla falunap vagy önkormányzati rendezvény, amelyeken az esetek túlnyomó többségében semmilyen politikai szerepvállalást nem várnak el, de még csak egy szelfit sem a polgármesterrel. És mivel állami pénzről van szó, a fellépők az ilyen rendezvényeken bőven megkapják a piaci áruk teljes részét, sőt akár a dupláját vagy tripláját is bizonyos esetekben. És mivel ezek ingyenes rendezvények, sok zenekarnak még arra is jók ezek a bulik, hogy új közönséghez juthassanak el élőben.
Még a leghangosabb kormánykritikus előadók is vállalnak állami rendezvényeket, hiszen ezeknek csak elenyésző részén történik tényleges pártpropaganda, vagy ha esetleg egy ilyen eseményről van szó, azzal előre tisztában vannak az érintettek. Az Őszi Hacacáré esetében több zeneipari szereplő és érintett is sérelmezte, hogy a szükséges tudnivalók visszatartásával rettentően inkorrekt helyzetbe kényszerítették őket, a fotózkodásra vonatkozó külön paragrafus, és annak szándékos, politikai célú félreértelmezése pedig csak olaj a tűzre.
A politikusokkal való szelfizéssel kapcsolatban volt olyan forrásunk, aki arra is figyelmeztetett, hogy attól függetlenül, hogy előadóról megjelenik egy közös fotó valamilyen helyi politikussal, nem jelenti azt, hogy a zenekar egyáltalán tudatában volt az egész helyzetnek. „Lejön a zenész a színpadról, még ver a szíve, teljesen az adrenalin hatása alatt van, mire odalép hozzá egy random ember, hogy helló, közös kép. Nyilván abban a pillanatban nem tudja felmérni, hogy az illető mondjuk egy helyi politikus, aki már posztolja is fotót a közösségi oldalaira. És ilyenkor nem teheted meg, hogy felszólítod, hogy vegye le a képet” – magyarázta nekünk az egyik forrásunk.
Hogy a zenészekről és fideszesek képviselőkről készülő szelfik pontosan milyen indíttatásból készültek el, azt szinte képtelenség bizonyítani, hiszen a politikus mondhatja, hogy puszta rajongásból volt a helyszínen, a zenész pedig azt, hogy fogalmuk sem volt, kivel fotózkodtak. Egyedül azt nem mondhatják, hogy ez benne volt a szerződésükben, hiszen ezzel megszegnék azt. Ettől függetlenül nagyon feltűnő, hogy az elmúlt napokban megszaporodtak az ehhez kapcsolódó bejegyzések.
Sárváron például Ágh Péter helyi országgyűlési képviselő és Kondora István polgármester szelfizett az Őszi Hacacárén a rendezvényen fellépő Lóci játszik zenekarral és Lábas Viki énekesnővel a Margaret Islandből. Még külön kis grafikát is készítettek, amelyen kiemelik a két előadó nevét ugyanazzal a betűtípussal, mint Ágh Péterét. Ugyanez a történet Tessely Zoltánnal is, aki a Gárdonyhoz tartozó térség országgyűlési képviselője, és a Facebookon számolt be lelkesen az eseményről, köztük a fellépőkkel készült fotókkal, mint Kállay-Saunders András és az Intim Torna Illegál.
V. Németh Zsolt országgyűlési képviselő ugyan szelfi nélkül, de kifejezetten lelkes posztban, saját gyártásúnak tűnő koncertfotókkal köszönte meg a Pál Utcai Fiúk és a Chain Bridge Pop koncertjét. Navracsics Tibor, a tapolcai választókerület 2022-es országgyűlési jelöltje pedig egy olyan fotóval köszönte meg B. Nagy Réka fellépését Révfülöpön, ahogy éppen szívélyesen kezet fog az énekesnővel. A révfülöpi beszámoló azért is különösen érdekes, mert fellépett Császár Előd is, akivel ugyan Navracsics nem készített közös fotót, és még csak nem is említette külön, cserébe fentmaradt az örökkévalóságnak az a páratlan jelenet, ahogy az előadó a nagyjából hat darab emberből álló közönsége előtt próbál működő kábelt találni a színpadon.
