„Szeretném visszautasítani azokat a véleményeket, hogy közlekedési hátraarcot csinált a Városháza”

2021. augusztus 30. – 13:19

frissítve

„Szeretném visszautasítani azokat a véleményeket, hogy közlekedési hátraarcot csinált a Városháza”
Karácsony Gergely a Városházán, mellette kabinetfőnöke, Balogh Samu várostervező – Fotó: Kovács Tamás / MTI

Másolás

Vágólapra másolva

A napokban olyan, autós közlekedést javító döntéseket jelentett be Karácsony Gergely, amin sokan felhúzták a szemöldöküket, hiszen szembemennek az eddig preferált zöld, tömegközlekedést és kerékpározást előtérbe helyező, forgalomcsillapítást preferáló politikájával. Hátraarcot hajtott végre a főpolgármester? – kérdeztük a főpolgármester közlekedéspolitikáért felelős első számú emberét, Balogh Samu kabinetfőnököt.

Az egyik döntés szerint a főpolgármester megszünteti a villamosbarát lámpaprogramot, méghozzá az autóforgalom javítása érdekében. Megijedt a dugót emlegető autósok haragjától?

A Blaha Lujza tér forgalomkorlátozása várhatóan szeptember végéig tart, eddig marad a megváltoztatott lámpaprogram is: a villamosbarát programot tehát nem szüntetjük meg, csak átmenetileg felfüggesztjük, körülbelül egy hónapra. Októberre várhatóan visszaáll minden: a villamosbarát lámpaprogram, a 2x2 sáv az autóknak és a kerékpársáv is.

„Nagy kérdés, hogy ez egy átmeneti intézkedés, vagy a későbbiekben vissza tudunk-e térni hozzá.” Ezt nem én mondtam, hanem a bejelentéskor maga a főpolgármester.

Én csak azt tudom mondani, amiről döntés van, az pedig az, hogy egy hónap után visszaáll a villamosbarát lámpaprogram. Az idézett mondatot az élő adás varázsának tudom be, döntés a Blaha-korlátozással összefüggésben született.

Milyen fórumon született meg a döntés?

A BKK-val és a Budapest Közúttal történt egyeztetéseken, azaz szakmai és nem politikai döntés volt. Egyébként olyan döntésről beszélünk, ami rendszeresen előfordult az utóbbi években is a nagyobb forgalomkorlátozással járó körúti felújításokkor, az újdonság az őszi bevezetés.

A villamosbarát lámpaprogram lényege, hogy a régi, 90 másodperces lámpaciklusokat 60 másodpercesre rövidítette, hozzásegítve a villamosokat a kevesebb várakozási holtidőhöz, egyenletesebb indulásokhoz. Ha ez visszaáll, megnőhet az utazási idő, feltorlódhatnak járatok, összezsúfolódhatnak az utasok. Ezt sokan az utasok szívatásának érzik. Megéri?

A Blaha Lujza tér felújítása miatt a közúti forgalom esetében a kapacitás fele lett semmivé, hiszen a korábbi két sáv helyett csak egy halad át a csomóponton. Normál iskolai forgalom mellett emberemlékezet óta nem fordult elő olyan, hogy a Nagykörúton tartósan csak egy sáv legyen járható a Blahán. Ennek a hatása szeptember 1-je után brutális lenne, miközben a körúti villamosnak szerencsére egyáltalán nem kellett korlátozni a közlekedését, 100%-os kapacitáson működik, köszönhetően annak, hogy a vágányok alatt már korábban elvégezték a szükséges munkálatokat.

Az ideiglenes lámpaciklussal valamennyit vissza tudunk adni a közútnak az elveszett kapacitásból, miközben érdemben nem romlik a közösségi közlekedés, nem lesz kevesebb a villamos. Inkább a zavarérzékenységen, egyenletességben számíthat, ha a 4-6-os vonalán probléma akad majd, valamennyivel lassabban áll helyre a követési idő, és előfordulhatnak különbségek a kocsik zsúfoltságában. Azt gondoljuk, hogy megéri a döntés, ha rengeteg autóval közlekedő budapestinek segíthetünk anélkül, hogy a közösségi közlekedésnek jelentős hátrányt okoznánk.


2012-ben a bevezetéskor leteszteltük, és az jött ki, hogy a villamosbarát lámpaprogram 2 perccel gyorsítja a villamosokat a teljes vonalon, ami a 30 perces menetidőt tekintve 7,5%-os időmegtakarítást jelent. Ennyit vesztenének a visszaálláskor?

