2024. január 19. – 17:29
Január 23-án hirdetik ki az Oscar-jelöltek 2024-es mezőnyét, de ahogy minden évben, idén is viszonylag nagy biztonsággal megtippelhető a jelöltek névsora. A külföldi lapok leginkább az eddigi díjazások (Golden Globe, Critics Choice Award) és az amerikai filmes céhek jelölései alapján készítették el az esélylatolgató listáikat, most ezek alapján mutatjuk meg a topkategóriák legvalószínűbb összeállítását.
A legjobb film
Nem létezik olyan lista, amelyiken az Oppenheimer, a Megfojtott virágok (Killers of the Flower Moon) és a Barbie ne szerepelne az idei legjobb filmek között, sőt az is könnyen előfordulhat, hogy mindháromnak meglesz a két számjegyű jelölése a teljes mezőnyben. A három garantált befutó mellett a Téli szünet (The Holdovers) és a Szegény párák (Poor Things) helye is viszonylag biztosra vehető, már csak amiatt is, mert mindkét film főszereplőit gazdagon jelölték és díjazták az elmúlt időszakban.
Míg a Téli szünet a 70-es évek Amerikájában, egy bentlakásos elit iskolában játszódik karácsonykor, és egy morcos történelemtanár és néhány diák kényszerű összezártságából kibontakozó sztoriját mutatja be, a Szegény párák című Jórgosz Lánthimosz-film a fekete humort keveri némi testhorrorral és sci-fi elemekkel, ezúttal is kosztümös környezetbe ágyazva azt.
A maradék öt helyért már izgalmasabb a verseny, de az Előző életek (Past Lives) például biztosan befér majd. Az elsőfilmes Celine Song a saját élettörténetét feldolgozva írta meg Nora és Hae-Sung szerelmi drámáját, mégpedig kivételesen finoman és érzékenyen, vele készült interjúnk itt olvasható.
És ha már mi is kendőzetlen Oscar-vadászatként jellemeztük Bradley Cooper Maestróját, várhatóan ez is ott lesz a tízes listán. A Leonard Bernsteinről szóló életrajzi mozi nem éppen olyan kritikai elismerést hozott ugyan, amire a színész-rendező-producer Cooper vélhetően számított, a filmakadémia valószínűleg így is értékelni fogja nagyratörő ambícióit.
Cord Jefferson American fiction című fekete humorú szatírájáért a Golden Globe-on már megkapta a legjobb adaptált forgatókönyv díját, és minden esélye megvan arra is, hogy az Oscaron a legjobb filmek versenyében is részt vegyen.
A francia Justine Triet bírósági és házassági drámájának, az Egy zuhanás anatómiájának (Anatomy of a Fall) a cannes-i Arany Pálma fődíj jelenthet viszonylag jó belépőt a Los Angeles-i díjátadóra. A szintén európai gyártású, februártól a mozikba kerülő német holokausztdráma, az Érdekvédelmi terület (The Zone of Interest) főszereplői az auschwitzi táborvezető Rudolf Höss és felesége, akik közvetlenül a koncentrációs tábor mellett alakították ki bájos családi fészküket, Jonathan Glazer különös hangulatú filmjét pedig Európában többnyire szerette is a kritika, a New York Times újságírója ezzel szemben „üres, magamutogató művészfilmnek” titulálta. A nemzetközi produkciókra egyre inkább vevő amerikai filmakadémia viszont nagy eséllyel beválogatja majd.
Kinéz egy jelölés a Todd Haynes által rendezett, Natalie Portman és Julianne Moore főszereplésével, Netflix-gyártásban készült May December című filmnek is: Oscar-díjas szereplőin túl valamennyire talán az is segíti majd, hogy egy hollywoodi színésznőről szól. De az 1972-es uruguayi légi katasztrófa, az andoki csoda történetét, pontosabban annak elsősorban a lelki, spirituális és filozófiai rétegeit feldolgozó A hó társadalma (Society of the Snow) is ott lehet a tíz között.
Néhány jóslat szerint elcsíphet egy helyet Alice Walker regényének zenés feldolgozása, a The Color Purple is, amely az 1900-as évek elején, délen élő afroamerikai nők küzdelmeiről szól, vagy a szintén a rasszizmus témáját érintő, de kortárs közegben játszódó Origin is.
A legjobb női főszereplő
A kategória négy jelölését lényegében mindenki biztosra veszi. A Megfojtott virágok siksikaitsitapi származású színésznője, Lily Gladstone történelmi Golden Globe-elismerését mi is előre megjósoltuk. A családtagjait a kapzsi fehér telepesek rémuralma során elveszítő oszázs asszonyt alakító színész az első őslakos nő, aki hazavihette a díjat – a köszönőbeszédét is blackfeet indián nyelven kezdte, és a legnagyobb ovációt kapta az átadó során. Gladstone-nal kapcsolatban érdekes még, hogy a Scorsese-film szerepe hagyományosan egy mellékszereplői kategóriát ért volna, a színésznő azonban úgy döntött, a nehezebb, mégis több figyelmet kapó főszereplői ligában indul.
Ahol az egyik legerősebb kihívója szinte biztosan Carey Mulligan lesz, aki a Maestróban Leonard Bernstein feleségeként minden olyan attribútummal bír, amiért külön-külön is több tucat aranyszobrot kiosztottak már az elmúlt közel száz év alatt: Mulligan valós személyt játszik, furcsa akcentussal beszél, és egy ponton protézisekkel öregítettek rajta évtizedeket.
