Voltak csípős kérdések az idei középszintű magyarérettségin, amik jobban szórták a diákokat

2024. május 6. – 15:58

Másolás

Vágólapra másolva

„Az elvárthoz képest nehezebb volt az idei középszintű magyarérettségi, kicsivel könnyebbre számítottam” – mondta Kovács Péter, a Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium tanára a Telexnek. Szerinte idén az írásbeli jobban szórni fogja a diákokat, mint az elmúlt években, és nagyon sokat számított, ki milyen felkészülten érkezett a vizsgára.

A diákok hétfőn 9-kor kezdték a magyar nyelv és irodalom vizsgát. A középszintű vizsga első felében egy tekercsekről, kódexekről, átkokról szóló cikket kellett értelmezniük, ami a Kultura.hu-n jelent meg. A magyartanár szerint a szövegértési feladat nem változott sokat, olyan terjedelmű volt, mint eddig, nyelvileg sem volt nehéz, de elég adatgazdag volt. Emiatt több idő mehetett el a válaszok kikeresésével.

A szövegértés után idén először egy irodalmi teszt következett, amiben Szophoklész Antigonéja és Ady Endre neve is szerepelt. Kovács Péter szerint az irodalmi tesztben voltak azért csípős kérdések, és kellett tartani az időt ahhoz, hogy valaki végezzen a feladatokkal. A diákoknak nehézséget jelenthetett, hogy egy idézetről eldöntsék, melyik íróhoz kötődik. Itt felmerült Örkény István neve is, Kovács Péter szerint biztosan voltak olyanok, akik nem jutottak még el hozzá a tananyagban.

Egy másik feladatban megadták egy szereplő nevét, és a diákoknak fel kellett ismerni, mi a mű címe, ki a szerzője, mi a műfaja. Itt felmerült Mikszáth Kálmán és Vörösmarty Mihály neve, illetve Szabó Magda Az ajtó című műve. Kovács szerint ez utóbbi művet sem biztos, hogy tanulták a diákok.

Egy másik feladatban stílusirányzatok jellemzőit kellett csoportosítani. Itt pedig az jelenthetett kihívást, hogy a naturalizmus, a rokokó és az impresszionizmus fogalmát felismerik-e az érettségizők. Kovács Péter szerint egy kevésbé felkészült diáknak nem biztos, hogy eszébe jutnak ezek a stílusirányzatok.

A vizsga második felében Karinthy Frigyes Az olasz fagylaltos című novelláját vagy Babits Mihály ars poeticáját kellett elemezni.

Kovács Péter szerint Karinthy nem jelenthetett kihívást a diákoknak, mert ismert szerzőről van szó. Igaz, ezt a novelláját nem szokták órán tanítani, de ez nem is feltétel a műelemzésnél. Viszont az nehézséget jelenthetett, hogy olyan szempontokat adtak meg az elemzéshez, mint például „fejtsd ki, a műben hogyan jelenik meg a művészi ösztönös (intuitív) és a logikára épülő tudományos megismerés kettőssége”.

A magyartanár szerint Babits Mihály költészetével is biztosan foglalkoztak a diákok. A szöveggyűjtemény segítségével pedig ki tudták keresni a műveket, így ez az esszé viszonylag könnyen megírható volt.

A hivatalos javítókulcs kedden fog megjelenni az Oktatási Hivatal honlapján. Addig is Kovács Péter videóban ismertette néhány érdekesebb feladat megoldását.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!