Cenzúrázták a Hétköznapi Csalódások raktárkoncertjét

Cenzúrázták a Hétköznapi Csalódások raktárkoncertjét
A zenekar raktárkoncert előtt készített saját fotója – Fotó: Kósz Jenő / Hétköznapi Csalódások / Facebook

Másolás

Vágólapra másolva

A Kádár-rendszerben volt utoljára arra példa, hogy egy állami tévéműsorban konkrétan cenzúrázzák egy zenekar koncertjét. Pedig pontosan ez történt a pécsi Hétköznapi Csalódások punkzenekarral, akiket – állításuk szerint – az eleje óta megfigyeltek, az énekessel le akarták vetetni a „Soros” feliratú pólóját, illetve a végleges adásból kivágták a Fidesznek kellemetlen dalokat és a stáb bohócnak öltözött tagját, aki kormányzati szlogenekkel konferálta fel a számokat. Az egyébként színészként dolgozó bohócot a felvétel után pár nappal kopasz verőemberek támadták meg a saját a lakása előtt.

A történetet maga a zenekar posztolta ki a Facebookra január 24-én:

A hosszú bejegyzésben többek között azt állítják:

  • A szervezők, pontosabban a szervezők mögött álló politikai erők az eleje óta nagyon tartottak az egyébként közismerten balos, Fidesz- és Orbán-ellenes Hétköznapi Csalódások raktárkoncertes fellépésétől.
  • A fellépés előtt többször is érkezett olyan kérés a zenekarhoz, hogy bizonyos számokat ne játsszanak majd el a fellépésen. Ezek főleg a Fidesszel és Orbán Viktorral kapcsolatos, rendszerkritikus számok voltak.
  • Vittek magukkal egy színészként dolgozó bohócot is, aki kormányszlogenekkel kötötte át egymásba a koncerten elhangzó dalokat.
  • A zenekar azt állítja, hogy a helyszínen is megfigyelték a koncertjüket, de az, hogy kik és miért, nem derül ki. Viszont a helyszínen egy nő jelezte feléjük, hogy a Viktor című, Orbán Viktorról szóló számukat nem vágják bele a végleges videóba, és véleménye szerint a bohóc is vállalhatatlan volt.
  • A fellépés előtt megkérték a frontembert, hogy vegye le a „Soros” feliratú pólóját, amire ő nem volt hajlandó.
  • A Covid-intézkedések miatt a zenekar teljes stábjának meg kellett adnia a nevét és a lakcímét a szervezőknek.
  • A végleges koncertvideót a többi zenekarral ellentétben csak az utolsó pillanatban küldték el nekik, pedig folyamatosan kapcsolatban voltak a szervezőkkel.
  • Aztán kiderült, hogy a végleges videóból teljesen kivágták a helyszínen a szervezők által vállalhatatlannak ítélt bohócot, illetve az olyan számokat, mint a Viktor, a Geciország vagy az Abszurdisztán. Még a vágóképeket is úgy használták, hogy ne látszódjon rendesen a „Soros” felirat a frontemberen.
  • A többi fellépővel ellentétben a punkzenekarral nem forgattak kulisszák mögötti videót, beköszönést vagy reklámanyagot sem, de még a a Facebookon sem kommunikáltak semmit róluk, miközben több száz másik fellépőről naponta jelentek meg informatív bejegyzések.
  • Két nappal a fellépés után a lakása előtt várta a bohócot alakító színészt több kopasz verőember, és a neve megkérdezése után ütni-rúgni kezdték. Ő volt egyébként a stáb egyetlen, Budapesten fellelhető tagja.

Belerondítottak a NER bulijába

Mielőtt még belemennénk a részletekbe, elevenítsük fel gyorsan, hogy mik is azok a raktárkoncertek. Még tavaly augusztusban derült ki, hogy 5,3 milliárd forintot ad a kormány egy Raktárkoncert elnevezésű programsorozatra, amellyel a koronavírus-járvány miatt csőd szélére került hazai zeneipart igyekeztek megsegíteni. A papírformával szemben végül nem a könnyűzenében kifejezetten aktív Demeter Szilárd és az általa vezetett Petőfi Irodalmi Múzeum, hanem az Orbán Ráhel-féle Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) kapta meg a projektet, az MTÜ aztán a lebonyolítással az Antenna Hungáriát, a Visual Europe Groupot, illetve kisebb szervezőket bízott meg. A fellépőket három halmazra osztották (fesztiválzenekarok, cigány- és mulatós zene, régi veteránok), az ő kiválasztásukat a Volt Produkció (fesztiválzenekarok), Rózsa István (veteránok) és Fásy Ádám (mulatós) intézte. Az korábban kiderült, hogy a Rogán Antal-féle Miniszterelnöki Kabinetiroda kérte fel a voltosokat a munkára.

