Ettől senki nem akar nemváltó műtétet, de még csak be sem melegszik
2021. augusztus 3. – 08:57
frissítve
Brüsszel megtámadta Magyarországot, és rá akarja kényszeríteni, hogy LMBTQ-aktivisták járjanak be az iskolákba, állította már többször Orbán Viktor. Ezért aztán népszavazást is kiírnak, amiben a nemátalakító kezelések mellett a szexuális felvilágosításról is kérdeznek. Ezzel akarja a kormány visszaszorítani a brüsszeli fenyegetőzést és megnyerni a csatát. Megnéztük, mi zajlik szexuális nevelés címen az iskolákban az Orbán által említett nyugat-európai országokban, és a kormány szerint mit akar ránk kényszeríteni Brüsszel.
„Elriasztó dolgok” zajlanak Nyugat-Európában, például a német és holland iskolákban Orbán Viktor szerint: szivárványos aktivisták tartják a szexuális felvilágosításokat, LMBTQ-propaganda jelenik meg az osztálytermekben, tévében, sajtóban, a gyerekek pedig úgy mennek el nemváltó műtétekre, hogy a szülő nem ért azzal egyet. Ráadásul ő maga ismer olyan német óvodai mesekönyveket, amikben a herceg vagy lovag nem a királykisasszonyt menti meg, hanem a királyfit, összeházasodnak, majd boldogan élnek. „Az ember haja időnként égnek áll, hogy mi minden történik Nyugat-Európában, ezt mi nem tudtuk” – mondta a miniszterelnök nemrégiben az állami Kossuth rádióban.
Nyugat-Európával ellentétben azonban Magyarországon „a gyerek egy szent dolog” Orbán szerint, és „nem engedhetjük, hogy szexuális propagandisták grasszáljanak az iskoláinkban”. Mivel a kormány szerint mindezért Brüsszel megtámadta Magyarországot, sőt fenyeget és zsarol, és azt akarja az országra kényszeríteni, ami Nyugaton van, rádobtak erre még egy népszavazást is.
Megnéztük, mi zajlik szexuális nevelés címen az iskolákban az Orbán által említett országokban, és a kormány szerint mit akar ránk kényszeríteni Brüsszel.
Nem a nemváltoztatást népszerűsítik
Az egyik Orbán által emlegetett országban, Hollandiában 2012 óta törvényileg kötelező az általános és középiskolákban szexuális felvilágosításokat tartani. Ezeken a felvilágosításokon több téma is szóba kerül: a fizikai fejlődés, a pubertáskor, az első szerelmek, a biztonságos szex, a szexuális betegségek elkerülése, a szexuális bántalmazás megelőzése, és szó esik a különféle nemi hovatartozásokról is, írta a Telexnek a Rutgers, egy holland központú, szexuális felvilágosításért, egészségért és jogokért küzdő szervezet.
A szervezet szerint minden iskola maga dönti el, mit és hogyan oktat a témában a gyerekeknek, ebben támogatják őket az állami egészségügyi szolgálatok, például képzik a tanárokat arra, hogyan beszéljenek a fiataloknak az LMBTQ-témákról. A Rutgers is segít nekik ebben: egyrészt az oktatókat képzik, másrészt minden évben tartanak egy-egy tematikus hetet az iskolákban, amikor ez a szexuális felvilágosítás zajlik. 2021-ben a főbb témája ennek épp a nemi sokszínűség.
Azt is írják, mindemellett, ha az iskola háttere engedi (például egy ortodox keresztény vagy egy iszlám iskola kevésbé nyitott erre), akkor meghívhatnak különféle szervezeteket is, hogy megtartsák ezeket a szexuális felvilágosító órákat. Köztük akár olyat is, ami specifikusan LMBTQ-témákkal foglalkozik. Ennek ellenére
ezek a szervezetek „sosem népszerűsítik a nemváltoztatást”, ahogy azt Orbán állítja, hiszen ez egyáltalán nem így működik.
