A luxusdömperek korában egy szép BMW igazi meglepetés
2023. május 24. – 16:06
Rengeteg homlokráncolást provokált a BMW az utóbbi években pusztán azzal, ahogy autói formavilágát alig leplezett módon az ázsiai közönség ízléséhez igazította: így vezették be a minden korábbinál nagyobb, világító hűtőmaszkveséket, és talán ettől lettek olyan dömperszerűek a márka nagy és még nagyobb hobbiterepjárói is. Ezekhez képest megnyugtató fejlemény, hogy a 7-es sorozatból készített villanyautó, az i7, illetve a szerdán bemutatott, nyolcadik generációs 5-ös sorozat hordozza a szolid, konzervatív elegancia nyomait. Ez egy szép, hagyományos autó rengeteg műszaki érdekességgel.
Az eddigi 5-ös tavaly Európa legnépszerűbb nagyautója volt, több mint 53 ezer példányt adtak el belőle, ezzel megelőzte hagyományos versenytársait, a Mercedes E osztályt és az Audi 6-ot. A most megjelenő és októbertől kapható ötös BMW-ből is készül majd kombi, amelynek villanyhajtású verziója, az i5 Touring a világ első ilyen felépítésű villanyautója lesz.
Az alapot továbbra is a szedán jelenti majd, amelynek kétféle elektromos kivitelét jelentették be elsőként. A 340 lóerős, 430 newtonméter forgatónyomatékú, hátsókerék-hajtású eDrive40 jelenti a belépőszintet, a csúcsot pedig az M60 xDrive. Ez utóbbi több mint 600 lóerős, összkerékhajtású, és használattól függően 455 vagy akár 516 kilométert képes megtenni két feltöltés közt, miközben alig több mint 3 másodperc alatt gyorsul álló helyzetből 100 km/óra sebességre.
Érdekesség, hogy még az erősebb elektromos 5-ös végsebessége is csupán 230 km/óra, a kisebb teljesítményű, de egyébként akár 582 kilométer megtételére képes eDrive40 esetében viszont 193 km/óra az elérhető legnagyobb tempó. Feltehetően az akkumulátoros autók hatótávolsága fontosabb szempont volt a tervezéskor, mivel nagy sebességnél a légellenállás miatt intenzívebben fogy az energia. A két BMW i5 padlójába ugyanaz a 81,2 kilowattóra kapacitású akkumulátor kerül, amelyet ideális esetben 205 kW kapacitású DC-töltéssel fél óra alatt pumpálhatunk 10-ről 80 százalékra.
A hagyományos 5-ös BMW-k motorkínálata továbbra is szédítő. A kicsit több mint kétszáz lóerős 520i orrába kétliteres, négyhengeres turbós benzinmotor és 48 voltos lágyhibrid-rendszer kerül, később lesz egy új hathengeres is, továbbá négy- és hathengeres dízelek szintén szerepelnek majd a kínálatban, ezek az eddigieknek megfelelően az 520d és az 530d jelzést viselik majd, illetve felújítva tér vissza a plug-in hibrid, vagyis a hálózatról tölthető verzió. Ezek közül a kisebbik 520e-be kétliteres turbómotort szerelnek az erős villanymotor mellé, de fejlesztenek egy hathengeres hibridet, az 550e-t is és a két vegyes hajtású BMW akár 100 kilométert megtehet villanyautóként.
Az 5-ös BMW-k csúcskiviteleit évtizedek óta M5-nek nevezik, amelyekbe az utóbbi időben 600 lóerő körüli teljesítményű, 4,4 literes, nyolchengeres turbómotorok kerültek. A nyolcadik generáció esetében már dolgoznak a csúcsmodellen, sőt, egy márkára szakosodott blog nemrég közölt néhány kémfotót és videót, amelyen az új M5 álcázott prototípusa éppen a Nürburgringen futja tesztköreit. A bejegyzés szerint a szörny egy 700 lóerős plug-in hibrid lesz, amelyet 2024-ben mutatnak majd be.
Az autó karosszériája minden irányban jelentősen megnőtt, így a szedán 5060 milliméteres hosszúsága közel tíz centiméterrel haladja meg elődjét, miközben az autó 1900 milliméter széles lett, ami mintegy három centivel múlja felül az előző generációt, mindehhez pedig 1515 milliméteres, az előző 5-ösnél három és fél centiméterrel nagyobb magasság is tartozik.
A belső égésű motorokkal szerelt 5-ös és az i5 villanyautók fedélzeti elektronikus rendszerei a mostani Mercedesek színvonalához húznak. A műszerfal tetején ívelt, 12,3 és 14,9 colos fekvő kijelzők segítik a vezetőt és a mellette ülőt a tájékozódásban és a szórakozásban. Az autók telekommunikációs kapcsolatáról 5G-képes modem gondoskodik, ismerik az Android Auto és a Apple Carplay szabványokat, így nemcsak a zeneszolgáltatások és a képes-hangos hívások intézhetők könnyedén, akár menet közben is, de a nagy sávszélességű adatátvitel a vezetéstámogató és navigációs funkciókat is hatékonyabbá és pontosabbá teszik.
Az utóbbi évben minden nagy gyártó lényegesen visszafogottabban beszél a várva várt önvezetés eljöveteléről, ezért a BMW sem állítja, hogy az új 5-ös sorozat képes volna bármely környezetben magát irányítani, viszont a fejlett vezetéstámogató funkciók közt nemcsak az akár mobiltelefonról távirányítható parkolási lehetőséget emelik ki, de az autó többsávos autópályán is képes lesz a sávváltásra akár 130 kilométeres sebességig, és a manővert a vezető pusztán azzal is elindíthatja, hogy belenéz a visszapillantó tükörbe. Ez maga a science-fiction, de fontos, hogy az amúgy is feláras lehetőséget csak megfelelő sávfelfestésekkel ellátott utakon lehet majd kihasználni, ráadásul egyelőre csak Németországban, az Egyesült Államokban és Kanadában lesz hozzá hatósági jóváhagyás.