Üzemanyagkrízis: tényleg aggasztóak a Mol-finomítóról érkező hírek, és jön a hatósági ár eltörlése?

Legfontosabb

2022. december 1. – 11:15

Üzemanyagkrízis: tényleg aggasztóak a Mol-finomítóról érkező hírek, és jön a hatósági ár eltörlése?
Munkás a Mol százhalombattai olajfinomítójában – Fotó: Kisbenedek Attila / AFP

Másolás

Vágólapra másolva

„Aggasztó hírek vannak” – fogalmazott a szerdai kormányinfón Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter az aktuális üzemanyaghelyzetről, pontosabban a benzinárstopról. Gulyás azt mondta, az ársapkákat legutóbb december végéig hosszabbították meg.

Az ársapkákon akkor változtatnak, ha az ellátásbiztonság veszélybe kerül. És most aggasztó hírek vannak: december 5-én újabb szankciók lépnek életbe, és a Mol százhalombattai finomítójában is olyan meghibásodások vannak, amelyek miatt mérsékelten tud üzemelni.

A Molnak kell választ adnia, hogy képes-e biztosítani az ország benzin- és dízelellátását, mondta Gulyás. Ha nem, akkor veszélybe kerül a hatósági áras üzemanyag, mert az importüzemanyag jóval drágább lenne.

Karbantartanak, ahogy máskor is, ebben nincs semmi rendkívüli

Nem kedvez a helyzet alakulásának a legfrissebb, csütörtöki információ sem, amiről a kormánypárti médiabirodalomhoz tartozó Világgazdaság és Index számolt be: értesülésük szerint a százhalombattai finomító várhatóan még ezen a héten sem tud újraindulni teljes kapacitással, ugyanis a szerdai nyomáspróbán újabb repedést találtak a szakemberek a rendszerben. Ennek helyreállítása legalább háromnapos csúszást hoz magával az újraindításban a tervezett december 2-i időponthoz képest.

Úgy tudjuk, a csúszásban egyébként nincs semmi rendkívüli. A karbantartás során most egy háromemeletes HDS-üzemet néztek át, amiben rengeteg cső van, ezeket jól össze kell forrasztani, ha pedig szelelnek, ki kell javítani. A visszaindulás időnként döcögős, és az ellenőrzés mindig eltart pár napig, mert a rendszert nehéz hibátlanul összeszerelni. Forrásunk szerint amúgy minden évben ez van, de mivel most nem működik a piac, nem jön az import, idén ez láthatóbb, és jobban felkapják, mint békés időkben.

Júniusban kisebb tűz is volt a Mol százhalombattai finomítójában. A lángokat rövid idő alatt eloltották, de a kiesés átmenetileg visszavetette az olajtársaság kőolaj-feldolgozó képességét. A Dunai Finomítóban naponta 21 ezer tonna kőolajat dolgoznak fel.

A karbantartás a tűztől egyébként független esemény, minden évben sort kerítenek rá, kötelező is a biztonságos üzemelés miatt. Az idei nagyobbra sikerült, mint az eddigiek, tolták is, amíg lehetett, ezért csak augusztusban kezdték el. Hogy a felújításban nincs semmi rendkívüli, azt a Mol válasza is mutatja:

„A Dunai Finomítóban továbbra is szakszerű körülmények között zajlanak a karbantartási munkák és az újraindításhoz szükséges munkálatok. A Finomító jelenleg csökkentett, 50-55 százalékos kapacitással üzemel, a sikeres újraindítás után pedig ütemezetten tud visszaállni a teljes gyártási kapacitásra” – írták kérdésünkre.

Mol: Sérül Magyarország ellátásbiztonsága

Az utóbbi napok hírei alapján egyre több kúton nincs benzin vagy gázolaj, Budapest is érintett. A Shell töltőállomásain korlátozást vezettek be, eszerint 95-ös benzinből egy alkalommal legfeljebb 20 ezer forintért vehetnek az autósok, a gázolaj esetében pedig 50 ezer forint ez a határ. Az RTL Híradó megkeresésére a Mol elismerte, hogy a napokban tapasztaltak termékhiányt, de azt mondták, hogy ez a jellemzően pár óráig fennálló termékhiány a hálózatuk 20 százalékában jelentkezett mindösszesen.

A Telexhez érkezett Mol-tájékoztatás szerint Magyarország ellátásbiztonsága valóban sérül. Ennek három oka van: egyrészt a Barátság vezeték áramellátását ért háborús károk miatt sérülékeny a kőolajszállítás. Az ukrán hatóságok döntése miatt a vezeték szakaszosan, csúcsidőszakon kívül, csökkentett kapacitással működik, másrészt a Dunai Finomító nem tud elegendő üzemanyagot előállítani. A Mol igyekszik rendkívüli importtal pótolni a kiesett mennyiséget, de a vállalat importcsatornáin már több mennyiséget nem tud behozni.

