Ezt a cikket a Telex és az autóMAGAZIN együttműködésének keretében olvashatják.
Az Év Autója választás kimenetele az utolsó pillanatig kétséges, ezt példázta az idei verseny végső szavazása is, amelynek csak a legvégén derült ki, hogy a hét döntőbe jutott típus, a BMW 5-ös sorozat, a BYD Seal, a Kia EV9, a Peugeot 3008, a Renault Scenic E-Tech Electric, a Toyota C-HR és a Volvo EX30 közül melyik szerezte meg a címet.
Az, hogy végül melyik típus viselheti mostantól az európai Év Autója címet, zsűritagoknak is meglepetés. Egyrészt azért, mert a szavazás titkos, mindenki otthonról, az interneten be, hogy melyik autónak mennyi pontot adott, másrészt a szavazáson résztvevő 23 országból összesen hatvan újságíró szavaz más-más szemlélettel és elgondolás alapján.
Akadt olyan zsűritag, aki olyan típusnak adott maximális pontszámot a saját értékelésén belül, ami végül az utolsó helyen végzett az összesítésben. Az is kifejezi ezt a sokszínűséget, hogy az egyes döntős típusok mindegyike szerepelt első helyen valamelyik zsűritagnál. Éppen ezért változott folyamatosan a hét döntős típus sorrendje az eredményhirdetés során.
Ahogy a hétfő reggel megtartott eredményhirdetési ceremónia országról-országra, abc sorrendben haladt előre, végül mégis két típusra szűkült a 2024-es Az Év Autója címért folyó küzdelem. A BMW 5-ös sorozat és a Renault Scenic E-Tech Electric közül az egyik ország szavazatainak ismertetése után az egyik, majd a másik után másik került az élre.
Valóban két kiemelkedő típusról beszélünk, bár a döntőbe jutott autók mindegyike a 2023-as modellév típusainak legjavát képviseli. Az ötös BMW fejlett média- és információs rendszerével, magas szintű vezetéstámogató képességével, a márkára jellemző jó vezethetőségével, valamint ma már átlagon felüli karosszéria- és motorkínálatával vívta ki a zsűritagok elismerését, hiszen ebből a típusból kapható kombi és szedán, benzines, hibrid és dízelmotoros, illetve tisztán elektromos hajtású változat. A BMW-t végül tizenkilenc zsűritag első helyre saját értékelésében, akik viszont nem így döntöttek, azok is számos ponttal jutalmazták, így végül 308 pontot gyűjtött.
Ez sem lett végül elegendő ahhoz, hogy a BMW megszerezze a márka legelső Az Év Autója díját. A Renault Scenic E-Tech Electric akadályozta meg, amely olyan, a mindennapi használat során lényeges tulajdonságainak köszönhette kedvező értékelését, mint tágas, csendes és szépen kivitelezett, otthonos utastere, nagy csomagtartója, áttekinthető és könnyen használható médiarendszere, a kényelmet jó úttartással társító futóműve, alacsony fogyasztása, hosszú hatótávja és korántsem utolsó sorban a villanyautók közt kedvező vételára. Ezekre hivatkozva 22 zsűritag tette a Renault új típusát első helyre saját értékelésében, és mivel azok is előre vették, illetve több ponttal ismerték el a Scenicet, akiknél nem az élen végzett, végül összességében 329 pontot kapott a francia típus, így 21 ponttal előzte meg a BMW -t.
Hogy mennyire e két típus házi párbajává változott az idei szavazás azt az is jelzi, hogy a harmadik helyezett, az új Peugeot 3008 197 ponttal gördülhetett fel a dobogó harmadik fokára. Ez 111 pontos hátrány a BMW-hez képest. Ezután már szorosabb volt a mezőny, a Kia EV9 190, a Volvo EX30 168, a BYD Seal, a verseny történetének első döntős kínai autója 131, a Toyota C-HR pedig összesen 127 pontot kapott a zsűritagoktól. Az összes döntős autó a legjobbak közül való az európai kínálatban, de díjat ezúttal is csak egy kaphatott.
Az Év Autója zsűri többi tagjához hasonlóan én is 25 pont oszthattam ki a döntős típusok közt. A Renault Scenic E-Tech Electricet tettem az első helyre 7 ponttal, a második helyre pedig a kiváló ár-érték arányú BYD Sealt soroltam, a harmadik helyre, jópofa külső-belső megjelenése és szórakoztató vezethetősége miatt a Volvo EX30-at tettem, ennek a típusnak 4 pontot adtam.
Értékelésem negyedik helyét a hihetetlenül tágas, minden jóval felszerelt Kia EV9 szerezte meg 3 ponttal, míg az ötödik helyet 2-2-2 ponttal a BMW 5-ös sorozat, a Peugeot 3008 és a Toyota C-HR közt osztottam meg. Talán az én, a végeredménytől jelentősen eltérő szavazásomból is látszik, hogy az egyes zsűritagok, a közös végeredmény ellenére mennyire másképp gondolkoznak.
A zsűritagok pontozása és az ahhoz társuló indoklás egyébként megtekinthető a Car of The Year hivatalos honlapján. A másik magyar zsűritag, Csikós Zsolt a Renault Scenic E-Tech Electricet tette első helyre 6 ponttal, a második helyet 5-5 ponttal megosztotta a BMW 5-ös és a BYD Seal között. Zsoltnál a harmadik helyre került a Volvo EX30, amelynek 4 pontot adott, a Kia EV9 3, a Peugeot 3008 és a Toyota C-HR pedig 1-1 pontot kapott tőle.
A 2024-es szavazás a Renault Scenic E-Tech Electric győzelmével lezárult, következik a 2025-ös szavazás, reméljük az is hasonló izgalmakat hoz! Az autóról készült teljes képgaléria az autóMAGAZIN oldalán látható, az díj döntőseiről pedig ebben a cikkben írtunk részletesen.
Szöveg: Gajdán Miklós, az autóMAGAZIN főszerkesztője, az Év Autója zsűri tagja