Egyébként Navracsics nemcsak Révfülöpön tűnt fel, hanem Sümegen is, legalábbis ez derül ki a település fideszes polgármesterének, Végh Lászlónak a posztjából, aki a New Level Empire koncertjén fotózott, a posztjában pedig nem volt rest megköszönni a szervezést és lebonyolítást az MTÜ-nek, illetve megköszönte Navracsicsnak is, hogy a helyszínen köszönthette.
A lendületnek pedig itt még nincs vége, Kontrát Károly fideszes országgyűlési képviselő két posztot is szentelt az alsóörsi hacacárénak, az egyik posztban egy közös fotót mutatott meg a helyszínen fellépő Caramellel, majd egy másik posztban azt is tudatja a követőivel, hogy kinek is köszönhető az ingyenes buli a városban.
„A koronavírus-járvány számtalan negatív velejárójának egyike, hogy az elmúlt időszakban elmaradtak a koncertek, a fesztiválok, a búcsúk, a falunapok. Így Magyarország Kormánya mindent megtesz annak érdekében, hogy ezeket fellépéseket pótolja, ezzel is segítve a magyar zenészeket” – írja Kontrát, aki egyértelműen a zenésszel való szelfizés nagymestere a mezőnyben, mert még Kollányi Zsuzsi énekesnővel is lőtt egy közös képet. A fideszes politikus fotóiból az is kiderül, hogy Kontrát mellett a színpadon szerepelt Hebling Zsolt, Alsóörs független polgármestere is. Mindent elmond az a tény is, hogy a kormányközeli KESMA-hoz tartozó helyi megyei lap, a Veol is úgy számolt be a rendezvényről, hogy a cikkükben szereplő képgalériában először Kontrátot és Heblinget mutatták pár fotón keresztül, és csak utána a koncertfotókat Caramelről.
A recept ebből a szempontból rettentően előnyös a kormány számára.
Az adófizetők pénzéből kvázi falunapokat szerveznek kizárólag a kormánynak kedves településekre
azzal a jelszóval, hogy megsegítik a nehéz helyzetbe jutott zenészeket, de közben arra használják a helyzetet, hogy a 2022-es választáson induló politikusaik népszerűségét és online elérését erősítsék.
Raktárkoncert 2.0
Már csak azt kéne tudni, hogy pontosan milyen cégek és szervezetek állnak a projekt mögött, és milyen pénzből működik az egész. Azonban hiába van szó állami rendezvényről, amely közpénzből működik, az MTÜ egész egyszerűen nem hajlandó róla semmilyen érdemleges tájékoztatást adni. Hivatalosan mindössze annyit tudni, hogy az Őszi Hacacáré mögött a Magyar Turisztikai Ügynökség áll, az a szervezet, amelynek a raktároncertek botrányos lebonyolítása is köszönhető. Hivatalos kommunikáció nincs róla, de az Őszi Hacacáré valószínűleg abból a 4,9 milliárd forintból valósul meg, amelyet az MTÜ jelentett be a Magyar Közlönyben július végén. Hivatalosan „a közösségi élet újraindítását és az összetartozás-érzés erősítését szolgáló könnyűzenei események és rendezvények, koncertek minél nagyobb számban történő megvalósulása, továbbá az előadó-művészeti és rendezvényszektor segítése aktív állami feladatvállalására és támogatására” rakták el a pénzt, ebből pedig nem nehéz arra következtetni, hogy az Őszi Hacacáré ebből a pénzből jöhetett össze. Viszont amíg az MTÜ kitartóan ignorálja a Telex kérdéseit, ezzel kapcsolatban nem lehet 100%-ig biztosat állítani.
