Ezek közt a típusok közt van az európai Év Autója díj győztese

2023. november 27. – 09:41

Ezek közt a típusok közt van az európai Év Autója díj győztese
BYD Seal – Fotó: BYD

Másolás

Vágólapra másolva

Az utóbbi évekhez hasonlóan a 2024-es Év Autója választás döntőjébe is főként elektromos autók jutottak be, de akad köztük egy olyan is, amelyből hagyományos benzinest és dízelt is kínálnak. A díj hosszú történetében először fordult elő, hogy egy kínai típus is a döntőbe jutott. Sőt, valójában kettő, de a második egy európai gyártó színeiben indul.

Ezt a cikket a Telex és az autóMAGAZIN együttműködésének keretében olvashatják.

Mi lehet nagyobb dicsőség egy gyártónak, mint az éppen hatvanadik évfordulóját ünneplő Év Autója díj elnyerése, amire minden évben csupán egyetlen típus lehet jogosult? Már a döntőbe jutni sem könnyű. Idén nagy volt a felhozatal, összesen 37 vadonatúj autótípus árusítását kezdték meg az Év Autója díjért indulás feltételeként előírt legalább öt európai országban. A 2024-es cím odaítélésében, illetve elsőként a hét döntős kiválasztásában 22 európai ország 59 zsűritagja vett részt, a két orosz nemzetiségű résztvevő átmenetileg azért nem szavazhat, mert az utazási korlátozások miatt nincs lehetőségük részt venni az új autók bemutató próbaútjain.

Toyota C-HR – Fotó: Toyota
Toyota C-HR – Fotó: Toyota

Igen, feltétel az is, hogy az autós szakújságírókból álló zsűri tagjainak minél több autót kell vezetniük, hogy ez alapján alkossanak véleményt. Véleményalkotásuk alapvetően nem különbözik attól, ahogy bármely újautó-vásárló gondolkozik. Számít, hogyan néz ki az autó, mennyire praktikus, mennyire egyszerű használni, hányféle kivitel létezik akár a karosszériaformát, akár a felszereltséget vagy hajtást tekintve, és természetesen fontos a fogyasztás, az elektromos autóknál pedig a hatótáv, illetve a vételár is.

Hogy melyik feltételt milyen mértékben veszik figyelembe a zsűri tagjai, már egyéni döntés kérdése. Akad köztük olyan, akinek a praktikum fontosabb, de olyan is, aki azt díjazza főként egy autóban, ha jó vezetni. Ezúttal 59 vélemény alapján választják ki, hogy melyik hét típus kerüljön be a döntőbe, majd a később, a döntőben eldől, hogy melyik autó viselheti az Év Autója 2024 címet.

BMW i5 – Fotó: BMW
BMW i5 – Fotó: BMW

A szavazás titkos, minden zsűritag egy Google-űrlapon adhatja le voksát. Ezután külön bizottság összesíti a szavazatokat, majd kihirdetik a döntősöket. A szavazás alapján az Év Autója 2024 választás döntőjébe ezúttal az alábbi hét típus jutott rangsorolás nélkül, kizárólag ábécésorrendben:

A hét típus közül négy, a BYD Seal, a Kia EV9, a Renault Scénic és a Volvo EX30 egyedül tisztán elektromos hajtással készül. Egy, a Peugeot 3008 a jelenlegi tisztán elektromos (e-3008) mellett később hibridhajtással is kapható lesz, egy másik, az új Toyota CH-R hibrid és immár kívülről, konnektorról tölthető plug-in hibrid hajtással kerül utcára, míg a BMW 5-ös sorozat vásárlói a tisztán elektromos i5 mellett dízel, benzines és hibrid hajtású modellek közül is választhatnak majd.

Az új Renault Scenic is tisztán elektromos – Fotó: Renault
Az új Renault Scenic is tisztán elektromos – Fotó: Renault

Gyártóhelyüket tekintve újdonság, hogy egy kínai modell is bekerült az Év Autója döntőjébe, ez pedig az elektromos BYD Seal. Egy másik típust is Kínában gyártanak, ez pedig a Volvo kiskategóriás elektromos autója, az EX30. Távol-Keletről, pontosabban Dél-Koreából érkezik a Kia nagy méretű elektromos SUV-ja, az EV9, míg a többi típus európai gyártmány.

Az Év Autója 2024 szavazás második fordulójában a hét döntős típus közül pontozásos szavazással születik meg a végső győztes, az a típus, amelyik büszkén viselheti az Év Autója 2024 címet. Eredményhirdetés 2024 február 26-án, hétfőn. A zsűritagok egy hosszú listáról választottak azután, hogy a szavazást levezénylő bizottság kiszűrte azokat a típusokat, amelyeket zsűritagok legalább felének nem volt módja vezetni: BMW 5-ös sorozat, BMW XM, BYD Atto 3, BYD Dolphin, BYD Han, BYD Seal, Fiat 600e, Ford Bronco, Honda CR-V, Honda e:NY1, Honda ZR-V, Hyundai Ioniq 6, Hyundai Kona, Jeep Grand Cherokee, Kia EV9, Lexus RZ, Lucid Air, Mercedes-Benz E osztály, Mercedes-EQ EQE SUV, Nio ET7, Peugeot E-3008/3008, Renault Espace, Renault Scenic, Smart #1, Toyota C-HR, Toyota Prius, Volkswagen ID.7, Volvo EX30.

Szöveg: Gajdán Miklós, az autóMAGAZIN főszerkesztője, az Év Autója zsűri tagja

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!