Nem jön az olcsó orosz kőolaj a Barátság vezetéken

2022. augusztus 9. – 13:42

frissítve

Nem jön az olcsó orosz kőolaj a Barátság vezetéken
A Barátság II. kőolajvezeték fogadópontja a Mol Nyrt. százhalombattai Dunai Finomítójában 2022. május 24-én – Fotó: Szigetváry Zsolt / MTI

Másolás

Vágólapra másolva

Öt napja nem érkezik olcsó orosz kőolaj a Barátság kőolajvezeték déli ágán többek között Magyarországra. Az olajszállítás azért állt le, mert az oroszok nem tudtak tranzitdíjat fizetni az ukránoknak az Oroszország elleni gazdasági szankciók miatt. A Mol szerint több hétre elég tartalékuk van, de keresik a megoldást, akár a díjfizetés átvállalásáról is tárgyalnának. A forint és a Mol árfolyama is nagyot gyengült az olajszállítás leállása miatt.

Augusztus 4-én leállt a Magyarország, Csehország és Szlovákia felé a Barátság kőolajvezetéken az orosz kőolaj szállítása, mivel a szankciók megakadályozzák Oroszországnak, hogy kifizesse a tranzitdíjat – írja a Bloomberg az orosz nyersolajvezeték-üzemeltető cég, a Transznyeft tájékoztatása nyomán.

Az orosz RIA Novosztyi hírügynökség is beszámolt az olajszállítás leállításáról. Azt írják, hogy az ukrán állami olajvezeték-üzemeltető Ukrtransznafta miatt áll az orosz nyersolaj eljuttatása a Barátság olajvezeték déli ágán keresztül ebben a három EU-tagállamba. Ugyanakkor Belaruszon keresztül Lengyelországba és Németországba továbbra is érkezik orosz olaj.

A problémát az okozza, hogy az Oroszország elleni szankciók miatt a Transznyeft nem tud fizetni a tranzitért a pénzt előre követelő Ukrtransznaftának, az ukrán cég számlájára elindított utalásukat a banki rendszer visszafordította. „A kifizetéseket kiszolgáló Gazprombank arról értesített minket, hogy a kifizetést az uniós előírásoknak, vagyis a hetedik szankciócsomagnak megfelelően visszautalták” – írja az orosz cég közleménye.

A Transznyeft egyelőre alternatív fizetési lehetőségeket keres, hogy ismét szállíthassa Magyarországra, Csehországba és Szlovákiába az orosz kőolajat.

A kialakult helyzetről kérdeztük a Molt, nagyrészt ugyanis az olcsó orosz kőolaj teszi lehetővé, hogy tartható legyen Magyarországon a literenkénti 480 forintos lakossági üzemanyagár, illetve az olajszállítások akadozása fokozhatja-e az egyébként is meglévő ellátási nehézségeket. Többek között azt kérdeztük, hogy az a fejlemény naponta mekkora mennyiségű olaj kiesését okozza, milyen alternatív forrásokból tudják azt pótolni, és ha igen, hány százalékkal drágábban tudnak így kőolajat vásárolni.

A társaság az egyes kérdéseinkre külön nem válaszolt, hanem ezt a közleményt küldte el:

„A Barátság vezetéken néhány napja szünetel a kőolajszállítás, mert tudomásunk szerint technikai problémák merültek fel a banki oldalon az orosz félt érintő tranzitdíj kifizetése kapcsán. Bár a Molnak több hétre elegendő tartaléka van, folyamatosan dolgozik a megoldáson, és egyeztetést kezdeményezett a díjkötelezettség átvállalásáról is.”

A Bloomberg megjegyzi: a tranzitszállítások leállítása miatt ismét emelkedni kezdett az olajár. A Brent olaj jegyzése 1,3 százalékkal 98 dollár közelébe nőtt. A Bloomberg arra is kitért, hogy az orosz kőolajszállítások megszakadása ismét felveti az ellátási kockázatok, miközben az európai olajpiacon most is csekélyek a tartalékkapacitások.

Az olajszállítás leállásáról szóló hírek elintézték a forint és a Mol árfolyamát: az euró ára, amely délelőtt még 394 forinton volt, 398 forint fölé emelkedett, a Mol-részvények 5 százalékos mínuszban is jártak a tőzsdén.

Kapcsolódó
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!