Lájkbajnokság: egy ing mind fölött, egy ing kegyetlen

2021. május 30. – 14:54

frissítve

Lájkbajnokság: egy ing mind fölött, egy ing kegyetlen
Kép: Karácsony Gergely / Facebook

Másolás

Vágólapra másolva

Újra itt a vasárnap, és újra itt a lájkbajnokság, heti összefoglalónk és elemzésünk a politikusaink közösségi médiás aktivitásáról és népszerűségéről. Nem mondhatnánk, hogy nyugis, unalmas, vagy bármilyen szempontból normális hetet hagytunk magunk mögött, vágjunk is bele a közepébe.

A rózsa vörös, az ibolya kék

A szélben lengedezik furcsán

Orbán gyurcsányozós posztja alatt

Orbánozik Gyurcsány

(Ismeretlen szerző, valószínűleg Reddit, 2021 késő tavasza, Magyarország)

Nem vicc, tényleg ez volt a hét egyik szürreális pillanata a közösségi média politikai terében. De nem az egyetlen: a dolgok kezdenek olyan szinten elvadulni a facebookos politikai kommunikációban, hogy belegondolni is rémisztő, mi lesz itt mondjuk jövő tavasszal, a választási kampány hajrájában. Most szerencsére jön a foci-Európa-bajnokság, magyar részvétellel, néhány budapesti meccsel – ez valószínűleg kicsit lejjebb fogja tekerni az indulatokat, mindenki egy emberként fog szurkolni a magyar válogatottnak, hatalmas ünneplést és lájkszüretet csapva minden egyes gólnál. De ne szaladjunk ennyire előre, lássuk, mi történt ezen az egészen őrült héten a lájkbajnokságban.

Múlt héten három jelenség dominálta a versenyt:

  • Karácsony Gergely miniszterelnök-jelölti indulása,
  • az arra reakcióként érkező, kicsit a 2004-es karácsonyi (!), indiai-óceáni cunamira emlékeztető fideszes válaszkampány,
  • és Jakab Péter éjszakai parlamentre vetítős performansza, végletekig közösségi médiára optimalizálva és kimaxolva

A központi témák a mostani héten is ezek, illetve ezek közvetlen folytatásai maradtak (plusz bejött Orbán az ötmillió beoltott bejelentésével, és a maszkviselés enyhítésével), de annyira, hogy minden más hangot sikerült szinte teljesen elnyomniuk. Jól látható a heti toplistán, mennyire elhúzott az első három helyezett az összes többitől. Ennyi lájkot-kommentet-megosztást gyűjtöttek a politikusaink a héten:

Interakciók
1.Jakab Péter391 000
2.Orbán Viktor322 000
3.Karácsony Gergely271 000
4.Szabó Tímea127 000
5.Gyurcsány Ferenc115 000
6.Szijjártó Péter100 000
7.Hadházy Ákos98 000
8.Dobrev Klára97 000
9.Z. Kárpát Dániel91 000
10.Varga Judit88 000
11.Ujhelyi István72 000
12.Szél Bernadett62 000
13.Kocsis Máté49 000
14.Keresztes László Lóránt47 000
15.Novák Katalin45 000

(Az adatokat a Facebook statisztikaplatformja, a Crowdtangle szolgáltatta, a számok a május 21. és 28., péntek déltől péntek délig tartó időszak eseményeit tükrözik. Interakciókon a politikusok hivatalos oldalain a posztokra érkezett lájkok, kommentek és megosztások összegét értjük, ezresre kerekítve. A kis szimbólumok az előző heti pozícióhoz képest előre- vagy visszalépést, illetve stagnáló helyezést mutatják.)

A top10 tanulság a top15-ről

1. Jakab Péter az egész lájkbajnokság történetének második legerősebb eredményével futott be az első helyre (az első szintén az övé a múlt hétről). Továbbra is a ficsúrozós sztorit üti nagy erőkkel, ami a múlt héten kicsit már kifulladni látszott, de Kövér László büntetése olaj volt a tűzre, azóta Jakab bármit is posztol a témában, az nem áll meg 10-20 ezer lájk alatt. Gyakorlatilag ezzel húzott be két hét alatt 800 ezer lájkot, ami arra enged következtetni, hogy a témát (brutális büntetés egy olyan szóért, aminél nagyságrendekkel durvább sértések is mindennaposak a politikai közbeszédben, bármelyik oldalon) sokszor fogja még felhozni a Jobbik kampánya, mint illusztráció a Fidesz feudális működésére.

