Az ellenzéknek csapdát állít, a melegeket megbélyegzi a pedofília és a másság összemosása

2021. június 12. – 07:55

frissítve

Az ellenzéknek csapdát állít, a melegeket megbélyegzi a pedofília és a másság összemosása
Fotó: Getty Images

Másolás

Vágólapra másolva

Az ellenzéknek politikai csapdát jelentenek, az LMBTQ embereket pedig súlyosan megbélyegzik a pedofíliaellenes törvénycsomagba illesztett módosító javaslatok a homoszexualitás és a nemváltás népszerűsítésének tiltásáról. Súlyos lelki sérüléseket okozhat a kamaszok körében, ha a másság létezéséről és elfogadásáról nem lehet nyíltan beszélni az iskolai felvilágosításon. A másságról előadásokat tartó szakember a Telexnek azt mondta: a homoszexualitást nem lehet népszerűsíteni, ők a hetero és nem hetero emberek közötti megértésről és elfogadásról beszélnek. Hiába próbálják egy törvénnyel elzárni az LMBTQ-tartalmakat a tinédzserek elől, ők ezután is vidáman élik tovább az életüket az interneten.

Szokatlan a parlamentben az a nagy egyetértés, amely a pedofilellenes törvényként emlegetett kormánypárti javaslatcsomagot fogadta annak május végi benyújtása után. Az általános vita ugyan tele volt kaletázással, odamondogatással, ellenzéki oldalról számon kérték – például az áldozatsegítést hiányolva –, hogy miért nem tesznek többet, és miért nem léptek már sokkal hamarabb, de mégis: a kormánypárti törvénytervezet meglévő elemeivel, a büntetőjogi szigorításokkal vagy például a pedofil jellegű bűncselekményeket elkövetők kereshető nyilvántartásával alapvetően az ellenzéki erők képviselői egyetértettek.

Ezt az egységet robbantja most szét az a friss kormánypárti módosítócsomag, amely teljesen új irányba viszi el a tervezetet: a gyerekek elleni szexuális bűnök mellé emelné tilalmak tárgyaként „a homoszexualitás és a nemváltás népszerűsítését és megjelenítését”.

Ami készül – a fejleményre elsőként reagáló – civil szervezetek szerint nem más, mint orosz minta alapján indított frontális támadás a szólásszabadság és a gyermekjogok ellen.

Az új csomag csütörtökön átment a törvényalkotási bizottságon, és – mint a bizottság által benyújtott összegző módosító javaslatról – hétfőn tartják róla a parlamenti vitát. Kedden pedig a tavaszi ülésszak utolsó rendes ülésén már a zárószavazás jöhet a törvényjavaslat egészéről.

Azok az ellenzéki politikusok, akik nem tudják elfogadni a szexuális kisebbségeket célba vevő változásokat, csapdahelyzetben találják magukat.

A pedofília és a másság összemosása

A legvégén nem dönthetnek külön-külön a pedofilellenes szigorításokról és az új, oda nem illő elemekről. Nem támogathatják az egyiket és utasíthatják el a másikat. Ha a módosításokat átviszi a kormánytöbbség, és ők emiatt nem szavazzák meg végül a törvényt, rájuk fogják sütni, hogy nem fontos nekik a pedofília elleni fellépés.

A törvényjavaslat egy része egyébként az Alaptörvény alapján sarkalatosnak minősül, ezért ezeknek a sarkalatos részeknek az elfogadásához a jelen lévő országgyűlési képviselők kétharmadának igen szavazata kell majd. Ennek megléte lényegében borítékolható. A jobbikos, illetve a Mi Hazánk Mozgalomhoz tartozó képviselőket valószínűleg nem tántorítják el az új fejlemények a törvényjavaslat megszavazásától.

A pedofília és a szexuális kisebbségek kérdésének összemosása durva politikai fegyver. Senki nem vitatja, hogy a kiskorúak ellen elkövetett szexuális visszaélések bűncselekmények, és szigorú jogi szankciókkal büntetendők. Azzal azonban, hogy a törvénymódosítás ehhez kapcsolja a szexuális másság „népszerűsítése” elleni ideológiai fellépést, orosz mintára megbélyegzi az LMBTQ embereket.

A Társaság a Szabadságjogokért blogján ezt írják: „A kormányzat a pedofilellenes törvénycsomagban tudatosan és szándékosan összemos két különböző dolgot: egy mocskosat és egy tisztát, az erőszakot és a szeretetet, hogy az utóbbit besározza. Nemcsak ott kiált ellenséget, ahol valóban ellenség, gyermekeket abuzáló szexuális ragadozók, és sérülékeny, kiszolgáltatott áldozatok vannak, hanem ott is, ahol csak sérülékeny, kiszolgáltatott áldozatok, a homofób gyűlöletnek kitett, csak egymást szeretni akaró és saját magukat mások előtt is felvállaló honfitársaink vannak.”

