A benzinkutas csak annyit mondott, ez már olyan, mint a Mad Maxben

2022. november 29. – 06:59

A benzinkutas csak annyit mondott, ez már olyan, mint a Mad Maxben
Fotó: Bődey János / Telex

Másolás

Vágólapra másolva

Az egész országban, számtalan benzinkúton tapasztaltak üzemanyaghiányt olvasóink, ezeket cikkünk második felében megyékre lebontva fel is soroljuk, az írás első felében pedig azt járjuk körül röviden, hogy milyen okok vezettek az országszerte tapasztalható készlethiányhoz, mit mondanak a szakértők, mit közölt a Mol, és mit kommunikál minderről a Fidesz.

Vasárnap este már írtunk arról, hogy országszerte jó pár töltőállomáson tapasztaltak üzemanyaghiányt olvasóink és kollégáink, több olyan kút is volt, ahol az eladó nem tudta megmondani, mikor érkezik újabb szállítmány az ársapkás, 480 forintos literenkénti áron kapható 95-ös benzinből. Több töltőállomáson ezért csak a piaci árú, 700 forint körüli áron kapható benzinből és dízelből lehetett tankolni.

A Mol egyáltalán nem szállít üzemanyagot több száz független kútra ezen a héten. A Shell töltőállomásain pedig korlátozást vezettek be, 95-ös benzinből egy alkalommal legfeljebb 20 ezer forintért vehetnek az autósok, a gázolaj esetében pedig 50 ezer forint a határ.

Szakértők: Főként az ársapka miatt van hiány

Az üzemanyagpiacon súlyos helyzet alakult ki, és szakértők szerint a hiányért határozottan az ársapka a felelős, leginkább azért, mert az megszüntette a termékimportot, hiszen senkinek nem éri meg a piaci ár alatt Magyarországra benzint vagy dízelt hozni, így pedig a teljes magyar ellátás a Molra hárult. A Telex által megkérdezett szakértők szerint ráadásul a közeljövőben a szankciók több szempontból is ronthatnak a helyzeten.

Pletser Tamás, az Erste olaj- és gázipari elemzője szerint több negatív tényező egyszerre juttatta el a hazai piacot a mostani helyzetig. Egyrészt globális dízelhiány tapasztalható, ennyire kiapadva nagyon régen nem voltak a készletek. Az Egyesült Államokban 1982 óta vezetnek statisztikát a dízelkészletekről, azóta biztosan nem volt ennyire borús a helyzet. Másrészt karácsonyhoz közeledve a forgalom is nagyobb, rosszabb az idő, többen ülnek autóba, és a nagybevásárlások miatt hétvégente is többet autóznak, ezt pedig már nehezen bírja a Mol.

Harmadrészt – és ez a fő probléma –, a magyar kormány „önsorsrontó szabályozása”, azaz a hatósági ár „kitiltotta” az országból az importőröket. Korábban volt halovány remény, hogy legalább a piaci áron vásárlókra majd csak jönnek importőrök, de mivel ezek nem tudják megtenni, hogy csak a drága benzint vásárlóknak adjanak el, a Molon kívül alig importál valaki üzemanyagot, így mára a magyar piac izolált és anyaghiányos.

Jön az olajembargó

Lapunknak név nélkül nyilatkozó szakértők szerint inkább a helyzet romlása várható. Február 5-től jön az embargó az orosz olajra, és ugyan vannak felmentések (például a vezetékes olajra), de a szankciók így is odacsapnak majd, hiszen itt nem nemzeti piacok vannak, hanem regionális finomítók. A pozsonyi Slovnaft például a termékei kétharmadát exportálja, a megegyezés szerint vehet orosz olajat, de nem exportálhat orosz olajból készült terméket. A cseheknek is saját engedményeik vannak, de náluk is apad majd a dízelimport lehetősége.

Közben már a jelenlegi problémák is elég súlyosak, a Magyar Szénhidrogén Készletező Szövetség készleteit leürítettük, Magyarország az OMV-nek is adott kölcsön, amikor Schwechatban a nyár elején probléma volt, de az osztrák fél még nem adta vissza ezt a mennyiséget. A százhalombattai Dunai Finomító pedig nem termel elég dízelt, be kell hozni Pozsonyból, és ezzel bejön majd a szankciós hatás is.