Ilyen gyakran meghívott szervezet például a holland COC, amelyik az egyik legrégebbi LMBTQ-szervezet a világon. Saját leírásuk szerint évente több mint 1500 felvilágosító órát tartanak az iskolákban, több mint ötszáz önkéntessel.
A COC szerint az ilyen felvilágosítások miatt a holland középiskolák kétharmadában létezik már a Gender & Sexuality Alliance elnevezésű csoport, amiket a helyi diákok alapítanak azért, hogy ott beszélhessenek az őket érintő témákról, köztük LMBTQ-témákról is. Ezeknek a célja egyrészt azt, hogy biztonságos körülmények között nyílhassanak meg egymásnak, másrészt az, hogy az elfogadást növeljék a diákokban.
Habár Hollandiában 2012 óta kötelező LMBTQ-témákról is beszélni az iskolákban, egy 2015-ös felmérés szerint a megkérdezett diákok fele mondta azt, hogy erről egyáltalán nem volt szó hivatalosan az intézményükben, és még mindig több mint a fele megkérdezett tanuló mondta azt, hogy társai zaklatták vagy bántalmazták őt a nemi orientációja miatt. Léteznek még egészen szélsőséges esetek is: egy ortodox keresztény iskola több homoszexuális tanulója például arról beszélt egy holland lapnak, hogy az iskola vezetése 2016-ban arra kényszerítette őket, hogy vallják be a szüleiknek, hogy a saját nemükhöz vonzódnak, annak ellenére, hogy ők erre még nem álltak készen. Amikor a diákok ellenkeztek, az iskola behívta a szülőket, és ők maguk mondták el ezt nekik.
Ugyanez az ortodox keresztény iskola azt tanítja a diákoknak, hogy a homoszexuálisokra Isten „undorral” tekint, egy iszlám iskolában pedig azt mondják a gyerekeknek, hogy a homoszexualitás bűn, amiért a büntetés a megvakítás vagy a halálra kövezés. Az LMBTQ-szervezetek folyamatos kérésére végül idén júniusban a szenátus megszavazta azt a javaslatot, hogy az osztálytermekben biztosítani kell az LMBTQ-fiataloknak a biztonságos és elfogadó környezetet.
Ahol az oktatási minisztérium boldog gyerekeket akar
2020 szeptemberétől az angliai középiskolákban – legyen az állami vagy magán – is kötelező az LMBTQ-témákat is beemelni a szexuális oktatásba, mert az oktatási minisztérium szerint ők mindent fiatalt támogatni akarnak abban, hogy boldogok és egészségesek legyenek, és biztonságban éljenek.
Ez része egy szélesebb körű új irányelvcsomagnak, amit az angol oktatási minisztérium adott ki, amivel a középiskolai diákokat akarják arra tanítani, „mi tesz valakit jó baráttá, jó kollégává, és mi járul hozzá egy sikeres házassághoz”, emellett fogamzásgátlásról és a szexről is beszélgetnek velük. Ezekkel az a céljuk, hogy a fiatalok képbe kerüljenek az emberi szexualitással, és megtanulják tisztelni magukat és másokat is. A tanároktól pedig azt kérik, hogy az LMBTQ-témákhoz érzékenyen nyúljanak, mert lehet, hogy egy diák épp a nevelés közben ébred rá a saját identitására.
Az általános iskolák annyiban érintettek, hogy a tanárokat erősen biztatják arra, hogy amikor családi vagy baráti kapcsolatokról beszélnek, hozzanak be LMBTQ-témákat is. A Stonewall nevű angol LMBTQ-szervezet ehhez könyveket is ajánl az általános iskoláknak. Az egyikben például a hercegnők nem a bálba járnak, hanem kosarazni, egy másik könyv egy fiútestbe született lányról szól, akit a szülei végig támogatnak, egy harmadik két giliszta, Jack és Jim közeli barátságáról, de olyan történetek is vannak köztük, amelyekben arról van szó, hogy nincs két egyforma ember, másnak lenni pedig nem bűn, hanem teljesen normális.