Harmadrészt az importtermékek és importőrök gyakorlatilag teljesen eltűntek a hazai piacról: novemberben a Mol szolgálta ki a piac 85 százalékát. Az Index enek hátteréről azt írja: a korábbi aktív importőrök, mint pl. az ENVI a nagykereskedelmi hatósági ár miatt függesztették fel vagy minimalizálták importőri tevékenységüket. A Mol tájékoztatása szerint a helyzetet fokozza, hogy a meglévő stratégiai készletből csak vészhelyzetben lenne szabad vételezni, és minél hamarabb vissza kell tölteni a kivett mennyiséget. Emellett a Mol is hivatkozik az európai szankciókra: „Ennek tetejébe érkeznek az európai szankciók, melyek hatásait még nem lehet megjósolni, de az biztos, hogy február 5-e után – amikor az orosz gázolaj eltűnik az európai piacokról – negatív következményekkel kell számolni.”

Üzemenyaghiány miatt legfeljebb két liter 480 forintos benzint, illetve gázolajat adnak a lakossági ügyfeleknek egy gyöngyösi töltőállomáson – Fotó: Zách Dániel / Telex
Üzemenyaghiány miatt legfeljebb két liter 480 forintos benzint, illetve gázolajat adnak a lakossági ügyfeleknek egy gyöngyösi töltőállomáson – Fotó: Zách Dániel / Telex

A vállalat szerint ahhoz, hogy visszaállítsák az ellátásbiztonságot, vissza kell építeni az üzemanyag-importot, ami két-három hónapot vesz igénybe. „Mindezek mellett a Mol mindent megtesz: szakembereink megállás nélkül dolgoznak a Dunai Finomító karbantartásán, napi szinten optimalizáljuk a készleteinket, hogy az ország minden pontjára tudjunk a működéshez elegendő üzemanyagot szállítani” – írták.

Egy múlt heti bejelentés értelmében átmenetileg nem szállít üzemanyagot több száz kisebb benzinkútra a Mol. A cég ezt az ellátás biztonságának fenntartásával indokolta, hozzátéve, hogy hetente felülvizsgálják a döntést. Nem ez volt az első eset, amikor az autósok azzal szembesülhettek, hogy recseg-ropog a 2021. november 11-i kormányinfón bejelentett, majd november 15-én életbe léptetett üzemanyagár-korlátozás. Emiatt egyre több kúton hiánycikk a hatósági áras benzin, dízel vagy mindkét üzemanyag, mint arról itt és itt írtunk. Hogy ezt hogyan élik meg az autósok és a kisebb kutak üzemeltetői, arról ebben a gyöngyösi Avia-kúton készült riportunkban olvashat.

Szakértők a megoldást a hatósági ár felfüggesztésében látják. A Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára nemrég azt nyilatkozta: „A kormányzatnak el kell döntenie, hogy árat szabályozunk, vagy üzemanyaggal látjuk el a piacot. Én azt gondolom, hogy a korlátozások ma már nagyobb kárt okoznak, mint amit az árnövekedés okozott a múltban.”

A hatósági ár szabályozása azóta többször változott, a kormány 2022. február 28-tól, vagyis az orosz invázió kezdete után négy nappal a benzin és a gázolaj nagykereskedelmi árára is kiterjesztette az árkorlátozást, miután a hónap közepén további három hónapra meghosszabbította a 480 forintos árlimitet. Június 24-től 50 literben korlátozták a hatósági áras benzin és gázolaj eladását a Mol és az OMV kútjain, július 30-án tovább szigorították a hatósági áras üzemanyagok forgalmazását. Azóta csak a Magyarországon, magánszemélyek által üzemben tartott járművek, illetve a taxisok vásárolhatnak a literenként 480 forintos benzinből és gázolajból.

A helyzetet nem könnyítette az sem – mivel növelte a bizonytalanságot –, hogy augusztusban leállt az olajszállítás a Barátság kőolajvezeték déli ágán (Magyarországra, Szlovákiába és Csehországba), mert az oroszok nem tudtak tranzitdíjat fizetni az ukránoknak az Oroszország elleni gazdasági szankciók miatt, az ukrán cég számlájára elindított utalásukat a banki rendszer visszafordította. Ez úgy oldódott meg, hogy a Mol-csoporthoz tartozó Slovnaft kifizette az ukrajnai szakasz használatért fizetendő tranzitdíjat, így újraindulhatott a szállítás. Ennek hátteréről ebben a cikkünkben írtunk. De a Barátság vezetéken, ahogy korábban írtuk, most ismét akadozik a kőolaj importja, ami tovább nehezíti a Mol helyzetét.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!