Nagy a kockázat a Barátság kőolajvezetékkel kapcsolatban is, az elmúlt hetekben előfordult, hogy orosz rakétatalálat miatt leállt a szállítás. Ha ez egyszer hosszabb időre leállna, nagyon nehézzé válna a helyzet. Az Adria-vezeték felől részlegesen el lehet ugyan látni a Molt és a Slovnaftot, de nagyon problémássá válna a helyzet, ha annak a Horvátországnak lennénk kiszolgáltatva, amely szeretné visszakapni az INA-t, kikérni Hernádi Zsoltot, vagy visszakapni legalább az olajfinomítóit a Moltól.

Ráadásul politikailag is szorongatják Magyarországot. A lengyelek már korábban bejelentették, hogy év végéig leválnak az orosz olajról. De aztán rájöttek, hogy a finomítóik 2024–2025-ig le vannak szerződve Oroszországgal, és ha nem veszik át az orosz olajat, attól azt még ki kell fizetniük. Ezért elkezdtek lobbizni egy olyan szankcióért, ami a Barátság északi szakaszát szankcionálná, hogy vis maior helyzetre tudjanak hivatkozni.

Így azonban a Barátság vezeték déli szakaszán Magyarország, Szlovákia és Csehország versenyelőnyhöz jutna, ezért azt javasolták, vonatkozzon emelt vám erre az útvonalra. Mateusz Morawiecki lengyel miniszterelnök javaslata súlyosan sértené a magyar érdekeket, mert egy olyan büntetővámot jelentene, ami hatalmas csapás lenne a Mol profitjára. Mindez óriási pofonnal fenyegeti a magyar ellátásbiztonságot, ennek megvalósulása esetén már joggal lehetne a szankciókra mutogatni, most viszont valójában az ársapka okozza a zavarokat.

Mol: A hálózat 20 százalékában jelentkezett készlethiány

Hernádi Zsolt Mol-vezér már korábban is beszélt arról, hogy – ha rajta múlt volna – be sem vezette volna az ársapkát, mert ez megszüntette a termékimportot, másrészt a csökkentett ár nem fogta vissza a hazai keresletet, sőt, a magyarok nagy része tudja, hogy az üzemanyag valójában jóval drágább, tartanak a kedvezmény megszüntetésétől, így amit csak tudnak, megvesznek 480-ért. Harmadrészt az ársapkával a városi közlekedés zöldítése sem halad, hiszen egészségtelenül tolódik el az áram és a benzin áraránya: az áram drágul, az üzemanyag viszont nem.

A mostani, országos szinten tapasztalt készlethiányokkal kapcsolatban megkérdeztük az OMV-t és a Molt is, de a két vállalat közül csak a Mol küldött választ a kérdéseinkre. „A Mol töltőállomásain az üzemanyag iránti kereslet a hatósági ár bevezetése és a versenytársak által szállított import drasztikus visszaesése óta kimagasló,

jelenleg is közel a másfélszerese az egy évvel ezelőttinek”

– írták. Hozzátették, hogy folyamatosan „optimalizálják” a készleteiket, és átmeneti korlátozásokat vezettek be, hogy az ország minden pontjára tudjanak „a működéshez elegendő” üzemanyagot szállítani.

„Az elmúlt napokban részleges, jellemzően pár óráig fennálló termékhiány a hálózatunk 20 százalékában jelentkezett (mivel a Molnak közel 500 hazai kútja van, ez kb. 70-100 töltőállomást jelent – a szerk.), de töltőállomásaink üzemelnek, a tanker autóink pedig folyamatosan úton vannak. A magyarországi töltőállomáshálózat több mint 85 százalékát a Mol látja el. A külföldi piacokra szállított üzemanyagot a hatósági ár bevezetése óta folyamatosan korlátozzuk, és a magyarországi kutakra irányítjuk át, sőt, az ország ellátásbiztonsága érdekében importforrásokból is növeljük a hazai készleteinket”

– vezették le. Kitértek arra is, hogy az elmúlt hónapokban a csaknem 2000 hazai töltőállomásból több mint 1700-nak biztosítottak „valamilyen mértékben” üzemanyagot, „és jelenleg is 15-20 százalékkal többet szállítunk partnereinknek a normál időszakokban értékesített mennyiséghez képest”.

Hozzájárul a készlethiányhoz a Dunai Finomító karbantartása is

A Mol a Telexnek hangsúlyozta azt is, hogy a százhalombattai Dunai Finomító „továbbra is csökkentett kapacitással üzemel, a karbantartási munkák jelenleg is zajlanak. Ha a kereslet nem lett volna egész évben kimagasló, és ugyanannyi import érkezne az országba, mint egy évvel ezelőtt, akkor ilyen gyártási kapacitás mellett sem lenne termékhiány, illetve korlátozásokra sem lenne szükség.” (Vagyis ha nem lenne ársapka, nem lenne ilyen magas a kereslet sem, és lenne import is, tehát drágább lenne az üzemanyag, de lenne elegendő – szerk.)