2. Orbán a 322 ezer lájkjával szinte minden eddigi fordulót fölényesen nyert volna, de most ez a brutálisan magas szám is csak a második helyre volt elég. Pedig igazán profin fűtötte a lájkgenerátort: fűvel-fával szelfizett a Várban, Brüsszelben, a reptéren; színpadiasan levette a maszkját, miután ezt engedélyezte minden magyarnak; és belefért még némi gyurcsányozás is a fideszes média szőnyegbombázásába belesimulva. Na ebbe trollkodott bele aztán Gyurcsány Ferenc, külön kis párbajjá emelve, hogy Orbán posztja, vagy alatta az ő kommentje lesz-e népszerűbb. Ebben 23 ezer lájkkal a 18 ezer ellenében Gyurcsány nyert – hogy aztán egy külön posztban azon elmélkedjen, miatta fogja-e így megnyerni Orbán a heti lájkbajnokságot a Telexen. Slusszpoénként pedig megjelent nála kommentelni Jakab Péter, mondván, nyugi, nem fogja megnyerni. (És mint látjuk, tényleg nem nyerte meg.)

Mindez egyrészt egészen szürreális, másrészt felveti a kvantumfizika egyik közismert dilemmáját, a megfigyelő-effektust, ami nagyjából azt mondja ki, hogy minden rendszer működésébe beleavatkozunk a rendszer megfigyelésével, vagyis nem lehet semmit rendesen megmérni, mert maga a mérés ténye torzítja az eredményt. Simán elképzelhető, hogy ez valamennyire a mi lájkbajnokságunkra is értelmezhető, bár azért a politikusok remélhetőleg inkább választást akarnak nyerni, mint lákjbajnoki címet. De mielőtt még Schrödinger macskája a mélybe vetné magát a Heisenberg-féle határozatlansági tételről, lépjünk tovább.

3. És így jutunk el a címben is emlegetett Egy Ingig, ami kék alapon piros virágmintás, Karácsony Gergely viseli, és számunkra azért érdekes, mert nem csak a hét, de az egész 2021-es év eddigi legnépszerűbb facebookos politikusfotójává vált (tegyük hozzá, az összes poszt között csak a harmadik, megelőzi Jakab Péter két februári videója). Még Orbán Viktor anyák napi fotóját is utolérte, amit ízlés szerint tekinthetünk akár szimbolikus előzésnek is. De ennél talán fontosabb, hogy egy ilyen, teljesen politikamentes poszt népszerűsége általában és nagyjából az adott politikus legelhivatottabb követőtáborának méretével arányos. És ha ebben Orbán és Karácsony most kb. egy szinten van, az alapjaiban rengeti meg az utóbbi jó pár év hazai politikai-közélei alapvetését, miszerint

Orbánéhoz fogható személyi kultusz nincs, nem létezik, nem létezhet, ennek már a puszta felvetése is abszurd, skandallum, blaszfémia

Persze egy szál fotó interakciószámából nem szabad nagyon messzemenő következtetéseket levonni – de ha levonnánk, abból pont azt következne, hogy a Fidesznek tűzzel-vassal, kapával-kaszával, Kesmával-Megafonnal erodálnia kell Karácsony népszerűségét, ha nem akar bajt. És hát a jelek szerint nem akar bajt, de erre majd később még kitérünk részletesebben is.

4. A Lájkbajnokság rendszeres olvasói biztos észrevették, hogy a toplistában ezúttal nem szerepeltek a facebookos hirdetésekre költött összegek. Ez azért volt így, mert mostantól külön listát szentelünk ennek, nemcsak a politikusokkal, hanem úgy általában a politikai szféra legtöbb pénzért reklámozó szereplőivel. (Bővebben itt írtunk róluk.) A héten ők költötték a legtöbbet:

Hirdetésre költött pénz
1.Fidesz6 090 000
2.Magyarország kormánya3 880 000
3.Rákay Philip (Megafon)3 690 000
4.ELÉG2 460 000
5.Erosito.hu2 110 000
6.Bohár Dániel (Megafon)1 570 000
7.Deák Dániel (Megafon)1 420 000
8.Európai Parlament1 190 000
9.Dobrev Klára580 000
10.Magyar Helsinki Bizottság510 000

(A politikai-közéleti témájú, szponzorált posztokra költött összegek a Facebook Ad Library platformjáról valók, általában pár napos késésben vannak, most a május 19. és 25. közti időszak költéseit mutatják.)