Ezzel a pénzzel kapcsolatban a Music Hungary magyar zenei szervezet nyílt levélben fordult Guller Zoltán MTÜ-vezérigazgatóhoz még augusztus közepén, hogy megérdeklődjék, ez a majdnem 5 milliárd forintos állami támogatás pontosan hogyan, kikhez és miként kerül majd. A levelet egyébként Kádár Tamás, a Sziget főszervezője és a szervezet társelnöke írta alá.
„A Magyar Turisztikai Ügynökség által koordinálandó támogatás tényleges hatékonyságának megítéléséhez fontos lenne látnunk azt, hogy az e célra elkülönített 4,9 milliárd forintból arányaiban mekkora rész marad a rendezvényeket lebonyolító, nem könnyűzenei szervezeteknél (pl. önkormányzatok), mekkora részt kapnak a fellépő előadóművészek, illetve a zenei produkciók más szakmai közreműködői (menedzsmentek, szervezők, technikusok, szállítók, hangosítók stb.). Ugyancsak látnunk kellene, van-e lehetőség a programba való jelentkezésre, mik ennek a feltételei, vagy azt az MTÜ saját hatáskörben állítja-e össze.”
A Music Hungarytól megerősítették, hogy sem Guller, sem az MTÜ nem reagált azóta sem a szervezet levelére. Az pedig látszik, hogy nincs semmilyen hivatalos kommunikáció az általuk felvázolt problémákkal kapcsolatban, vagyis nem tudni, ki milyen részben részesül a pénzből, kik a lebonyolítók és hogyan lehet bekerülni a programba.
Azt viszont megtudtuk, hogy projekt lebonyolításáért az MTÜ mellett az Antenna Hungária és/vagy a Visual Europe Group (VEG) áll. Ezt a két céget nem kell külön bemutatni, hiszen részletesen foglalkoztunk a raktárkoncertekről szóló cikkünkben azzal, hogyan tette a kormány mesterségesen megkerülhetetlen rendezvénypiaci szereplővé az Antenna Hungáriát, és rajta keresztül a VEG-et is. Információink szerint a komplett Őszi Hacacáré az Antenna Hungária szervezése, és – ahogy egy forrásunk fogalmazott – „egy ilyen kvázi utazó road show-t nem annyira drága leszervezni, a helyszíneken látható kisebb színpadok és annak technikája a stábbal és szállítással együtt egy napra 2-3 millió forint lehet, ha nagyon messzi helyszínre kell vinni az eszközöket. Ehhez képest az egész projektre 4,9 milliárdot költhet el az MTÜ.”
A bejelentés szerint 130 állomása lesz az Őszi Hacacárénak, és ha nagyon egyszerűen számolunk, az Antenna Hungária és/vagy a VEG-re eső rendezvénytechnikai lebonyolítás nem kerülhet 400 millió forintnál többe összesen. Erre rájön a fellépők gázsija, akik minimum a piaci árat, vagy annál többet kérhetnek el, és minden helyszínen két koncertet tartanak, jellemzően egy főfellépővel és egy előzenekarral. A honlapon szereplő fellépők között találni olyat, akik 300-400 ezer forintért léphetnek fel, és olyat is, akinek 3-5 millió forint körül van a piaci értéke, így meglehetősen nehéz megtippelni, mennyi lehet a zenészekre eső összeg. Pláne úgy, hogy a legtöbb program be sincs még jelentve.
De ha azt mondjuk, hogy minden helyszínen a zenekari gázsi nagyjából 2 millió forint körül mozog (sok már meghirdetett program fellépőinél ez az összeg piaci alapon irreálisan magasnak számít), akkor sem haladja meg az összpénz a 3 milliárd forintot. Így minimum 1-1,5 milliárd forintnyi közpénz van, amelynek útjáról vagy hátteréről semmit sem tudni, mindössze azt, hogy valamilyen úton-módon el lesz költve. A raktárkoncerteknél is 5,3 milliárd forintos keretösszeggel gazdálkodhattak, de abból csak 2 milliárd juthatott a fellépőknek, 3 milliárd az Antenna Hungáriához. Iparági forrásaink azt is elmondták, hogy itt is attól tartanak, mint raktárkoncertek esetében, hogy pár milliós rendezvényeket súlyos milliárdokból valósítanak meg, a pénznek egy komoly részéről pedig nem tudni, hogy kihez vándorol végül.
