Uborkánál is uborkább szezon és sokmilliós hirdetések a Facebook-politizálásban

2021. augusztus 15. – 16:19

frissítve

Uborkánál is uborkább szezon és sokmilliós hirdetések a Facebook-politizálásban
Kép: Karácsony Gergely / Facebook

Másolás

Vágólapra másolva

Olimpikonok, autópályák, Tucker Carlson szelfik és sokmilliós, de nem politikainak minősülő hirdetések a Facebookon. Avagy ezúton is elnézést kérünk, ha mi emlékeztetjük rá, de holnap megint új hét kezdődik, ezért itt a Lájkbajnokság a 38. fordulója, amiben ezúttal is a politikusaink közösségi médiás aktivitását és népszerűségét elemezzük.

Bár az olimpiának már rég vége, de a Lájkbajnokságok speciális, péntektől péntekig tartó időszámítása miatt még ebbe a fordulóban is be-becsúsztak az olimpiai sikerekről szóló bejegyzések. Azt persze nem mondhatjuk, hogy ezek döntötték el a versenyt, de ez aligha lepi meg azokat, akik az elmúlt hetekben is velünk tartottak, hiszen már akkor sem a tokiói aranyak vonzották a legtöbb lájkot, amikor még a hét minden napján rá lehetett csimpaszkodni kicsit a magyar sikerekre jól irányzott Facebook-posztokkal.

Már az olimpia előtt megállapítottuk, hogy kicsit letekerték a hisztimétert a politikusaink, de az uborkánál is uborkább szezon a Facebook-politizálás mezein csak most érkezett meg. Az emberek pihengetnek, nyaralgatnak vagy egyszerűen csak próbálják túlélni a hőséget a dolgos munkanapokon, de a közélettel keveset törődnek, legalábbis a Facebookon. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint az alábbi bűvös szám:

1 millió 133 ezer.

Augusztus második hetében ennyi volt a lájkbajnokság top15-ben végző politikusainak az össztermése lájkokból, kommentekből és megosztásokból. Legutóbb idén februárban mutatkozott még ennél is nagyobb érdektelenség a politika iránt a Facebookon. Pedig alig néhány hete még ott tartottunk, hogy ez a szám majdnem kétszer ennyi, egészen pontosan 2 millió 196 ezer volt. (Igaz akkoriban épp focimeghajtással arattak a fideszesek és sorra dőltek meg a rekordok.) A heti végeredmény mindenesetre most így állt össze, vagyis ennyi facebookos interakciót gyűjtött a magyar politikusmezőny krémje:

Interakciók
1.Karácsony Gergely122 000
2.Hadházy Ákos116 000
3.Szabó Tímea96 000
4.Orbán Viktor90 000
5.Szijjártó Péter81 000
6.Jakab Péter76 000
7.Ujhelyi István76 000
8.Novák Katalin69 000
9.Mesterházy Attila66 000
10.Varga Judit65 000
11.Dobrev Klára58 000
12.Z. Kárpát Dániel57 000
13.Márki-Zay péter47 000
14.Dúró Dóra38 000
15.Gyurcsány Ferenc38 000

(Az adatokat a Facebook statisztikaplatformja, a Crowdtangle szolgáltatta, a számok az augusztus 7. és augusztus 13., péntek déltől péntek délig tartó időszak eseményeit tükrözik. Interakciókon a politikusok hivatalos oldalain a posztokra érkezett lájkok, kommentek és megosztások összegét értjük, ezresre kerekítve. A kis szimbólumok az előző heti pozícióhoz képest előre- vagy visszalépést, illetve stagnáló helyezést mutatják.)

