Lájkbajnokság: nagyon belehúzott a Fidesz, de Magyar Péter így is köröket ver rájuk

2024. május 3. – 12:58

Lájkbajnokság: nagyon belehúzott a Fidesz, de Magyar Péter így is köröket ver rájuk
Illusztráció: Somogyi Péter (szarvas) / Telex

Másolás

Vágólapra másolva

Harmadik hónapja tart a hazai közélet Magyar Péter Berobbanása Utáni időszámítása, és a közösségi média, mint a politika egyik legfontosabb kommunikációs felülete, azt mutatja, Magyar továbbra is gyorsuló pályán van, mindenki más meg csak próbál futni utána. A részletekkel mindjárt jövünk, de először is lássuk a szokásos toplistánkat. Ennyi lájkot gyűjtöttek a hazai magyar politikusok a Facebookon áprilisban:

InterakciókPosztok száma
1.Magyar Péter3 442 000122
2.Orbán Viktor1 030 00084
3.Szentkirályi Alexandra362 000134▲▲
4.Szijjártó Péter330 000197
5.Menczer Tamás318 00091
6.Hadházy Ákos288 00078
7.Karácsony Gergely267 000119
8.Mesterházy Attila162 000186
9.Dúró Dóra141 000130
10.Dobrev Klára137 000101
11.Kocsis Máté129 00051
12.Zsigmond Barna113 000170
13.Márki-Zay Péter112 000128
14.Keresztes László Lóránt109 00090
15.Papp László86 00094

(Az adatokat a Facebook statisztikaplatformja, a Crowdtangle szolgáltatta, a számok az április 1. és 30. közötti időszak eseményeit tükrözik. Interakciókon a politikusok hivatalos oldalain a posztokra érkezett lájkok, kommentek és megosztások összegét értjük, ezresre kerekítve. Ez a szám nem azonos azzal, amit egy Facebook-oldal kezelője az Insights menüpont alatt lát, az a statisztika egy csomó más dolgot is az interakciók közé számol. A kis szimbólumok a legutóbbi pozícióhoz képest előre- vagy visszalépést, stagnáló helyezést, illetve a lista új belépőit mutatják.)

Ezek pedig a szakaszok befutói, vagyis az egyes hetek eredményei külön-külön:

  • 1. hét: Magyar – Karácsony – Hadházy
  • 2. hét: Magyar – Menczer – Karácsony
  • 3. hét: Magyar – Orbán – Szijjártó
  • 4. hét: Magyar – Orbán – Menczer

Magyar–Orbán 3-0

A februárban, a kegyelmi botránnyal indult, majd Magyar Péter színre lépésével fokozódott politikai-közéleti turbulenciát a kormány máig nem tudta semlegesíteni, de a kezdeti tanácstalanság, majd kapkodás után most – legalábbis a közösségi médiában – úgy tűnik, legalább megpróbálják kezelni a dolgot. Áprilisra a Fidesz nagyjából rendezte sorait, a topligás influenszer-politikus arcai közül kiesett Novák Katalin és Varga Judit helyett új versenyzőket küldött a pályára: Szentkirályi Alexandrát és Menczer Tamást.

Szentkirályi eddig főleg a TikTokon és az Instagramon volt aktív, de most a Facebookon is erősen belehúzott (bár ehhez lehet némi köze annak a laza 40 millió forintnak, is, amivel a hirdetései alá begyújtott a Fidesz). A dobogós helyezés elég impresszív, bár a közvélemény-kutatók ettől még elég csúnya bukovárit jeleznek előre neki a főpolgármester-választáson, szóval lehet, hogy itt éppen az úgynevezett Jakab Péter modellt látjuk újra megvalósulni, csak éppen parizer nélkül.

Menczer frissen kinevezett fideszes kommunikációs igazgatóként az előd Hollik Istvánhoz képest nagyságrendekkel nagyobb lendülettel és arroganciával vágott bele a feladatba. Amit a jelek szerint nagyjából úgy értelmez, mint a viccbeli agresszív kismalac: mindenkinek beszól, aki csak elé kerül. Ez pedig a jelek szerint bejön a fideszes közönségnek.