Hogy mennyire tudatos az Antenna Hungária piactorzító hatása az állam részéről, leginkább az írja le jól, hogy hiába tiltakoztak sokan a raktárkoncertek lebonyolítása miatt, mondván, ezzel például nem segítik ki a klubokat, a fesztiválszervezőket vagy a rendezvénytechnikai cégeket és dolgozókat, az Őszi Hacacáré pontosan ugyanezen rendszer szerint működik. Tudomásunk szerint nincs semmilyen más piaci rendezvényszervező bevonva a projektbe az Antenna Hungárián (AH) és/vagy a VEG-en kívül (sajnos egyik cég sem válaszolt a kérdéseinkre), ráadásul köztéri koncertekről van szó, így sem a fesztiválok, sem a haldokló klubok nincsenek megsegítve, ahol egyébként van megfelelő színpadtechnika ilyen kis haknik lemenedzselésére.
Ez megint azt bizonyítja, hogy a rendezvénypiacon szereplő független cégek, amelyek a pandémia miatt már így is a csőd szélén táncolnak, nemhogy segítséget vagy támogatást nem kapnak az államtól, de az ingyenes rendezvényekkel és az AH/VEG páros bevonásával még el is veszik annak az esélyét, hogy városi rendezvényekre megrendelést kapjanak. Ennek pedig az lehet a következménye, hogy hamarosan azoknak is az AH/VEG párossal kell dolgozni, akik alapvetően független cégekkel szerződnének, mert meghal a konkurencia a nagy állami szereplőn kívül.
„Az meg csak tényleg hab a tortán, hogy az ingyenes koncertekkel rontják a klubok túlélési esélyeit is, hiszen ha el tudsz menni ingyen Demjénre vagy Zsédára, akkor később nem akarsz majd pár ezer forintért jegyet venni valahol máshol a koncertjére” – mondta az egyik forrásunk, aki nemes egyszerűséggel „szabadtéri raktárkoncerteknek” hívta az Őszi Hacacárét.
Úgy tudjuk, hogy az Őszi Hacacáré fellépőinek szervezését Rózsa Istvánra bízták, aki évtizedek óta egy sor veterán zenész menedzselését vagy zenekiadását intézi. Rózsa volt az, aki 2014-ben több cégén keresztül 58 millió forint állami támogatást kapott, 2016-ban majd 2017-ben pedig 25-25 millióst az akkori emberierőforrás-minisztertől, Balog Zoltántól, aki miniszteri hatáskörben osztotta ki a pénzt, tehát nem pályázati úton, hanem Balog választása alapján került a pénz Rózsa különböző projektjeihez. Rózsa nem mellesleg az ATV igazgatósági tagja, korábban pedig a csatorna elnöke volt.
A 444 2018-as cikkében részletesen is írnak Rózsáról, aki nagyon jó kapcsolatot ápolt sokáig Gyurcsány Ferenccel és Mesterházy Attilával, ismeri Rogán Antalt, illetve beszélő viszonyban van Orbán Viktorral, akivel a Heti Válasz korábbi cikke szerint 20 éve együtt fociznak. A Heti Válasz archívumát egyébként épp a napokban tették elérhetetlenné. A 444-es cikkből egyébként az is kiderül, hogy Rózsa kulcsszerepet játszhatott a kormánypárt és a baloldali pártok közti kommunikációban korábban.
Rózsa emellett régi motoros a szakmában, ő volt az egyik központi figurája a raktárkoncertes toborzásoknak is. Akkor ugyebár három részre osztották a fellépőket (fesztiválzenekarok, mulatós zenészek és „legendák”), és Rózsának volt az a feladata, hogy behúzza a programba az öreg veteránokat, mint mondjuk Demjén Ferenc vagy Charlie.
