2024. február 28. – 17:19
A jogosítványoknak motorokra és személyautókra legalább 15 évig, tehergépjárművekre és buszokra pedig öt évig kellene érvényesnek lenniük az Európai Parlament szerdán megszavazott álláspontja szerint.
Az EP közleménye alapján a képviselők nem támogatják, hogy csökkentsék az idősek vezetői engedélyének érvényességi idejét, mint azt az Európai Bizottság eredetileg javasolta, hogy elkerüljék a diszkriminációt. A képviselők többsége egyetértett vele, hogy a járművezetők a jogosítvány kiállításakor és megújításakor maguk értékeljék alkalmasak-e a vezetésre, de az uniós tagállamok eldönthetik, hogy ehelyett orvosi vizsgálatot is kell-e végezni, azaz Magyarországon is maradhatnának a kötelező látogatások az orvosnál. Ezeken többek között a járművezetők látását, szív- és érrendszeri állapotát is ellenőrizni kellene.
Az Euractiv korábban arról írt, hogy több tagállamban, például Ausztriában és Németországban is az idősek elleni diszkriminációként értékelték az eredeti javaslatot, ami 70 év felett gyakoribb, ötévenkénti vizsgálatokat írt elő. Az EP közleménye szerint ugyanakkor Magyarországon még szigorúbb a szabályozás: a hatályos rendelet alapján a hosszabbítás és az orvosi alkalmassági vizsgálat tízévente szükséges, 50 év felett viszont már öt-, 60 felett három-, 70 felett pedig kétévente.
Nem ez volt az egyetlen vihar a javaslat körül: a városi hobbiterepjárók (SUV-k) miatt a tervezet európai parlamenti felelőse, Karima Delli egy külön kategóriát vezetett volna be a nehezebb autóknak, de az ötlet az első lehetséges akadályon, még egy decemberi előkészítő szavazáson elbukott.
A szerdán elfogadott álláspontba viszont bekerült, hogy a hivatásos járművezetők hiányának enyhítésére a 18 évesek is kaphatnak engedélyt teherautó vagy legfeljebb 16 utast szállító autóbusz vezetésére, ha van szakmai alkalmassági bizonyítványuk. Emellett a 17 évesek is jogosultak lennének személy- vagy tehergépkocsi-jogosítványt szerezni, ha tapasztalt járművezető kíséri őket. (Magyarországon eleve már 17 évesen el lehet menni a személygépjárművekre vonatkozó B kategóriás forgalmi vizsgára.) Az Euractiv korábbi cikke alapján több csoport amellett kampányolt, hogy ne tizenévesekkel próbálják csökkenteni a teherautó-vezetők hiányát.
A szerdán megszavazott álláspont szorgalmazza, hogy a fizikai jogosítvánnyal teljesen egyenértékű, akár mobiltelefonon is bemutatható digitális vezetői engedélyt vezessenek be. Magyarországon belül ennek nem sok jelentősége lenne, mert a dokumentumra alapesetben már amúgy sincs szükség igazoltatáskor. A zéró tolerancia mellett annak se lenne hatása, hogy a kezdő, azaz legfeljebb két éve jogosítványt szerzett vezetőkre szigorúbb alkoholszint vonatkozna. Az viszont már az itteni kezdőkre is vonatkozna, hogy szigorúbb büntetéseket szabnának ki rájuk, ha nem biztonságosan vezetnek.
A képviselők azt is szeretnék, ha a járművezetők jobban felkészülnének a valós vezetési helyzetekre, és tisztában lennének a kockázatokkal, különösen a veszélyeztetett úthasználóknál, például a gyalogosoknál és az elektromos rollereseknél. Ezért a jogosítvány megszerzéséhez szükséges vizsgák részévé tennék a vezetést hóban és csúszós körülmények között, a biztonságos telefonhasználatot vezetés közben, a vezetéstámogató rendszerek ismeretét és a járművek ajtajainak biztonságos kinyitását is.
A vitákat mutatja, hogy a módosítókkal együtt több mint százszor szavaztak a képviselők. A végső változatot 339-en fogadták el 240 ellenében és 37 tartózkodó mellett. Az összesítés alapján gombot nyomó magyar képviselők közül a DK-sok és a momentumosok igent, a fideszesek és a jobbikos Gyöngyösi Márton – a jobboldali uniós frakciók többségéhez hasonlóan – nemet mondtak a szövegre.
Abból már gyakorlatilag biztosan kicsúsztak, hogy a tervezet végleges formáját letárgyalják és el is fogadják a tagállami Tanáccsal együtt a közelgő európai parlamenti választás előtt, ezt majd az új képviselők viszik tovább a júniusi voksolás után.