Az Operaház szerint a dolgozók béremelését is veszélyezteti, hogy cikk jelent meg Ókovács BMW-jéről
2024. július 18. – 13:48
Visszautasítja a Magyar Állami Operaház a Magyar Narancs szerdai értesüléseit arról, hogy Ókovács Szilveszter egy olyan 60 milliós BMW-t használ, amivel az Operaház királyi felhajtóján is parkolhat. Az Operaház szerint ezek „manipulatív, hamis állítások”. A közlemény továbbá a lap szerzőjének elfogultságát is sejteti „szoros munkakapcsolatra” hivatkozva.
Az Operaház közleményében azt is írja, hogy ők „nem rendelkeztek és nem rendelkeznek saját vagy bérelt szolgálati autóval”, a Magyar Narancs cikkében megszólaló Bárány Balázs, az Operaházi Dolgozók Független Szakszervezetének elnöke a cikkben való megszólalással pedig szerintük azt éri el, hogy „a félrevezetett közönség távolmarad az intézmény előadásaitól” – az Operaház szerint a BMW-s cikk megjelenése egyenesen „veszélybe sodorta” a tagok béremelését.
Az Operaház azzal magyarázza Ókovács BMW-jét, hogy „a szolgálati személygépkocsit” egy, a BMW és az Operaház közötti szerződés alapján „a vezetőségi flotta egyik darabjaként kapta használatra”. Szerintük Bárány állításával szemben nem dedikáltan a Dalszínház művészei kapták a BMW-ket, de az autócéggel való közös együttműködés során
„ugyanakkor valóban volt olyan periódus, amikor operai művész külön márkanagyköveti felkérést kapott a BMW Group Magyarországtól.”
Az Operaház ezután hozzáteszi, nem ők választják ki, hogy milyen autót ad a BMW, de azt, hogy ki használja, az Opera dönti el: azaz a Magyar Narancs cikkének ezen állítását nem cáfolták. Ahogy ők fogalmaznak: a BMW által „rendelkezésre bocsátott járművek használata, azok beosztása az OPERA kompetenciájába tartozik”. Mint hozzáteszik, „takarékossági okokból” az Operaház „hivatali sofőröket sem alkalmaz”.
Az Operaház reakciójában a BMW árával sem értett egyet, szerintük nem 60 millióba kerül az autó, listaáron „csaknem harmadával kerül kevesebbe”. Hozzáteszik, a cikk által „királyi felhajtónak” nevezett felhajtó szerintük hamis képet kelt, ők azt „Dalszínház utcai és Hajós utcai kocsifeljárónak” hívják. Ezt a felhajtót a vezetőség „takarékossági okokból”, valamint „a márkakommunikáció keretében az autók reprezentálása céljából használja parkolásra”.
Az Operaház ezután az intézmény szakszervezetének elnökét, Bárányt vádolta meg azzal, hogy évek óta „próbálja aláásni” a BMW és az Operaház közötti együttműködést. Jelenleg azzal, hogy „az OPERA főigazgatójára tett durván sértő és dehonesztáló kijelentéseket megalapozatlanul, érzékelhetően azzal a céllal, hogy lejárassa az intézmény vezetőjét”. Szerintük ezzel Bárány Balázs a Kollektív Szerződést is megsértette.
Miről van szó?
A BMW Group Magyarország, ahogy azt a közlemény is leírja, 2015 óta a Magyar Állami Operaház partnere, a sok szponzorált, néha PR-hangulatú rendezvény mellett az Opera-BMW-együttműködés részét képezi a legújabb modellekből válogatott autóflotta, amit az Operaház rendelkezésére bocsátanak. Hogy mely operaházi dolgozó használhatja azokat, arról az Opera vezetői dönthetnek.
A Magyar Narancs szerdai cikke arról szólt, hogy a vezetők jellemzően úgy szoktak dönteni, hogy a BMW-k használata nekik dukál, miközben a szakszervezet szerint a partnerségi megállapodás eredetileg a művészeknek biztosított volna luxusautókat. A „királyi felhajtó” kifejezést azért használta a lap, mert ez a felhajtó az épületben a királyi lépcsőhöz csatlakozik, ez pedig a királynéi páholyba, az ún. Sissi páholyba vezet.
A közlemény által sokat emlegetett Bárány Balázs, a szakszervezet vezetője ezért kérte a BMW elnökét, rendelje el az Operával kötött szponzorálási szerződés felülvizsgálatát, és követelje meg, hogy az Operaház főigazgatója a BMW által elérni kívánt cél megvalósításának érdekében kizárólag az arra érdemes operaházi művészek számára kínálja fel a gépkocsik használatát. A BMW válaszában azonban azt közölte, hogy az autók használatára megfelelő operaházi munkatársak kiválasztását az Opera vezetőire bízták.
Március elején derült ki, hogy Ókovács Szilveszter arra adott utasítást, hogy a Carmina Burana öt éve futó produkciójába egy félórás szünetet iktassanak be, mégpedig azért, hogy a büfé bevételeiből is az Operaház forrásait növeljék. Márciusban az Operaház dolgozói a Don Giovanni-előadás előtt léptek sztrájkba. A Magyar Állami Operaház vezetése és az intézmény dolgozóit képviselő szakszervezetek elnökei ezután megállapodtak a sztrájk felfüggesztésében, és abban, hogy az Operaház az év második felében – két részletben – összesen 30 százalékos alapbéremelést biztosít a dolgozóinak, továbbá áprilisban és szeptemberben nettó 140-140 ezer forintos cafeteria emelést is ad.