Mit jelent az, hogy népszerűsítés?

„A pedofília és az LMBTQ-identitás hazug és gonosz összemosásának önmagában káros hatása van a közbeszédre. Képzeljük el, milyen helyzetbe hozza azt a 15 éves gyereket, aki épp most akarna coming outolni” – mondta a Telexnek Vig Dávid, az Amnesty International Magyarország igazgatója. A törvényjavaslat a homoszexualitás és a nemváltás „népszerűsítését” és/vagy „megjelenítését” tiltja a 18 év alatti korosztály számára. Egzaktan azonban sehol nincs leírva, mit is ért a javaslat például népszerűsítés alatt, hol húzódik a határ a másságról folytatott beszélgetés és ennek állítólagos propagálása között.

Vannak ugyanakkor olyan területek a javaslatban, ahol a homoszexualitás vagy a nemváltás megjelenítését nem tiltják, csak a népszerűsítését – például a tanárok által tartott iskolai felvilágosító foglalkozásokon, mondta Vig Dávid. Az Amnesty igazgatója szerint nem véletlenül fogalmazhatták meg ilyen tágan és értelmezhetetlenül a kereteket a jogszabálymódosításban. Egyrészt így akarják elijeszteni azokat a tanárokat, iskolaigazgatókat, akik eddig szerveztek a diákjaiknak civil szervezetek által tartott felvilágosító programokat.

A javaslat szövege másrészt arra is kiválóan alkalmas, hogy ne engedélyezzenek iskolai felvilágosító programokat olyan civil szervezeteknek, amelyeknek nem akarnak. Az előterjesztés szerint iskolákban csak nyilvántartásba vett előadók és civil szervezetek tarthatnak „szexuális kultúrával, nemi élettel, nemi irányultsággal, szexuális fejlődéssel, a kábítószer fogyasztás káros hatásaival, az internet veszélyeivel és egyéb testi és szellemi egészségfejlesztéssel kapcsolatos foglalkozást”.

Ha párkapcsolat, akkor férfi és nő

Vig Dávid szerint további jogi bizonytalanságot okoz az a szakasz is a javaslatban, amely szerint az ilyen iskolai foglalkozásokon „különösen figyelemmel kell lenni az Alaptörvény XVI. cikk (1) bekezdésében foglaltakra.” Az alaptörvénynek ez a helye a következőket mondja ki: „Minden gyermeknek joga van a megfelelő testi, szellemi és erkölcsi fejlődéséhez szükséges védelemhez és gondoskodáshoz. Magyarország védi a gyermekek születési nemének megfelelő önazonossághoz való jogát, és biztosítja a hazánk alkotmányos önazonosságán és keresztény kultúráján alapuló értékrend szerinti nevelést.”

Miért is terjedt el az, hogy egyes iskolákban a szexuális felvilágosításhoz külső szereplőket, civil szervezeteket hívtak? 2013-ban vezették be az iskolákban a családi életre nevelés tantárgyat. Ha ennek kerettantervét megnézzük, az elég egyértelműen a hagyományos férfi-nő párkapcsolatokról szól. A kerettanterv szerint segíteni kívánják „a diákokat kisiskolás kortól kezdve a genetikai nemnek megfelelő nemi identitás megerősödésében, a nemek közötti alapvető különbségek megismerésében (nemi jelleg, agyműködés, kommunikáció stb.) és a férfi/apa – női/anya szerepekkel kapcsolatos káros sztereotípiák lebontásában.” Vig Dávid szerint a családi életre nevelés tantárgy nem fed le minden olyan területet, amire szüksége van ma egy fiatalnak ahhoz, hogy pluralisztikus szemléletben kapjon információt a mai világról.

Senki nem lesz meleg attól, ha mi azt mondjuk, jó melegnek lenni

Rédai Dorottya húsz éve tart foglalkozásokat iskolákban Melegség és megismerés címmel. A Labrisz Leszbikus Egyesület és a Szimpozion Egyesület közös iskolai programjában két LMBT-ember beszél személyes élettörténetéről, szexuális irányultsága, illetve nemi identitása elfogadásáról és felvállalásáról, a nehézségekről, a környezetével való kapcsolatáról, a hátrányos megkülönböztetésről, a kirekesztésről és elfogadásról. A bemutatkozás után a diákok kérdezhetnek, utána interaktív, kibeszélős módszerekkel egy-egy témát vitatnak meg. Beszélnek arról, mit lehet tenni az ellen, ha valakit mássága miatt bántalmazás ér az iskolában.

