ByeAlex: Nem akarok celebhírek között pörögni a magánéletemmel, mert még értéktelenebbé teszi azt, ami vagyok

2023. április 20. – 17:06

frissítve

Másolás

Vágólapra másolva

A magyar közéletben egyáltalán nem ritka, ha egy közszereplőnek egyszerre van könnyűzenei és tévés karrierje, de Majkán kívül viszonylag kevesen mondhatják el magukról, hogy mindkét műfajban az elitbe tartoznak itthon. Az egyik ilyen kivétel Márta Alex, akit mindenki csak ByeAlexként ismer a 2013-as eurovíziós szereplése óta.

Az akkor még hipszternek hívott, kicsit visszahúzódónak tűnő gitáros-dalszerző A Dal megnyerését és az eurovíziós szereplését pár év alatt sikeres zenei és tévés karrierré alakította. ByeAlex nemcsak a slágerei miatt tudott a topon maradni az elmúlt 10 évben, hanem annak köszönhetően is, hogy beült az annak idején fiatalításba kezdő X-Faktor zsűrijébe. Az After Podcastben a mélyinterjúkat viszonylag ritkán vállaló énekes volt a vendég, akivel tisztáztunk régi feszültségeket, kibeszéltük a karrierjét a kezdetektől az X-Faktor végéig, és az is szóba kerül, miért hívja magát Apunak.

Viszonylag ritka, hogy egy ismert magyar közszereplő az első felbukkanásától kezdve folyamatosan megosztó legyen, de ByeAlex karrierjét végigkísérte ez a jelenség. Személyes kapcsolódás, de majdnem pontosan 10 éve interjúztunk, majd elmentem az első budapesti koncertjére, ahol enyhén szólva nem voltam elragadtatva a látottaktól. Az erről szóló meglehetősen karcos és erős nyelvezetű riportom akkoriban nagyon durván körbefutott a magyar interneten, és eljutott ByeAlexhez is.

A cikkben szereplő idézeteket a könnyebb olvashatóság érdekében szerkesztettük. Az eredeti verziót az adásban lehet meghallgatni.

„Hogy álltam volna készen arra a koncertre? Én azelőtt egy héttel még újságíróként dolgoztam, és nem is terveztem, hogy koncertezni fogok. Azt terveztem, hogy majd írok egy lemezt, és majd valami lesz. Akkor még nem volt egy minta, hogy hogy kell koncertezni, vagy mit kell csinálni, hanem valahogy elindultál, és felraktak téged egy színpadra, hogy ez így jó lesz, csinálj valamit. (…) Tíz éve még kutyakemény közönségépítés volt, és el kellett kezdeni a legaljától. Az emberek persze hallgatták a dalaidat, megismertek, de nem mentek el a koncertjeidre. Szóval én az elején száz embereknek zenéltem, amíg eljutottunk odáig, hogy telerakjuk a Budapest Parkot. Ez egy hosszú út volt, és az első két-három évben nem éreztem jól magamat a koncertjeimen”

– meséli a kezdeti időszakról. Olyannyira megállja a helyét a mondanivalója, hogy azóta többször le is nyilatkozta, hogy alapvetően nem is akart jelentkezni A Dalba, és vele az Eurovízióra, a kiadója erőltette ezt a háttérből.

Saját elmondása szerint csak pár évvel később kezdte elhinni, hogy tényleg működik, amit csinál, de most már a harmincas éveiben járva látja a különbséget a saját korosztálya és az egyre erősödő új generáció között, amelynek tagjai alig 20 évesen telt házakat csinálnak a Budapest Parkban, vagy éppen a Budapest Arénában, mint Azahriah nemrég. „A mi generációnk ezt nem tudta meglépni ilyen gyorsan. Az ő generációjuk rohadtul gyors mindenben, és máshogyan gondolkodik. Ha emlékszel rá, nálunk még az ment, hogy az emberek még úgy-ahogy hallgattak magyar zenekarokat, de nem volt divat elmenni a koncertjeikre” – meséli. „Az ő generációjuk támogatja azt, amit szeret. Őket nem érdekli az, hogy titkolják, hogy magyar zenét hallgatnak. Ott akarnak lenni az Azahriah-koncerten, mert a csávó menő. Ott akarnak lenni Manuelen, a Valmaron meg ilyeneken, és őket nem érdekli, hogy alterkodjanak. A mai generáció nem alter. Mi még alterkodtunk, nagyképűsködtünk” – mondja.

Ahhoz képest, hogy kifejezetten kevés interjút ad, és kerüli a bulvármédiát, rendre előveszik valamiért, még akkor is, ha ő ezeket az eseteket egyáltalán nem kommentálja. Tisztában van vele, hogy az emberek egy kalapba teszik a többi magyar bulvárszereplővel, ettől még nem tud velük közösséget érezni, nem nyilatkozik bulvárlapoknak, viszont a közösségi médiás jelenlétét sem akarja azért korlátozni, mert abból az újságok botrányt generálnak.

„Nem akarok celebhírek között pörögni a magánéletemmel, mert még értéktelenebbé teszi azt, ami vagyok.”

ByeAlex megosztó személyiségének az egyik legeklatánsabb példája, hogy hívták már homofóbnak és melegnek is, és szerinte se itthon, se máshol a világon nem fog az soha elmúlni, hogy az emberek ezzel a témával kapcsolatban szélsőségesen viselkedjenek. Ez szerinte az „erőszakos LMBTQ-dolognak” is köszönhető, ami szerinte felerősíti azt a bázist, amely ennek a legnagyobb utálója, illetve azokat is áttolja egy negatív irányba, akiket egyáltalán nem érdekel a téma. „Szerintem rossz az irány. Sokszor a saját meleg barátaimra gondolok, hogy ez mennyire rossz nekik, hogy mi megy ebben a világban vagy ebben a témában, vagy milyen emberek akarják képviselni őket” – mondja, de azt is hozzáteszi, hogy abszolút támogatja az azonos neműek házasságát.