Később aztán a Telexen kiderítettük, hogy a zenészeknek szánt 5,3 milliárd forint több mint fele az Antenna Hungáriához (AH) vándorol, egy olyan állami céghez, amelyet a 2017-es budapesti vizes világbajnokság óta elkezdtek állami megrendelésekkel felhizlalni, hogy a szintén a NER-közeli Visual Europe Grouppal (VEG) szép lassan kiszorítsák a járvány miatt munka nélkül maradt konkurenciát a piacról. De nemcsak az AH és a VEG járt jól, a Rogán köreihez tartozó Balásy Gyula cége, a Lounge Group kapta például a raktárkoncertek kommunikációval kapcsolatos munkát.

Forgatás a Raktárkoncertek stúdiójában – Fotó: Lounge Group / Facebook
Forgatás a Raktárkoncertek stúdiójában – Fotó: Lounge Group / Facebook

A nyíltan balos és kormányellenes Hétköznapi Csalódások (Picsa) felbukkanása a fellépő zenekarok között okozott némi zavarodottságot, pedig éppen az ő jelenlétük mutatta meg azt, hogy például a fesztiválzenekarok kiválasztása demokratikus úton történt. Közel egy tucat fesztiváltól kérték be a 2020-as magyar fellépőinek listáját, és akiket a legtöbbször jelöltek, felléphettek a piaci árnál magasabb gázsival járó raktárkoncerten. Mi is láttuk ezt a dokumentumot, ami alapján tényleg úgy tűnt, hogy nem szubjektív alapon rakták össze a fellépők listáját. Mivel a Picsa évtizedek óta aktív, meghatározó punkzenekar, a fesztiválszervezők őket is nevezték, a zenekar pedig elfogadta a felkérést.

Savanyú a narancs

Azt azért sejteni lehetett, hogy a zenekar valószínűleg valami polgárpukkasztóra készül az eseményen, arra viszont ők sem számítottak, hogy ennyire komoly elővigyázatossággal fogadják őket. Ahogyan a posztban is írják, kizárólag telefonon vagy szóban kommunikáltak velük a kényesebb dolgok miatt, és ahhoz képest, hogy Balásy cége gyakorlatilag minden előadóval és zenekarral készített kulisszák mögötti felvételt és miniinterjút, a Hétköznapi Csalódások fellépését olyan titkolózás övezte a raktárkoncertek online felületein, mintha a szervezők nagyon szerették volna, ha az egész nem történik meg. Nyilván sokan attól tartottak, hogy a zenekar több olyan számát is előadja, ami meglehetősen kényelmetlen a hatalomnak, és furcsán nézne ki, ha a kormány pénzéből a kormány cége egy olyan koncertet támogat pénzzel és médiamegjelenéssel, ahol elhangzik például a Viktor című szám az alábbi dalszövegrészlettel:

10 éve láttam először,

A Hősök terén egy tetőről,

De hiába másztam magasra,

Mert egy kiscserkész eltakarta!

A dal egyébként nem új, a zenekar még az első Fidesz-kormány alatt írta meg és adta ki a 2000-ben megjelent Szélsődal című nagylemezen.

A zenekar magával vitte Borbíró András színészt is, aki jó kapcsolatot ápol velük. A terv az volt, hogy Borbíró bohócnak öltözve csatlakozik a színpadon a zenekarhoz, ahol amolyan konferansziéként vezeti fel a számokat, méghozzá a Fidesz-kommunikációból ismert kormányszlogenekkel, mint például „ha Magyarországra jössz, nem veheted el a magyarok munkáját”. Borbíró egyébként a színházi munkái mellett rengeteget dolgozik szinkronszínészként is.

Mint kiderült, a helyszínen a járványügyi előírások miatt minden stábtagnak meg kellett adnia a nevét és a lakcímét, így Borbíró lakcíme is bekerült a rendszerbe mint a stáb egyetlen fővárosi tagja.

Horváth László, a zenekar menedzsere elmondta a Telexnek, hogy az egész raktárkoncertes ügy végig nagyon gyanús volt a szervezők részéről, és érezhetően tartottak a zenekar fellépésétől. Neki azt mondták, hogy a fellépésük napján ott lesznek a páholyban a „nagykutyák” is, és alig kommunikáltak velük, azt is főleg élőszóban vagy telefonon. Ilyenkor általában olyan dolgokra kérték őket, mint például a koncerten eljátszott dalok listájának átalakítása a kényesebb számok kihagyásával vagy éppen a frontember Soros-pólójának eltávolítása. Horváth szerint egyébként az ottani stáb és a fesztiválzenekarokat lebonyolítók kifejezetten kedvesek, együttérzőek és támogatóak voltak a zenekarral, a produkció azonban nem mindenkinek nyerte el a tetszését.

