Megszűnik a kokszgyártás a dunaújvárosi vasműben
2024. június 10. – 15:01
A Liberty Dunaújváros megkezdi két kokszoló kemencéjének leállítását, amelyek egyre kevésbé hatékonyak, nehezen karbantarthatóak és veszteséget termeltek a piaci túltermelési kapacitások miatt – közölte az indiai tulajdonú cégcsoport hétfőn az MTI-vel.
A kokszgyártás szerdán ér véget a közlemény szerint, de mint írják, a leállítási folyamat több hónapot vesz igénybe, és ezalatt a vállalat szorosan együttműködik az illetékes hatóságokkal, hogy a bezárás biztonságosan és a lehető legkörnyezetbarátabb módon történjen. A cég szerint a kokszoló kemencék leállítása jelentősen csökkenti az üzem szén-dioxid- és porkibocsátását, mely tisztább levegőt eredményez.
Mint elmondták, a társaság mindent megtesz az érintett munkavállalók átképzése és más üzleti tevékenységekbe való átcsoportosítása érdekében. Ennek megfelelően a Liberty Dunaújváros együttműködik a szakszervezetekkel és a hatóságokkal egy átállási terv kidolgozásában.
Azt is elmondták, hogy jelentős beruházásokat terveznek a következő öt évben, hogy dunaújvárosi üzemük karbonsemleges acélgyártóvá váljon. Ezek a fejlesztések az üzletág elmúlt generációjának legnagyobb lépései lehetnek. Emiatt a Liberty a közelmúltban szerződést írt alá a CISDI Engineeringgel a dunaújvárosi elektromos ívkemencés technológia telepítésének megvalósíthatósági tanulmányáról, mely új technológia a zöldacél-gyártás révén mintegy 80 százalékkal csökkenti majd a közvetlen szén-dioxid-kibocsátást.
Az indiai Liberty Steel tavaly augusztusban nyerte meg a felszámolás alatt lévő dunaújvárosi Dunaferr acélgyártáshoz szükséges eszközeit birtokló új cégekre kiírt pályázatot. A Dunaferr az orosz és ukrán tulajdonosok ellentétei miatt 2022 végére fizetésképtelenné vált, a működés ellehetetlenülését kormányzati beavatkozással akadályozták meg. Az Európai Unió 2023 októberében jóváhagyta a Dunaferr tulajdonosváltását.
A tulajdonosváltás után leépítések is kezdődtek a Dunaferr-gyárban. Idén májusban sztrájkbizottságot alapítottak a Liberty Dunaújváros (ex-Dunaferr) dolgozói, mivel a szakszervezet hetek óta sikertelenül próbált megállapodni a béremelésben a munkáltatóval, pedig a reálkeresetek öt éve nem emelkedtek a cégnél.
A Liberty Steel Group 11 milliárd dollár globális forgalommal, több mint 20 millió tonnás teljes hengerlési kapacitással, több mint 200 gyártási helyszínnel rendelkezik világszerte 13 országban, és mintegy 28 ezer embert foglalkoztat.
Egy történet vége
Na de mi történt a helyiek szerint? Június 9-én leszavazott az ország. Ez most kivételesen nem egy választási cikk, de annyit azért megjegyezhetünk, hogy a dunaújvárosi polgármester ismét az ellenzéki Pintér Tamás lett (Rajta Újváros!), és az ellenzéki szövetség minden egyes egyéni képviselői körzetben nyert, a Fidesz–KDNP csak a kompenzációs listáról kapott helyeket a városi testületben. Hiába volt tehát a kivárás, vagyis az, hogy csak a választás másnapján, június 10-én írták meg a Dunaferr vezetői a dolgozóknak, hogy leállítják a kokszolókat (egy blokk két kemencéjéről van szó).
Maga a hír eléggé tragikusnak hat helyben, gyakorlatilag a dunaújvárosi kokszgyártás vége. Mindenki sejtette, hogy ez jön, mert nem működtek rentábilisan a kokszolók, és már korábban is arról suttogtak, hogy a választások előtt nem lesz végzetes bejelentés, de utána igen.
Valaha három kokszolóblokk működött Dunaújvárosban, de jó ideje már csak a 2002-ben felújított hármas kokszoló működött két kemencével. Nekünk mindenki azt mondta korábban is, hogy amennyiben a kokszolót leállítják, akkor a kokszgyártásnak végleg vége van, nem indítható újra a mű. Ha egy kokszoló kihűl, akkor tönkre is megy, a falazatból kiesik a szigetelés, az már nem fog újraindulni.
De akkor mi marad Dunaújvárosban? Úgynevezett folyékony folyamat már semmi, nem lesz nyersvasgyártás, kohó, kokszoló. Az acélmű idegen alapanyagból még tud dolgozni, vagyis a hengerművekben tudnak tekercselni (ez a folyamat a „rolling”, amire külön cégnév is utal a csoportban).
A Libertyről a szakmai sajtó mostanában nem írt jókat, a romániai (galați) telephelye szintén a közelmúltban állította le egyetlen működő nagyolvasztóját, bár egyesek a vállalattól azt sugallták az Argus nevű lapnak, hogy azóta nyersanyagot szereztek be az egység rövid időn belüli újraindításához. A Liberty másik európai tekercsgyártó üzeme, a csehországi Ostrava szintén nem üzemel, a szerkezetátalakítás és az egyetlen energiaszállítójával, a Tameh Czechhel való hosszan tartó vita miatt.
Ami pedig a hangzatos hazai környezetvédő beruházásokat illeti, a szintén indiai Arcelor Mittal 3 milliárd euróból valóban elindít egy elektromos ívkemencét Németországban, nagy kormányzati támogatást is kapnak, a Mittal mellett egy ománi cég óriási befektetéssel szintén csinál ilyeneket, de Magyarországon ez elég irreális.
Lehet, hogy a kínai vagy svájci partnerek készítenek megvalósíthatósági tanulmányt, majd az indiaiak újra bekopognak a kormányhoz segítségért, de óriási áramszükséglet kellene ehhez. Semmiképpen sem gázerőmű, mert az nagyon drága, talán a Paks II.-re lehetne rákötni, de abból meg mikor lesz valami? Sajnos a dolgozóknak tett ígéret elég gyenge lábakon áll.