Öt hónapig engedély nélkül működött a Samsung gödi akkugyára, aztán a gazdasági érdekre hivatkozva újra megkapta azt

Legfontosabb

2024. október 29. – 17:22

Öt hónapig engedély nélkül működött a Samsung gödi akkugyára, aztán a gazdasági érdekre hivatkozva újra megkapta azt
A Samsung gödi üzeme 2024 májusában – Fotó: Bődey János / Telex

Másolás

Vágólapra másolva

Szeptember 18-án hatályon kívül helyezte a másodfokú bíróság azt az áprilisi bírósági végzést, amely szerint ideiglenesen le kellett volna állítani a Samsung gödi akkumulátorgyárát – tájékoztatta a Telexet dr. Kiss Csaba környezetvédelmi szakjogász, az EMLA Egyesület igazgatója.

Ezzel öt hónap feltételezett jogszabályellenes működés után szeptember óta újra szabályosan működik Magyarország második legnagyobb gyára.

A másodfokon eljáró Fővárosi Ítélőtábla a szeptemberi döntésével új eljárásra és új határozat hozatalára kötelezte az ügyben első fokon eljáró Budapest Környéki Törvényszéket. Nekik most tehát ismét le kell folytatniuk az eljárást, aminek a végén megint dönthetnek majd a Samsung működésének felfüggesztéséről – amit, ha megtörténik, várhatóan ugyanúgy nem fog betartani a cég, mint az áprilisi döntést.

Mi is ez az ügy?

A Samsung működéséről szóló pereskedés tágabb kontextusához tartozik, hogy a ma érvényes szabályok szerint Magyarországon a nagyobb ipari üzemek működéséhez egy úgynevezett egységes környezethasználati engedélyre van szükség. Az engedély kiadása előtt a hatóság megvizsgálja, hogy az üzem működése nem terheli-e a törvényben szabályozottnál nagyobb mértékben a környezetét, és az üzem által alkalmazott technológia megfelel-e a Legjobb Elérhető Technikának. Ha megfelelnek a szabályoknak, megkaphatják a környezethasználati engedélyt.

A gödi Samsungot mérete ellenére 2023-ig nem kötelezték arra a hatóságok, hogy környezethasználati engedélyt szerezzen a működésére.

2023 júniusában aztán a kormányhivatal arra jutott, hogy a Samsung „egységes környezethasználati engedélyezés hatálya alá tartozó tevékenységet kezdett meg és folytat – ilyen engedély nélkül”. A kormányhivatal ezután lefolytatott egy környezetvédelmi felülvizsgálati eljárást, aminek a végén tavaly decemberben tíz évre hatályos környezethasználati engedélyt adott a cégnek.

Ezt az engedélyt támadta meg még tavaly a Göd-ÉRT Egyesület egy bírósági keresettel, arra hivatkozva, hogy a gyár működése szerintük nem felel meg a rá vonatkozó környezetvédelmi előírásoknak. Az ügy a Budapest Környéki Törvényszékhez került, ahol a teljes ügyben még nem döntöttek, de az áprilisi végzéssel elrendelték a Göd-ÉRT Egyesület keresetének halasztó hatályát. Ez azt jelenti, hogy az érintett engedély végrehajthatóságát a bírósági eljárás végéig felfüggesztik.

Vagyis a Samsung esetében a környezethasználati engedélyük áprilistól hatályon kívül volt, azaz nem végezhettek volna bizonyos típusú ipari tevékenységeket.

Ezt persze nem tartották be, a gyártás a korábbiakhoz hasonlóan folytatódott.

A Samsung érdekére hivatkozik a bíróság

A másodfokon eljáró Fővárosi Ítélőtábla most a Samsung környezethasználati engedélyének felfüggesztését helyezte hatályon kívül, amivel a 2023 decemberében tíz évre kiadott engedély újra érvényessé vált. Eszerint a Samsung 115 megawattos teljes hőtermelési kapacitással, évente több mint tízezer tonna oldószer felhasználásával gyárthat akkumulátorokat.

A szeptemberben döntő Ítélőtábla szerint az első fokon eljáró bíróság nem biztosította a Samsungnak, hogy nyilatkozatot tegyen a környezethasználati engedélye felfüggesztéséről. Szerintük emiatt az első fokon eljáró bíróság nem mérlegelhette a Samsung gazdasági érdekeit. Azt írják: „az elsőfokú bíróság eljárása az eljárásjogi garanciákat érintő olyan lényeges jogszabálysértés, amely az ügy érdemi eldöntésére a másodfokú eljárásban nem orvosolható módon hatott ki”.