„Az elmúlt húsz év alatt azt tapasztaltam, hogy a mostani diákok sokkal nyitottabbak, elfogadóbbak. Többet is tudnak erről a témáról, még ha nem is mindig helyesen, mert sok téves dolgot lehet olvasni az interneten” – mondta a Telexnek Rédai Dorottya. „A diákokat nagyon szokta érdekelni, hogy hogyan fogadtak el minket a szüleink, akarunk-e házasodni, szeretnénk-e gyereket, milyen diszkriminációban volt részünk.”

A foglalkozásokon a hetero és a nem hetero diákokhoz egyaránt szólni akarnak. A program egyik legfontosabb célja épp az, hogy az LMBT-emberek életének és nehézségeinek megmutatásával csökkentsék az előítéleteket.

„Előfordul, hogy egy-egy osztályban vannak homofób nézeteket valló diákok, de arra is volt már példa, hogy egy ilyen diák a foglalkozás után odajött hozzánk és azt mondta: ezután már másként látja ezt a kérdést.”

„Soha nem tudjuk, hogy az iskolai csoportokban hány LMBT diák lehet, nekik a foglalkozásainkkal azt üzenjük, hogy nincsenek egyedül, teljesen oké, hogy más az identitásuk, és jár nekik, hogy elfogadó közegben járjanak iskolába.” Rédai Dorottya sem tudja értelmezni a törvényjavaslatban a homoszexualitás „népszerűsítése” kitételt. „Egyrészt épp arról beszélünk ezeken az előadásokon, hogy milyen nehézségekkel kell megküzdenie az LMBT-embereknek, így fura lenne, ha épp ezt népszerűsítenénk, másrészt senki nem lesz meleg attól, ha valaki a melegségről beszélget vele.”

Beszélni kell róla

A törvényjavaslat minden eszközzel igyekszik leszűkíteni azokat a csatornákat, amelyeken egy 18 éves fiatal egyáltalán információt szerezhet a másságról.

Civil szervezetek szerint ez veszélyezteti az LMBTQI fiatalok lelki egészségét, és megakadályozza, hogy kellő időben, prevenciós céllal jussanak információhoz és affirmatív támogatáshoz.

Nekik is joguk van megkapni a személyiségük teljes kibontakoztatásához szükséges oktatást, nevelést: beleértve a szexuális edukációt és családi életre nevelést is – írta közös közleményében az Amnesty, a Budapest Pride, a Háttér Társaság, a Labrisz Leszbikus Egyesület és a Prizma Transznemű Közösség.

A Háttér Társaság 2017-es Országos Iskolai Környezet Kutatása szerint az LMBTQI fiatalok több mint felével fordult már elő, hogy szexuális irányultsága miatt nem érezte magát biztonságban az iskolában, 37 százalékuk pedig a nemi önkifejezésük miatt. Az LMBTQI diákok majdnem kétharmadát zaklatták verbálisan a szexuális irányultsága miatt, több mint felüket pedig a nemi önkifejezésük miatt. Fizikai bántalmazás az LMBTQI diákok 13%-át érte az iskolában szexuális irányultsága, 10%-át pedig nemi identitása vagy nemi önkifejezése miatt: megütötték, megrúgták vagy valamilyen tárggyal megsebesítették őket.

Már pedig ha az iskolai környezet nem elfogadó, a társadalmi kisebbségekhez tartozó diákok körében aránytalanul magas a korai iskolaelhagyás. A Sokszínűség Oktatási Munkacsoport 2020-as felmérése szerint a válaszadó tanárok több mint fele tapasztalt a diákjai között LMBTQI emberekkel kapcsolatos előítéletes megnyilvánulásokat. Ezek a sztereotípiák épp olyan érzékenyítő, informatív képzésekkel enyhíthetők, amelyeket a kormány betiltana – állítják a civilek.

Mi van Sapphóval vagy Thomas Mannal?

A Sokszínűség Oktatási Munkacsoport 2019 óta támogatja a sokszínűség-oktatást és a bullying-ellenes fellépést a magyar iskolák mindennapjaiban, óratervekkel, kézikönyvekkel, kutatásokkal. A Háttér Társaság által koordinált programban az Iskolai Sokszínűség Hetén az iskolás korosztály számára mutatnak be különböző helyzeteket. Például egy határon túlról Magyarországra költözött, általános iskolás kislányt, akit az itteni iskolában azért csúfolnak, mert furcsa kifejezéseket használ. Bemutatnak egy roma diákot, egy fogyatékkal élő diákot, egy fiúsan öltöző lányt, aki szintén a csúfolódások céltáblája lesz – mondta Dudits Luca, a Háttér Társaság ügyvivője. Az előadásokat idén tavasszal a pandémia idején online tartották meg egy e-learning anyag segítségével. Az elsődleges cél az elfogadás erősítése és az iskolai zaklatás visszaszorítása a korosztályban.