A vállalat idén végzi a Dunai Finomító történetének legnagyobb karbantartását, amelyet a mostaninál kicsit korábbra terveztek, de a háború kitörése és az ellátási helyzet miatt későbbre halasztották. „Ez egy átfogó és költséges műszaki vizsga, nagyszerviz volt, amely terveink szerint hamarosan lezárul, és azokat az üzemeket is vissza tudjuk indítani, ahol az újraindításnál további karbantartási munkák merültek fel” – írták.

Egyelőre nem tudni, mennyi ideig tartanak a Dunai Finomító karbantartási munkálatai, de ezen a héten még szinte biztosan készlethiányokkal érdemes számolni

– közölte a vállalat. A közel száz Mol-töltőállomás mellett azonban sok más, nagyobb olajtársaságokhoz tartozó kúton is vannak ellátási gondok, a kisebb – nem nagyvállalatokhoz tartozó – kutakkal együtt pedig a Portfolio cikke szerint legalább 500 hazai kúton lehet hosszabb-rövidebb ideig készlethiány.

Fidesz: A dollárbaloldal és az általuk támogatott szankciók okoznának üzemanyaghiányt

A kormánypárt közleményben reagált a kialakul helyzetre, szerintük nincs országos hiány, ami csak akkor alakulna ki, ha a baloldal kerülne kormányra. „Országos üzemanyaghiány akkor lenne, ha a dollárbaloldal lenne hatalmon. Gyurcsányék ugyanis már szolgaian rég végrehajtották volna az összes energiaszankciót Magyarországon is, amellyel hazánkban is veszélybe sodornák az üzemanyag-ellátást és egekbe emelnék a benzin árát.

Magyarországon van elérhető üzemanyag, biztosított az ellátás, ráadásul Európában egyedülálló módon egy éve árstop védi a lakosságot a szankciós üzemanyagár-emelkedéstől.”

Összeszedtük, hol észleltek üzemanyaghiányt olvasóink

Az elmúlt napokban ezzel szemben rengeteg levelet kaptunk arról, hogy hol tapasztalható készlethiány, megyékre lebontva összeszedtük az olvasóinktól jövő információkat, a tőlük származó idézetekkel együtt.

Bács-Kiskun megye

  • Vasárnap délután Kiskunfélegyházán csak az OMV-kúton volt hatósági dízel. Se Avia, se MOL, se Shell. (Ádám)
  • Tiszakécskén a Mol-kúton nem volt gázolaj, Kecskeméten Mobil Petrolnál tankoltam, 10 litert lehetett hatósági árral tankolni. (Regi)
  • Lakiteleken a Mol-kúton nem volt dízel, csak 100-as benzin. Nagy nehezen a kecskeméti Mobil Petrolnál tudtam tankolni. Itt kedvezményes áron maximum 10 litert adtak. Ez további tíz literrel – egy második vásárlás alkalmával – kiegészíthető, viszont csakis piaci áron. (János)

Békés megye

  • Szarvas, Shell-kút, szombat este, dízel teljesen elfogyott, vasárnapra a benzin is, 95-ös és a 100-as is. Délelőtt pár órára elegendő benzin volt még. (Patrik)
  • Vasárnap a Békéscsabai Lukoilnál nem volt dízel, csak 100-as benzin. (János)
  • Tótkomlóson a Lukoil benzinkúton nem volt benzin vasárnap, még van egy magán benzinkút, ott is elfogyott. (Roland)

Borsod-Abaúj-Zemplén megye

  • Miskolcon vasárnap nem volt sem dízel, sem benzin a Szentpéteri kapunál lévő Lukoil-kúton. 100-as extra benzin volt. Nem volt benzin és gázolaj Edelényben, a Borsodi úton lévő L&V-kúton és Szendrőben sem, legfeljebb 100-as oktánszámú. Edelényben a Mol-kutat éppen átépítik, a bódvaszilasi és az aggteleki kis benzinkutak pedig már lassan egy éve ellátási gondokkal küzdenek. Így gyakorlatilag üzemanyag nélkül maradt Sajószentpétertől a szlovák határig terjedő rész, úgy 30 település és pár tízezer ember. Ez konkrétan azt jelenti, hogy pl. Perkupáról be kell autózni/traktorozni Sajószentpéterre, vagy ki Szlovákiába, Szepsibe. Máshol nem lehet tankolni. (János)
  • Mezőkövesden már péntek délután 4 óra után elfogyott a Mol-kúton a dízel. Vasárnap délután szintén semmi. Benzin van. (Norbert)
  • A sajóbábonyi gyár területén sincs gázolaj és a következő, szirmabesenyői kúton sincs. Benzin nincs a gesztelyi elágazásnál két hete. (Balázs)
  • Ricsén és Cigándon nem volt üzemanyag a hétvégén. Legközelebb Sátoraljaújhelyen vagy Kisvárdán van, ami 50-100 km oda-vissza. (Kiki)