Azok a szülők, akik nem akarják, hogy a gyerekeik részt vegyenek az iskolai szexuális oktatásban, egyszerűen kivonhatják belőle őket. Egészen 16 éves korukig, ez ugyanis a szexuális beleegyezési korhatár Angliában.
Az új tantervről szóló törvényt hatalmas támogatottsággal, 538 igennel és 21 nemmel fogadták el a parlamentben. A Stonewall saját felmérése szerint pedig a társadalom hatvan százaléka támogatja azt, hogy a diákok már az általános iskolákban is találkozzanak olyan témákkal, mint hogy például léteznek LMBTQ-családok is.
Több ezer iskola a törvényi kötelezettség nélkül eddig is foglalkozott ezekkel a témákkal az oktatásban, sőt, egy általános iskola például eltörölte azt a szokást, hogy a lányoknak és fiúknak külön sorba kéne felsorakozniuk, és eltörölte a megkülönböztető iskolai egyenruhákat is. Egy másik iskolában pedig arra biztatják a fiúkat, hogy ha szeretnének, tanuljanak meg kötni, a lányokat pedig arra, hogy dzsúdózzanak, ha épp azt akarnak. Amikor pedig az egyik iskolai dolgozónak azonos nemű párja lett, a diákok üdvözlőkártyát csináltak nekik, amit mindannyian aláírtak.
A Stonewall szerint ezek a lépések segítik a diákokat abban, hogy könnyebben informálódjanak, és elfogadják egymást. Az új iskolai tanterv hatalmas változás ahhoz képest, hogy 1988-ban még arról hoztak törvényt, hogy az állami iskolákban nem lehet homoszexualitásról előadást tartani vagy beszélni. Ezt csak 2003-ban hatálytalanították.
Tájékoztatás, nem propaganda
Orbán Viktor szerint nem csak Hollandiában, de Németországban is „elképesztő dolgok” zajlanak az iskolákban, szexuális nevelés címszó alatt. Németországban is kötelező szexuális felvilágosításokat tartani az iskolákban, de az tartományonként változik, hogy ezeken miről beszélnek, ahogy az adott tanároktól is, mennyire mennek bele a témába. Nincs egységes tanterv arról, hogy egyáltalán kéne LMBTQ-témákat érinteniük, így tehát
nem lehet egész Németországra ráhúzni, hogy szivárványos lobbit tart az iskolákban, mert tartományonként eltérő, miről és mennyit beszélnek.
Egy 2020-as felmérés szerint például a megkérdezettek 77 százaléka mondta azt, hogy az iskolában egyáltalán nem érintettek LMBTQ-témákat.
Néhány tartományban már előírták, hogy a tanárok emeljék be az LMBTQ-témákat az oktatásba, de nem csak a felvilágosító órákon, hanem az olyan hétköznapi órákon is, mint például az angol vagy a matek. Ilyen tartomány például Berlin, Brandenburg és Hessen is. A Lesben und Schwulenverband nevű LMBTQ-szervezet szerint a diákok így akár különféle matekpéldákon keresztül ismerkedhetnek meg a szivárványcsaládokkal. Vagy ha irodalomórán Rómeó és Júlia a téma, akkor közben beszélhetnek arról, hozzájuk képest egyébként milyen más kapcsolatok léteznek még. A szervezet a Telexnek minderről azt írta, az iskolai szexuális nevelés célja, hogy segítsen a gyerekeknek az önelfogadásban, mások elfogadásában, az LMBTQ-témák érintése pedig épp csak egy része ennek a nevelésnek.