Orbán stábja is erősen belehúzott, és egymillió fölé tornászta a főnök havi lájkjainak számát, ami még önmagához képest is nagyon komoly eredmény, 2022 októberében járt legutóbb ezen a szinten. Mindenki más számára meg nemhogy az egy-, de a félmillió lájk is elérhetetlen álomhatárnak tűnik mostanában. Már ha nem számoljuk bele a mindenkibe Magyar Pétert, aki megint megdöntött minden létező rekordot, rojtosra lyuggatta a hálót, felmosta a padlót, és még sorolhatnánk a sportújságírói kliséket, de hát valamit májusra is tartalékolni kell. Inkább csak rögzítsük a tényt: három hónap alatt harmadszor vert nagyon sok kört a teljes mezőnyre.

További érdekességek

  • Papp László a harmadik vidéki polgármester a Lájkbajnokság történetében, aki bejut a top 15-ös listára Márki-Zay Péter és Dézsi Csaba András után.
  • Ha már polgármesterek: a Budapest vezetéséért versengő trióból Szentkirályi Alexandra (134 poszt, 362 ezer lájk) és Karácsony Gergely (119 poszt, 269 ezer lájk) is messze jobban szerepelt, mint Vitézy Dávid (123 poszt, 57 ezer lájk).
  • Az EP-választási listavezetők közül éppen csak nem jött össze a top 15 Deutsch Tamásnak (17. hely), és nagyon nem Donáth Annának (55.) és Ungár Péternek (67.).
  • Jakab Péter nincs a listán – ilyen a Lájkbajnokság eddigi 115 fordulójában egyetlenegy alkalommal fordult elő, a 2022-es választási KO vereség utáni héten.
  • Magyar Péter egy hónap alatt 44 ezerrel növelte a követőtáborát. 270 ezerrel most a 8. legnagyobb magyar politikusi Facebook-oldal az övé, és ezzel a tempóval nagyjából egy-másfél hónap alatt fogja utolérni Karácsonyt (317 ezer), Dúró Dórát (318 ezer) és Gyurcsányt (328 ezer).
  • Magyar berobbanása és az azt követő fideszes válaszreakciók nagy vesztesének tűnik Szijjártó Péter, aki az elmúlt másfél évben összesen egyszer maradt le a dobogóról, most pedig még a 4. helyért is nagyon kapaszkodnia kellett. Ha az egy posztra jutó lájkok átlagát nézzük, csak a 8. helyre elég a teljesítménye. Pedig mekkora örökös bajnoknak tűnt még néhány hónapja.
  • Ebben a mutatóban egyébként egészen szürreális Magyar 28 ezres átlaga (a múlt havi 26 ezer után), Orbán 12,3 ezret tud felmutatni (múlt hónapban 11,4 ezer), mindenki más négyezer alatt van.

500 millió bizony, dalolva ment

Elérkeztünk a kampánynak abba a szakaszába, amikor már a fájdalomküszöb környékére vannak hangosítva a fizetett politikai üzenetek a közösségi médiában. A Megafon 233 milliós havi számlája már a történelmi rekord (a 2022-es választási kampány hajrája, 266 millió forinttal) közelében jár, és ha ehhez hozzádobjuk még a toplistáról a többi fideszes és Fidesz-közeli szereplőt,

félmilliárd forintos összeget kapunk, ami egészen dermesztő.

Tiszta szerencse, hogy az önkormányzati és EP-választásoknál a törvény nem határoz meg kampányköltési limitet, mindenki annyiért hirdet, amennyiért tud, akar, illetve nem szégyell. És valami azt súgja, hogy a május még ennél is hangosabb lesz.

Hirdetésre költött pénz
1.Megafon233 000 000
2.Mediaworks103 000 000
3.CÖF72 000 000
4.Szentkirályi Alexandra41 000 000
5.Fidesz37 000 000
6.Orbán Viktor15 000 000
7.Vitézy Dávid8 100 000
8.Visi Piroska5 500 000
9.Nyugati Fény4 600 000
10.Tóth-Szántai József4 600 000

(A politikai-közéleti témájú, szponzorált posztokra költött összegek a Facebook Ad Library platformjáról valók, általában pár napos késésben vannak, most a március 31. és április 29. közti időszak költéseit mutatják.)

