1,8 millió forintnyi támogatást adna a kormány uniós terve elektromos autó vásárlására

2024. július 11. – 14:27

Másolás

Vágólapra másolva

Többek között autókra és töltőkre adott támogatással, egyszerűbb eljárásokkal segítené az elektromos járművek terjedését az az uniós javaslatcsomag, amit a magyar kormány tett le az asztalra.

Az Európai Unió Tanácsának soros elnökeként a testület első budapesti informális ülésén mutatták be a tervezetet. A versenyképességért felelős miniszterek találkozójának szerdai szünetében a nemzetgazdasági tárcát vezető Nagy Márton arról beszélt: a tagállamok különbözőképp közelítik meg a problémát, a magyar kormány célja, hogy enyhítse ezt a széttöredezettséget.

A tervezettel többek között

  • 4500 eurós (mostani árfolyamon közel 1,8 millió forintos) támogatást adnának az uniós polgároknak elektromos autók vásárlására;
  • akár 900-1500 eurót (nagyjából 350-590 ezer forintot) lehetne kérni háztartási töltőállomásokra;
  • a nyilvános töltők terjedésére 2035-ig összesen 15 milliárd eurót biztosítanának;
  • a fuvarozóknak flottafelújítási rendszert vezetnének be;
  • enyhítenék az uniós támogatásokról szóló szabályokat, azaz a tagállamok szabadabban költhetnének „a kutatásfejlesztés és ipari megvalósítás, valamint a szén-dioxid-semleges járművek gyártása és ellátási lánca esetében”.

Utóbbihoz hasonló lazítást már ideiglenesen bevezettek a közelmúltban a „zöld” iparágakra, a magyar kormány lelkesen élt is vele.

Az EU tavaly úgy döntött, hogy – egy „e-üzemanyagokról” szóló kiskaput leszámítva – 2035-től kivezeti a belsőégésű motorral árult új autókat, de többen attól tartanak, hogy emiatt tele lesznek az uniós utak használt benzines csotrogányokkal. Fábián Gergely iparpolitikáért és technológiáért felelős államtitkár a Portfoliónak hangsúlyozta: a javaslatokkal kiszámítható, gördülékeny átállást biztosítanának.

„Ha 2034-ig nem vesznek elektromos autót, de 2035 után meg mindenki elektromos autót vesz, akkor az nem egy gördülékeny történet lesz.”

A kormány javaslatai összesen legalább 100 milliárd euróról (közel 40 ezer milliárd forintról) szólnának uniós szinten, mondta az államtitkár. A pénzt az uniós költségvetés mellett a 2026 augusztusáig használható, egyszeri helyreállítási alapból adnák. (Ennek a hitelrészét címkézte a kormány „második Soros-tervnek”, amíg be nem jelentkezett rá.)

Fábián Gergely szerint a támogatási programmal az is cél, hogy az Egyesült Államok „inflációcsökkentő” támogatási rendszeréhez hasonlóan segítsék az uniós termelést. Ahogy arról korábban írtunk, az USA programja legfeljebb 7500 dolláros, azaz nagyjából 2,7 millió forintos állami támogatást ad új elektromos autók lakossági vásárlására, ám a pénz főszabály szerint csak abban az esetben jár, ha a járművet Észak-Amerikában szerelték össze. A jogszabály komoly vitákat okozott az EU és az USA között.

A magyar elnökség egyik kiemelt célja az uniós versenyképesség növelése, de Orbán Viktor „békemissziója” és az elnökség összemosása miatt szerdán szinte minden uniós kormány állandó képviselője tiltakozott Brüsszelben. A versenyképességi Tanács budapesti üléséről is feltűnően sok miniszter hiányzott, számos tagállam és az Európai Bizottság sem a lehető legmagasabb szinten képviseltette magát.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!