Előfizetéses extrák, villámgyors töltés: az EV9 most a legjobb Kia
2023. március 28. – 23:20
Trükkösen fogalmaz a Kia a kedden bemutatott elektromos hajtású csúcsmodellje, az EV9 legfontosabb paramétereivel kapcsolatban. Az összes versenytárssal ellentétben nem a 10-ről 80 százalékra való villámtöltés időszükségletét adta meg a gyár, hanem hogy az akár 540 kilométer hatótávból 239 kilométerre elengedő töltést mindössze 15 perc alatt képes felvenni a padló síkjába rejtett akkumulátor.
A nagyobb hatótávhoz 99,8 kilowattóra kapacitás szükséges, de az EV9 alapváltozatába 76,1 kWh-s akkumulátor kerül. A két áramforrás akár külső fogyasztókat is képes táplálni, hiszen az autót Vehicle-to-Grid megoldással is felszerelték, a szoftveres funkcióra pedig utólag lehet majd előfizetni. Ez a lehetőség nemcsak kempingezéskor jöhet jól, de akár az otthon, napelemmel megtermelt energia tárolásához és visszatáplálásához is.
A több mint öt méter hosszú, 3,1 méteres tengelytávú EV9 európai szemmel igazi luxusdömper, pedig valójában így kell elképzelnünk a fejlett világ középkategóriás családi autóinak következő generációját.
A merész, szögletes formavilágot nem a dél-koreai márkánál látjuk először, hiszen a műfaj mestere a Volvo, amely nemrég mutatott be egy ötméteres villany-SUV-t, az EX90-et, amely hasonlóan hasábszerű karosszériával készül. Az EV9 légellenállási tényezője mindössze 0.28, amit a háromdimenziós külső padlóburkolattal, illetve a hűtőmaszk légterelőivel és az áramvonalas felnikkel értek el.
A visszafogott, többnyire szövetborítású utastérben számos helyen újrahasznosított műanyagból készült elemeket és természetes anyagokat találunk. A cég azt tervezi, hogy az előbbiek arányát 2030-ig húsz százalékkal növeli, miközben a természetes bőrről mostanra teljesen lemondott.
A bemutatón kiderült, hogy az alapesetben egymotoros, hátsókerék-hajtású, 200 lóerős Kia hat- vagy hétüléses kivitelben készül, ráadásul a középső sor székei 180 fokkal elfordíthatók. Később pedig piacra dobják a két villanymotorral szerelt verziót is, abban az első és hátsó kerekeket külön motor hajtja, összteljesítménye pedig 400 lóerő lesz, 600 newtonméter forgatónyomaték mellett.
Érdekesség, hogy az autóhoz nemcsak kényelmi funkciókat vásárolhatunk majd utólag a Connect Store elnevezésű online felületen, de a csúcsmodell menetteljesítményét is fokozhatjuk, ha előfizetünk még 100 newtonméter nyomatékra. Így a legerősebb EV9 nem 6, hanem 5,3 másodperc alatt gyorsul állóhelyzetből 100 kilométeres sebességre. Összehasonlításként érdemes tudni, hogy a legkisebb teljesítményű verzió esetében a gyorsulás valamivel több mint 9 másodpercig tart, ami szintén nem rossz érték egy ilyen testes autótól.
A távoli frissítésekkel ezenkívül egyéb funkciókat is vásárolhatunk majd, amelyek közül talán a változtatható megvilágítású animált hűtőmaszk-funkció a legkedvesebb kreténség, de az úgynevezett OTA (over-the-air) frissítések is ezen a módon jutnak el az autó számítógépére, így a szolgáltatások sokáig naprakészek maradhatnak.
Bár a teljes önvezető funkcióra még jó pár évig várnunk kell, a Kiához hasonlóan józan gyártók sorra merészkednek egyre messzebb a vezetéstámogató rendszereikkel. Az EV9 ennek megfelelően az elérhető ötből a hármas szintű vezetéstámogatást nyújtja majd bizonyos piacokon. Ez azt jelenti, hogy az autó környezetét pásztázó, összesen tizenöt érzékelő, köztük két lézerradar (lidar) segítségével a gyorsforgalmi utakon képes lesz önállóan manőverezni azon túl, hogy tartja a forgalom ritmusát és megelőzi a ráfutásos baleseteket.
Az új csúcs-Kia forgalmazása az idei év második-harmadik negyedévében kezdődhet meg, a hazai árakról egyelőre nincs hír, a külföldi autós szakportálok pedig 50-60 ezer dollár körüli összegekre tippelnek, ami 20 millió forint körüli alapárat jelentene.