Eltelt két év, mi teljesült az ígéretekből? Mérlegen Karácsony Gergely főpolgármestersége

2021. október 26. – 07:00

frissítve

Eltelt két év, mi teljesült az ígéretekből? Mérlegen Karácsony Gergely főpolgármestersége
Karácsony Gergely megválasztott főpolgármester beszédet mond az önkormányzati választások eredményváró rendezvényén a budapesti 400 Bárban 2019. október 13-án – Fotó: Mónus Márton / MTI

Másolás

Vágólapra másolva

Két éve lépett hivatalba Karácsony Gergely, ennyi idő normál esetben elég arra, hogy meg lehessen állapítani, mennyire hatékony egy politikus az ígéreteihez képest. A főpolgármester az első száz napban erősen kezdett: 2020. január végére 23 ígéretből már hatot teljesített. Aztán jött a súlyos kormányzati elvonásokkal járó koronavírus-járvány, majd a miniszterelnök-jelöltség. Lett ingyenes tömegközlekedés a gyerekeknek, ledolgozták a CT- és MR-várólistákat, kaptak fűtési támogatást a nyugdíjasok, de 14 ígéret egyelőre beváltatlan maradt: nem csökkent a bérlet ára, nem javult az átláthatóság, nincs egységes parkolási koncepció, a lakbéreket nem igazították a jövedelmi helyzethez és a ferihegyi repülőtér zajszennyezését sem sikerült csökkenteni.

A főpolgármester ígéreteit már kezdetek óta figyeljük, és egy cikkben már a száznapos teljesítményét is értékeltük korábban. Adva vannak tehát az ígéretek, szám szerint 23 darab, amelyekből a száz nap után már csak 17 teljesítetlen maradt. Sikerült-e valóra váltani őket?

Igenek

  • Minden évben legalább 20 ezer forint fűtési támogatást ad a nyugdíjasoknak és a rászoruló családoknak – A lakásrezsiprogram néven futó támogatás tavaly is benne volt, idén is benne van és jövőre is benne lesz terv szerint a költségvetésben. A tavalyi 200 milliós keretet ki sem tudták meríteni, mert nem volt annyi jelentkező család. >> Az ígéret teljesült
  • Fővárosi finanszírozású szűrőprogram a rákos megbetegedések kiszűrésére – 2020 novemberében elindult a CT- és MR várólista-csökkentési program. 2 milliárd forintból az első időszakban összesen 31 770 CT- és 9846 MR-vizsgálat vált elérhetővé. >> Az ígéret teljesült
  • Ingyenes tömegközlekedés a 14 éven aluliak számára – A döntés megszületett, a 14 éven aluliak ingyenesen utazhatnak. >> Az ígéret teljesült

