Orbán kimondta, hogy induljon a banzáj, és elindult

2022. január 30. – 17:56

frissítve

Orbán kimondta, hogy induljon a banzáj, és elindult
Kép: Orbán Viktor / Facebook

Másolás

Vágólapra másolva

Szép hétvégét kívánok minden kedves olvasónak, ez itt a Lájkbajnokság, a Telex rendszeresen jelentkező, politikusok közösségi médiás tevékenységét összesítő sorozata, amiben megint én vagyok a mókamester, nem pedig értő kollégám, a sorozat alapítója, Hanula Zsolt. Az a jó hírem van mindenkinek, hogy az adatoknak aztán teljesen mindegy, hogy ki dolgozza fel őket, az interakciók nem hazudnak, a megosztások megmaradnak, és aztán belekerülnek ebbe a cikkbe is.

A múlt heti gyűjtés slágere egyértelműen Orbán Viktor disznóvágása és pörzsölése volt, mármint ezeket mind ő hajtotta végre, különböző közösségi felületeken. Pálinkát is fogyasztott, úgyhogy ezzel sikerült kiraknia egy képzeletbeli vidéki férfi bingókártyájátt, amit a követői és rajongói bőségesen megháláltak, a műfajtól szokatlan megosztási mennyiséggel is.

Az utóbbi hét napban is a miniszterelnök úr tarolt a Facebookon, az első három helyre kizárólag vizuális tartalom érkezett tőle, minimális képaláírással, mindenféle emojis bohóckodás nélkül. Azt még nemszakértőként én is tudom, hogy a Facebook meg tudja hálálni azt, amikor valaki főleg képeket posztol, és kevés szöveget, a hírfolyam követőinek is gyorsabban leesik a helyzet, nem kell olvasgatni, egy fotón ott van minden. De nézzük a toplistát:

Heti interakciók
1.Orbán Viktor386 000
2.Márki-Zay Péter210 000
3.Varga Judit185 000
4.Szijjártó Péter163 000
5.Dúró Dóra158 000
6.Szabó Tímea132 000
7.Zsigmond Barna Pál130 000
8.Jakab Péter122 000
9.Hadházy Ákos117 000
10.Gyurcsány Ferenc116 000
11.Karácsony Gergely96 000
12.Aradszki András87 000
13.Potápi Árpád János81 000
14.Németh Zsolt74000
15.Jámbor András66 000

(Az adatokat a Facebook statisztikaplatformja, a Crowdtangle szolgáltatta, a számok a január 21. és 28. péntek reggel 8:59-től péntek reggel 8:59-ig tartó időszak eseményeit tükrözik. Interakciókon a politikusok hivatalos oldalain a posztokra érkezett lájkok, kommentek és megosztások összegét értjük, ezresre kerekítve. Ez a szám nem azonos azzal, amit egy Facebook-oldal kezelője az Insights menüpont alatt lát, az a statisztika egy csomó más dolgot is az interakciók közé számol. A kis szimbólumok az előző heti pozícióhoz képest előre- vagy visszalépést, illetve stagnáló helyezést mutatják.)

Banzáj

Magyarországgal ellentétben az e heti toplista első hét helyezettje se előre, sem hátra, sem felfelé nem haladt, hanem bebetonozódott ott, ahol előző héten is volt. A legtöbb interakciót eredményező Orbán-posztban valószínűleg nincsen akkor meglepetés, mert ez volt a hét híre Magyarországon, a miniszterelnök az olimpiai bajnok tornászt, Csollány Szilvesztert búcsúztatta, aki a héten halt meg koronavírus szövődményei miatt. A gyász, és más, egyébként elég égető geopolitikai problémák mellett a miniszterelnöknek volt ideje megnézni Kovács Ákos szombati koncertjét, amikor is ő maga adott engedélyt a banzáj indítására, (erről egy külön videó is készült az oldalára, a hét egyik legnagyobbat futó posztja lett) valamint ezen a héten adta át a városligeti Magyar Zene Házát is, ahol az ellenzék nótájának áprilisi elhúzását lengette be. Kíváncsi lennék, milyen zenéket szokott hallgatni szabadidejében mostanában, megvan-e mondjuk neki HOLI vagy Beton Hofi, esetleg mutattak-e már neki mondjuk Analog Balatont, de ezt nem hiszem, hogy meg fogjuk tudni bármikor is a Facebook-oldaláról.

