Visszatért A Kopasz, most Magyar Pétert osztja
2024. október 29. – 05:01
Visszatért a Facebookra a 2022-es választások után hirtelen inaktívvá vált propagandaoldal, az Aktuális, és egyből több százezer forintért hirdetett videókkal kezdte el támadni a Fidesz új kihívóját. Az oldal mögött az ismert fideszes influenszer, Filep Dávid egyszemélyes kommunikációs cége állt. Filep Dávid neve onnan lehet ismerős, hogy ő csinálja a Megafon egyik oldalát, A Kopaszt Osztot is. Ő mondhatta el egyedül megafonos harcostársai közül, hogy Orbán Viktor követi őt az Instagramon.
A mini-Megafonnnak is beillő Aktuális korábban több mint 450 millió forintot hirdetett el a Facebookon és a YouTube-on. 2021. novembertől 2022. december közepéig összesen 296 millióért reklámozták az Aktuális oldalát a Facebookon, míg a YouTube-on ez idő alatt közel 160 milliót költöttek el a Mini Feri-s, Gyurcsány-show-s videókra. Volt miből: Filep cége, az Aktuális Média Nonprofit Kft. 2022-ben például 634 millió forint támogatást kapott. De az Aktuális nemcsak a hirdetésekre eltapsolt pénz nagyságában hasonlított a Megafonra, hanem abban is, hogy a kormánypropaganda sulykolása és az ellenzék lejáratása volt az egyetlen célja.
Az újabb kétharmados Fidesz-győzelemmel végződött 2022-es választás után azonban elhallgatott az Aktuális Facebook-oldal, majd 2023 nyarán Filep megszüntette a cégét.
Az Aktuális Facebook-oldalon, aminek 18 ezer követője van, sokáig egy 2022. december 5-én posztolt videó volt az utolsó bejegyzés. Ebben Soros apó, azaz a Mikulásként ábrázolt Soros György pénzkötegekkel jutalmazza meg a kormánypárti szóhasználatban háborúpárti dollárbaloldalt, vagyis Gyurcsány Ferencet, Karácsony Gergelyt és a többieket.
Közel kétévnyi hallgatás után azonban a napokban újra aktív lett az oldal. Sok víz folyt le 2022 decembere óta a Dunán, pontosabban a Tiszán, amit az is mutat, hogy az október 24-én posztolt videóban már nem Gyurcsány Ferenc vagy Márki-Zay Péter tör Magyarország vesztére, hanem Magyar Péter. Múlt csütörtök óta összesen hat Reels-videót posztolt az oldal, ezek mind Magyar Péterrel foglalkoztak. Azzal támadják őt, hogy a Diákhitel Központ vezetőjeként korrupciógyanús szerződéseket kötött, az Ötkertben történt balhéja miatt nem mond le a mentelmi jogáról, illetve a háború, a migráció és az LMBTQ-jogok kérdésében kiszolgálná „Brüsszel” akaratát.
Egészen véletlenül a Fidesz is ugyanezekkel az üzenetekkel támadja a Tisza Párt vezetőjét. Orbán Viktor az Európai Parlament október 9-i plenáris ülésén azt mondta, hogy Magyar Péter csak a mentelmi jog miatt vette fel az EP-mandátumát. Az október 23-i állami megemlékezésen mondott beszédében pedig úgy fogalmazott a miniszterelnök, hogy „Brüsszel” bábkormányt akar a magyarok nyakába ültetni, amit Magyar Péter vezetne.“ „Ez nem összeesküvés-elmélet, ez összeesküvés a gyakorlatban, ország-világ előtt, egy új, 21. századi love story, a brüsszeli gazda megvakarta a kutyus fejét, a többit mindenki láthatta. Csak úgy áradt a szerelem” – mondta Orbán.
Az Aktuális funkciója tehát nem változott 2022 óta, ahogyan az sem, hogy a jelek szerint komoly összegeket költenek az ellenzék aktuális vezérének lejáratására. A Meta Ad Library adatai szerint az Aktuális Facebook-oldal október 25-én egyetlen nap alatt 403 ezer forintot költött a Magyar Pétert lejárató posztok reklámozására. 13 hirdetésre ment el ennyi pénz, ami azt jelenti, hogy egy-egy posztot többször is behirdettek. Az összehasonlítás kedvéért: október 25-én egyedül Orbán Viktor hivatalos Facebook-oldala költött többet ennél, 32 hirdetésre összesen 2,1 milliót. Az Aktuális a maga 400 ezres költésével megelőzte viszont a kormány Facebook-oldalát, ahol azon a napon 393 ezret hirdettek el.
Az Aktuális visszatérése azért is érdekes, mert Magyar Péterről eddig leperegtek a propaganda támadásai, pedig a Megafon nem kevés pénzt égetett el a cél érdekében. Ráadásul a VSquare oknyomozó oldal hírlevele szerint Orbán Viktor a kormánypropaganda átalakítását tervezi Magyar Péter és a Tisza Párt előretörése miatt. Több közvélemény-kutatás szerint a Magyar Péter vezette Tisza már a Fidesz nyakán van, sőt egyes mérésekben már meg is előzi a kormánypártot. (Arról, hogy ezeket a méréseket hogyan érdemes értelmezni, és mit lehet tudni a két párt versenyének valódi állásáról, itt írtunk részletesen.) A kötcsei találkozóról kiszivárgott információk szerint a miniszterelnök úgy gondolja, hogy a fideszes média nem tudta sikeresen megszólítani a választókat a június 9-i EP-választáson. A VSquare értesülései szerint az átalakítás a közmédiát, az Origót, a Magyar Nemzetet és a milliárdokból működő Megafont érintheti.
A napokban felröppent, hogy feldarabolhatják a Mediaworksöt, és több, kisebb és jobban irányítható részre szednék szét a 76 lapot tömörítő médiaóriást. Ez egybevág a VSquare értesüléseivel, mivel az Origo és Magyar Nemzet is a Mediaworkshöz tartozik, a vállalat azonban tagadta a feldarabolásáról szóló híreket.