A Waberer’snek bejött a stratégiaváltás, egy év alatt duplázott a részvény ára

2024. március 22. – 18:34

Másolás

Vágólapra másolva

955

A tőzsdén jegyzett, részben Tiborcz István, részben a Mol Nyrt. tulajdonában álló Waberer’s International Nyrt. tavaly rekordévet zárt. Barna Zsolt, a cég elnök-vezérigazgatója a tavalyi év eredményeit ismertető sajtótájékoztatóján elmondta, hogy a forgalom 711 millió eurót, az EBITDA (kamatok, adó és értékcsökkenés előtti eredményével) 96 millió eurót tett ki, a cég részvényenként 120 forintos osztalékot fizet.

Elhangzott, hogy a cég 2900 kamionjának az átlagéletkora ma már mindössze 2,5 év. Európában mindenféle program van arra is, hogy a szállítmányozók női munkaerőt is bevonjanak. Állítólag a magyar cég ebben is nagyon jól áll, mert ugyan a 4-5 százaléknyi női sofőr nem hangzik túl soknak, de amíg a cégnél minden huszadik sofőr nő, addig az iparág átlagában csak minden századik.

Földön, vízen, levegőben

A kiemelt ügyfelek (például autóipari cégek, hipermarketek) számára végzett komplex szolgáltatások (szállítás, raktározás, biztosítás) mellett a társaság nagyon határozottan elindult abba az irányba, hogy a partnereit közúton, vasúton, levegőben és vízen is kiszolgálja.

Éppen ezért többséget szerzett a vasúti logisztikában meghatározó, itthon bronzérmes PSP (Petrolsped) csoportban. A társaságnak vannak magyar és román leányvállalatai, de osztrák engedélye is, 22 mozdonnyal, illetve 1200 vasúti kocsival szolgáltat. Folyamatban van egy másik felvásárlás is, a szerbiai MDI disztribúciós társaság többségi részesedésének megvásárlása.

Kifejezetten cél az intermodális szolgáltatások megvalósítása is, ez a különféle szállítóeszközöket kombinálja. Bár a vasút hagyományosan az ömlesztett áru szállítására szolgál, a cég profiljába illő „just in time” szállításoknál is alkalmazható. Ezt úgy kell elképzelni, hogy amennyiben a társaság Mórról Észak-Skóciába szállít, elképzelhető, hogy elmegy a kamionnal a gyártelepre, majd a közúti szakasz után, Budapesttől, Rotterdamig vasúton viszi a konténereket, ott kompra pakolja őket, végül Nagy-Britanniában ismét vasútra, közútra vált.

Biztosítás, logisztika

A csoport immár Gránit Biztosítónak nevezett biztosítójáról megtudtuk, hogy a nem élet kategóriában már dobogós. A szektorban összetett folyamatok vannak, zajlik például a lakásbiztosítási kampány, amelyben a Gránit is gyűjtögeti az új ügyfeleket. Közben az állam előbb nekidurálta magát és mindenféle részesedéseket megvett, aztán el is adogatja őket.

A Magyar Posta két biztosítójáért a Gránit is megy, annyit megtudtunk, hogy ott is van a shortlisten. A piac jó esélyt is ad a csoportnak, hiszen miért adná el az állam külföldi szereplőnek a cégeket, ha állandóan magyarítana a pénzügyi szférában, viszont nemcsak a Gránit, de a CIG is magyar, és Tiborcz István, illetve Mészáros Lőrinc révén mindkettőnek van combos NER-es kötődése is.

A cég logisztikai bevételei még 90 százalékban hazaiak, de Szlovákiában, Szerbiában már van központja a csoportnak, és ilyeneket tervez a Balkán országaiban, valamint Lengyelországban is. Az eddigi legnagyobb raktárfejlesztést Ecseren hajtották végre, és telket vásároltak Debrecenben egy újabb logisztikai központ fejlesztése céljából. Ami pedig a közeljövőt illeti, a Waberer’s elnök-vezérigazgatója azt mondta, hogy 2024-ben 800 millió eurót megközelítő árbevétellel és a tavalyihoz hasonló, 40 millió euró feletti EBIT teljesítménnyel számol. A stratégiában a 2027-es év a kitüntetett, addigra már 1000 millió (vagyis 1 milliárd) euró lehet a bevétel és 60 millió euró az EBIT-célkitűzés.

Tőzsdei árfolyam

A cég jó eredményei a tőzsdei árfolyamon is meglátszanak, pedig elég rögös volt az út idáig. A Waberer's 2017-ben ment a tőzsdére, 5000 forint felett forogtak a papírjai. Aztán pár év alatt összeomlott minden, a nyugati kamionosok felléptek az olcsó keletiek ellen, de a magyar cégeknek kelet felől is erős versenytársai akadtak a bolgár és román szállítmányozók köréből. A Waberer’s megküzdött egy lengyel cégvásárlással is, 2020-ra a részvény értéke majdnem a tizedére olvadt.

Ekkor a cég stratégiát váltott, a nemzetközi kamiontaxizást (vagyis azt, hogy mindent, mindenkinek, mindenhová elszállít a cég) felváltották a komplex, magas hozzáadott értékű szolgáltatások. Kevesebb ügyfél, szélesebb és nagyobb nyereséggel kecsegtető szolgáltatások. Azóta a részvény négy év alatt meghatszorozta az értékét (az elmúlt egy évben is duplázott).

Vágólapra másolva
Kedvenceink
Kövess minket Facebookon is!
EUR 404,61 Ft
USD 364,36 Ft
További élő árfolyamok!
ÉLŐ
Sorozatban ez a harmadik év, hogy Nagy Márton a következő évre ígér növekedést – élőben Laknerrel