Maga Horváth sem tudja, ki lehetett az a nő, aki a koncert után odament hozzá, és nagyjából annyit mondott, hogy

a zenekar nem is volt annyira vállalhatatlan, viszont a bohóc, az nagyon.

Visszatért a pártállami cenzúra

Ahhoz képest, hogy a raktárkoncerteken fellépő zenekarokkal a szervezők végig egyeztettek a végleges koncertvideóról, a Picsa esetében kivártak az utolsó pillanatig. Horváth elmondása szerint ultimátumot kaptak, hogy vagy elfogadják azt a verzióját a videónak, amit ők akarnak, vagy az egészből nem lesz semmi. A kész verzióból teljesen kivágták a bohócot, a Viktor című számot, illetve az Abszurdisztán és a Geciország című dalokat is. Utóbbinak például ez a refrénje:

Geci rendszer, geci kormány,

geci Lázár, geci Orbán,

geci Európa, geci világ,

geci ország!

Ezenkívül az is látszik, hogy a koncertet úgy vágták, hogy ne igazán látszódjon az énekesen látható fekete Soros-póló, bár 40 perc 50 másodpercnél benne maradt a videóban egy olyan rész, ahol a frontember úgy vezeti fel a következő számot, hogy

Táncolj, amíg a lábad bírja!

Táncolj, te narancsos birka!

Az is sokatmondó részlet, hogy a Raktárkoncert honlapján még mindig azt írják, hogy a Hétköznapi Csalódások koncertje „Hamarosan…” érkezik, miközben a koncerteket online sugárzó MindiGO TV-n – ami az Antenna Hungária streamingfelülete – már fent van a közel egyórás koncert. A több mint harminc éve létező, Magyarország egyik legismertebb, közismerten és vállaltan baloldali punkzenekarához mindössze annyit írtak leírásként: „A zenekart 1990 novemberében alapította négy, punk rajongó srác.” Ezzel szemben mondjuk az Ismerős Arcok esetében már hatsoros ismertető is belefért, külön kiemelve, hogy a zenekar fontosnak tartja az egyetemes magyar kultúra szeretetét.

Kerestük az Antenna Hungáriát, az Emberi Erőforrások Minisztériumát (Emmi), a Magyar Turisztikai Ügynökséget és a Miniszterelnöki Kabinetirodát, de sajnos nem kaptunk választ arra, hogy miért kellett cenzúrát alkalmazni a koncerten, miért maradtak ki bizonyos dalok a végleges videóból, és miért vágták ki teljesen a bohócot a műsorból.

Azt a bohócot, akit két nappal a felvétel után a saját lakása előtt ismeretlenek megvertek.

A felvétel egy szombati napon volt, október 23-án, majd két nappal később, hétfőn Borbíró arra ért haza a budapesti lakásába, hogy – ahogy a zenekar fogalmazott a posztban – „Kubatov emberei típusú” alakok állnak az ajtaja előtt. Hárman voltak, és Borbírónak egyből az NVI-nél és a Városligetnél látott Fradi Securityhez köthető figurák jutottak az eszébe. Amikor a férfi odaért, annyit kérdeztek tőle: „Te vagy az a színészgyerek?”

Borbíró igennel válaszolt, mire ütni-verni kezdték, megrugdosták a földön, majd távoztak a helyszínről. A színész azt is elmondta, hogy egy utcában lakik a VII. kerületi a rendőrséggel, de még neki is feltűnt, hogy a verőemberek egyáltalán nem siettek, amikor elmentek. A fiatal színész egyébként hébe-hóba feltűnt már ellenzéki tüntetéseken, de szigorúan civilben, nem pedig a színpadon, és saját bevallása szerint nem tud arról, hogy haragosai lennének. A bántalmazásban nem szenvedett komolyabb sérüléseket, ezért feljelentést sem tett a rendőrségen.

A férfi egyébként azt is elmesélte a Telexnek, hogy a forgatási helyszínen érezni lehetett a feszültséget a „politikai megfigyelő” részéről, aki szerinte az a hölgy volt, akit Horváth is említett korábban. Ő is elmondta, hogy az egyik rendező megpróbálta megkérni a frontembert, hogy vegye le a Soros-pólót, aki erre nem volt hajlandó. Pár percig állt a forgatás, majd leszóltak, hogy „oké, akkor menjünk így”, és elkezdődött a Hétköznapi Csalódások koncertje.