Elég látványos többségben vannak a kormánybarát véleményeket pénzzel felhangosító reklámok, ahogy az is szépen kibukik, hogy a nagy pénzek jellemzően nem politikusok, hanem propagandaoldalak és politikai influenszerek posztjaira mennek. A legtöbbet költő politikusok egyébként Dobrev mögött Kocsis Máté (460 ezer), Hollik István (410 ezer), Karácsony Gergely (360 ezer), Dömötör Csaba (270 ezer), és Varga Mihály (260 ezer). Itt azért elég jól látszik, hogy a Fidesz aktívan építi pénzzel az olyan politikusai népszerűségét és elérését, akik amúgy nem nagyon érnek a toplistánk közelébe.

Első pillantásra az sem egyértelmű, hogy a fideszes influenszereket szponzoráló Megafon központ volt valójában a hét legnagyobb hirdetője, közel 7 milliós reklámbüdzsével. A szervezet saját bevallása szerint jobboldali érzelmű üzletemberek támogatásait használja fel erre (egyébként ugyanez pepitában a másik oldalról az Erosito.hu öndefiníciója is, és most ne is menjünk bele abba, melyik mennyire hangzik életszerűen).

5. A hét legnépszerűbb posztjait az eddigiek alapján már nem túl nehéz megtippelni:

  1. Karácsony inge – 65 ezer interakció
  2. Orbán leveszi a maszkot – 59 ezer
  3. Jakab bejelenti, hogy Kövér László 10 millióra büntette a ficsúrozásért – 56 ezer
  4. Jakab lecsapja a saját magának feldobott labdát, és fogadkozik, hogy akármennyire is büntethetik, nem fogják elhallgattatni – 44 ezer
  5. Orbán gyurcsányozik (és alatta kommentben Gyurcsány orbánozik) – 39 ezer

A hatodik egyébként Gyurcsány válaszvideója („Te hol voltál, Viktor, amikor a családod közpénzen meggazdagodott?”), a top20-ba rajta kívül csak Dobrev Klára és Szabó Tímea egy-egy posztja fért be, a többi mind Jakab, Orbán és Karácsony.

6. Ezek után az egyes reakciótípusokból a legtöbbet begyűjtött posztoknál sem számíthatunk óriási meglepetésekre:

  • A legtöbb megosztás: Orbán leveszi a maszkot
  • A legtöbb komment: Orbán gyurcsányozik (a 17900 kommentből 1700 a Gyurcsány-féle hozzászólásra érkezett reakció volt, de enélkül is nyert volna)
  • A legtöbb mérges emoji: Jakab és a 10 milliós büntetés
  • A legtöbb meglepett emoji: ugyanez
  • A legtöbb sírós emoji: Varga Judit dr. Erőss Pál halálhíréről
  • A legtöbb nevető emoji: Karácsony inge
  • A legtöbb szívecskés emoji: szintén Karácsony inge (éppen csak megelőzve Orbán videóját a várbeli esküvő ifjú párjával)

7. A legtöbb megosztás toplistájáról szokás szerint az derül ki, melyik politikus üzeneteit terjeszti a legaktívabban a követőtábora:

Megosztás
1.Jakab Péter36 000
2.Orbán Viktor31 000
3.Hadházy Ákos18 000
4.Szabó Tímea18 000
5.Z. Kárpát Dániel18 000
6.Gyurcsány Ferenc17 000
7.Karácsony Gergely14 000
8.Dobrev Klára11 000
9.Ujhelyi István11 000
10.Keresztes László Lóránt10 000

Itt két érdekességet figyelhetünk meg, az egyik Orbán jó helyezése (ő általában kiszorul a top10-ből), amit nagyon nagy részben a maszklevevős videójának köszönhet (egymagában 19 ezer megosztást hozott). A másik, hogy Karácsony – ing ide vagy oda – eléggé lemaradt az élvonaltól. Ez egyébként a szupernépszerű, politikamentes-popsztárkodós poszttal ugyanaz a menetrend, amit Orbán szokott követni.

