Előfizetéses extrák, villámgyors töltés: az EV9 most a legjobb Kia
2023. március 28. – 23:20
![Előfizetéses extrák, villámgyors töltés: az EV9 most a legjobb Kia](https://assets.telex.hu/images/20230328/1680033429-temp-lHgADb_hero-normal:xl.jpg)
Trükkösen fogalmaz a Kia a kedden bemutatott elektromos hajtású csúcsmodellje, az EV9 legfontosabb paramétereivel kapcsolatban. Az összes versenytárssal ellentétben nem a 10-ről 80 százalékra való villámtöltés időszükségletét adta meg a gyár, hanem hogy az akár 540 kilométer hatótávból 239 kilométerre elengedő töltést mindössze 15 perc alatt képes felvenni a padló síkjába rejtett akkumulátor.
A nagyobb hatótávhoz 99,8 kilowattóra kapacitás szükséges, de az EV9 alapváltozatába 76,1 kWh-s akkumulátor kerül. A két áramforrás akár külső fogyasztókat is képes táplálni, hiszen az autót Vehicle-to-Grid megoldással is felszerelték, a szoftveres funkcióra pedig utólag lehet majd előfizetni. Ez a lehetőség nemcsak kempingezéskor jöhet jól, de akár az otthon, napelemmel megtermelt energia tárolásához és visszatáplálásához is.
A több mint öt méter hosszú, 3,1 méteres tengelytávú EV9 európai szemmel igazi luxusdömper, pedig valójában így kell elképzelnünk a fejlett világ középkategóriás családi autóinak következő generációját.
A merész, szögletes formavilágot nem a dél-koreai márkánál látjuk először, hiszen a műfaj mestere a Volvo, amely nemrég mutatott be egy ötméteres villany-SUV-t, az EX90-et, amely hasonlóan hasábszerű karosszériával készül. Az EV9 légellenállási tényezője mindössze 0.28, amit a háromdimenziós külső padlóburkolattal, illetve a hűtőmaszk légterelőivel és az áramvonalas felnikkel értek el.
A visszafogott, többnyire szövetborítású utastérben számos helyen újrahasznosított műanyagból készült elemeket és természetes anyagokat találunk. A cég azt tervezi, hogy az előbbiek arányát 2030-ig húsz százalékkal növeli, miközben a természetes bőrről mostanra teljesen lemondott.
A bemutatón kiderült, hogy az alapesetben egymotoros, hátsókerék-hajtású, 200 lóerős Kia hat- vagy hétüléses kivitelben készül, ráadásul a középső sor székei 180 fokkal elfordíthatók. Később pedig piacra dobják a két villanymotorral szerelt verziót is, abban az első és hátsó kerekeket külön motor hajtja, összteljesítménye pedig 400 lóerő lesz, 600 newtonméter forgatónyomaték mellett.
![Az EV9 nappali szobányi utasteréhez rengeteg természetes anyagot használtak, bőrt viszont egyáltalán nem – Fotó: Kia](https://assets.telex.hu/images/20230328/1680033643-temp-aOfcEA_cikktorzs:xl.jpg)
Érdekesség, hogy az autóhoz nemcsak kényelmi funkciókat vásárolhatunk majd utólag a Connect Store elnevezésű online felületen, de a csúcsmodell menetteljesítményét is fokozhatjuk, ha előfizetünk még 100 newtonméter nyomatékra. Így a legerősebb EV9 nem 6, hanem 5,3 másodperc alatt gyorsul állóhelyzetből 100 kilométeres sebességre. Összehasonlításként érdemes tudni, hogy a legkisebb teljesítményű verzió esetében a gyorsulás valamivel több mint 9 másodpercig tart, ami szintén nem rossz érték egy ilyen testes autótól.
A távoli frissítésekkel ezenkívül egyéb funkciókat is vásárolhatunk majd, amelyek közül talán a változtatható megvilágítású animált hűtőmaszk-funkció a legkedvesebb kreténség, de az úgynevezett OTA (over-the-air) frissítések is ezen a módon jutnak el az autó számítógépére, így a szolgáltatások sokáig naprakészek maradhatnak.
![A guruló ládához hasonló forma nagyon megy most a szabadidő-autók kategóriájában. Hasonlót a Volvo és a Polestar is kínál – Fotó: Kia](https://assets.telex.hu/images/20230328/1680033715-temp-IlGCnC_cikktorzs:xl.jpg)
Bár a teljes önvezető funkcióra még jó pár évig várnunk kell, a Kiához hasonlóan józan gyártók sorra merészkednek egyre messzebb a vezetéstámogató rendszereikkel. Az EV9 ennek megfelelően az elérhető ötből a hármas szintű vezetéstámogatást nyújtja majd bizonyos piacokon. Ez azt jelenti, hogy az autó környezetét pásztázó, összesen tizenöt érzékelő, köztük két lézerradar (lidar) segítségével a gyorsforgalmi utakon képes lesz önállóan manőverezni azon túl, hogy tartja a forgalom ritmusát és megelőzi a ráfutásos baleseteket.
Az új csúcs-Kia forgalmazása az idei év második-harmadik negyedévében kezdődhet meg, a hazai árakról egyelőre nincs hír, a külföldi autós szakportálok pedig 50-60 ezer dollár körüli összegekre tippelnek, ami 20 millió forint körüli alapárat jelentene.