Az Ítélőtábla döntése értelmében az új eljárásban a bíróságnak lehetőséget kell biztosítania a Samsungnak és a szakhatóságnak, hogy az azonnali jogvédelem iránti kérelemre reagáljanak, fejtsék ki azzal kapcsolatban az álláspontjukat. A környezethasználati engedélyre vonatkozó döntést aztán a kérelmi indokokat megalapozó tények valószínűsítésével és minden fél kifejtett szempontjainak értékelésével kell meghozni.

Az áprilisi, elsőfokú döntés ellen a Samsung a működésük potenciális leállítása miatti veszteségekre hivatkozva fellebbezett.

A jelek szerint a másodfokon eljáró bíróság méltányolta ezt a szempontot, és arra kötelezte az elsőfokú bíróságot, hogy ennek figyelembevételével hozzon meg egy új döntést.

A környezethasználati engedélyről szóló eljárásban azonban még mindig nincs kitűzve tárgyalás, ebben dr. Kiss Csaba szerint hónapok múlva hozhatnak csak elsőfokú ítéletet. Ezt aztán a Kúrián lehet megtámadni, Kiss szerint így valószínűleg évek múlva születhet majd végleges döntés arról, hogy mi legyen a Samsung 2023-ban kiadott környezethasználati engedélyével.

A törvények értelmezése is problémát okozott

Az, hogy a Samsung környezethasználati engedélyét áprilisban felfüggesztette a bíróság, május elején derült ki. A bírósági végzést akkor a Göd-ÉRT Egyesület és Kiss Csaba szakjogász is úgy értelmezte, hogy Samsungnak le kell állítani a gyártáshoz használt hőtermelést, és a gyártósorokat is.

A gyár azonban nem állt le, Kiss szerint azért, mert Magyarországon egyszerűen nincs apparátus arra, hogy a ilyen bírósági végzéseknek érvényt szerezzenek. Akkor a kormányhivatalnak lett volna lehetősége felszólítani a Samsungot a működése felfüggesztésére, de ezt nem tette meg.

Miután nyilvánvalóvá vált az ex lex állapot kialakulása, a Göd-ÉRT Egyesület és a Greenpeace tüntetést szervezett az akkugyárhoz, ami után ellenzéki pártok politikusai és aktivistái elállták annak bejáratát. (A tiltakozás közben Csárdi Antal parlamenti képviselő többször ellenszegült a rendőri felszólításnak, amiért azóta a parlament felfüggesztette mentelmi jogát.)

Tüntetés a Samsung gödi üzeménél 2024 májusában – Fotó: Bődey János / Telex
Tüntetés a Samsung gödi üzeménél 2024 májusában – Fotó: Bődey János / Telex

A tüntetés után a Pest Vármegyei Kormányhivatal közleményt adott ki, amelyben azt írták: „a bíróság döntése a sajtóban megjelent hamis állításokkal ellentétben nem azt jelenti, hogy a gyár teljes működését fel kell függeszteni, hanem azt, hogy azokat a tevékenységeket kell a vállalatnak korlátozni, amelyekhez egységes környezethasználati engedély szükséges”. A kormányhivatal szerint tehát a cég a végzés értelmében „elsődlegesen az üzemben jelenleg összesen legfeljebb 50 MWth névleges hőteljesítménnyel üzemeltetheti a kazánokat, a működését erre a szintre kell korlátozni, valamint más tevékenységek mértékét is az egységes környezethasználati engedély nélkül végezhető szintre kell csökkenteni.”

A kormányhivatal azt is írta, hogy a bíróság döntésének betartása kötelező a vállalkozásra nézve, és ők ezt folyamatosan figyelemmel kísérik, szükség esetén fellépnek. Kiss Csaba környezetvédelmi szakjogász erről akkor azt mondta a Telexnek: a kormányhivatal több szempontból is szándékosan félreértelmezi a vonatkozó szabályokat, hogy ne kelljen korlátoznia a Samsung működését.

Ahogy akkori cikkünkben kiszámoltuk: ha helyes is lenne a kormányhivatal jogértelmezése, a Samsungnak akkor is korábbi kapacitása 1,38 százalékára kellett volna csökkentenie a termelését. Ez képletesen azt jelenti, hogy 72 gyártósorból 71-et le kellett volna állítaniuk – amit természetesen nem tettek meg. Szeptember óta pedig már nem is kell megtenniük.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!