Újra jöhet az olcsó orosz kőolaj a Barátság vezetéken, a Mol kifizette a tranzitdíjat

2022. augusztus 10. – 11:11

frissítve

Másolás

Vágólapra másolva

A Mol egyeztetést folytatott az ukrán és az orosz féllel a Barátság vezeték újraindításáról, és átutalta az ukrajnai szakasz használatért fizetendő tranzitdíjat – közölte a társaság szerdán az MTI-vel.

„A díjkötelezettség átvállalásával a Mol gyors megoldást nyújtott a problémára: az ukránok ígérete szerint néhány napon belül újraindulhat a kőolajszállítás, amely pár napja a banki oldalon felmerülő technikai akadályok miatt állt le” – olvasható a közleményben.

Mint kedden megírtuk: augusztus 4-e óta nem érkezik olcsó orosz kőolaj a Barátság kőolajvezeték déli ágán többek között Magyarországra. Az olajszállítás azért állt le, mert az oroszok nem tudtak tranzitdíjat fizetni az ukránoknak az Oroszország elleni gazdasági szankciók miatt.

A problémát az okozta, hogy az Oroszország elleni szankciók miatt a Transznyeft nem tud fizetni a tranzitért a pénzt előre követelő Ukrtransznaftának, az ukrán cég számlájára elindított utalásukat a banki rendszer visszafordította. „A kifizetéseket kiszolgáló Gazprombank arról értesített minket, hogy a kifizetést az uniós előírásoknak, vagyis a hetedik szankciócsomagnak megfelelően visszautalták” – írta az orosz cég keddi közleménye.

A Mol már a hír megjelenése után bejelentette: bár több hétre elegendő tartaléka van, „folyamatosan dolgozik a megoldáson, és egyeztetést kezdeményezett a díjkötelezettség átvállalásáról is”. Azaz arról, ami most meg is történt: az oroszok helyett a magyar olajtársaság fizette ki a tranzitdíjat az ukrán vállalatnak, és ezt a költséget majd elszámolja az oroszokkal. Ratatics Péter, a társaság magyarországi operatív működésért felelős ügyvezető igazgatója kedd este az ATV-n azt mondta: a Molnak mintegy három hétre elegendő saját kőolajkészlete van, ezenfelül pedig ott van Magyarország stratégiai olajkészlete, ami további hónapokra elegendő kőolajat biztosít.

A Mol szerdai tájékoztatása szerint a gyors intézkedést az ellátási helyzet tette indokolttá: a Barátság kőolajvezeték déli szakaszán keresztül érkezik a kőolaj Magyarországra, Szlovákiába és Csehországba is, és „bár a Molnak Magyarországon több hétre elegendő saját tartaléka van, regionális nagyvállalatként a környező országok ellátásbiztonságáért is felelősséget vállal”.

A Mol részvényeinek tőzsdei árát is megmozgatta a bejelentés (miután az olajszállítás leállásáról szóló hírek nyomán kedden nagyot esett az árfolyam). A szerdai kereskedést egyébként is pluszban kezdő Mol-részvény ára a keddi 2814 forintos záróár után a cikk megjelenésekor 2892 forinton volt a Budapesti Értéktőzsde honlapja szerint.

Kövess minket Facebookon is!