Népszava: A Dunaferrben még mindig nem fizették ki a júliusban esedékes jutalmakat

2024. szeptember 4. – 08:40

Másolás

Vágólapra másolva

Annak ellenére, hogy az elmúlt hetek tárgyalásain a Dunai Vasmű vezetése jelezte, hogy az elmaradt jutalmat még augusztusban kifizeti, a Népszava szerdán közölt értesülései szerint a dolgozók a hónap végig nem kapták meg az ígért 150 ezer forintot. Korábban a vállalat mintegy 3200 dolgozója augusztusi bérét is csak tüntetéssel tudta kicsikarni a Dunaferr vezetéséből. Augusztus közepén Thomas Gangl, a Dunai Vasművet irányító Liberty Steel Group európai üzletágának vezérigazgatója személyes megbeszéléseken tett – garanciák nélküli – ígéretet arra, hogy hasonló problémák nem lesznek.

A jutalmat egyébként a júniusban megkötött bérmegállapodásban ígérte meg az üzemeltetésért felelős, indiai hátterű Liberty Dunaújváros, amelyet a júliusi bérekkel együtt kellett volna a dolgozóknak átutalni.

Magyar Zoltán, a Dunaferr DV. Vasas Szakszervezeti Szövetség elnöke szerint az ügyben nem tudnak mit tenni. A dolgozókat képviselő érdekvédők úgy értesültek, hogy a jutalmakat akkor fogják kifizetni, ha a vállalat a szén-dioxid-kvótaértékesítésből extraforrásokhoz jut. Magyar abban bízik, hogy a jutalom szeptember 10-ig, az aktuális fizetéssekkel együtt érkezik meg.

A nagy múltú gyár ugyanis érdemi termelőtevékenységet nem folytat, számottevő bevétele a csak a szén-dioxid-kvóták értékesítéséből van. Az acél és a júniusban, egy nappal a választások után leállított kokszelőállítást végző Duna Furnace mintegy 1100 alkalmazottja állásidőn van. Hengerelt termékek készítésére van még lehetőség félkész vasbugából, amelyet viszont a csoport másik vállalata a Dunarolling végezne. Jelenleg azonban ilyen munka sem folyik, mert az alapanyag beszerzése a cég menedzsmentje szerint „folyamatban van” – azonban november előtt nem valószínű, hogy megérkezik.

A Dunaferr 2004-es privatizálása után ukrán és orosz tulajdonba került, és ahogy arról részletesen írtunk, részben a kétes tulajdonosi háttérnek is köszönhetően 2020-ra a működésképtelenség határára sodródott. Éppen ezért sokan megváltóként tekintettek az Egyesült Királyságban alapított Liberty Steelre, mely egy évvel ezelőtt hangzatos ígéretek kíséretében vásárolta meg az időközben felszámolás alá került vállalatot. Azóta azonban kiderült, hogy a Liberty valószínűleg csak azért vette meg a céget, hogy eladhassa az acélmű szén-dioxid-kvótáit, és egyáltalán nem tervez hosszú távon magyarországi acélgyártással. A tulajdonosváltás után leépítések is kezdődtek a Dunaferr-gyárban. Idén májusban sztrájkbizottságot alapítottak a Liberty Dunaújváros (ex-Dunaferr) dolgozói, mivel a szakszervezet hetek óta sikertelenül próbált megállapodni a béremelésben a munkáltatóval, pedig a reálkeresetek öt éve nem emelkedtek a cégnél.

A augusztus elején kiderült, a Liberty Dunaújváros 1,3 milliárd eurós pénzügyi támogatást kap egy kínai exporthitelezési szervezettől, melynek köszönhetően az egyre elavultabbá váló szénalapú acélgyártási módszereket lecserélhetik ún. „elektromos ívkemencés létesítmények”-re. Mármint elvileg. Ugyanis ahogy azt részletesen kiveséztük, a sajtóban megjelent hír valójában csak egy, két kínai állami cég által aláírt, pénzügyi kötelezettséggel nem járó szándéknyilatkozatot takar, ahonnan még nagyon hosszú az út a Dunaferr fejlesztéséig.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!