A Háttér Társaság 2018-ban egy kutatás keretében az iskolai tankönyveket vizsgálta meg abból a szempontból, hogy azokban miként jelenik meg az LMBTQI-téma. Összesen 32 tankönyvben találtak erre vonatkozó utalást, többségében irodalmi vagy történelmi vonatkozásban, például foglalkoznak Sappho, Homérosz, Pilinszky János vagy éppen Thomas Mann életművével. A történelmi személyek bemutatásán kívül azonban az LMBTQI témák nem pozitívan vagy semlegesen jelennek meg. Egy biológia tankönyvben például az szerepelt, hogy „a homoszexualitás biológia értelemben nem természetes”, egy etika tankönyben pedig azt írták, hogy „a homoszexualitást nem lehet minden további nélkül azonos szintre helyezni a heteroszexualitással”.

18-as karika az internetre

A törvényjavaslat több ponton igyekszik megtiltani a LMBTQ-lét puszta megjelenítését is a 18 éven aluliak számára, még ha ez a mai technikai viszonyok között gyakorlatilag kivitelezhetetlen is. Olvassuk csak el, mire is vonatkozna a tiltás: „Azt a műsorszámot, amely alkalmas a kiskorúak fizikai, szellemi vagy erkölcsi fejlődésének kedvezőtlen befolyásolására, különösen azáltal, hogy meghatározó eleme az erőszak, a születési nemnek megfelelő önazonosságtól való eltérésnek, a nem megváltoztatásának, valamint a homoszexualitásnak a népszerűsítése, megjelenítése, illetve a szexualitás közvetlen, naturális vagy öncélú ábrázolása, az V. kategóriába kell sorolni.”

Az ilyen tartalmaknál tehát a nem túl hatékony 18-as karikát kellene alkalmazni, és ezek csak az este 10 órától reggel 5-ig tartó műsorsávban jelenhetnének meg. Különösen érdekes a fenti jogszabályszövegben az az újabb homályos kitétel, amely szerint az olyan filmek elérését korlátoznák, amelyek meghatározó eleme a homoszexualitás, a nemváltás népszerűsítése, megjelenítése. Ezt vajon ki és milyen alapon dönti el? A Nem tehetsz róla, tehetsz ellene készített is egy listát arról, milyen filmekre kerülhet így rá a 18-as karika a Dallastól a Vészhelyzeten át a Doktor House-ig, de extrém példaként ide vehetjük a Szomszédok című magyar teleregényt is, amelyben a megboldogult Bajor Imre Oli urat, a meleg fodrászt alakította. A tiltás azokra a reklámokra is kiterjedne, amelyek a szexualitást öncélúan ábrázolják, „a születési nemnek megfelelő önazonosságtól való eltérést, a nem megváltoztatását, valamint a homoszexualitást népszerűsítik, jelenítik meg”.

Más kérdés, mit szólnak mindehhez a mai tinédzserek, akik az interneten élik az életüket. Ott ezek a korlátozások alig-alig alkalmazhatók. Ön elmúlt 18 éves? – szól a figyelmeztetés a neten bizonyos tartalmak előtt, és vajon volt olyan ember valaha a világtörténelemben, aki erre a kérdésre nemmel válaszolt? A mai tizenévesek százezres és több milliós követőtáborral rendelkező youtubereket, tiktokereket, influenszereket követnek, sokan közülük nyíltan vállalják másságukat. A Netflixen, az HBO-n vagy a Foxon több olyan film és sorozat érhető el, amely kifejezetten a tinédzser korosztály szexuális edukációja jegyében szól a másság természetes elfogadásáról. Ilyen például a Glee – Sztárok leszünk!, a 13 okom volt, az Eufória, amelyben az egyik főszereplő a világ legtermészetesebb módján transzszexuális, az egyértelműen kamaszközönséget is megcélzó, nagyon népszerű, kritikusok által is sokat dicsért Szexoktatás vagy a szintén népszerű Terápia (In Treatment) új évada, amelyben az egyik történetszál egy leszbikus kamaszlányé. Ezek a filmek nagyrészt most is eleve 16-os vagy 18-as karikával szerepelnek a kínálatban.

A téma érzékenysége miatt ebben a cikkben nem jelenítünk meg reklámokat.