Nemek

  • Szigorú átláthatóság. Elkezdik feldolgozni az elmúlt öt év minden szerződését, és ezeket nyilvánosságra hozzák, jogi elemzés alá vetik. Ha találnak elítélendő vagy bűncselekményre utaló jelenséget, akkor ezeket kivizsgálják – Ebbe inkább csak belekezdett a főváros. Volt vizsgálat a Biodóm és a 3-as metró ügyében, sőt feljelentések is születtek, amiket nyomozás nélkül visszadobott a rendőrség. Azaz lényegében annyit lehet mondani az ügyben, hogy sok hűhó semmiért. Az átláthatóság jegyében tervezték, hogy beszkennelik és nyilvánosságra hozzák a fővárosi cégek 5 millió forint alatti szerződéseit is, ez nem történt meg, a főváros ezzel „elmaradásban van” >> Az ígéret nem teljesült
  • 36 500 forintra csökken az éves bérlet ára – Az éves bérlet ára nem csökkent, nincs is már realitása ebben a ciklusban. >> Az ígéret nem teljesült
  • Létrehozzák Budapest legnagyobb zöldövezetét a Margitszigettől a Római-partig,
    minden Budapesten születő gyerek kap egy fát, ami évente 15 ezer facsemetét jelent – Új zöldövezet nincs, a gyerekek nem kaptak fát. >> Az ígéret nem teljesült
  • Esélyegyenlőségi irodát hoznak létre, a nők és a férfiak bére egyenlő lesz a budapesti cégeknél -Esélyegyenlőségi iroda nincs, a Foglalkoztatási irodán belül foglalkoznak hasonlóval. A közszférán kívül eső fővárosi cégeknél nincsenek béregyenlőtlenségi adatok, a közszférában a bértábla miatt eleve nem lehet megkülönböztetés – elvileg. >> Az ígéret nem teljesült
  • Új park Észak-Csepelre és Ferencvárosba - A főváros-kormány megállapodásba bekerültek a parkok, sőt, a csepeli közpark tervezése megkezdődött a BFK megbízásából, de parkok nincsenek, sokáig még nem is lesznek. >> Az ígéret nem teljesült
  • „Tiborcz-adó” az 500 millió forint feletti budapesti ingatlanok megadóztatására – Bár a főváros kidolgozott erre egy javaslatot, nem tudja bevezetni, mert a kormány jogszabályban tiltott meg az önkormányzatoknak bármilyen díjemelést. >> Az ígéret nem teljesült
  • A budapesti lakásállományon belül az önkormányzati bérlakások arányát 4,5-ről 10 százalékra emelik – Nem emelték egy százalékkal sem, és belátható időn belül nem is változik meg ilyen arányban. Az emelésre hivatott a Fővárosi Lakásügynökség cselekvési terve viszont már megvan – koncepció formájában. >> Az ígéret nem teljesült
  • Lakásügyi ombudsmant neveznek ki – Nincs ombudsman, majd a Lakásügynökségen belül szeretnék, hogy legyen. >> Az ígéret nem teljesült
  • A lakbért az önkormányzati lakások esetében a jövedelmi helyzethez igazítják – Nem igazították. Ez majd a Lakásügynökség feladata lesz, ha létrejön. >> Az ígéret nem teljesült
  • Változás a Ferihegy zaj- és légszennyezésével kapcsolatban – Nincs változás. A környezeti hatástanulmány elkészítését elkezdték. >> Az ígéret nem teljesült
  • Egységes parkolási koncepció, a kerületekkel átbeszélve, a lakossági ingyenes parkolás kiváltása (például bérlettel) – Semmi nem történt. (Igaz, a kormányzati tilalom miatt a díjtételhez se lehet hozzányúlni.) >> Az ígéret nem teljesült
  • A behajtási díj bevezetésének vizsgálata – Még arról sincs döntés, hogy milyen irányba induljanak el, teljesen lekerült a napirendről a téma, nem esélyes, hogy a ciklusban lesz bármi is. >> Az ígéret nem teljesült
  • Társadalmi párbeszéd a Lánchíd forgalmi rendjéről, ami segít eldönteni, gyalogoshíd lehet-e a Lánchíd – Nem tudni, mi lett az eredménye. De nem is lényeges, mert a felújítás elindult, a híd marad az eredeti formájában. >> Az ígéret nem teljesült
  • A Főpolgármesteri Hivatal épületét megújítják, a képviselői parkolót megnyitják, parkot terveznek benne – Egyelőre csak a Madách térre néző homlokzat vakolására írtak ki közbeszerzést, teljes felújítás, park majd csak ezután lehet. >> Az ígéret nem teljesült
  • Az első perctől kezdve kivonják az autókat hétvégente a rakpartról, hosszú távon pedig visszaadnák azt a gyalogosoknak és kerékpárosoknak – Az autókat hétvégente kivonták, elindult a pesti rakpart felújítása, de teljes visszaadás a gyalogosoknak és kerékpárosoknak ebben a ciklusban már nem lesz. >> Az ígéret félig teljesült
  • Nem volt benne az eredeti listában, de változást ígértek a BKK elektronikusjegy-projektben, saját fővárosi mobiljegy-elszámolóról is szó esett – Az elektronikusjegy-projekt megrekedt, per indult a kivitelező Scheidt & Bachmann ellen. A korábbi mobiljegyek megmaradtak, az elszámoló a Nemzeti Mobilfizetés Zrt. maradt. Talán lesz a jövőben órás vagy félórás mobiljegy, most nincs.

Az összesítés szerint tehát az első 100 nap utáni 17 megvalósítatlan ígéretből két év alatt mindössze hármat tudott teljesíteni, 14 egyelőre beteljesítetlen maradt.