Azt tudom mondani, hogy önmagában a periódusváltozással a menetidő nem változik lényegesen, a Margit körúton például nem is változhat a program a fonódó villamosok miatt. De még jelenleg is vizsgálják a Budapest Közútnál, mit lehet javítani a bekészített konzervprogramhoz képest.

Mikor fordítják el a Nagy Ciklusváltó Kapcsolót?

Augusztus 30-án, hétfőn.

Az világos, hogy a villamoson utazók veszthetnek az ügyön szeptemberben, de mit nyernek cserébe az autósok?

A 30 másodperccel hosszabb periódusidő miatt 25-30 százalékkal nőhet meg a nagykörúti csomópontok átmenő kapacitása. Itt elsősorban a Blaha Lujza téri torlódáson kell segíteni, de mivel csak egy csomóponton nem lehet lámpaciklust váltani, kihatott a többi pesti körúti csomópontra.

A Blahán valóban hatalmas a dugó a Nagykörúton a felújítás miatti útszűkület miatt. Észreveszik-e vajon a gyakran 20-30 percig csordogáló autósok, hogy 25-30 százalékkal megnőtt az átjutási kapacitás?

A forgalom szeptemberben az iskolanyitások miatt tovább fog növekedni. Ha nem lépnénk meg a lámpaciklusváltást az autósok javára az iskolai időszakban, azt biztosan megéreznék. Ezzel valamennyire ellensúlyozni tudjuk a lezárás hatását, bár a felújítás előtti, illetve utáni állapotot így se tudjuk biztosítani. Marhaság tehát, hogy több autó fog járni így a körúton, még így sem fogja elérni a kapacitás a normál időszakét. Az egész átállítás a lezárás hátralevő, körülbelül egy hónapos idejéig tart.

Ha már iskola, a szintén bejelentett ingyenes gyerekbérlettel egyfelől azt üzenik a városiaknak, hogy tessék átülni az autóból a villamosra, érdemes. Aminek rögtön ellentmond a másik üzenet, hogy az autót viszont előnyben részesítik a Nagykörúton a villamossal szemben.

Egy olyan, az egész városra kiható lépés, mint a 14 év alattiak ingyenes közösségi közlekedése szerintem nem említhető egy lapon egy olyan intézkedéssel, ami csak a város egy pontjára van hatással, és arra is csak egy hónapig. Egyébként tavaly nyáron is volt periódusváltás a nagykörúti villamospálya felújítása miatt, nem vették észre az utasok.

Az autósbarát intézkedések a villamosozókon kívül a kerékpárosokat is hátrányosan érintik a Nagykörút néhány pontján. Meg is jegyezték, hogy ennek ellenére velük nem, csak az Autóklubbal egyeztetett a főváros.

A kerékpársáv megmarad a Nagykörúton, csak az Üllői útnál lesz egy kisebb változás, ahol egy rövid szakaszon összeszűkül a közúti és a kerékpársáv is. A biciklizőket itt lámpaprogrammal segítjük: kb. 5 másodperccel előbb indulhatnak, így mire utolérik őket az autók, már jó eséllyel túl vannak ezen a szakaszon. Erről a keresztezésről elküldtük a terveket a Kerékpárosklubnak, így szükség esetén be tudjuk építeni az észrevételeiket.

A főpolgármester a ciklus elején keményen beleállt a forgalomcsillapítási tervekbe. Erre most azt jelentette be, hogy két kerületben is visszacsinálják a reformokat az autós forgalom javára. Mi ez, ha nem hátraarc?

Négy útvonal átmeneti újranyitásáról van szó egy-egy nagyobb forgalomkorlátozás miatt. A VII. kerületben a Blaha Lujza tér felújításának kezdetén újra végig járhatóvá tettük a Dohány utcát és a Wesselényi utcát a Károly körút és az Erzsébet körút között, de ez a teljes erzsébetvárosi forgalomcsillapítási programnak csak egy kisebb részét érinti, azt is csak rövid ideig: a Blaha Lujza téri korlátozások feloldásáig, azaz szeptember végéig. Emellett a Honvéd utca és Nádor utca útvonala is átjárhatóvá válik az V. kerületben, a 3-as metró felújítása miatt megnőtt Bajcsy-Zsilinszky úti forgalom enyhítésére. Itt már a forgalomcsillapítás bevezetését is csak azzal a feltétellel hagyta jóvá a közútkezelő, hogy a 3-as metró felújításakor szükség lehet a korábbi helyzet visszaállítására. Ez tovább tarthat, de megígértük a polgármesternek, hogy az első hónapok tapasztalata alapján megvizsgáljuk, segít-e valamit, és ha nem, visszavonjuk.

