Ezt a cikket a Telex és az autóMAGAZIN együttműködésének keretében olvashatják.
A Peugeot 3008 történeténél keresve is nehéz jobb példát találni arra, milyen átalakuláson ment át az elmúlt években az autóipar. A típus első generációja még egyterű volt, a második, amely elnyerte a 2017-es Év Autója címet, már az SUV-k közé tartozott, míg a legújabb, most megjelenő generáció a kor divatját követve inkább SUV kupénak nevezhető. Ha a formai átalakulás nem lenne elég, a harmadik 3008-as, a korszellemnek megfelelően teljesen elektromos hajtással mutatkozik be, igaz, később lesz majd hibrid és plug-in hibrid kivitel is.
Ez a hatalmas átváltozás úgy vált lehetségessé, hogy az új Peugeot 3008 az alapjaitól kezdve csaknem az utolsó csavarig teljesen más, mint az előző modell. A tisztán elektromos hajtáshoz is alkalmas, STLA Medium elnevezésű platformra épül, amely a jövőben a Peugeot-t is magába foglaló Stellantis autóipari egyesülés minden 4,3-4,9 méter hosszúságú típusának az alapját adja majd.
Az új 3008-as több mint négy és fél méter hosszú, ami tíz centivel haladja meg az előző generációt, de az autó tengelytávja is nőtt hat centit. Ebből az következne, hogy az utastér tágasabb, ám a divatos forma közbeszól. Míg elöl, különösen a feláras, egészségügyi szempontok alapján fejlesztett AGR-komfortülésekben nyugodtan lehet terpeszkedni, addig a hátsó üléssorban a magasabb növésűek a láb- és fejteret is szűkösnek találhatják. Ez utóbbiból éppen az új Peugeot látványos jellemzője, a kupészerűen hátrafelé lejtő tető vesz el egy részt. A formai kompromisszum nem érinti a csomagteret, amely már alaphelyzetben is 520 literes, ráadásul padlója két szinten rögzíthető, és mivel a három hátsó üléstámla külön-külön is ledönthető, a bővítésnek sincs akadálya.
Az új külsővel párhuzamosan a beltér is teljesen megújult. Bár stílusában emlékeztet az előző generációra, minősége jobb, formavilága pedig elegánsabb. A műszeregységet egybeépítették az érintőképernyővel, az új, egyetlen egységnek látszó kijelzőcsoport nemcsak a műszerfaltól elemelt, lebegő kialakításával hívja fel magára a figyelmet, hanem azzal is, hogy a többi Peugeot-tól eltérően úgy helyezték el, hogy a kormányt nem kell természetellenesen leengedni ahhoz, hogy a műszeregység alját is lássuk a karima fölött. Átláthatóbb menüje miatt kezelni is könnyebb a fedélzeti rendszert, amit még tovább egyszerűsít a személyre szabható, érintőképernyő-alapú közvetlen gombsor.
Szintén az újrarendezés része, hogy a fokozatválasztó kapcsolót áthelyezték a műszerfalra, a kormány mögött pedig a visszatáplálás és ezáltal a motorfékhatás mértékét szabályozó füleket találjuk. A visszatáplálási fokozatok közt nincs nagy eltérés, és egypedálos vezetésre sincs lehetőség az új e-3008-ban. A lassítások előtt feltűnhet az is, hogy az autó gyorsulása sem annyira vehemens, mint az a villanyautók esetében megszokott.
Ezt az érzést támasztja alá az is, hogy a Peugeot hivatalosan 8,8 másodperc alatt gyorsul álló helyzetből 100 km/óra sebességre, ami belső égésű motorral szerelt modellek esetében jónak számítana, a villanyautók azonban lényegesen jobb értékekre képesek általában. A 210 lóerő egy villanymotortól nem kevés, csakhogy az e-3008 tömege ezzel a motorral és a hozzá tartozó 73 kilowattóra kapacitású akkumulátorral több mint 2,1 tonna. A fejlesztők próbálták csökkenteni az autó tömegét: például alumíniumból készült a motorháztető, a csomagtér ajtaja pedig szálerősítéses műanyagból.
Kanyarodáskor is érezhető, hogy ez egy nehéz autó. Noha a közvetlen, bár nem túl sok visszajelzést adó kormánya ellenére bárhol biztonságosan és kiszámíthatóan befordul az e-3008, sőt, ha kell akár gyors is ezekben a helyzetekben. Ugyanakkor viszonylag nagy a karosszéria oldaldőlése, és főként jobbosból balos fordulóra váltva tűnik fel, milyen nehézkesen terhelődik át a súly az egyikről a másik oldalra. A dőlési hajlam azonban részben a futómű alapvetően kényelmes hangolásának is tulajdonítható, ami viszont kellemessé teszi a hosszú távú utazást akár kevésbé jó minőségű burkolatú utakon is.
Márpedig az e-3008 elég messzire jut egy feltöltéssel, ami részben az akkumulátor méretének, részben a kis légellenállásból adódó alacsony fogyasztásnak köszönhető. A WLTP szabványnak megfelelő hatótáv 525 kilométer, de év végén érkezik a típus 98 kilowattóra kapacitású akkumulátoros kivitele, amellyel akár 700 kilométert is meg lehet majd tenni két feltöltés közt, miközben motorja 20 lóerővel erősebb lesz az eredeti változatnál. Az elsőként kipróbált változat egyenáramú töltési csúcsteljesítménye 160 kilowatt, az átlagteljesítmény pedig 87 kilowatt, ami azt jelenti, hogy fél óra elég a 20 százalékos töltöttség 80 százalékra emeléséhez.
Az e-3008-asok választéka az év folyamán egy összkerékhajtású modellel is bővül, amelynek két motorja együtt 320 lóerős, az autó 6,4 másodperc alatt gyorsul álló helyzetből 100 km/órára, végsebessége pedig 180 km/óra. Ebbe szintén 73 kilowattóra kapacitású akkumulátor kerül, amellyel legfeljebb 525 kilométert tehet meg két feltöltés közt. Az összkerékhajtású villany-Peugeot érdekessége, hogy a hátsó hajtás egyezik a korábbi hibrid modellek hajtásával, és 130 km/óra fölött egy kuplung oldásával lekapcsolódik a kerekekről.
Az e-3008-as vonzó megjelenése mellett elsősorban csendes és kiváló minőségben kivitelezett utasterével, és átlagon felüli kényelmével pályázhat a 2024-es Év Autója címre. Az sem mellékes, hogy mérsékelt fogyasztása miatt messzire jut egy töltéssel, és gyorsan újratölthető az akkumulátora. A típus magyarországi ára cikkünk írásakor még nem ismert, de minden extrával felszerelt GT-kivitel ára Németországban 53 450 euró (kb, 20,7 millió forint), ami alapján nálunk kevéssel 20 millió forint alatti indulóár valószínű.
Az autóról készült teljes képgaléria az autóMAGAZIN oldalán látható, a még versenyben lévő típusokról pedig ebben a cikkben írtunk részletesen.
Szöveg: Gajdán Miklós, az autóMAGAZIN főszerkesztője, az Év Autója zsűri tagja