Gyalogosok és kerékpárosok a lezárt pesti rakparton 2021 március 23-án – Fotó: Huszti István / Telex
Gyalogosok és kerékpárosok a lezárt pesti rakparton 2021 március 23-án – Fotó: Huszti István / Telex

A járvány odavágott, a főváros megszorításokat vezetett be

Míg a kormány részéről végig azt lehetett hallani, hogy van a fővárosnak pénze, az önkormányzat saját bevallása szerint az elmúlt másfél évben 100 milliárd forintot is meghaladták a kormány direkt elvonásai, a főváros mára többet fizet be adók formájában a központi költségvetésbe, mint amennyi támogatást onnan kap. Ezt csak tetézték a járvány miatti védekezés költségei és az elmaradt bevételek. Csak a közösségi közlekedés területén közel 30 milliárd forint esett ki 2020-ban a fővárosi költségvetésből.

A főváros ezt úgy próbálta ellensúlyozni, hogy csökkentették az önkormányzati képviselők frakcióinak működési költségeit, megszüntették a szabadon felhasználható 200 millió forintos főpolgármesteri keretet, nyolcról ötre csökkentették a fővárosi bizottságok számát, eggyel csökkentették a főpolgármester-helyettesi pozíciók számát is. Öt önkormányzati céget, köztük a Főtávot, a Főkertet és az FKF-et összevonták, megalakult a BKM Budapesti Közművek Nonprofit Zrt.

Mire büszke Karácsony?

A főpolgármester sajtó-összefoglalója a Szabolcs utcai hajléktalankórház megvédését, valamint a Lánchíd, a rakpart és a Blaha Lujza tér felújításának megkezdését, az M3-as metró felújításának folytatását emeli ki mint legfontosabb eredményeket. Fontos lépésként említi a pesti alsó rakpart Kossuth tér és Margit híd közötti szakaszának már zajló, és hamarosan befejeződő felújítását, valamint a Mol Bubi megújítását.

A kampányban meghirdetett stadionstopot a ferencvárosi atlétikai stadion esetében Karácsony – még a ciklus elején – becserélte egy ötpontos csomagra. A csomag legjelentősebb eleme egy ötvenmilliárd forintos egészségügyi támogatás. A pénzből 2020 és 2024 között Budapest egészségügyi alap- és szakellátását javítják. Ebből tavaly 8,4 milliárd forintot, 2021-ben további 10 milliárdot juttattak a kerületeknek az Egészséges Budapest Program keretében.

A büszkeséglista szerint átvizsgálták a beruházásokat, és favédelmi tervet készíttetek az új projektekhez, így két év alatt közel 1300 egészséges budapesti fát mentettek meg a kivágástól. Különböző programokkal, például a vadvirágos méhlegelők kialakításával elindították a városi ökoszisztéma javítását. Ide tartozik még az első részvételi költségvetés: 1 milliárd forintot költenek a budapestiek ötleteinek megvalósítására.

Lecsillapult forgalomcsillapítási láz

Bár eleinte nagy, átfogó forgalomcsillapítási csomagról volt szó, ez átváltott inkább egy „kísérletező, mintaprojektekkel, kisebb lépésekkel operáló megközelítésbe”. Több kerületben kisebb forgalmi átalakításokat vittek véghez, amiből a nyár végi, ősz eleji nagy dugók és sokak szerint a miniszterelnök-jelölti előválasztási kampány miatt Karácsony visszatáncolt néhány helyen. Aztán vége lett a kampánynak és a dugóknak is, a forgalmi rend is visszaállt.

Mint Balogh Samu, a főpolgármester közlekedéspolitikáért felelős első számú embere lapunknak nemrég elmondta: idén, amíg tartanak a nagy forgalomkorlátozással járó nagyberuházások, már biztos nem várható újabb forgalomcsillapítás. A nagy koncepció várhatóan jövőre készülhet el, és ha minden kerület támogatja, akkor jövőre dönthet róla a fővárosi közgyűlés. Kisebb eredménynek számít a Hegyalja úton az összefüggő buszsáv kialakítása vagy az új vágánykapcsolat a Soroksári út és a Haller utca találkozásánál a pesti fonódó villamos első lépéseként.

