Ókovács Szilveszter egy 60 milliós BMW-t használ, amivel az Operaház királyi felhajtóján parkolhat
2024. július 17. – 16:14
A BMW Group Magyarország 2015 óta a Magyar Állami Operaház partnere, a sok szponzorált, néha PR-hangulatú rendezvény mellett az Opera-BMW-együttműködés részét képezi a legújabb modellekből válogatott autóflotta, amit az Operaház rendelkezésére bocsátanak. Hogy mely operaházi dolgozó használhatja azokat, arról az Opera vezetői dönthetnek.
A Magyar Narancs szerdán publikált cikke szerint a vezetők jellemzően úgy szoktak dönteni, hogy a BMW-k használata nekik dukál, miközben a szakszervezet szerint a partnerségi megállapodás eredetileg a művészeknek biztosított volna luxusautókat.
A lap fényképekkel is alátámasztott értesülései szerint a jelenlegi flotta egyik csúcsmodelljét az Operaház első embere, a szilveszterkor az épület tetején Orbán Viktorral és Varga Mihállyal nótázó Ókovács Szilveszter főigazgató vezeti; a BMW X5-ös szériájának minimum 60 millió forintért forgalmazott plug-in hibrid autójával az Operaház Dalszínház utcai kocsifelhajtóján, az ún. „királyi felhajtón” szokott parkolni. Ez a felhajtó az épületben a királyi lépcsőhöz csatlakozik, ez pedig a királynéi páholyba, az ún. Sissi páholyba vezet. A Magyar Narancs azt nem közölte, hogy a flotta milyen autókból áll, arról pedig az Operától nem kapott tájékoztatást, kik jogosultak az autók használatára.
A Magyar Narancsnak név nélkül nyilatkozó munkavállalókat irritálja a fényűzés, amikor takarékoskodásra hivatkozva elbocsátják a kollégáikat, a főigazgató pedig arról panaszkodik, ötéves laptopja akkumulátorcseréjére se futja. A szakszervezetnek a lap által idézett közleménye szerint pedig elfogadhatatlan, hogy
az autókat a BMW eredeti céljával ellentétben nem az Operaház arra érdemes, népszerű, állami elismerésekkel is díjazott, ének-, zene- és táncművészei részére adják használatba
Bárány Balázs, az Operaházi Dolgozók Független Szakszervezetének elnöke már évekkel ezelőtt levélben jelezte a BMW Gmbh vezetőségének, hogy a rendelkezésre bocsátott gyönyörű autók a BMW által remélt küldetést nem tudják teljesíteni, ugyanis „az Operaház művészei kizárólag reklámfotózásokkor élvezhetik, akkor is csupán az álló járművek varázsát”. Ahogy Bárány megfogalmazta:
Az egyébként nekik szánt autókat a kezdetektől fogva kizárólag a kapzsisággal túlfűtött és nárcisztikus hajlamtól terhelt, az állam által kinevezett felsővezetők használják. Azon vezetők, akiknek egyébként hivatalból jár az Operaház biztosította szolgálati gépkocsi. (…) A bántóan fennhéjázó hivalkodás méltán vált ki disszonáns felháborodást a társulat megrövidített művészeinek körében.
A szakszervezet vezetője ezért kérte a BMW elnökét, rendelje el az Operával kötött szponzorálási szerződés felülvizsgálatát, és követelje meg, hogy az Operaház főigazgatója a BMW által elérni kívánt cél megvalósításának érdekében kizárólag az arra érdemes operaházi művészek számára kínálja fel a gépkocsik használatát. A BMW válaszában azonban azt közölte, hogy az autók használatára megfelelő operaházi munkatársak kiválasztását az Opera vezetőire bízták.
Ókovács Szilveszter főigazgatói tevékenysége 2012-es kezdésekor kapott egy Audi A6-os hivatali személygépkocsit – amit egyébként 2011-ben, még kormánymegbízottként utaltak ki neki, de megbízatása végén sem vált meg tőle, mondván, az új autó beszerzéséig használja. A korábban a köztársasági őrezred által használt Audi A6-ossal egyébként Ókovács nem volt elégedett; az RTL Klubnak 2012. januárban a már 300 ezer kilométert futott, hetedik évébe lépett, télen időnként nehezen induló járműről azt mondta: „lúzerszemlélet ilyen autóban ülni”