A hónap posztjai

Ha csak a hónap legsikeresebb posztjait nézzük, akár úgy is tűnhet, Orbán jól állta a sarat Magyar ellenében. De ezt a képet valójában csak a top 5 állása sugallja; ha tovább görgetnénk a listát, 15 további Magyar-poszt kerülne a szemünk elé.

  1. Orbán lecseréli a profilképét (az új amúgy pont ugyanolyan, mint a régi, csak még egyszer végigmentek rajta Photoshoppal) – 91 ezer interakció
  2. Magyar Péter élő videója az április 6-i tüntetésről – 85 ezer
  3. Orbán bemondja az új szlogent: „Csak a béke, csak a Fidesz!” – 72 ezer
  4. Magyar bejelenti, hogy árverésre bocsátja az elhíresült napszemüvegét – 67 ezer
  5. Magyar egy drónfotóval mutatja a tüntetőkkel megtelt Kossuth teret – 64 ezer

Az egyes interakciótípusokra lebontva még jobban látszik, milyen kevés babér termett a mezőnynek Magyar mellett:

  • A legtöbb megosztás: Magyar felhívása a tüntetésre még április legelejéről
  • A legtöbb komment: Magyar élő streamje a tüntetésről
  • A legtöbb mérges emoji: Magyar bejelenti, hogy kirúgták a tüntetésen beszédet mondó Tarr Zoltánt az állásából egy állami cégnél
  • A legtöbb meglepett emoji: Hadházy elmondja, milyen durva dolgokat talált a kínai rendőrséggel kötött magyar állami szerződésben
  • A legtöbb szomorú emoji: Magyar egy, a bicskeihez hasonló, 2023-as gyerekotthonos zaklatásos ügyről ír
  • A legtöbb szívecske: Magyar és a tüntetésen elhangzott beszédek élő videója
  • A legtöbb nevető emoji: Orbán, „A háború itt van a szomszédunkban. Nem hibázhatunk! Június 9-én: csak a béke, csak a Fidesz!”

A legtöbb nevető emojit kapott posztok listáján ezúttal sincsenek valóban viccesnek szánt bejegyzések, csak gúnyosan körberöhögöttek. A top 30-ban 21 Orbán, öt Szentkirályi, egy Menczer, és három Magyar Péter – utóbbiakat több száz, homályos hátterű, vietnámi névről érkezett nevetős emoji húzta fel.

Orbán facebookos kiröhögése kezd egészen eposzi méreteket ölteni, áprilisban összesen 246 ezer nevető emojit kaptak a posztjai, amiért valószínűleg bármelyik stand-upos ölni tudna. Ez az Orbán-posztokra jött reakcióknak a 23 százaléka, és még ennél is nagyobb arányban neveti ki a Facebook népe Deutsch Tamást (26%) és Menczer Tamást (27%). Ez az arány amúgy jellemzően 1–5 százalék között mozog normál esetben a politikusok posztjain.

A virális posztok toplistáján ezúttal csak a listavezető a megszokott, klasszikus cukiskodós tartalom, a többi, egészen meglepő módon, hardcore politika és közélet:

  1. Őrsi Gergely videója arról, hogy valaki játszik a Fény utcai piac közösségi zongoráján – 92,8x szorzó
  2. Novák Előd posztja arról, hogy „fideszes politikusbűnözést tárt fel a Mi Hazánk” – 56,1x
  3. Szentkirályi Alexandra, „Budapest a mi városunk, Budapest a mi otthonunk, Budapest mi vagyunk. Vegyük hát vissza!” – 46,6x
  4. Szentkirályi Alexandra, „Vegyük újra a kezünkbe Budapest sorsát, mert megérdemli, hogy küzdjünk érte.” – 41,1x
  5. Brenner Koloman bejelenti, hogy visszalép a budapesti főpolgármester-jelöltségtől, és Vitézyt támogatja – 35,8x

(A szorzók azt mutatják, hogy hányszor kapott több interakciót az adott poszt, mint a szerzője posztjai átlagban szoktak.)

A legtöbb megosztás

A legértékesebb interakciók külön versenyében Magyar utcahossznyi előnnyel végzett Hadházy előtt, aki pedig utcahossznyi előnnyel a mezőny maradéka előtt. Az igazán érdekes itt az, hogy három fideszes is bekerült a top 10-be, ami igazi ritkaság, pláne hogy ebből ketten is a lista első felében végeztek. Orbán mellett a két új, nagy erőkkel épített influenszer-politikus, Szentkirályi Alexandra és Menczer Tamás került az élvonalba, és akár szimbolikusnak is értékelhetjük, hogy épp Szijjártó Pétert szorították ki a top 10-ből.