A többieknél nem volt óriási változás a tartalomgyártásban: Márki-Zay továbbra is dühöng a Fidesz-gépezet ellen, Dúró Dóra retteg az oltásalapú társadalomtól, Varga Judit posztolt a tízéves fiáról és az országot fenyegető migránsokról (a kettő között nincs összefüggés), Szijjártó Péter legnépszerűbb posztjának pedig az volt a sejtelmes képalája, hogy „✨ A város még aludt, amikor mi már úton voltunk.

Viszont szeretnék ünnepélyesen köszönteni egy új belépőt, Potápi Árpád János, a Miniszterelnökség nemzetpolitikáért felelős államtitkára felbukkant a Lájkbajnokság több mint egy éves történelmében először a listán. A tizenharmadik helyre olyan nagyszabású tartalmakkal robbant be, mint egy közös szelfi Kósa Lajossal és Orbán Viktorral a Fidesz Országos Választmányának ülése előtt, vagy a nyilván mindenkinek ukázba kiadott 🇭🇺 Áder János kihirdette a választás időpontját. Áprilisban a Tolna 2 választókerületben induló Potápi egyébként a profilja szerint folyamatos, szélesebb körben vett országjáráson van, az utóbbi napokban volt Nagyvejkén, Palicson, Bátaszéken, közben fotózkodott gyerekekkel, készített videót a sajátjáról. Fogjuk még őt szerintem látni ezeken a listákon.

Jó példa lehet az új arcok bevezetésére például az először decemberben felbukkanó dél-budai fideszes képviselő, Németh Zsolt is. A top tízbe karácsony előtt került most többek között olyan bombák ledobásával tartja magát szinten, mint ez a poszt, amiben egyszerre jelenti be,

  • hogy megválasztották az Európa Tanács Parlamenti Közgyűlésének alelnökévé,
  • követeli a székelyzászló-emojit Facebookra,
  • és bejelenti, hogy az új posztjával a „határtalan magyar nemzet érdekeit” fogja képviselni.

Vagy például az érdi dr. Aradszki András, aki szintén karácsony előtt tűnt fel először a Lájkbajnokságban, egyetlen egyszer került fel a toplistánkra, és ezen a héten is ott van. Aradszki Facebook-oldala erőteljesen kimeríti a „fenyegető aura” fogalmát, párttársaival ellentétben az ő posztjai olyanok, mintha nem egy központi irányelvet követnének, hanem Paint-hobbistaként ő maga gyártaná őket. Például ez a tipográfiai rettenet Szijjártó Péter miniszter úrról egészen furcsán hat mondjuk Potápi kitalált dizájnja mellett.

Itt Budapest beszél, halló, van ott valaki?

Úgy tűnik, hogy a Megafon regnáló hatalma a Facebook-hirdetések földjén véget ért, a vezető helyét átvette az Aktuális, ami azért kicsit olyan, mintha egy Scooby-Doo rész végén lerántanák a maszkot a gonoszról, és ugyanaz a maszk lenne alatta is. Az Aktuális előző heti 35 milliós költését is visszacsavarták, úgyhogy a két think tankot bő egymillió forint választja el egymástól ebben a listában. De akkor is, úgy tűnik, hogy a Megafont hátrébb sorolják valakik éppen, pedig a láthatóságukkal nincsen baj.

Számomra teljesen ismeretlen szereplő volt a Budapest Beszél, ami, micsoda meglepetés, szintén egy Fideszhez köthető kampányoldal. A 7 millió forintos költés azért kőkemény, mert az oldalon egyetlen darab poszt született meg december óta, január 22-én posztoltak egy videót, amiben budapestieket kérdeznek arról, hogy miért olyan nagy Márki-Zay Péter elutasítottsága. Ebből a pénzből a cikk írásának pillanatáig 1,9 millió megtekintésre futotta. Az oldalnak amúgy kevesebb mint 7000 lájkja van.