Emlékszem, mekkora vihart kavart a ciklus elején az az átfogó forgalomcsillapítási koncepció, ami egész Budapest területén csökkentette volna a megengedett sebességhatárokat. Azóta se hallani róla, eltűnt a fiók mélyén?

Idén, amíg tartanak a nagy forgalomkorlátozással járó nagyberuházások, már biztos nem várható újabb forgalomcsillapítás. A koncepció egyébként várhatóan jövőre készülhet el, és ha minden kerület támogatja, akkor jövőre dönthet róla a fővárosi közgyűlés. Várhatóan lesznek benne olyan részek, amik már ebben a főpolgármesteri ciklusban életbe léphetnek, más részek hosszabb távon lesznek bevezetve.

A kezdeti nagy lendület után látványosan elfáradt a kerékpárút-hálózat kiépítése is. Mi történt?

Jelenleg, amikor annyira ki van véreztetve a főváros, hogy még sárga festékre sincs nagyon pénz, nem tudunk olyan ütemben kerékpárutakat létesíteni, mint tavaly. Nemrég nyertünk el egy jelentősebb uniós forrást a kerékpáros főhálózat tervezésére, ha az elkészül, beszélhetünk a különböző szakaszokról, bringasztrádákról. Az idei év sem telt el azonban fontos kerékpáros fejlesztések nélkül: megreformáltuk a közbringarendszert, az új Bubi hatalmas siker. Hatszorosára ugrott a biciklik kihasználtsága, és meglepetésre az egy utazásra jutó költség is közel 90 százalékkal csökkent, lehetővé téve, hogy idén gyakorlatilag önfenntartó legyen a Bubi a külső szponzorációval. Emellett az útfelújítási programunk tartalmaz kerékpáros elemeket: például az Október 23-a utca felújításakor kerékpársáv is lesz, ami összeköti a kerékpárút-hálózat eddig különálló részeit, az újbudaiak is könnyebben elérik majd a körúti biciklisávokat.

Karácsony Gergely a ciklus elején kijelentette, hogy akár autómentes övezetként is el tudja képzelni a Margitszigetet. Ha ennek első lépése az a júniusi rendelet, aminek köszönhetően már taxikkal is be lehet hajtani, akkor sanyarú sors vár a szigetre.

A taxik behajtása eddig szürke zóna volt, aki nagyon akart, be tudott jutni. Az új rendelet megengedi a behajtást, de csak a tisztán elektromos és zöldrendszámos hibrid előírásoknak megfelelő taxiknak. A védett övezet területén belül nincs lehetőség várakozni, és csak az északi, Árpád hídhoz vezető felhajtón közlekedhetnek. Az egyéb járművekre vonatkozó behajtási engedélyek számát pedig drasztikusan visszavágtuk, ennek hatása jövőre fog igazán érződni az idén még a rendeletmódosítás előtt kiadott engedélyek miatt.

Akkor ezek szerint átmenetileg hajtott végre hátraarcot a főpolgármester?

Ezeket a véleményeket szeretném visszautasítani. Mindig is azt mondtuk, hogy egy zöld és fenntartható várost szeretnénk létrehozni, de oda kizárólag együtt, kéz a kézben a budapestiekkel tudunk eljutni. A városfejlesztési politikánk alapja, hogy a fenntartható közlekedési módokat, a közösségi közlekedést, a kerékpározást, gyaloglást támogatjuk a még több autóval szemben. De ez nem jelenti azt, hogy ne hallanánk meg sok budapesti hangját, és ne lennénk készek átmeneti, de sok, autóval közlekedő budapesti számára hasznos intézkedéseket hozni egy nagyobb forgalmi korlátozás esetén. Egyetlen városvezetés sem lehet sikeres, ha a város lakói úgy érzik, a városvezetés nem őértük dolgozik. Ebbe pedig beletartozik, hogy ha tudunk, minden közlekedőnek segítsünk.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!