Ritka, hogy egy színész a nagy fesztiválok egyikén két filmszereppel is jelen legyen, a német Sandra Hüllernek legutóbb ez is sikerült Cannes-ban: az Egy zuhanás anatómiájában az igazáért küzdő, majd egyre több kérdésbe ütköző feleségként, az Érdekvédelmi területben Rudolf Höss asszonyaként volt látható. Az előbbiben nyújtott alakításáért aztán decemberben megkapta legjobb színésznőnek járó Európai Filmdíjat. Hüller valószínűleg jelenleg a legmagasabbra értékelt európai színésznő, és várhatóan ott lesz a helye márciusban Los Angelesben is.
A negyedik, szintén garantált jelölt Emma Stone, aki amellett, hogy rengeteget meztelenkedett a Szegény párák című Jórgosz Lánthimosz-moziban, A kedvenc után újra bizonyította, hogy tehetsége és színészi karaktere nagyon jól passzol a görög rendező groteszk világához.
Az utolsó kiadó helyre jó eséllyel Margot Robbie pályázhat, aki egész egyszerűen tényleg életnagyságú Barbie-vá változott tavaly. De az is előfordulhat, hogy Annette Bening kerül a shortlistre, aki a Kubától Floridáig tartó 177 kilométeres nyílt vízi szakaszt hatvanon túl leúszó Diana Nyadot formálta meg a Nyad című Netflix-moziban. Testi torzulásokkal kísért látványos alakítását azonban sokan ugyanolyan erőltetetten Oscar-díjra szabott produkciónak tartják, mint Bradley Cooperét – pont ezért is jöhet be neki. És talán azért is, mert a 65 éves, tényleg kiváló színésznőt eddig négy alkalommal jelölték a díjra, de sosem sikerült megszereznie. Fantasia Barrino (The Color Purple), vagy Aunjanue Ellis-Taylor (Origin) is bekerülhet ötödikként, különösen akkor, ha a döntésnél a diverzitás szempontjai is erőteljesebben előkerültek.
A legjobb férfi főszereplő
Paul Giamatti a Téli szünetben nyújtott alakításáért már behúzta a Golden Globe-ot, amit aztán a sarki gyorsétteremben elegánsan meg is ünnepelt. Cillian Murphy pedig Robert Oppenheimerként a drámai film legjobb férfi főszereplője lett a januári Globe-gálán – valószínűleg kettejük között dől majd el a díj sorsa.
De borítékolható a tökéletesen Leonard Bernsteinre fazonírozott Bradley Cooper jelölése is, aki éveket töltött azzal, hogy az orrától a kézmozdulatáig maximálisan átlényegüljön a szenvedélyes zeneszerző-karmesterré. Coopernek ez lenne a hatodik Oscar-jelölése a színész kategóriában.
Nem nagyon nyúlhat mellé az sem, aki Leonardo DiCaprio nyolcadik Oscar-jelölésére fogad. A Megfojtott virágok sodródó, tépelődő, mégis a rossz utat választó Ernest Burkhartjának állkapocsmozgása már-már Marlon Brandót idézte, Lily Gladstone-nal közös intim pillanataik pedig igazán emlékezetesek maradnak.
Meg kell említenünk itt a többek közt az Angyalok Amerikában című sorozatból ismert Jeffrey Wright nevét is, aki az American fiction regényíró-főhőseként kerülhet be a legjobb ötbe, illetve Colman Domingóét, aki Bayard Rustin fekete polgárjogi aktivistát alakítja a Rustin című filmben.
A legjobb rendező
Christopher Nolan eddigi öt jelölése után fixen érkezik idén a hatodik az Oppenheimerért, Martin Scorsese szinte biztosan begyűjti a tizedik rendezői (összességében a tizenötödik) Oscar-jelölését, Greta Gerwig pedig a második rendezői jelölését kaphatja meg a feminizmusért talpig rózsaszínben harcoló Barbie-ért. A további helyekre várhatóan Alexander Payne (Téli szünet), Jórgosz Lánthimosz (Szegény párák), Justine Triet (Egy zuhanás anatómiája) és Jonathan Glazer (Érdekvédelmi terület) közül kerül majd ki két rendező.
A legjobb női mellékszereplő
- Da’Vine Joy Randolph (Téli szünet)
- Jodie Foster (Nyad)
- Emily Blunt (Oppenheimer)
- Danielle Brooks (The Color Purple)
- Julianne Moore (May December)
Esélyes még: Penélope Cruz (Ferrari), America Ferrera (Barbie), Rosamund Pike (Saltburn).
A legjobb férfi mellékszereplő
- Robert De Niro (Megfojtott virágok)
- Robert Downey Jr. (Oppenheimer)
- Ryan Gosling (Barbie)
- Mark Ruffalo (Szegény párák)
- Charles Melton (May December)
Esélyes még: Jamie Bell (All of Us Strangers), Willem Dafoe (Szegény párák), Paul Mescal (All of Us Strangers), Sterling K. Brown (American Fiction), Peter Sarsgaard (Memory).
A legjobb idegen nyelvű film
- Tökéletes napok (Wim Wenders, Japán)
- A hó társadalma (J. A. Bayona, Spanyolország)
- A szenvedély íze (Tràn Anh Hùng, Franciaország)
- A tanári szoba (İlker Çatak, Németország)
- Érdekvédelmi terület (Jonathan Glazer, Nagy-Britannia)
Esélyes még: Hulló levelek (Aki Kaurismäki, Finnország), 20 nap Mariupolban (Misztiszlav Csernov, Ukrajna), A fattyú (Nikolaj Arcel, Dánia).