Budapest

  • Budapestre felérve, Csepelen a Védgát utcánál tankoltam, ott még gázolaj volt, de 95-ös készlethiányos volt. (Regi)
  • Szombat este és vasárnap próbáltam a XIII. kerületben tankolni 480-as 95-ös benzint, de csak 100-ast tudtam. A Vágány utcai kútnál sem volt, sem a Váci út 19-ben. (Ádám)
  • Vasárnap reggel nem volt 95-ös benzin a IX. Ker. Napfény utcai Mol-kútnál. (István)
  • A III. kerületi Bécsi úti Shellnél nem volt 95-ös vasárnap délelőtt fél 11-kor. (Katalin)
  • 95-ös hiány XIV. ker Miskolci/Cinkotai sarok szombat este, Mol-kút. (Cujo)
  • Vasárnap délután a II. kerületi hűvösvölgyi Stop Shopnál található Mol-kúton már nem volt se 100-as, se 95-ös benzin. Szerencsére a Hűvösvölgyi úton található OMV-n még jutott 95-ös. A kútkezelő csak annyit mondott, ez már olyan, mint a Mad Maxben. (Levente)
  • A Váci úti Shellnél már csütörtökön nem volt benzin, szombatra dízel sem. (Attila)
  • Vasárnap délelőtt 11 óra után az újpesti Fóti úti Mol-kútnál sem volt 95-ös benzin. Péntek este még tudtam itt tankolni, de a hétvégi útról hazatérve már nem. Minden más üzemanyagot lehetett kapni még. (Kata)
  • Mészáros utcai Mol-kútnál egyik oszlopon se volt 95-ös szombaton. A vicc az, hogy egy Mol Limót akartunk megtankolni, aminek a benzinkártyája csak 95-öst enged. (Andi)
  • IX. kerületben, a határ úti OMV-kútnál se lehetett vasárnap hatósági áras benzint tankolni 16:30 környékén. (Ádám)
  • Vasárnap 17 óra körül voltunk az Árpád híd budai oldalán lévő Mol-kútnál és a pesti oldalon lévő Shell-kútnál is. Egyiknél se volt ársapkás 95-ös benzin. (…) Egy ideje van 20 liter 100-as a csomagtartóban. Kisgyerek van, nem lehet, hogy ha baj van, nem tudom orvoshoz vinni, gyógyszert hozni, miegymás. (Gábor)
  • Vasárnap este 19 órakor már nem lehetett 95-ös benzint tankolni a XIII. kerületi Váci út 19 alatti Mol-kúton. (Zsanett)
  • Bp. XVII. Cinkotai út Mol-kút, vasárnap délután 17 óra, nem volt 95-ös benzin.
  • Vasárnap az Árpád fejedelem úti kútnál nem volt 95-ös (Éva)
  • Az alábbi kutakon próbáltam 95-ös benzint tankolni: XX. ker. Mártírok útja 281. (Shell, vasárnap), XIV. ker. Egressy út 35-55. (Shell, vasárnap), XX: ker. Ady Endre u. 67 (Mol, hétfő). De egyiken sem jártam sikerrel. (Péter)

Csongrád-Csanád megye

  • Szegeden vasárnap négy Mol-kúton (Algyői út, Csongrádi sugárút, Makkosházi körút, Dorozsmai út) sem volt 95-ös benzin. Legközelebb az autópályán a szatymazi pihenőnél találtam. (Levente)
  • Ahol elfogyott a benzin vasárnap, és nem kapható helyette semmi: Mórahalom – Oil. Mórahalom – Galántai benzinkút: maximum 6 liter benzin. Csak prémium benzin kapható: Algyő – Mol, Szeged – Shell, Algyői út, Szeged – Oil, Fonógyári út. (Zoltán)