A kerékpárút-hálózat kiépítése is lelassult. Kürti Gábor, a Magyar Kerékpárosklub elnöke lapunknak úgy nyilatkozott, hogy Karácsony Gergely bátran kezdett, de idővel egyensúlyozásra kényszerült a belső és külső reakciók miatt. Eddig ő állt legközelebb a felismeréshez, hogy a szavazói elvárások megváltoztak, és már nem politikai önsorsrontás felvállalni a fenntartható közlekedés programját. Csakhogy több képviselői nyilatkozatból is lejött, hogy a szövetségesei még megosztottak ebben. Kürti véleménye szerint más fővárosokat, például Londont, Berlint, Bécset látva a trend egyértelmű, a késlekedés felesleges.

Autóforgalom a felújítás alatt álló Blaha Lujza téren 2021 júliusában – Fotó: Huszti István / Telex
Autóforgalom a felújítás alatt álló Blaha Lujza téren 2021 júliusában – Fotó: Huszti István / Telex

Ellenzék: Budapesten megállt a fejlődés

Láng Zsolt, a fővárosban ellenzékben levő Fidesz–KDNP frakcióvezetője szerint Budapesten megállt a korábbi lendületes fejlődés, jelenleg azok a beruházások folynak, amelyeket még a Tarlós István-féle, fideszes városvezetés készített elő a kormány anyagi támogatásával. Szerinte Karácsony Gergelynek egyetlen dolga lett volna: megfelelő ütemben folytatni ezeket, mára azonban már mindenki látja, hogy ez nem sikerült neki. Sok hónapos csúszással és számos esetben csökkentett műszaki tartalommal, végül egy időben indult a legtöbb fejlesztés, amelynek negatív következményét mindennap érezhetik a fővárosban közlekedők, mondta.

Láng Zsolt szerint a főpolgármester taktikai megfontolásból saját eredménytelenségéért a kormányt hibáztatja minden pillanatban. Úgy véli, hogy a fővárosi vezetés kommunikációja arról, hogy a kormány kivérezteti Budapestet, a fenti taktika része, azaz hogy féligazságokat hangoztatnak, néha még azokat is csúsztatva. Soha nem lehet hallani a fővárosi beruházások kormány általi támogatásának összegeiről, vagy arról, hogy működésre minden eddiginél több pénzt kapnak a budapesti önkormányzatok a központi költségvetésből – tette hozzá. Közölte: a világjárvány és annak velejárói természetesen anyagi terheket is róttak az államra és az önkormányzatokra, ez alól a fővárosi önkormányzatok sem lehetnek kivételek.

A főváros zöldítési terveivel kapcsolatban ezt nyilatkozta az ellenzéki vezető: konkrét tervek nincsenek, szlogenek és ötletek szintjén tartanak. A szomorú tapasztalat az, hogy Budapest jelenlegi vezetése, hiába mondja el mindennap, valójában nem kezeli prioritásként a környezetvédelmet. Nem fordít rá megfelelő figyelmet és erőforrást sem. Két év semmittevés következménye például, hogy ma végeláthatatlan dugóval, megnövekedett por- és zajszennyeződés előidézésével teszik élhetetlenebbé a városlakók mindennapjait – mondta a Telexnek Láng Zsolt. Év elején ráadásul több tucat hulladékgyűjtőt szereltek le a fővárosban, ami meg is látszik Budapest utcáin: sok helyen hatalmas a kosz és a szemét – mondta Láng.

A Fidesz frakcióvezetője azzal egyetért, hogy több kerékpárútra van szükség, és meg kell hozni számos forgalomcsillapítási intézkedést a fővárosban. Ez a munka szerinte egyébként az előző ciklusban már elindult, az új vezetés azonban átgondolatlanul, hűbelebalázs módjára kezdett bele. A „körúti sárga festegetés” Láng szerint például kontraproduktívnak bizonyult, feszültséget és értetlenséget váltott ki. Csak a közlekedés minden szegmensének figyelembevételével, észszerű kompromisszumokkal és rengeteg egyeztetéssel lehet egy ilyen programot véghezvinni – értékelt a fideszes politikus.

A Telex csak tőled függ. Legyél a rendszeres támogatónk!
Támogatom!