A Waberer’snek bejött a stratégiaváltás, egy év alatt duplázott a részvény ára
2024. március 22. – 19:34
A tőzsdén jegyzett, részben Tiborcz István, részben a Mol Nyrt. tulajdonában álló Waberer’s International Nyrt. tavaly rekordévet zárt. Barna Zsolt, a cég elnök-vezérigazgatója a tavalyi év eredményeit ismertető sajtótájékoztatóján elmondta, hogy a forgalom 711 millió eurót, az EBITDA (kamatok, adó és értékcsökkenés előtti eredményével) 96 millió eurót tett ki, a cég részvényenként 120 forintos osztalékot fizet.
Elhangzott, hogy a cég 2900 kamionjának az átlagéletkora ma már mindössze 2,5 év. Európában mindenféle program van arra is, hogy a szállítmányozók női munkaerőt is bevonjanak. Állítólag a magyar cég ebben is nagyon jól áll, mert ugyan a 4-5 százaléknyi női sofőr nem hangzik túl soknak, de amíg a cégnél minden huszadik sofőr nő, addig az iparág átlagában csak minden századik.
Földön, vízen, levegőben
A kiemelt ügyfelek (például autóipari cégek, hipermarketek) számára végzett komplex szolgáltatások (szállítás, raktározás, biztosítás) mellett a társaság nagyon határozottan elindult abba az irányba, hogy a partnereit közúton, vasúton, levegőben és vízen is kiszolgálja.
Éppen ezért többséget szerzett a vasúti logisztikában meghatározó, itthon bronzérmes PSP (Petrolsped) csoportban. A társaságnak vannak magyar és román leányvállalatai, de osztrák engedélye is, 22 mozdonnyal, illetve 1200 vasúti kocsival szolgáltat. Folyamatban van egy másik felvásárlás is, a szerbiai MDI disztribúciós társaság többségi részesedésének megvásárlása.
Kifejezetten cél az intermodális szolgáltatások megvalósítása is, ez a különféle szállítóeszközöket kombinálja. Bár a vasút hagyományosan az ömlesztett áru szállítására szolgál, a cég profiljába illő „just in time” szállításoknál is alkalmazható. Ezt úgy kell elképzelni, hogy amennyiben a társaság Mórról Észak-Skóciába szállít, elképzelhető, hogy elmegy a kamionnal a gyártelepre, majd a közúti szakasz után, Budapesttől, Rotterdamig vasúton viszi a konténereket, ott kompra pakolja őket, végül Nagy-Britanniában ismét vasútra, közútra vált.
Biztosítás, logisztika
A csoport immár Gránit Biztosítónak nevezett biztosítójáról megtudtuk, hogy a nem élet kategóriában már dobogós. A szektorban összetett folyamatok vannak, zajlik például a lakásbiztosítási kampány, amelyben a Gránit is gyűjtögeti az új ügyfeleket. Közben az állam előbb nekidurálta magát és mindenféle részesedéseket megvett, aztán el is adogatja őket.
A Magyar Posta két biztosítójáért a Gránit is megy, annyit megtudtunk, hogy ott is van a shortlisten. A piac jó esélyt is ad a csoportnak, hiszen miért adná el az állam külföldi szereplőnek a cégeket, ha állandóan magyarítana a pénzügyi szférában, viszont nemcsak a Gránit, de a CIG is magyar, és Tiborcz István, illetve Mészáros Lőrinc révén mindkettőnek van combos NER-es kötődése is.
A cég logisztikai bevételei még 90 százalékban hazaiak, de Szlovákiában, Szerbiában már van központja a csoportnak, és ilyeneket tervez a Balkán országaiban, valamint Lengyelországban is. Az eddigi legnagyobb raktárfejlesztést Ecseren hajtották végre, és telket vásároltak Debrecenben egy újabb logisztikai központ fejlesztése céljából. Ami pedig a közeljövőt illeti, a Waberer’s elnök-vezérigazgatója azt mondta, hogy 2024-ben 800 millió eurót megközelítő árbevétellel és a tavalyihoz hasonló, 40 millió euró feletti EBIT teljesítménnyel számol. A stratégiában a 2027-es év a kitüntetett, addigra már 1000 millió (vagyis 1 milliárd) euró lehet a bevétel és 60 millió euró az EBIT-célkitűzés.
Tőzsdei árfolyam
A cég jó eredményei a tőzsdei árfolyamon is meglátszanak, pedig elég rögös volt az út idáig. A Waberer's 2017-ben ment a tőzsdére, 5000 forint felett forogtak a papírjai. Aztán pár év alatt összeomlott minden, a nyugati kamionosok felléptek az olcsó keletiek ellen, de a magyar cégeknek kelet felől is erős versenytársai akadtak a bolgár és román szállítmányozók köréből. A Waberer’s megküzdött egy lengyel cégvásárlással is, 2020-ra a részvény értéke majdnem a tizedére olvadt.
Ekkor a cég stratégiát váltott, a nemzetközi kamiontaxizást (vagyis azt, hogy mindent, mindenkinek, mindenhová elszállít a cég) felváltották a komplex, magas hozzáadott értékű szolgáltatások. Kevesebb ügyfél, szélesebb és nagyobb nyereséggel kecsegtető szolgáltatások. Azóta a részvény négy év alatt meghatszorozta az értékét (az elmúlt egy évben is duplázott).