8. Facebookos videókban Orbán hagyományosan kiemelkedik a mezőnyből, de most még a szokásosnál is jobban termelt, a héten 4,2 millió videóindítást hozott össze. Adná magát az összehasonlítás a közmédia nézettségi adataival, de annyira megalázó lenne, hogy inkább csináljunk úgy, mintha nem is kerülne évi 100 milliárdba a kettő közül az egyik fenntartása. A miniszterelnök után egyébként Jakab Péter jön 1,7 milliós nézettséggel, aztán Dobrev Klára és Gyurcsány Ferenc 900, illetve 650 ezerrel. A hét legnépszerűbb videói ezek voltak:

  1. Orbán leveszi a maszkot – 650 ezer indítás (megosztásokkal együtt 1,5 millió)
  2. Orbán és az esküvő a Várban – 810 ezer (összesen 1,1 millió)
  3. Orbán gyurcsányozik – 530 ezer (összesen 630 ezer)
  4. Dobrev Klára parlamenti felszólalása, „megható történet egy magyar nyugdíjasról” – 430 ezer (összesen 460 ezer)
  5. Gyurcsány orbánozik – 260 ezer (összesen 430 ezer)

9. Instagramon továbbra sincs különösebb mozgás az élvonalban, Orbán toronymagasan vezet, miközben Karácsony kihagyja az év ziccerét, és egyszerűen nem teszi fel Instára a Facebookot felrobbantó inges fotót. Hogy a magyar politika mennyire elhanyagolja az Instagramot, azt jól mutatja, hogy heti 3000 lájkkal a toplistára lehet kerülni, 5-6000-rel pedig a középmezőny elejére. Eközben egy közepesen igénytelen horoszkópos Insta-oldal simán leszakít posztonként 15-20 ezer lájkot olyan komolyságú tartalmakkal, mint hogy melyik csillagjegy szülöttei szeretik jobban a kávét, vagy hogy melyik csillagjegy hány százalékban titokzatos.

Heti interakciók
1.Orbán Viktor67 000
2.Jakab Péter16 000
3.Novák Katalin15 000
4.Hadházy Ákos6 000
5.Karácsony Gergely6 000
6.Szentkirályi Alexandra5 000
7.Varga Judit4 000
8.Cseh Katalin4 000
9.Márki-Zay Péter3 000
10.Nagy István3 000

10. Végül fussunk egy kört a Fidesz gyurcsányozós-karácsonyozós online hadművelete körül, amit két hete indítottak, és azért is különösen érdekes, mert ez az első eset, hogy a közösségi médiában próbálják ki azt az úthenger-, vagy zerg rush stratégiát, amit a sorosozós, brüsszelezős, vagy migránsozós kampányokban láthattunk óriásplakáton, tévéhíradóban, írott sajtóban. Ha ezt a mostani akciót sikeresnek ítélik meg, valószínűleg a választási kampányban sűrűn fognak ehhez az eszközhöz nyúlni, és elárasztani a YouTube-ot és a Facebookot reklámvideókkal. A két hetes videók nézettségei most:

Ezek a videók nem nyilvános beállítással szerepelnek YouTube-on, vagyis csak a pontos URL ismeretében nézhetők meg (vagy fizetett reklámként más videók előtt), a kereső nem adja ki találatként, toplistákra és ajánlott videók közé nem kerül be, és a csatorna videói között sem látszik. A közel négymillió reklámmegjelenítés áráról csak becsléseink lehetnek, mert a YouTube nem olyan transzparens ebben, mint a Facebook. Iparági pletykák szerint 2000 dollár per 100 ezer megjelenés az alap, amivel számolhatunk, ezzel a formulával az jön ki, hogy a YouTube-on eddig kb. 22-23 millió forintba került a Fidesz kampánya. De futnak videók Facebookon is:

Ez még kb. hat és félmillió videómegtekintés, a YouTube-bal együtt kicsit több mint 10 millió. Vagyis átlagosan Magyarország minden lakójára jut egy gyurcsányos-karácsonyos videó. Vagy hogy kicsit másképp helyezzük kontextusba: az év egyik legnagyobb tévés eseménye, a Jóbarátok-osztálytalálkozó hivatalos trailere 18 milliós nézettséget hozott össze ezalatt a teljes földkerekségről.

Tényleg jöhetne már a foci-Eb, hogy kicsit másra terelődjön mindenki figyelme.

(A Lájkbajnokság sorozat eddigi cikkeit itt olvashatja, a sorozat első 21 hetének eseményeit összefoglaló animációt pedig itt lehet megnézni.)

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!