A top10 tanulság a top15-ről

1. Miközben Orbán Viktor közösségimédiája továbbra is takaréklángon ég, Karácsony Gergely zsinórban másodszor, összességében pedig hetedszer nyerte el a heti lájkbajnoki címet. Ő a héten a legnépszerűbb posztjaiban a legengszterezett Orbánról, a közvagyon védelméről, az előválasztásról és a női kajaknégyes olimpiai bajnoki címéről írt. Fontos ugyanakkor megjegyezni két dolgot a mostani győzelmével kapcsolatban.

  1. Egyrészt azt, hogy ezen a héten ehhez kifejezetten kevés, mindössze 122 ezer interakció kellett. Ennél kevesebbel csupán három korábbi hetet (konkrétan a karácsonyt követő legcsendesebb három hetet) lehetett volna megnyerni a lájkbajnokság eddigi 38 hetes történetében. Abból a három hétből egyébként egyet maga a főpolgármester vitt el, ezért okkal lehet feltételezni, hogy a közösségi médiában neki biztosan kedvez az, ha a hisztiméter épp nincs az egekben.
  2. Másrészt azt, hogy mennyit kellett költeni ehhez a sikerhez: ahogy az a hármas pont táblázatából kiderül, több mint két millió forintot. Márpedig ez Karácsony győzelemmel záruló múltheti milliós reklámköltésnek csaknem a duplája.

2. Ha már a költéseknél tartunk, nem konkrétan az aktuális élmezőnyről szól, viszont a Lájkbajnokság szempontjából megkerülhetetlen hír, hogy az Állami Számvevőszék szerint a facebookos hirdetések jelenleg nem számítanak politikai hirdetéseknek. Ez azt jelenti, hogy nem is számít bele abba a hivatalos kampánykölési keretbe, ami egyébként törvényileg maximalizált. Ha ez így marad, akkor szinte borítékolni lehet, hogy minél közelebb leszünk a 2022-es választásokhoz, annál inkább repkedni fognak itt a milliók, hiszen már most, az uborkaszezon közepén is repkednek.

3. Ezzel el is érkeztünk arra a pontra, ahol szemügye vesszük a Facebook-hirdetésekre legtöbb pénzt költők heti listáját. Bár Karácsony a múlt heti költését majdnem megduplázta, még ezzel együtt sem került be a top3-ban. Az élen ezúttal a legutóbb épp kifújni látszó a Budapest beszél-projekt végzett sokmilliós pénzszórással, mögötte a Fidesz lett a második, nagyságrendileg hasonló összeggel.

A Budapest beszél továbbra is azért érdekes, mert bár ötezer követője sincs, mégis rendszeresen tapsol el sok milliót a Fidesz aktuális slágertémáinak megfelelő üzenetek népszerűsítésére. Magát civil kezdeményezésnek mondja és nem veri nagydobra, hogy pontosan honnan van pénze ilyen tetemes reklámköltésre. A héten mindenesete egy másik platformon, a YouTube-on is rengeteget fizetett a Budapest beszél egy a budapesti dugóhelyzetért Karácsony Gergelyt hibáztató videó hirdetésére,

és a Google-féle ad library reportból kiderült, hogy ezt a több mint 5 millió forintot – micsoda meglepetés! – a Megafon állta.

Az a Megafon, ami a Facebookon egyébként hardcore Fidesz-propagandát terjeszt direkt erre tenyésztett influenszer-oldalakon, szőnyegbombázás-szerűen, egy-egy posztra akár milliókat bedobva. Ugyanez a Megafon az, ami a héten Bohár Dániel posztjait több mint 3 millió forinttal megtolva felfért a költési toplista képzeletbeli dobogójára is.

Hirdetésre költött pénz
1.Budapest Beszél4 725 000
2.Fidesz4 119 000
3.Bohár Dániel (Megafon)3 150 000
4.Karácsony Gergely (Kilencvenkilenc Mozgalom Egyesület)2 150 000
5.Momentum854 000
6.European Parliament616 000
7.Mandiner564 000
8.Magyar Nemzet533 000
9.hirado.hu476 000
10.Jobbik438 000

(A politikai-közéleti témájú, szponzorált posztokra költött összegek a Facebook Ad Library platformjáról valók, általában pár napos késésben vannak, most az augusztus 4. és augusztus 10. közti időszak költéseit mutatják.)