Apropó kevés lájk, a Számoljunk Együtt mozgalomnak még 3000 sincsen, de ők is eltoltak 1,7 milliót reklámra. Ez a mozgalom amúgy az ellenzékhez köthető, még a 2018. évi országgyűlési választásokra alakult, és ők voltak azok, akik január közepén kiposztolták a választás időpontját egy ideiglenes nyomdai füzet borítója alapján. Amúgy igazuk lett, de az oldalukat átpörgetve azért nem dúskálnak ehhez hasonló virális tartalomban. A tizedik helyen található Nyugati Pályán pedig nem más, mint az USA budapesti nagykövetségének oldala, ami szerencsére nem árul zsákbamacskát, és tényleg arról szól, hogy a nyugat általában sokkal jobb, mint bármi más. (Ha egy gyorstalpaló kell arról, hogy kik a legtöbbet költő politikai szervezetek, itt van értő kollégám összefoglalója.)

Hirdetésre költött pénz
1.Aktuális14 800 000
2.Megafon13 700 000
3.Magyarország kormánya8 200 000
4.Budapest Beszél7 000 000
5.Erősítő3 000 000
6.Ezalényeg1 900 000
7.Számoljunk Együtt1 700 000
8.Hirado.hu1 400 000
9.Magyar Nemzet1 200 000
10.Nyugati Pályán1 000 000

A politikusokat szerepeltető listán megint jól látszik, hogy Márki-Zay Péter nem bíz semmit a véletlenre, összesen 451 darab Facebook-hirdetése futott a mért időszakban (az Aktuális birodalmában 107 darab tol), Kiss János még mindig kapaszkodik, Kubatov Gábor pedig focival annyira nem, inkább Karácsony Gergellyel, az ellenzékkel, és a Fidesszel foglalkozott, amivel kiérdemelte a toplista közepét.

Hirdetésre költött pénz
1.Márki-Zay Péter6 700 000
2.Varga Judit5 200 000
3.Orbán Viktor2 800 000
4.Szentkirályi Alexandra1 700 000
5.Kubatov Gábor1 700 000
6.Dúró Dóra1 000 000
7.Menczer Tamás1 000 000
8.Böröcz László700 000
9.Nagy István700 000
10.Kiss János700 000

(A politikai-közéleti témájú, szponzorált posztokra költött összegek a Facebook Ad Library platformjáról valók, általában pár napos késésben vannak, most a január 19. és 26. közti időszak költéseit mutatják.)

Reacts, don't do it!

Az egyes reakciótípusokból a héten legtöbbet behúzott, vagyis a különféle érzelmeket legjobban megmozgató posztok következnek:

  • Legtöbb megosztás: Hadházy kollázsa arról, hogy Orbánt a Kossuth Rádióban nem kérdezték „a korrupt végrehajtókról, Völnerről, Rogán kabinetfőnökéről, vagy a roma önkormányzati képviselőket kilóra megvásárló kormánybiztosról.”
  • Legtöbb komment: Orbán Viktor búcsúzik Csollánytól.
  • Legtöbb mérges emoji: Hadházy Ákos megtekintette a ludasi vágóhídat, amit hiába adtak át ünnepélyesen nemrég, nincs a legjobb állapotban.
  • A legtöbb meglepett emoji: Karácsony Gergely posztja arról, hogy elkezdték eltakarítani a sittet a Tétényi-fennsíkon.
  • A legtöbb szomorú emoji: Ismét Csollány Szilveszter.
  • A legtöbb szívecske: Gyurcsány Ferenc arról, hogy mindig befogadtak más gyerekeket is a családba.
  • A legtöbb nevető emoji: A magyar Facebook-közösség sajátos humorának hála, ezt a kategóriát is Csollány Szilveszter búcsúztatása vitte.

Kollégám múlt héten megjegyezte, hogy a Fidesz politikusai megszenvednek azzal, hogy megosztások legyenek a posztjaikon, és hogy Orbán Viktornak sikerült ezt a dilemmát gyakorlatilag felpörzsölnie egy disznóvágás képeivel, ugyanis osztotta a magyar, mintha muszáj lett volna. Látszik, hogy ez csak egy anomália volt, még Csollány Szilveszter halálhíre – amiről valószínűleg sokan korábban tudtak online híroldalakból, mint a miniszterelnök Facebook-oldaláról – sem volt képes meghaladni az ezer megosztást ezen a héten. Hadházy ennek a tripláját hozta össze egy klasszikus hergelő poszttal, amin azon mérgelődött, hogy miért nem kérdezték Orbánt a szokásos, péntek reggeli rádiós interjújában Völnerről vagy más, a héten folyó ügyekről. Bár ez a poszt megosztásokban még mindig feleannyit hozott össze, mint Orbán sertésipponja.