A politika alapvetően őt és a környezetét egyáltalán nem érdekli, és igyekszik mindig középen állni, és ezt mindig meg is tudja indokolni. „Egyáltalán nem kellene megkérdőjelezni két ember szerelmét, a szerelem egy jó dolog. Még akik seggfejek, azok is tapasztalhatják, hogy az a világ egyik legcsodálatosabb dolga, amikor szerelmes vagy, és valakit imádsz azért, amilyen. Nem mindegy, hogy az azonos nemű-e veled, vagy sem? Amíg az nem bűncselekmény, vagy amíg az nem veszélyes másokra, kit érdekel, hogy mit csinálsz? De engem az is idegesít, amikor mondjuk lobogtatja valaki a zászlót, hogy mi egymásba vagyunk szerelmesek” – és azt is hozzáteszi, hogy éppen ezért idegesíti például a Pride is. Apolitikussága ellenére viszont minden alkalommal elmegy szavazni, így tett legutóbb is.

Hat évad és négy győztes mentorált után jelentette be, hogy otthagyja az X-Faktort, majd az RTL jelentette be nem sokkal később, hogy egy ideig nem is lesz X-Faktor, helyette a korábban a TV2-n futó The Voice lesz majd. ByeAlex volt talán a legnagyobb hatással az összes mentor közül a műsorra, hiszen ő vitte be az újhullámos hiphopot az X-Faktorba, neki köszönhetően tudott egy új, fiatalabb közönséget megtalálni a műsor az olyan mentoráltakkal, mint Manuel, Alee, a USNK vagy a Stolen Beat. A távozásának sok oka van, egy része azzal kapcsolatos, hogy ő maga is elfáradt benne, a másik pedig a műsornak azon része, amivel nem igazán tudott kibékülni sőt, egyenesen utálja. Ezek az úgynevezett válogatók, amikor kiválasztják rengeteg civil közül azt a pár embert, akik helyet kapnak az élő adásban és az éles versenyben.

ByeAlex – Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex
ByeAlex – Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex

„Szerintem sok része trash, amivel én nem tudok azonosulni. Gyűlölöm. Teljes szívemből utálom, és én nem is nagyon tudok jól hozzáállni. A Gáspár Laci meg a Puskás Peti máshogyan gondolkodnak, mint én, ők iszonyatosan jó tévés szakemberek. Gáspár Laci szerintem az egyik legkiemelkedőbb tévés szakember, akivel én együtt dolgozhattam, sok mindent tanultam tőle a tévézésről. Ő ezeket a helyzeteket olyan mocskosul durván jól észreveszi, hogy miből lehet a semmiből is valamit csinálni, hogy ők külön életre keltették ketten az előválogatókat. Ez főleg az utóbbi két-három évben már így volt, és ezt a tévé is imádta. Én viszont nem.

Tudtam jól, hogyha az X-faktor olyan lenne, amilyennek én gondolom, hogy kell, hogy legyen, akkor nem néznék annyira.”

Hozzáteszi még azt is, hogy őt a műsoron belül leginkább a tehetséggondozás része érdekelte, de ez is nehézkessé vált, mert ezek a fiatalok mindig mást gondolnak az életről, magukról és karrierjükről, hogy aztán sokan a műsor után teljesen eltűnjenek. A Voice-szal és a távozásával kapcsolatban még hozzáteszi, hogy a fiatalabb közönséget szerinte nehezebb lesz megnyernie az RTL-nek, mert az egy jóval komolyabb hangvételű műsor. A másik problémája az volt a legutolsó évaddal, hogy szerinte már nem igazán sétáltak be olyan emberek, akiket várt, és igazából Manuellel be is teljesítette azt, amit akart annak idején.

„Szerintem ebben az évadban a legérdekesebb az volt, hogy az Erika ott van közöttünk. Ha nem lett volna ott az Erika, akkor mi lett volna a műsor kémiája?”

– utal a műsorban a mostani évadban debütáló kárpátaljai Herczeg Erika énekesnőre, akivel tavaly mi is interjúztunk a Telexen.

Az adás többi részében szóba kerül még:

  • Mennyire van demokrácia a zenekarában?
  • Miért nem értette, hogy a média eleinte hipszternek nevezte?
  • Miért nem csinált metálzenét az elmúlt 10 évben?
  • Miért olyan bugyuta a Zokni című szám szövege?
  • Miért nem tud szerinte jó reggaetont csinálni?
  • Mennyire követi az aktuális zenei trendeket, és mennyire merít belőlük?
  • Miért tartja károsnak a TikTokot?
  • Miért nem voltak barátai 16 éves koráig?
  • Miért kerüli teljesen a bulvármédiát?
  • Miért érzi gyakran az utálatot a backstage-ekben?
  • Mennyire hatott rá Machine Gun Kelly poppunkos pálfordulása?
  • Mit ábrázol a magyarországos tetoválása?
  • Mennyi idő alatt vitte végig az új Harry Potter-játékot?
  • Honnan jött, hogy elkezdték a rajongók és néha ő is saját magát Apunak hívni?
  • Miért pont Manuel futotta be a legnagyobb karriert az X-Faktorból?
  • Miért hírlik úgy, hogy vele a legnehezebb együtt dolgozni a műsorban?
  • Miért érzi úgy, hogy az Eurovízió hátráltatta a karrierjét?
  • Miért nem vállal az X-Faktoron kívül semmilyen más műsort?
  • Mi a baja a magyar bulvárcelebekkel?



Kedvenceink
Csatlakozz a csoportunkhoz!