Bár a felvétel során néha pillanatokra felvillant a „Soros” feliratú póló, a legjellemzőbb ez a két kép volt az énekesről, szemből közelről, nagytotálok pedig amikor épp háttal volt a színpadon Bár a felvétel során néha pillanatokra felvillant a „Soros” feliratú póló, a legjellemzőbb ez a két kép volt az énekesről, szemből közelről, nagytotálok pedig amikor épp háttal volt a színpadon
Bár a felvétel során néha pillanatokra felvillant a „Soros” feliratú póló, a legjellemzőbb ez a két kép volt az énekesről, szemből közelről, nagytotálok pedig amikor épp háttal volt a színpadon

A fellépés után aztán még külön megkérték Borbírót, hogy a zenekar nélkül is adja elő újra a saját részét, hogy felvehessék őt különböző szögekből. Az máig nem derült ki, miért volt szükség arra, hogy a bohóccal külön forgassanak még több szögből is, pláne úgy, hogy teljesen kivágták a végleges verzióból.

„Ez csak megerősített abban, hogy a jövőben is vállalni fogok ilyen felkérést, ha a zenekar megkér rá”

– zárta Borbíró a beszélgetést, aki ugyan nem szenvedett komolyabb sérüléseket, de egy hónapig be volt dagadva a válla, és azon az oldalán nem tudott feküdni. Azt mondja, azért nem tett feljelentést, mert a ház, ahol lakik, nincs bekamerázva, és ha valóban olyan figurák verték meg, akik a NER-hez köthetők – mint ahogy ő feltételezi –, akkor valószínűleg a rendőrség egyébként sem fog találni az ügyben végül semmit.

A többször említett nő személyét nem tudtuk kideríteni, de az biztos, hogy a háttérmunkát végző stábnak semmilyen extra információt nem adtak a Picsa koncertjére, „leszólni” kizárólag az adások rendezőinek tudtak, akiket két-három naponta rotáltak.

Régóta megy a hergelés a Picsa ellen

Az is nagyon érdekes, hogy 2020 nyara óta meglehetősen népszerű téma lett a Fidesz médiaholdudvarában a zenekar. A nemrég az SZFE tanári karába beültetett Velkovics Vilmos külön posztot szentelt annak, hogy a zenekar elfogadta a raktárkoncertes meghívást, de a Pesti TV is külön adást készített emiatt csak a pécsi punkokról. A leginkább sokatmondó bejegyzés viszont Tóth Szabolcshoz köthető a Sugarloaf zenekarból.

Tóth 2016 óta a Nemzeti Kulturális Alap (NKA) kollégiumi tagja, legutóbb például azzal került be a hírekbe, hogy pár héttel a Könnyűzene Kollégiumának tisztújítása előtt, vagyis még azelőtt, hogy át kell adnia másnak a pozícióját, ő és más zsűritagok simán megszavaztak több millió forint támogatást a saját vagy családtagjaik produkcióinak. Egy bizonyos Tuboly László például egy-egymillió forint állami támogatást kapott arra, hogy klipet készítsen Tóth zenekarának, majd koncertet szervezzen nekik Dunaharasztiba.

A bejegyzésben az NKA Könnyűzene Kollégiumának tagja szintén Velkovics és a Pesti TV narratíváját ismétli el a Picsa raktárkoncertjével kapcsolatban, sőt még tovább megy:

„Csak kérdezem! Tényleg diktatúra van ebben az országban akkor amikor a HétköznaPI CsAlódások simán írhat egy ilyen erősen kormánykritikus dalt és még be sem darálják érte őket? Persze, hogy nem mert demokrácia és szólásszabadság van! Itt az ékes bizonyíték!!! Remélem lesznek annyira TÖKÖSEK a fiúk, hogy a Kormány által nekik is megítélt Raktárkoncerten ezt a dalt is előadják!:)”

Az általa linkelt dal egyébként az a Geciország, amit a Picsa eljátszott a raktárkoncerten, de már előtte is kérték a szervezők, hogy vegyék ki a repertoárból, és végül ki is vágták az egészet a végleges verzióból. Tóth egyébként egy korábbi posztjában azon háborodott fel, hogy az ő zenekarát, a Sugarloafot bezzeg nem hívták meg játszani a raktárkoncertekre.

Itt egyébként még nincs vége a sztorinak egyik fél részéről sem. A raktárkoncertek folytatódnak, csak most nem az Antenna Hungária raktárában, hanem az A38-on és a Budapest Jazz Clubban, Raktárplusz néven. Előbbi 133 millió, utóbbi 47 millió forintot kapott a lebonyolításra az NKA-tól.

A Hétköznapi Csalódások pedig újra felvette a kicenzúrázott koncertet ugyanazokkal a dalokkal és ugyanazzal a bohóccal, akit végül a készítők kivágtak az adásból. Ezt a koncertet hamarosan bemutatják online is.

Nagyon szerettük volna megszólaltatni az Antenna Hungáriát, a Magyar Turisztikai Ügynökséget és az Emmit is, de sem az őszi raktárkoncertes cikkünk esetében, sem most nem reagáltak semmilyen megkeresésünkre sem.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!