Jó, de grasszálnak-e szivárványos aktivisták az iskola folyosóin? Ahogy Hollandiában is, úgy Németországban is meghívhatnak az iskolák LMBTQ-szervezeteket, hogy segítsenek a felvilágosításban, ha akarnak. A már említett LVSD szerint például az iskolai nevelés mellett az is fontos, hogy az LMBTQ-fiatalok hozzájuk hasonló emberekkel is találkozzanak. Szerintük nem igaz, hogy az ilyen felvilágosító órákon azt népszerűsítik, hogy a gyerekek más életformát válasszanak a heteroszexuálison kívül, inkább arra buzdítják őket, hogy fogadják el a saját nemi identitásukat, és annak megfelelően éljenek felelős életet. A Telexnek hozzátették, „nonszensz”, miszerint a hozzájuk hasonló szervezetek a nemváltoztatást népszerűsítenék. Egy másik szervezet, a Queere Bildung pedig azt írta a Telexnek, ők főképp a tanároknak, előadóknak tartanak workshopokat arra, hogy közelíthetnék meg a témát a legjobban, és hogy tudják támogatni az érintett fiatalokat.
Orbán azt is állította, ő ismeri azokat a mesekönyveket, amikben a lovag a herceget menti meg a királynő helyett, és amiket az óvodákban olvasnak, ettől pedig „égnek áll a haja”. Az LVSD a Telexnek erről azt írta, természetesen léteznek ilyen könyvek, de az óvodák nincsenek kötelezve arra, hogy ezekből olvassanak fel a gyerekeknek, az óvónő eldöntheti, hogy akar-e ilyen témát érinteni, vagy sem.
Egy Németországban élő olvasónk fia most negyedikes, és épp a hetekben kapta meg az osztálya a szexuális felvilágosítást. Olvasónk szerint ezt az a tanár tartotta nekik, aki például a németet és a matekot is. A tanár előre megírta a szülőknek, hogy fog mindez kinézni. A gyerekek például megismerkedtek a szexualitás alapvető fogalmaival, miközben rajzokat, képeskönyveket nézegettek, vagy beszélgettek.
A tanár pontokban azt is összefoglalta előre a szülőknek, milyen témákat érintenek ezeken az órákon: például pubertáskor, hogyan születik a gyerek, mik azok a nemi szervek. Az utolsó pont pedig ez: Így élnek együtt a családok / A szerelem nem ismer határokat. Ebben beszéltek arról, hogy léteznek LMBTQ-emberek is. Olvasónk szerint „ennyi lenne ez, ettől védik a magyar gyerekeket. Ha mindenki nem is nyugszik meg, hogy az ilyen felvilágosítás nem propaganda meg átnevelés, de páran megértik, hogy erről lenne szó csupán – tájékoztatás, hogy ilyen is van, mert hát van –, és ettől tényleg senki nem akar majd nemváltó műtétet, de még csak be se melegszik.”
A magyar kormány most azt reméli, hogy a népszavazással a lakossággal közösen visszaverik azokat a brüsszeli támadásokat, amikkel szerintük a felsoroltakat akarják Magyarországra kényszeríteni. Ugyanakkor „ha a szülő úgy dönt, hogy a gyereke minden nap találkozzon valamilyen szivárványos aktivistával, és beszélgetne vele, akkor majd megszervezi, aztán majd lesz, ahogy lesz. Amíg a gyereknek ez valami egészen mély kárt nem okoz, addig az állam nem tud beavatkozni. De aki nem akarja, hogy szivárványos aktivisták világosítsák fel szexuálisan a gyerekét, annak joga van ahhoz, hogy ez ne történjen meg a gyerekével” – mondta az állami rádióban Orbán, aki szerint az ő „szülői szabadságát korlátozza a liberalizmus”.
Itthon eddig sem volt róla szó
De nem csak nemátalakító kezelésekről kérdeznek a népszavazásban, hanem benne van például ez a kérdés is: „Támogatja-e ön, hogy kiskorú gyerekeknek köznevelési intézményben a szülő hozzájárulása nélkül szexuális irányultságokat bemutató foglalkozásokat tartsanak?”
