A Facebook titokban pénzelte a trösztpárti lobbit, hogy ne tűnjön túl hataloméhesnek
2022. május 17. – 16:32
A Facebook titokban létrehozott egy politikai érdekcsoportot, hogy függetlennek tűnve, az állampolgári aggodalom álcája mögött nyugodtan kampányolhasson a techóriásokat célzó trösztellenes törvényjavaslatok ellen – írja a Tech Transparency Project jelentése alapján a Washington Post.
Az American Edge 2019-ben jött létre, az alaptőkéjüket jelentő 4 millió dollárt a Facebooktól kapták. A techóriás csak az érdekcsoport partnereként szerepel az oldalon, és a Washington Postnak azt írták, hogy vannak más támogatóik is, bár nem részletezték az állítást.
Mi szüksége van a világ talán legnagyobb elérésű cégének egy látszólag kisvállalkozókból álló koalícióra? Az elmúlt években egyre több washingtoni törvényhozót zavarja a Facebook-anyacég Meta óriási befolyása, ezért trösztellenes törvényjavaslatokon dolgoznak. Egy ilyen jelentősen sértené a cég gazdasági érdekeit, ezért kampányolnak, lobbiznak ellene.
Azonban az, hogy egy ekkora cég minden befolyását bevetve az ellen harcol, hogy csökkentsék a befolyását, nem tesz jót a közösségi oldalakat működtető cég imázsának, ezért támogatták inkább az American Edge létrejöttét. A csoport a megalakulása óta USA-szerte véleménycikkekben és fizetett hirdetésekben tolja az üzenetet, hogy a trösztellenes törvények károsak lennének az amerikai társadalom gránitszilárdságú alapját jelentő kis- és középvállalkozásokra nézve. A Google-ön már 70 ezer dollárt (25,6 millió forintot), a Facebookon pedig 2 millió dollárt (732,6 millió forintot) költöttek fizetett hirdetésekre. 2020-ban az American Edge költésének csak egy kis részét tették ki az érdekvédő szervezeteknek és nonprofitoknak küldött támogatások, nagyrészt reklámokra költöttek.
A csoport által támogatott cikkek és reklámok néha csak általánosságban támadják a trösztellenes gondolatokat, máskor viszont konkrét törvényhozókat céloznak meg. Ilyenkor azzal vádolják az adott politikust, hogy meggondolatlan tervekkel meg akarják fosztani az amerikaiakat a mindennap használt tecnológiáktól. Az orosz invázió kezdete óta sokszor megemlítik, hogy a mostanában megerősödő kínai és orosz techszektor által jelentett fenyegetés ellen csak az erős amerikai vállalatok tudnak fellépni. Ezt nem feltétlenül saját anyagokban teszik, a Facebook-oldalukon gyakran osztanak meg a témába vágó cikkeket más forrásokból. A támogatott véleménycikkekben sehol nem jelzik, hogy az American Edge áll mögöttük, ahogy azt sem, hogy a Facebooknak is köze van a dologhoz.
A techcégek már a legnagyobb washingtoni lobbizók között foglalnak helyet – csak a Facebook 20 millió dollárt költött 2021-ben arra, hogy a techipar szabályozása ellen kampányoljon.