2024. június 3. – 14:40
Az európai parlamenti választásokra készülő pártok közül az összes tagállamot tekintve a Fidesz-KDNP költötte el a legtöbb pénzt online politikai kampányokra az előző hónapban, írta a Politico.eu.
A kampányhajrára fordulva egyáltalán nem meglepő, hogy a pártok öntik a pénzt az online hirdetésekbe, de a Fidesznek sikerült mindenkit leköröznie, legalábbis a Google platformjait és a Meta-család felületeit (Facebook, Instagram) tekintve. Ezeket az európaiak több mint fele használja, a nagy célközönségben könnyen szavazatokra lehet váltani a hirdetéseket.
Magyarország kicsi és az Európai Uniót tekintve a Fidesz sem óriási párt, az online hirdetések világában mégis a szupernehézsúlyba tartozik, messze a legtöbb pénzt tolta bele az elmúlt hetekben a kampányaiba. A Google és a Meta nyilvánosan elérhető adatait elemezve a Politico szerint a Fidesz és Orbán Viktor politika reklámvásárlásai együttesen meghaladták egész Spanyolország teljes hasonló költéseit.
A Fidesz április 30. és május 29. között 230 ezer eurót költött el a Google platformjain, de ebben nincs benne Orbán, a propagandasajtó vagy az olyan szatellitszervezetek költése, mint a Megafon. Róluk nemrég írtuk meg, hogy a Metán már kétmilliárd forintot égettek el. A legutóbbi Lájkbajnokságunkból pedig az is kiderült, hogy áprilisban 500 millió forint felett költött el a Fidesz és holdudvara.
A lista második helyezettje, a görög Néa Dimokratía nevű párt, ami csak 111 ezer eurót költött el. A Fidesz üzenetei itthon már megszokottak, ezek szerint az ellenzék háborúpárti és Soros György és az Európai Unió érdekeit képviseli, míg a Fidesz maga a béke, és ezeken kívül persze már külön Magyar Péter hiteltelenítésére is tesznek kísérletet.
A Google-on a kormánypárti sajtókonglomerátum, a Mediaworks 219 hirdetést vásárolt, a legtöbbjük Magyar Péterre lőtt, de azt a hamis információt is ezek a lapok terjesztették, hogy Manfred Weber katonai sorkötelezettséget akar bevezetni. Ha a Mediaworks pártként létezne, akkor közvetlenül a Fidesz után jönne a Google-on elköltött 117 ezer euróval.
Az ilyen segéderők használata a politikai kampányokban nem feltétlenül magyar sajátosság, Ursulva von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke is egy tanácsadó cég mögé bújva hirdetett el a Google-on 70 ezer eurót. Csak azután vette a nevére a hirdetést, miután a Politico leleplezte.
A Meta felületein az országokat hasonlította össze a Politico, Magyarország itt hatalmas előnnyel vezet, 636 596 eurót költöttek el a hazai szereplők, míg a második Belgium csak 281 714-gyel a kanyarban sincs.
A költések nagyságát több tényező befolyásolja, jellemzően azokban az országokban tolnak több pénzt az online felületekre, ahol a pártok nagyobb állami támogatást kapnak, ide sorolható Románia és Lengyelország is, miközben Franciaországban és Portugáliában a szigorúbb finanszírozási szabályok is korlátozzák az összegeket. Franciaországban a törvényi szabályozás is limitet jelent. Ott is lehetett fizetett üzeneteket feladni a közösségi médiában, de ezek csak akkor mehetnek, ha megfelelnek a témaalapú reklám kritériumainak. Jellemzően kampánycsoportok és helyi önkormányzati képviselők tudnak ezzel élni.
Az európai pártcsaládokat tekintve az Európai Néppárt a legnagyobb hirdető, utánunk következnek a Zöldek, majd Szociáldemokraták. Náluk külön kiemeli a Politico, hogy két DK-s képviselő, Dobrev Klára és Molnár Csaba költései masszívak.