Az Európai Bizottság 2020-ban kiadott egy tanulmányt arról, hogyan zajlik a szexuális nevelés az unióban. Ebben azt írják, az iskolai szexuális felvilágosítások pozitív hatással vannak a gyerekre, a későbbi szexuális életére, a nemi egyenlőségre. A jelentés szerint 2019-ben tizenkilenc EU-tagállamban volt kötelező valamilyen szexuális felvilágosítást tartani az iskolában, köztük a kormány által rossz példaként emlegetett Németországban és Hollandiában is. Magyarország nincs köztük. Itthon a gyerekeknek lehet felvilágosítást tartani, ha akarnak.
Ugyanakkor a „nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról” elnevezésű Emmi-rendeletben egy mondatban megjelenik a szexuális nevelés. Ebben azt írják, az óvoda- és iskolapszichológus feladata, hogy „megszervezi a nevelési-oktatási intézményben az egészségfejlesztéssel, a nevelő-oktató munka, a szexuális nevelés segítésével, a nevelési-oktatási intézményben észlelt személyközi konfliktusok és az erőszakjelenségek megoldásával kapcsolatos pszichológiai témájú feladatokat”. Egy másik rendelet ezt kibővíti a biológiatanárokra is. A Nemzeti Alaptanterv pedig kimondja, hogy „az iskolának foglalkoznia kell a szexuális kultúra kérdéseivel is”.
Amikor egy uniós ország szexuális felvilágosítást tart, akkor javasolt betartania az Egészségügyi Világszervezet (WHO) erre vonatkozó alapelveit. De mivel minden állam a saját hatáskörében dönt arról, mit és hogyan ad át a gyerekeinek, így elkerülhetetlen, hogy az egyes államok között különbségek lesznek. Például abban is, mennyire vonják ebbe bele az iskolákat, vagy hagyják a felvilágosítást a szülőkre, egyáltalán milyen témákat érintenek.
Az Európai Bizottság jelentése szerint Magyarországon főképp ezeket a témákat érintik az iskolákban: nemi szervek, anatómia, serdülés, család, kapcsolatok, családon belüli erőszak, szexuális betegségek.
De nincs szó általában abortuszról, fogamzásgátlásról, online médiáról, emberi jogokról, a szexbe való beleegyezésről, nemi szerepekről vagy épp az LMBTQ-témákról.
Rédai Dorottya valóban tart foglalkozásokat iskolákban Melegség és megismerés címmel. Ebben két LMBT-ember beszél személyes élettörténetéről, szexuális irányultsága, illetve nemi identitása elfogadásáról és felvállalásáról, a nehézségekről, a környezetével való kapcsolatáról, a hátrányos megkülönböztetésről, a kirekesztésről és elfogadásról. A bemutatkozás után a diákok kérdezhetnek, utána interaktív, kibeszélős módszerekkel egy-egy témát vitatnak meg. Beszélnek arról, mit lehet tenni az ellen, ha valakit a mássága miatt bántalmazás ér az iskolában.
Rédai a Telexnek erről korábban azt mondta, „egyrészt épp arról beszélünk ezeken az előadásokon, hogy milyen nehézségekkel kell megküzdeniük az LMBT-embereknek, így fura lenne, ha épp ezt népszerűsítenénk, másrészt senki nem lesz meleg attól, ha valaki a melegségről beszélget vele”.
A kormány júniusban fogadta el a melegellenessé eltérített pedofiltörvényt, amelyben például megtiltják a 18 év alattiak számára a homoszexualitás vagy a nemváltás népszerűsítését és bemutatását, még az ilyet tartalmazó reklámokat is. A kormány előszeretettel hozza fel az EU-ban nagy felzúdulást kiváltott törvényről, hogy biztosan ez a valódi oka a magyar helyreállítási terv csuklóztatásának. Minderről azonban csak spekulálni lehet. Ami tény, hogy sem a jogállamisági jelentésben, sem a jogérvényesülésért felelős uniós biztos által kiemelt konkrét elvárások között nincsenek megemlítve az LMBTQ-ügyek, ezzel kapcsolatban egy teljesen külön fronton zajlik az EU és a magyar kormány közötti csörte: ez a Magyarország ellen indult kötelezettségszegési eljárás. Minderről bővebben itt olvashat.