Itt vannak a benzinársapka céges korlátozásáról szóló rendelet részletei

2022. július 30. – 11:59

frissítve

Másolás

Vágólapra másolva

Megjelent a Magyar Közlöny friss száma, amely a stratégiai kőolajkészlet egy részének felszabadításáról és az üzemanyag-árstop szűkítéséről szól. Harmadikként belekerült egy, a Mol extraprofitadóját növelő rendelet is.

A szombati, rendkívüli Kormányinfón Gulyás Gergely miniszterelnökséget vezető miniszter jelentette be, hogy a hazai finomítói kapacitás átmeneti csökkenése, a háború és az Oroszországra kivetett európai szankciók miatt szűkösség állt elő kőolajból, üzemanyagból. A helyzet közvetlen oka, hogy karbantartás miatt augusztusban leáll a Mol százhalombattai finomítója, amely a hazai finomítás száz százalékát adja. A felújítás jó esetben egy hónapig tart, de akár jobban is elhúzódhat.

A kormány ezért megfogadta Hernádi Zsolt Mol-elnök javaslatát, és egyrészt felszabadítja a stratégiai kőolaj- és üzemanyagkészlet mintegy negyedét, másrészt szűkíti azok körét, akik a 480-as literenkénti ársapkával tankolhatnak. A kedvezményezett körben csak a magánszemélyek által üzemben tartott járművek és a taxik maradnak, a céges járművek már szombat déltől csak piaci áron tankolhatnak.

A céges autókról szóló rendelet részletei az alábbiak szerint alakulnak:

  • A külföldi autók mellett szombat déltől – a taxik kivételével – kiesik a hatósági árra jogosultak köréből minden jármű, melyet forgalmi engedélye szerint nem természetes személy üzemeltet.
  • A nem az üzemanyagtöltő állomáson töltött jármű üzemanyag tankjának töltése céljából értékesített üzemanyag sem lesz már hatósági áras, a kannákba tankolás lehetősége 480-as áron tehát megszűnik.
  • A benzinkút üzemeltetője lesz jogosult a gépjármű forgalmi engedélyének
    segítségével legalább a töltött gépjármű rendszámát, gyártmányát, típusát, színét és üzembentartóját ellenőrizni, hogy megbizonyosodjon róla, jogosult-e az illető hatósági áron tankolni.
  • A kisbenzinkutak átmeneti állami támogatásért folyamodhatnak december 31-ig az ellátásbiztonság érdekében. Ennek összege nem haladhatja meg a 400 000 eurónak megfelelő forintösszeget.
A bejelentés után, szombat délelőtt már kifogyott minden benzin a veresegyházi OMV-kúton – Fotó: Bolcsó Dániel / Telex
A bejelentés után, szombat délelőtt már kifogyott minden benzin a veresegyházi OMV-kúton – Fotó: Bolcsó Dániel / Telex

A ‘95-ös benzin piaci ára pénteken 692,9 Ft/liter, a gázolajé 737,9 Ft/liter volt, szemben a 480-as hatósági árral. Az új szabály miatt a szállítmányozással foglalkozó cégek működési költsége tehát jelentősen nő (már azoké, akik kisebb járművekkel dolgoznak, a 7,5 tonna felettiek ugyanis már korábban kiestek az ársapka alól), hiszen a ráfordításaik jókora részét teszi ki a tankolás: a Waberer’s vezetője szerint a közúti fuvarozásnál a fuvardíj 40 százalékát adja az üzemanyaghányad. A dízel pedig 53 százalékkal drágul a cégek számára szombat déltől.

A legtöbb hazai közúti árufuvarozó egyébként valamilyen árkedvezménnyel tankol a kutakon. A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének tagjai kedvezményes listaáron kapják az üzemanyagot, de a fennmaradó egyharmad sem a kutaknál állt sorba, hanem más forgalmazó kedvezményét élvezhette, mivel ezek a kedvezményeikkel versenyeznek a fuvarozókért – írta nemrég a Világgazdaság. Piaci áron vásárolnak viszont a lap beszámolója szerint azok a vállalkozások, amelyek a gázolajat a nagykereskedőtől kedvezmény nélkül szerzik be, és azt a saját telephelyükön lévő kútból tankolják. Az 5-10 járművel rendelkező vállalkozások többségének saját kútja van.

Az intézkedés plusz költsége szétterül ugyan az ellátási láncon, de valamelyest lecsapódhat az olyan áruk árában, amelyeket szállítani kell. Vagyis nagyjából mindenben. Ez a legutóbb már 11,7 százalékon álló inflációnak is kisebb lökést adhat.

Ugyanakkor Árvay Tibor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) főtitkára tavaly ősszel az ágazat helyzetét taglalva arról beszélt a Pénzcentrumnak, hogy jelentős költségnövekedés esetén inkább az lehet a fő baj, hogy áruhiány léphet fel, ha a szereplők egy része beadja a kulcsot. Szerinte a kis és közepes vállalkozások teszik ki az alágazat szereplőinek 90 százalékát, és ők bajban vannak, mert nincsenek már olyan tartalékaik, amelyből finanszírozhatnák a költségeiket (a gépkocsivezetők bérét, a magas útdíjakat és gázolajárat alig fedezik a fuvardíjak). Ehhez jön most hozzá az üzemanyagár hirtelen megemelkedése számukra, ami miatt a fuvardíjakon minden bizonnyal emelni kell.

A másik friss rendelet a stratégiai kőolajkészlet felszabadításáról szól, eszerint:

  • A Magyar Szénhidrogén Készletező Szövetség megfelelő minőségű és mennyiségű folyékony motorikus üzemanyaggal történő zavartalan ellátása érdekében a biztonsági kőolajtermék készletekből e rendeletben előírtak szerint 184 millió liter motorikus gázolajat szabadít fel. (Ez Gulyás tájékoztatása szerint a készlet 24 százaléka.)
  • A elszabadított mennyiséget a Szövetség tagjai kizárólag a magyarországi töltőállomás-hálózatában, illetve viszonteladó partnerei részére értékesíthetik tovább Magyarország határain belül, benzinkúti értékesítés céljából.
  • A Szövetség a visszapótlási kötelezettségének 2023. április 1-jéig tesz eleget.
  • A felszabadított készlet jövedéki adó, általános forgalmi adó és Kt. szerinti tagi hozzájárulás nélküli értékesítési ára 292,60 Ft/liter.
  • A NAV ellenőrzi a rendeletbe foglalt kötelezettségek megtartását, ha ezek megsértését állapítja meg 6 millió forinttól 15 millió forintig terjedő bírságot szab ki.

A Közlöny harmadik friss rendelete a kőolajtermék-előállítók extraprofitadójáról szól, vagyis a Molt sújtja. A módosítás értelmében a 2022. és a 2023. adóévre vonatkozóan

25 százalék helyett 40 százalék különadót kell befizetnie a cégnek a Brent–Ural olaj világpiaci árkülönbözetén keletkező marzs után.

A világpiac aktuális sajátosságai a két olajfajta árkülönbözetét idézték elő, emiatt a Mol százhalombattai finomítója jelentős plusz bevételt termel (már amikor működik), ezt adóztatja most még durvábban az állam. Gulyás Gergely indoklása szerint az emelés oka a rezsivédelmi alap további duzzasztása.