Ingyenes lehet a tömegközlekedés 14 év alatt, 2022 végére újítják fel a Blaha Lujza teret
2021. augusztus 26. – 15:33
frissítve
- Már szeptembertől ingyenes lehet a közösségi közlekedés a 14 éven alattiaknak; ezzel is vissza akarják csalogatni az utasokat a közösségi közlekedésbe, mert járványügyi szempontból biztonságos tömegközledni;
- gyorsítják a felújításokat a Blahán, 2022 végére a tervek szerint végeznek a felújításokkal, szeptemberben viszont már visszaadnák a Rákóczi utat az autósoknak;
- a Pesti alsó rakpart felújítását a Lánchídtól délre csak azután kezdik meg, hogy a Blaha elkészült;
- alternatív útvonalakat nyitnak a belvárosban, a Dohány és Wesselényit például már megnyitották, ahogy a Honvéd-Nádor utcát is a Bajcsy tehermentesítésére;
- módosítások lesznek a Nagykörúton az autós forgalom érdekében: például visszaállítják az eredeti 2x2 sávot a Corvin negyednél a Ferenc körút irányából az autósoknak, de a biciklisáv megmarad;
- átalakítják a lámpaprogramot a Nagykörúton az autós közlekedés javítására, ezzel a feltételezések szerint plusz harminc százalékos kapacitást tudnak adni a körúton közlekedőknek,
jelentette be Karácsony Gergely csütörtökön egy Facebook-élőben. Ezek egyelőre javaslatok, szeptemberben viszik ezeket a pontokat a fővárosi közgyűlés elé. A cél, hogy kisebb legyen a közlekedési terhelés, elégedettek legyenek a budapestiek, javuljon a fővárosiak életminősége, és minél többen térjenek vissza a közösségi közlekedéshez, mondta a főpolgármester.
A Blaha Lujza teret 2022 végére újítják fel, az M3-as metrót 2023 júniusának végéig tervezik befejezni, a Lánchidat pedig 2023-ban, de a közlekedés már 2022-ben újraindul, közben pedig a Pesti alsó rakpartot is újítják, mondta ezekről Karácsony. A Nagykörútról azt mondta, a budapesti autósok 14 százaléka közlekedik rajta, 86 százalék pedig a villamoson utazók, gyalogosok és biciklisek.
A főpolgármester az élő előtt már pár órával korábban belengette, hogy milyen új intézkedéseket hoznak Budapesten a közlekedésben. Karácsony szerint az elmúlt két-három évben nagy mértékben nőtt az autósok száma Budapesten, a közösségi közlekedés „soha nem látott kihívás előtt áll”, és nem lehet tudni, hogy a járvány után hogy térnek vissza az emberek a tömegközlekedésbe. Karácsony szerint a városvezetésnek az a dolga, hogy a tömegközlekedés újra népszerű legyen, hogy a város élhetőségét visszaállítsák.
Karácsony Gergely hivatalba lépése után nagy lendülettel állt neki az inkább autósbarát Tarlós-éra intézkedéseitől gyökeresen eltérő elképzelések végigviteléhez. Rögtön nagy felhördülést okozott az az egész Budapestre érvényes forgalomcsillapítási koncepció, amelyben 50-re csökkentették volna a sebességhatárt Budapesten, a főutakon kívül pedig egységesen 30 km/óra lett volna a legnagyobb megengedett sebesség.
A koronavírus-járvány kezdetén visszaeső gépjárműforgalmat és felívelő kerékpárforgalmat kihasználva Karácsony több fontos úton kerékpársávot alakíttatott ki, ami elsősorban a Nagykörúton vívta ki az autósok haragját. A kormánypárti sajtóban ekkoriban ragadt rá az „autósüldöző” jelző a főpolgármesterre. Tavaly októberben készült interjúnkban még a forgalomcsillapítást nevezte meg az egyik nagy, társadalmi vitát is generáló témának, amiben a főváros előrébb tudott lépni.
Az eltelt időben a nagykörúti kerékpársáv volt a legnagyobb konfliktus, amibe a főpolgármester belement, és bár néhány belső kerület néhány térségében a forgalmi irányok „hurkosításával” kivezették az átmenő forgalmat, újabb intézkedés nem történt, és már nem is nagyon várható – pláne nem átfogó forgalomcsillapítási reform.
Sőt, valószínűleg a főváros több pontján is elinduló felújítások okozta dugók miatt ismét fellángoló autós elégedetlenség vitte arra Karácsonyt, hogy most már hangsúlyozottan az autósok kedvéért hozzon meg pár intézkedést.
A jövő évi választások fővárosi kampányának fő csapásiránya lett a budapesti dugók kérdése. A Fidesz szerint mindez Karácsony Gergely alkalmatlanságát bizonyítja, Karácsony szerint a kormány és az előző városvezetés is nyakig benne van a dologban. Mindenesetre úgy tűnik, ezekkel a főváros a dugók kérdésének megoldását célozta meg.