A sepsiszentgyörgyiek előadása nyerte az „ároktemető” Országos Színházi Találkozót

2024. június 20. – 20:19

A sepsiszentgyörgyiek előadása nyerte az „ároktemető” Országos Színházi Találkozót
Részlet a győztes sepsiszentgyörgyi Tamási Áron Színház Iráni konferencia című előadásából

Másolás

Vágólapra másolva

Csütörtök este átadták a re:OSZT, azaz a megújult Országos Színházi Találkozó díjait. A június 10. és június 16. között, Kaposváron zajló megújult színházi szemle legjobb előadása a sepsiszentgyörgyi Tamási Áron Színház Bocsárdi László által rendezett Iráni konferencia című előadása lett. (A Transtelex kritikáját itt olvashatja az előadásról). A legjobb női szereplő díját Tokai Andrea kapta a debreceni Csokonai Nemzeti Színház Nincstelenek, a legjobb férfi szereplőnek járó elismerést pedig Ifj. Vidnyánszky Attila a Vígszínház Sirály című produkciójában nyújtott alakításáért.

2019 óta ez volt az első olyan találkozó, amelyen a világnézeti alapon kettészakadt színházi oldalak újra tettek egy bizonytalan lépést egymás felé.

A találkozó a kaposvári Csiky Gergely Színház, illetve annak igazgatója, Fülöp Péter szervezésében valósult meg. Fülöp, aki a Vidnyánszky Attila vezette Magyar Teátrumi Társaság titkára, már előzetesen is azt hangsúlyozta, hogy „új korszakot nyitnak a színházi világban”, a felhívásukat pedig elküldték olyan intézményeknek is, amelyek az utóbbi években távol maradtak a hasonló programoktól, vagy fel sem merült, hogy meghívják őket.

Az Örkény Színház például tavaly decemberben egy közleményben jelezte, hogy elfogadja az új találkozó szervezőinek meghívását, de csak miután a korábban írt nyilvános levelük felvetései alapján a kaposvári szervezők felülvizsgálták az eredeti javaslataikat,

„és jelentős lépést tettek a korábban kirekesztett kritikusok, és legfőképpen a függetlenek felé”.

Eredetileg ugyanis csak az „állandó játszóhellyel rendelkező kőszínházi társulatok” számára hirdették meg a jelentkezést.

Végül a programba az Örkényen kívül a budapesti Katona József Színház és a Radnóti Színház is nevezett, így szimbolikusan a „másik oldalt” jelképező három belvárosi művészszínház is képviseltette magát a szemlén egy-egy előadással. Rajtuk kívül a programba többek között a Nemzeti Színház, a Vígszínház, a függetlenek közül a Forte Társulat, valamint vidéki és határon túli társulatok produkciói kerültek be.

A re:OSZT versenyprogramjáról korábban egy négyfős előzsűri döntött: Bán Teodóra, a Margitszigeti Színház igazgatója, Lantos Anikó, a Thália Színház fesztiváligazgatója, Zalán Tibor költő és Németh Ákos drámaíró 130 produkcióból választotta ki az összesen 16 nagyszínpadi és kamaraelőadást. A szakmai zsűri tagjai Kulcsár Edit, a Nemzeti Színház vezető dramaturgja, Kis Domonkos Márk, a Déry Program igazgatója, Jágerné Katona Zsuzsanna, a Berzsenyi Dániel Irodalmi és Művészeti Társaság alelnöke, Vajda Márta, a Magyar Színházi Társaság titkára, Bérczes László rendező és dr. Gombos Péter, a Kaposvári Egyetem dékánhelyettese voltak.

A hatfős színészzsűribe a két színházi szakszervezet (mert ebből is kettő van) delegált három-három tagot, a Színházi Dolgozók Szakszervezetét Császár Angela, Izsó Kati és Pregitzer Fruzsina, a MASZK Országos Színészegyesületet Molnár Zsuzsanna, Harsányi Attila és Danis Lídia színművészek képviselték.

A csütörtöki gálán a legjobb díszlet díját a Nemzeti Színház Kurázsi mama és gyermekei előadásának alkotója, Theodórosz Terzopulosz vihette haza, a legjobb látványért járó elismerést Keresztes Tamás-Hoffer Károly a Budapest Bábszínház Frankenstein című produkciójáért. A MASZK zsűri Tóth Zsófiát (Katona József Színház – Magányos emberek) választotta a legjobb színésznőnek, és László Csabát (Marosvásárhelyi Nemzeti Színház és a Yorick Stúdió közös produkciója – Lázadni veletek akartam) a legjobb színésznek. A legjobb 35 év alatti színészeknek járó Básti Lajos-díjat Zsigmond Emőke, az Örkény Színház és Karácsony Gergely, a Karinthy Színház tagja kapta.

POSZT-trauma

Talán érdemes feleleveníteni, hogyan jutottunk el a kaposvári eseményig, amely a „színházi sokszínűség megünneplését” és „a szakmai kapcsolatok erősítését” ígérte.

A hazai színházi szakma legfontosabb eseményét, az Országos Színházi Találkozót 1982 óta rendezték meg, sokáig évente más-más városban, majd 2001-ben állandó helyszínt kapott Pécsen. A Pécsi Országos Színházi Találkozó (POSZT) szakmai feladatait a Magyar Színházi Társaság látta el, a finanszírozását Pécs városa és a mindenkori kulturális kormányzat biztosította.

