Megmagyarázták, miért küldtek el több száz dolgozót az iváncsai akkumulátorgyárból
2024. május 14. – 07:56
A dolgozók mintegy hetven százalékát elbocsátották az iváncsai akkumulátorgyárból, nyilatkozta az RTL-nek a koreai SK magyarországi leányvállalatának egykori dolgozója, akinek szintén a mostani döntés miatt kellett távoznia a gyárból. A tévécsatorna megkereste a céget, amely az elektromos járművek iránti globális kereslet lassulásával magyarázta a döntést, illetve hozzátette, hogy összesen hatszázkilenc kölcsönzött munkavállaló szerződését szüntették meg.
„Ahova ezek a beruházások települnek, ott lesz munkahely és ott lesz gazdasági növekedés” – ezek már Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter egy tavalyi interjúban megfogalmazott állításai, amelyekkel a Magyarországon épülő akkumulátorgyárak szerepének fontosságát támasztotta alá.
Az LMP szerint az iváncsai akkumulátorgyár legalább 170 milliárd forint állami támogatást kapott, amit most vissza kellene követelni, Fónagy János, a Nemzetgazdasági Minisztérium államtitkára viszont a kapitalizmus velejárójaként értelmezte a nagy elbocsátási hullámot, és megerősítette, hogy kölcsönzött munkavállalókat küldtek el az SK, akik el tudnak helyezkedni más cégeknél. Mint hozzátette, a leépítés kizárólag külföldieket érintett.
Az egyik legnagyobb munkaerő-közvetítő cég, a Trenkwalder Magyarország kereskedelmi igazgatója szerint betanított munkásként nem könnyű elhelyezkedni most hazánkban, mert bizonyos beruházások elhúzódtak, az új üzemek termelésének felfutása szintén lassabb a vártnál, és a helyzet várhatóan a következő években enyhül majd.
Iváncsán közel 700 milliárd forintból épített akkumulátorgyárat a koreai SK. A gyárban már tavaly nyáron többen rosszul lettek egy vegyi anyag belégzése miatt, és a gyár vezetése azt is elfelejtette bejelenteni, hogy veszélyes anyagokkal fognak dolgozni, emiatt 14 millió forintos büntetést kaptak. A gyár ennek ellenére megkapta a környezethasználati engedélyét. Iváncsán még az építkezés során többen meghaltak, az egyik ilyen eset után elmentünk a helyszínre, és ebben a cikkben írtuk meg, mit tapasztaltunk.
Magyarország éppen akkumulátoripari nagyhatalommá válik. Az ágazat jelentőségének növelése egybevág az Orbán-kormány geopolitikai és világgazdasági stratégiájával, sokan azonban attól tartanak, hogy ezzel csak újabb kényszerpályára kerül a magyar gazdaság. Az érveket és ellenérveket gazdasági szemszögből háromrészes cikksorozatban vizsgáltuk meg:
- Akkora gyárak épülnek Magyarországon, mint még soha, de mire jó ez az egész?
- Nem az a kérdés, hány akkumulátort gyártanak az országban, hanem hogy mit tesznek hozzá ehhez magyarok
- Alacsony az akkugyárak hozzáadott értéke? Igen, de még mindig magasabb, mint az autógyáraké
Az akkumulátorgyártás hazai felfutását feldolgozó cikkeink itt olvashatók.