4. A hét legnépszerűbb posztjait ezúttal a kezdősoraik alapján idézzük. A facebook-politizálás hardcore követői biztosan ennyi alapján is be tudják azonosítani, hogy melyik politikus bejegyzéséről van szó, a többiek kedvéért mindenesetre zárójelben eláruljuk ezt is:

  1. „Bajnokaink, akik összekötnek minden magyart.” (Orbán Viktor képösszeállítása az olimpiai bajnokokról) – 49 ezer interakció
  2. „Ugyanabban az időben, ugyanazon a tájon, Baranyában épül két ugyanolyan autópálya. Az egyik NÉGYSZER drágábban. Melyik? Természetesen a magyar.” (Hadházy Ákos posztja a horvát és a magyar autópályaépítési költségek összevetéséről) – 21 ezer interakció
  3. „Védjük meg a közvagyont, akadályozzuk meg Magyarország kiárusítását!” (Karácsony Gergely népszavazási kampányát reklámozó posztja) – 18 ezer interakció
  4. „Fantasztikus négyes!” (Orbán Viktor posztja a női kajak 4-es olimpiai bajnoki címéről) – 17 ezer interakció
  5. „Made by America” (Orbán Viktor videója, amim Tucker Carlsonnak beszél a migrációról) – 16 ezer interakció

Érdekesség, hogy 15 ezer interakcióval a top 5-ből már kicsúszott Jakab Péter székesfehétvári paprikáskrumplifőzése, pedig feltűrt ujjú fehér ingben kavargatta a bográcsban készülő ételt. Úgy látszik, hogy az egyszerű emberek magyaros elvárásait meglovagló gasztroinfluenszerség politikailag ezúttal nem volt olyan kifizetődő, mint a parizeres posztok idején.

5. Vannak olyan Jolly Joker események, amik a lehetséges érzelmi reakciók széles spektrumát lefedik, de ez a javarészt már olimpia nélkül zajló hét nem bővelkedett ilyesmikben. Így fordulhatott elő, hogy az egyes reakciótípusokból jellemzően különböző posztok húzták be a legtöbbet a héten:

  • legtöbb lájk és legtöbb szívecske: Orbán már feljebb is említett olimpiai bajnokos tablója
  • legtöbb komment: Jakab paprikáskrumplija
  • legtöbb dühös reakció és legtöbb megosztás: Hadházy autópályázása
  • legtöbb meglepett fejecsek: Mesterházy Attila bejegyzése, amiben megköszönte Matolcsy Györgynek az őszinteségét
  • legtöbb szomorú emoji: Szél Bernadett posztja a klímaválságról a görög tűzvész kapcsán
  • legtöbb nevető emoji: Hadházy klasszikus Twitter-bejegyzéseket idéző rövid gondolata, amely a maga teljes (128 karakteres) hosszában így nézett ki: „A miniszterelnök szerint rövidesen tömegesen fognak bevándorolni hozzánk NYUGATRÓL. Kell-e ezután reagálni bármire, amit mond???”

6. És ha már a Twitter-szerű vicceskedésnél járunk, az e heti viccességi mini külön verseny érdekessége, hogy Hadházyn kívül Szabó Tímea is klasszikus tweetekre hajazó szösszenetekkel aratta a „vicces” reakciókat, a top5-ben háromszor is szerepelt az alábbi üzenetekkel:

  • „Nem értem, hogy a szlovákok miért vannak kiakadva Kövér Lászlóra. Örüljenek, hogy nem kapcsolta ki a mikrofonjukat, vagy nem büntette őket 10 millióra.”
  • „Szikora Robi is fellép Ferenc pápa budapesti miséje előtt. Gondolom, előadja Bayer Zsolt: »Te vén marha, argentin libsi«️ című számát.”
  • „Ha jól értem a kormányrendeletet, innentől kezdve Szájer Józseffel csak zárt csomagolásban, elkülönítve találkozhatunk.”