A túlságosan liberálisnak tartott Magyar Színházi Társaság ellenpontozására 2008-ban megalapított szervezet, a Magyar Teátrumi Társaság elnökeként Vidnyánszky Attila éveken át kritizálta a POSZT szellemiségét, mert szerinte annak programját „meglehetősen behatárolt ízlés, színházi és ideológiai irányvonal szerint válogatták, amiből nagyon sokan kirekesztve érzik magukat”. A feszültségeket mutatta az az emlékezetes eset, amikor Vidnyánszky 2011-ben egy szakmai beszélgetésen rendezése, a Mesés férfiak szárnyakkal című előadással szemben megfogalmazott kritikákra úgy reagált, hogy felrúgott egy széket, majd távozott a teremből és a városból is.

Fotó: Sóki Tamás / MTVA
Fotó: Sóki Tamás / MTVA

Így azzal a szándékkal, hogy a színházi találkozó „kiegyensúlyozottabb” legyen, a Magyar Teátrum Társaság 2012-ben bevásárolta magát a POSZT nonprofit szervezőcégébe. De a Magyar Színházi Társasággal közös munka finoman szólva sem volt konfliktusmentes, pedig még paritásos rendszert is bevezettek a versenyprogram válogatóinak kiválasztására, de a zsűri tagjaival kapcsolatban néha így is hosszas viták után sikerült megegyezni. 2015-ben például az Örkény Színház és két független társulat is visszamondta a versenyzést a politikai megosztottság miatt, a kritikusok pedig bojkottot hirdettek.

Végül 2019 nyarán a Magyar Színházi Társaság feladta a küzdelmet, kilépett a tulajdonosi körből, és a tulajdonrészét átadta a teátrumi társaságnak. Ezután két jelentős esemény történt: az addig fideszes vezetésű Pécs élére ellenzéki polgármester került, 2020-ban pedig a pandémia elmosta a fesztivált. A Magyar Teátrumi Társaság 2021 márciusában jelentette be, hogy megszüntetik a POSZT-ot, mert szerintük az elfáradt, így húsz év után befejeződött a POSZT története is.

Vidnyánszkyék 2023-ban a Színházi Olimpia keretében rendeztek egy Országos Színházi Találkozót Debrecenben, de csak ezután deklarálták nyilvánosan is azt a szándékot, hogy a két szakmai-világnézeti oldalt újra közelíteni szeretnék. Ez lett tehát a mostani újragondolt színházi szemle, amelyet Vidnyánszky Attila ötlete alapján vándortalálkozó formájában működtetnek tovább.

Az árkok maradtak, legfeljebb kicsit feltöltődtek

Abban van valami sorsszerű, hogy a fesztivál első napján váratlanul kiderült, hogy Csák János kulturális és innovációs minisztert Hankó Balázs államtitkár váltja a poszton. Ezzel párhuzamosan egy konfliktussal indult a kaposvári re:OSZT is: a három említett igazgató, a Katonát vezető Máté Gábor, az Örkényt vezető Mácsai Pál és Kováts Adél, a Radnóti direktora – kiegészülve a Trafó és a Városmajori Szabadtéri Színpad vezetőjével – egy újabb, de ezúttal a szokottnál karcosabb hangvételű nyílt levelet fogalmazott meg a találkozó szervezőinek és a kulturális tárca illetékeseinek címezve. A rendezvény nyitónapján ugyanis egy szakmai konferencianapot terveztek, ahol a színházi szervezetek szabályozását újrarajzoló Kulturális Törvényről egyeztettek volna a felek, a minisztérium államtitkára, Závogyán Magdolna azonban két nappal korábban lemondta a programot. A levélírók ezután írták azt:

„felszólítjuk az illetékeseket, hogy ne ismételjék az Előadó-művészeti Törvény módosításai során unalomig megismert gesztusokat, amikor látszategyeztetésekkel, érdemi párbeszéd nélkül, a színházi alkotók nagy részének kihagyásával születtek meg azok a keretek, amelyeket most nagyobb rendszerbe illeszteni szándékoznak.”

Majd arra is felszólították a döntéshozókat, hogy a széles körű egyeztetési fórumot még a kaposvári eseményen szervezzék meg, mert az kiváló alkalmat nyújt erre. De ez nem történt meg.

Fülöp Péter, a Csiky Gergely Színház igazgatója, a fesztivál igazgatója beszédet mond az Országos Színházi Találkozó megnyitóján Kaposváron, a Színházparkban 2024. június 10-én. Fotó: Katona Tibor / MTVA
Fülöp Péter, a Csiky Gergely Színház igazgatója, a fesztivál igazgatója beszédet mond az Országos Színházi Találkozó megnyitóján Kaposváron, a Színházparkban 2024. június 10-én. Fotó: Katona Tibor / MTVA

Fülöp Péter fesztiváligazgató, aki korábban művészetért és közösségi művelődésért felelős helyettes államtitkár is volt az Orbán-kormányban, mindezek ellenére nagyon sikeresnek ítélte a rendezvényt, a Deszkavíziónak például azt nyilatkozta: „Látni, hogy a szakmának a legkülönbözőbb szereplői, vagy, ha merhetek így fogalmazni, a különböző gondolkodású színházcsinálók össze tudtak gyűlni, egy helyen lenni, beszélgetni”. Az Origo interjújában pedig úgy fogalmazott:

„Talán illúzió, hogy az árkokat teljesen betemetjük, de arra teszünk kísérletet, hogy legalább ezeket az árkokat egy kicsit feljebb töltsük, hogy ne legyenek olyan mélyek.”

Az Országos Színházi Találkozót jövőre a szolnoki Szigligeti Színházban rendezik meg.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!