Megosztások%
1.Magyar Péter148 0004,3%
2.Hadházy Ákos49 70017,3%
3.Orbán Viktor24 6002,4%
4.Menczer Tamás24 5007,7%
5.Mesterházy Attila20 50012,7%
6.Keresztes László Lóránt15 80014,5%
7.Karácsony Gergely14 8005,5%
8.Szentkirályi Alexandra13 9003,8%
9.Dobrev Klára13 4009,7%
10.Dúró Dóra10 7007,5%

(A százalékos érték azt mutatja, hogy az adott politikus posztjain az interakciók mekkora hányadát teszik ki a megosztások. Ez nagyjából analóg azzal, hogy az illető követői mennyire hatékonyan terjesztik a mondanivalóját. Az átlag itt 7 százalék körül mozog, és 10 százalék fölött már elég jónak számít az arány.)

Instagram

Márciusban Orbán egyetlen versenyszámként még megnyerte az instagramos versenyt, de áprilisra itt is átvette Magyar az első helyet. Érdemes megfigyelni, hogy a Szentkirályi–Hadházy–MZP trió mögött mekkora leszakadásban van a mezőny „futottak még” része, illetve hogy Vona Gábornak ez az első toplistás helyezése, mióta bejelentette a nagy visszatérését.

A két, csillaggal jelölt, és helyezést nem kapott versenyzőt, hát, elég fura anomáliák miatt diszkvalifikáltuk a havi menetből.

InterakciókPosztok száma
1.Magyar Péter319 00042
2.Orbán Viktor186 00052
Nagy István *168 000117
3.Karácsony Gergely138 00082
4.Szijjártó Péter77 00074
Tuzson Bence *52 00045
5.Szentkirályi Alexandra35 00033
6.Hadházy Ákos34 00051
7.Márki-Zay Péter34 00051
8.Kubatov Gábor8 60023
9.Vona Gábor7 50011
10.Dobrev Klára7 50034

Időközben a mocsárban

A propagandaoldalak versenyében Bohár Dániel az első győzelmét ünnepelheti (mondjuk meg is dolgozott érte rendesen, például megpróbált kaputelefonálni egy számkódos ajtózáron), illetve kicsit visszaesett az Orosz hírek, de amúgy nagyjából minden a megszokott mederben folyik.

Ami igazán érdekes, hogy mire ment a Megafon a 230 milliós reklámköltésével. Ha a múlt havi toplistával (akkor 90 milliót költöttek szponzorált posztokra) vetjük össze a mostani számaikat, azt látjuk, hogy nem sok foganatja volt a plusz 140 millió elégetésének, a Bohár–Deák–Trombitás triónál alig-alig emelkedett a besöpört lájkok száma, sőt, két megafonos ki is esett a toplistáról. Továbbra is őrületes pénzekkel és elég halvány eredménnyel megy az új generációs influenszerek kinevelése: Szarvas Szilveszter vagy Ibolya Csenge posztjainak hirdetésére simán elment a hónapban 33-35 millió forint, hogy ebből 79 ezer, illetve 88 ezer lájkot termeljenek ki. Ez 400-500 forint per lájkos árat jelent, és nem tűnik különösebben észszerű befektetésnek (egy gyors Google-keresés alapján a szürke piacon ilyen nagyságrend mellett 2-3 forint körül van a bérlájkolás tarifája). Mondjuk a CÖF még ezt is felülmúlja, náluk közel 600 forint ment el átlagosan egy lájkra áprilisban.

InterakciókPosztok száma
1.Bohár Dániel / Megafon361 000194
2.Deák Dániel / Megafon331 000209
3.Orosz hírek307 000414
4.Nyugati fény223 0001380
5.Gond-olkodó187 000614
6.Trombitás Kristóf / Megafon179 000297
7.Szánthó Miklós159 000101
8.Alapjogokért központ156 000125
9.Vadhajtások142 0001043
10.CÖF121 000475

Ez volt a Lájkbajnokság 116. epizódja, a sorozat korábbi cikkeit itt olvashatja.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!