Fejér megye

  • Vasárnap reggel mentünk Balaton felé az M7-es autópályán és a velencei Mol-kúton nem volt 95-ös. Átmentünk a másik oldalára a pályának, ahol már volt. (Zoltán)
  • A dunaújvárosi Mol-kúton (ez a 6-os úton a város szélén található a Hankooknál) se volt már gázolaj a hétvégén (Tamás)
  • Székesfehérváron a Berényi úti Shell-kúton tankoltam vasárnap, ahol már 95-ös benzin nem volt, csak 100-as prémium. (János)

Heves megye

  • Makláron a 480 forintos üzemanyagból már csak 5 litert tudnak adni naponta egy vevőnek. Piaci áras üzemanyaguk még van. (István)
  • Pénteken Egerben és vonzáskörzetében volt probléma több Shell- és Mol-kúton. Se dízel, se benzin nem volt. Egy-két kúton volt csak üzemanyag, ott is maximum 10 litert lehetett tankolni. Szombaton már Gyöngyösön sem lehetett tankolni. Kisebb Shell-kúton elfogyott a készlet, nagyobb kúton csak húszezer forintig adtak üzemanyagot. Mobil Petrolnál csak 10 litert lehetett tankolni. (Zola)
  • Vasárnap 17 óra magasságában Hatvanban benzint szerettem volna tankolni. Meglepetten tapasztaltam, hogy a sem Grassalkovics úti benzinkútnál, sem a Bibó István úti benzinkútjánál nem tudtam benzint tankolni. Elautóztam a Lőrinci Mol-kútra. Szintén „KÉSZLETHIÁNY” volt kitéve mindkét, a 95-ös és a 100-as kútoszlopra is.

Jász-Nagykun-Szolnok megye

  • Tiszafüreden próbáltam a Shell-kúton tankolni vasárnap, de csak 100-as benzin volt, hatósági áras nem. A város másik kútján (Mol) volt, hatalmas tömeg ment oda tankolni. (Péter)

Pest megye

  • Leányfalun nem volt 95-ös vasárnap. (Péter)
  • Vasárnap délelőtt a piliscsabai Mol-kúton nem volt 95-ös benzin. (Miki)
  • Érden, az egyik kis OMV-kútnál nem adtak vasárnap 480 forintos áron benzint. (Tamás)
  • Albertirsán szombat délutántól már egyik kúton sem volt hatósági áras üzemanyag. Három kút van, kettő „kicsi” es egy OMV-s. (István)
  • Vasárnap 15 óra körül tankoltam a törökbálinti Shell-kúton. Már a kút előtt nagy táblára fel volt tüntetve, hogy 95-ös üzemanyag nem kapható. Szerencsére dízelt kaptam. (Norbi)
  • Hétfő reggel Gyömrő egyetlen benzinkútján se 95-ös, se olcsó dízel. (András)
  • Csütörtökön az M5 gyáli lehajtójánál lévő Mobil Petrol-kúton már csak 10 litert lehetett tankolni 95-ös benzinből, ez idáig 20 liter volt a limit. Bugyin hétvégére elfogyott a 95-ös benzin és gázolajból is csak 6 litert lehetett tankolni. Viszont az Alsónémedin lévő OMV-kúton szombaton még 50 liter volt a 95-ös limitje, remélem, így is marad, nekem munkába járáshoz szükséges az autó, Bugyiról járok Budapestre minden hétköznap, így ez a helyzet most elég aggasztó. (Judit)
  • Az isaszegi és a péceli Mol-kúton sem volt a hétvégén hatósági áras benzin, és nem is tudták megmondani, mikor lesz. (Zoltán)
  • Vasárnap este Szentendre, vasúti Villasor 6., Mol-kúton nem volt 95-ös benzin, csak 100-ast tudtam vásárolni. (Sándor)
  • Hétfőn reggel a Szigethalom Petőfi utcai Mol-kúton nem lehetett 95-ös benzint tankolni. Dízel még volt. (Gábor)
  • Veresegyházon a Molnál nem volt 95-ös hétfőn reggel. (Dániel)
  • Hétfőn reggel Gödöllőn a Szabadság úti Mol-kúton nem lehetett 95-ös üzemanyagot tankolni. (Zsolt)

Tolna megye

  • Szekszárd Shell-kút 16:40 körül gázolaj nem volt vasárnap, 95-ös igen. (Attila)

Veszprém megye

  • Vasárnap Veszprémben az Almádi úti Shell-kúton még 20 ezer forintért lehetett ársapkás benzint tankolni, vasárnap délelőttre pedig már elfogyott a normál 95-ös benzin, csak a drága 100-ast tudtam tankolni. (Márton)
  • A herendi Shell-kúton is kifogyott már pénteken 15:00-kor a 95-ös.
Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!