Mindez azért érdekes, mert az USA-ban közösségi médiás politizálásnak hosszú évek óta meghatározó platformja a Twitter, de a mikroblog Magyarországon sosem lett igazán népszerű, ki tudja miért. (Na jó, ha tippelnünk kéne, azért a magyar mint agglutináló nyelv sajátosságaira mernénk fogadni…) Most mégis úgy tűnik, mintha Szabó Tímea a műfajt Facebookra átültetve rákapott volna ennek az ízére.

7. Nem mintha majd nagyon kellene ügyelni a kampányidőszakban a Facebook-költésekre, de ha valamivel lehet pénzt spórolni a Facebook-kampányolás közben, akkor az az, ha olyan tartalmakat tud megosztani egy politikus, amik szakszóval élve organikusan terjednek. Azok a posztok ugyanis, amiket önszántukból osztanak tovább az emberek, anélkül juthatnak el az adott politikus követőtáborán túlra is, hogy erre külön költeni kellene. Sokszor megállapítottuk már, hogy ennek a műfajnak a hazai politikában Hadházy Ákos a legnagyobb mestere, és bár a múlt héten Szabó Tímea megszakította az ő héthetes győzelmi sorozata, most ismét visszafoglalhatta a gombnyomásokból épített virtuális trónját.

Megosztás
1.Hadházy Ákos32 600
2.Z. Kárpát Dániel13 700
3.Szabó Tímea13 100
4.Ujhelyi István dr.12 100
5.Karácsony Gergely10 800
6.Mesterházy Attila10 600
7.Márki-Zay Péter6 900
8.Dobrev Klára6 500
9.Dr. Keresztes László Lóránt4 600
10.Jakab Péter4 000

8. Nem nehéz belátni, hogy a virálissági külön bajnokságban a kisebb követőtáborral rendelkező és Facebookon kevésbé népszerű politikusoknak könnyebb dolga van, mint a legismertebb arcoknak, hiszen itt mindenki a saját átlaga ellen küzd elsősorban. Ezt a szekciót korábban utánpótlás-bajnokságnak is neveztük, nem véletlenül. Ahogy az e heti overperfoming adatok mutatják, a közösségi médiás politizálás élmezőnyébe is be lehet kerülni innen. Bár a Lájkbajnokságok eddigi történetében Ujhelyi István a top15 viszonylag állandó szereplőjének számít, utoljára január közepén tudott bekerülni a legjobb 8 közé. Ezen a héten viszont öntötte magából azokat a posztokat, amikkel túlszárnyalta a saját átlagát, így nem meglepő, hogy visszakapaszkodott a top8-ba.

A héten ezek a posztok futottak a legjobban a szerzőjük átlagához képest:

  1. Ujhelyi István Kocsis Máté kémfilmes magyarázatát tovább gondolva kérdezett rá arra, hogy milyen filmet nézhetnek azok a fideszes politikusok, akik „minden percben valami meleglobbiról és nemváltoztató műtétről beszélnek” – 15,3-szoros szorzó
  2. Pikó András Csordás Anett mellett kampányoló posztja – 12,3x
  3. Kubatov Gábor „Mi mindenhol ott vagyunk!” című videója – 10,3x
  4. Ujhelyi István Soros György és Ceglédi Zoltán azonos napra eső születésnapján humorizáló posztja – 10,2x
  5. Ujhelyi István tippeket ad a kormánynak, hogy mi mindent lehetne kormányhatározatba foglalni – 9,6x