„Rózsa István a hanglemez és koncert műfajban három évtizedes tapasztalattal rendelkezvén több, ma is népszerű előadó felfedezésével és pop-rock zenei ikonok menedzselésével vált ismertté” – ezt egyébként Szentkirályi Alexandra mondta a Blikknek, megerősítve azt az információt, hogy Rózsa felelt a raktárkoncerten fellépő produkciók leszervezésének egy részéért. A hírek szerint az Őszi Hacacáréból kihagyták a raktárkoncertek fellépőszervezésében tevékenyen részt vevő Fásy Ádámot és Lobenwein Norbertet, és kizárólag Rózsára bízták a fellépőhelyek feltöltését. Viszont több forrásból is úgy tudjuk, hogy voltak előadók, akiket nem Rózsa, hanem egy másik szakmai veterán, Varga Géza hívott fel a koncertek lehetőségével. Vargáról egyébként azt mondták többen, hogy éveken át dolgozott Rózsával, és valószínűleg így kerülhetett bele a projektbe. Vargáról azt írja a Music Hungary honlapja, hogy 2018 óta a Gold Record merchandisingért felelős divízióját vezeti. Kerestük a Gold Recordot, akiktől azt a választ kaptuk, hogy Varga nem az alkalmazottjuk, de a vállalkozói szerződésük részleteit nem tudják megosztani.
Az eddig meghirdetett állami koncertek fellépőlistáját böngészve kiderül, hogy javarészt a Mistral Music és a Gold Record előadói szerepelnek. Ezen normál esetben teljesen természetes, hiszen ezekhez a cégekhez több tucat magyar előadó tartozik, azonban arányaiban nézve mégis nagy ez a szám, pláne úgy, hogy felmerül az összeférhetetlenség lehetősége. A Gold Recordtól azt a tájékoztatást kaptuk, hogy az általuk felléptetett partnerzenekarok koordinálásán kívül nem vesznek részt a esemény szervezésében. Tudomásuk szerint az eseménysorozatra a legtöbb koncertszervezéssel foglalkozó cég fog koncertet szervezni.
Az eddig (szeptember 5-ig) meghirdetett 56 eseményen 49 zenekar vagy előadó lép fel (többen vannak, akik kétszer is), ezeknek a felét a Mistral (12 fellépő) és a Gold Record adja (13) a honlapjukon szereplő, szerződött előadóikat soroló lista alapján. Ráadásul van több olyan, aki két alkalommal is fellép, mint a New Level Empire, a Chain Bridge Pop vagy Kállay-Saunders András. A rendezvénysorozat honlapján nem szerepelnek még ugyan, de Szentkirályi Alexandra a bejelentéskor azt ígérte, hogy fellép még Charlie, a Tankcsapda, a Neoton, a Beatrice, Ákos és Vastag Csaba is.
Érdekesség még, hogy Rózsának van egy külön kiadója, Rózsa Records néven, és olyan, az Őszi Hacacárén fellépő előadók zenéit jelentette itt meg (a Discogs szerint) a '90-es évek óta, mint Császár Előd, Demjén Ferenc, a Tankcsapda vagy Charlie. Szintén felveti az összeférhetetlenséget, hogy Varga a rendezvénysorozaton fellépő Szikora Róbert és az R-Go menedzsere. Demjén fellépéseit pedig egy Rózsa Records-ös emailcímen keresztül lehet megszervezni.
Kérdéseinkkel kerestük az Antenna Hungáriát, az MTÜ-t, a Visual Europe Groupot, illetve Varga Gézát és Rózsa Istvánt is, de ahogy a raktárkoncertek esetében, úgy most sem kaptunk semmilyen reakciót a kérdéseinkre. Kerestük volna Rózsa Istvánt is, akinek nincs publikusan fellelhető elérhetősége, a hozzá kapott telefonszámunk pedig egy éve már más nevén van.