Magyar Kerékpárosklub: Karácsonyék csak az autósokkal egyeztettek előre, a kerékpárosok képviseletét kihagyták
2021. augusztus 26. – 19:46
frissítve
Egyeztetésre indult a Magyar Kerékpárosklub, a csütörtöki ülésen azonban végül már a főpolgármester döntéseiről volt szó. A klub szerint érthetetlen egyrészről az, miért nem a kerékpározást és a tömegközlekedést támogatja az önkormányzat. Másrészről pedig az is, hogy míg az autósokat hívták előre egyeztetni a Budapest közlekedését érintő kérdésekről, addig a kerékpárosokat kihagyták.
Mint írják, eredetileg konzultálni hívták őket a fővárosi közlekedési helyzettel kapcsolatban az önkormányzat Klímaügyi, Városfejlesztési és Közlekedési Bizottságának csütörtöki ülésére, konzultáció helyett viszont a főpolgármester döntéseiről tájékoztattak.
A főpolgármester az ülésen beszélt arról, hogy Budapesten 2010-hez képest 290 ezerrel több autó közlekedik, míg a kerékpárosok száma 2019-hez képest 2%-kal 6%-ra nőtt az összes megtett utazáshoz viszonyítva. A Nagykörúton közlekedők 86%-a használ fenntartható közlekedési módokat (villamos, gyaloglás, biciklizés) és például a Bubit is hatszor többen használják, mint korábban.
Mint a Klub írja, Karácsony beszélt arról is, hogy az önkormányzat felmérése szerint a budapestiek többsége érti, hogy a dugókat a túl sok autó okozza, illetve Szabó Gábor, a Budapest Közút vezérigazgató-helyettese is jelezte, hogy a problémákat nem a Nagykörút, hanem az M0-s elkerülő és a 3-as metró felújítása okozza.
„A fentieket olvasva ti is biztosan csodálkoztok, hogy miért a kerékpározást és a közösségi közlekedést fejlesztik vissza a Nagykörúton az autós közlekedés kedvéért, miközben a bringasávnak köszönhetően növekszik a kerékpárral közlekedők száma, a többség pedig villamossal jár. Mi is csodálkozunk, különösen úgy, hogy meglévő együttműködési megállapodásunk ellenére velünk nem, csak az Autóklubbal egyeztettek a fenntartható közlekedési módoknak hátrányos intézkedésekről”
– írták. Kürti Gábor, a klub elnöke az ülésen hangot adott bevonásuk hiányának, az elnökhelyettes, Halász Áron arról beszélt, hogy „a fővárosnak segítenie és nem nehezíteni kéne a kerékpárral közlekedők dolgát”.
Karácsony csütörtökön jelentette be, hogy többek között módosítani fogják a lámpaprogramot az autós közlekedés javára Budapesten. A döntést Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ igazgatója is kritizálta, mint írta, a tömegközlekedést használók látják majd a kárát a döntésnek, pedig ők többen vannak, mint az autósok.
Ahogy arról több helyen írtunk, a jövő évi választások fővárosi kampányának fő csapásiránya lett a budapesti dugók kérdése. A Fidesz szerint mindez Karácsony Gergely alkalmatlanságát bizonyítja, Karácsony szerint a kormány és az előző városvezetés is nyakig benne van a dologban. Mindenesetre úgy tűnik, a csütörtökön bejelentett pontok egy része a dugók kérdésének megoldását célozza. Karácsony az alábbi pontokat jelentette be:
- ingyenes közösségi közlekedés a 14 éven alattiaknak;
- felújítások gyorsítása a Blahán, összehangolt építkezés a rakparton;
- alternatív útvonalak nyitása a belvárosban;
- módosítások a Nagykörúton az autósforgalom érdekében;
- lámpaprogram az autósközlekedés javítására.