9. Továbbra is végtelenül unalmas, ha az Instagramon ugyanazok a képek jelennek meg, amiket a politikusok Facebookon is megosztanak, de mivel még mindig ez az uralkodó trend, továbbra is nagyságrendekkel kevesebb interakciót tudnak itt kicsikarni a népből a politikusaink. A hét legnagyobbat menő posztja mindenesetre itt is Orbán olimpikonos képösszeállítása lett. Önmagában jót futott még a Duna-parttal és a Tucker Carlsonnal (külön-külön) pózoló Szentkirályi Alexandra, illetve a Tokióban kivetített magyar reklám videóját megosztó Szijjártó-poszt is. Az élmezőny pedig így alakult:

Heti interakciók
1.Novák Katalin12 000
2.Orbán Viktor10 000
3.Jakab Péter8 300
4.Kunhalmi Ágnes7 600
5.Szentkirály Alexandra7 000
6.Hadházy Ákos6 000
7.Nagy István4 200
8.Márki-Zay Péter4 100
9.Karácsony Gergely3 600
10.Cserpalkovics András3 000

Tucker Carlsonnal egyébként a hét győztese, Novák Katalin is fotózkodott. A miniszterasszonynak nem volt egy kiemelkedően nagyot futó posztja, de sokat pózolt a családjával nyaralás közben és megosztott egy képet a Gulyás Gergellyel közös futóedzéséről is, ezek pedig stabilan jó számokat hoztak. Kormányoldalról érdekes, hogy az Instagramot leginkább Instagramként használó, emojikkal és hastagekkel nem fukarkodó államtitkár, Rácz Zsófia a héten alig posztolt, így nem is tudta magát beverekedni az élmezőnybe.

Az ellenzéki politikusok közül továbbra is úgy tűnik, hogy Kunhalmi Ágnes érzi leginkább magáénak az Instagramot. Sokat posztol és gyárt kifejezetten instás tartalmat: szelfizik kutyával, más politikusokkal és hamburgerrel is a lájkolók kevdéért. Talán nem véletlen, hogy látványosan próbálkozik megalapozni a népszerűségét ezen a politika által még egyáltalán nem leuralt terepen, ő ugyanis a Facebookon még sosem fért be a legjobb 15 közé.

10. A szürkezónás propagandaoldalak furcsa, párhuzamos univerzumokra szakadó világában az élen változatlanul két kormányellenes oldal áll. Visszatért ugyanakkor az élmezőnybe a Vadhajtások, miközben a top10-ben a múlt héten debütáló Elemi.hu előrébb tudott lépni a ranglistán. És bár akad néhány olyan oldal, mi túl tudta szárnyalni a múltheti számát, összességében itt is érződi az uborkaszezon. Legutóbb még 45 ezer fölötti interakció kellett a top10-be kerüléshez, most ugyanehhez 27 ezer interakció is elegendőnek bizonyult.

Heti interakciók
1.Gond-olkodó178 000
2.Nyugati fény91 000
3.Elemi.hu80 000
4.Számok – a baloldali álhírek ellenszere79 000
5.Patrióta Európa Mozgalom55 000
6.Vadhajtások.hu54 000
7.Fidesz KDNP 202141 000
8.Ellenszél37 000
9.Milliók Orbán Viktor és kormánya mellett34 000
10.BalraMagyar27 000

(Technikai okokból ebben a táblázatban ezen a héten a politikai influenszerek nem szerepelnek.)

Ha az mostani tendenciák folytatódnánk a jövő héten, akkor akár még kevesebb interakcióra és még több hirdetésre költött pénzre is lehet számítani. Persze ki tudja, hogy lehet-e abban reménykednie az egyszeri facebookozónak, hogy ugyanilyen sebességgel robog tovább a viszonylag nyugis nyári üzemmód?

(A Lájkbajnokság sorozat eddigi cikkeit itt olvashatja, a sorozat első 21 hetének eseményeit összefoglaló animációt pedig itt lehet megnézni.)

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!