Lássuk a táblázatot a legtöbb megosztást hozó politikusi oldalakról:

1.Hadházy Ákos25 600
2.Márki-Zay Péter16 600
3.Szabó Tímea13 800
4.Orbán Viktor12 100
5.Dúró Dóra11 300
6.Jakab Péter9 300
7.Szijjártó Péter8 800
8.Gyurcsány Ferenc7 800
9.Ujhelyi István7 700
10.Jámbor András7 100

Síkideg

Ezek voltak azok a posztok, amik a mért időszakban jóval nagyobbat futottak, mint amihez hozzászokhattunk a posztolójától. Megdöbbentő eredmények!

  1. Őrsi Gergely, a II. kerület polgármestere bejelenti, hogy tájékoztató táblákat raknak ki arról, hogy hogyan és miért kapta egy-egy utca a nevét – 28,3x szorzó
  2. Orbán Balázs síkideg, amiért a baloldalt idegesíti a Magyar Zene Háza – 22,2x
  3. Pikó András Setét Jenő roma polgárjogi aktivistát gyászolja – 18,4x
  4. Pikó András pert nyert Kocsis Mátéval szemben – 14,6x
  5. Dr. Tóth Bertalan nyílt levele Áder Jánosnak a Schandl-ügyről – 14,1x

Már csak azért is megdöbbentő, mert vagy én néztem el az adatokat, vagy egyszerűen nem voltak az ismert politikusok annyira virálisak, mint előző héten, bár az is igaz, hogy Kunhalmi Ágnes vagy Márki-Zay Péter koronavírusos lesz, és a bejelentésről készült posztjaikkal is taroltak.

Reng a föld a csárdában

Az, hogy nem az Instagram a magyar politikai közélet elsőszámú felülete, arra valószínűleg Orbán Viktor stábja is rájött, a Facebookot megnyerő posztjai (Csollány, Ákos, Magyar Zene Háza) tökéletesen passzoltak a képmegosztóra, ezzel pedig gyakorlatilag sikerült azt is letarolnia. Meglepetés az újra felbukkanó Novák Katalin, aki a köztársasági elnökségre készülve egy teljes hétre eltűnt a közösségi médiából, a mostani időszakra viszont többek között Mandiner-interjúval, közös imádsággal és szintén a Magyar Zene Házával felbukkant az Instagramon.

Sokat elmond a magyar politikai Instagramról, hogy a tizedik helyre besunnyogó Németh Szilárd legjobban teljesítő posztja a héten az volt, hogy Nagyszalonta polgármesterével ebédelt a Nádfedeles Csárdában, a kép minősége alapján éppen egy földrengés közepette.

Heti interakciók
1.Orbán Viktor78 900
2.Márki-Zay Péter25 800
3.Varga Judit11 800
4.Szentkirályi Alexandra8 600
5.Hadházy Ákos8 600
6.Novák Katalin7 700
7.Jakab Péter7 000
8.Dúró Dóra6 400
9.Nagy István5 000
10.Németh Szilárd3 600

Ezért érdemes élni

Mindig öröm a Lájkbajnokság-cikk írása közben eljutni a bödön aljára, ahol politikai propagandisták próbálnak egymás nyakára lépve feljebb jutni. Sok változás nincsen a lista felében, a Vadhajtások és a Megafon még mindig pörög, régi ismerősként köszönhetjük viszont Juszt Lászlót, akinek a legjobban pörgő posztja a héten arról szólt, hogy Novák Katalin most már tényleg kiverte nála a biztosítékot. A mérleg másik oldala: a Fidesz-közeli alapítvánnyal operáló Patrióta Európa Mozgalom legnagyobbat azzal futotta, hogy kirakott egy képet Orbán Viktorról és az unokáiról, azzal a szöveggel, hogy „Ezért érdemes élni! Az unokákkal”

Heti interakciók
1.Vadhajtások192 800
2.Deák Dániel (Megafon)166 200
3.Nyugati fény154 400
4.Gond-olkodó136 300
5.Elemi.hu125 100
6.Bohár Dániel (Megafon)103 800
7.Juszt László93 600
8.Patrióta Európa Mozgalom73 273
9.Rákay Philip (Megafon)67 300
10.PestiSrácok66 000

(A Lájkbajnokság sorozat eddigi cikkeit itt olvashatja, a 2021 eseményeit összefoglaló animációt pedig itt lehet megnézni.)

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!