RTL Híradó: Több száz dolgozót küldtek el az iváncsai akkumulátorgyárból
2024. május 12. – 20:19
Több száz dolgozót küldtek el pénteken az iváncsai akkumulátorgyárból. A dolgozók úgy tudják, hétfőn folytatódnak az elbocsátások – derül ki az RTL Híradójából. Az elbocsátások oka az lehet, hogy csökkent az elektromos autók iránti kereslet.
Az egyik dolgozó az RTL Híradónak azt írta: „Délután 14:00-kor jött a műszakvezetőnk. Kiabált, hogy jöjjön mindenki ide, mert baj van.” A dolgozó szerint ekkor mondták meg nekik, hogy elbocsátják őket. Ezután összepakoltak, kimentek, elvették a belépőkártyájukat és az öltözőkulcsukat.
A Magyar Vegyipari Dolgozók Szakszervezeti Szövetségének elnöke szerint másfél hete tárgyaltak a céggel a bérekről. Székely Tamás úgy tudja, kölcsönzött munkaerőt és többnyire vendégmunkásokat küldtek el.
Bod Péter Ákos közgazdász szerint az elbocsátások oka az lehet, hogy Európában a vártnál kevesebb elektromos autót adnak el. Így akkumulátorból is kevesebb kell, vagyis hullámzó a munkaerő iránti kereslet. „Sajnos az a magyar iparpolitika, ami összeszerelő üzemmé tette ezt az iparágat, ez most megbosszulja magát, mert a kockázat az Magyarországon van” – mondta Bod Péter Ákos.
2024 márciusában a KSH adatai alapján az ipari termelés volumene a nyers adatok szerint 10,4, naptárhatástól megtisztítva 2,8 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól. A legnagyobb súlyú alágak közül a járműgyártásban, valamint a villamos berendezés gyártásában jelentős visszaesés történt.
Az RTL Híradó kereste a gyárat, de adásukig nem kaptak választ a kérdéseikre.
Iváncsán közel 700 milliárd forintból épített akkumulátorgyárat a koreai SK, az üzem nemrég lett kész, már elindult a gyártás. A gyárban már tavaly nyáron többen rosszul lettek egy vegyi anyag belégzése miatt, és a gyár vezetése azt is elfelejtette bejelenteni, hogy veszélyes anyagokkal fognak dolgozni, emiatt 14 millió forintos büntetést kaptak. A gyár ennek ellenére megkapta a környezethasználati engedélyét. Iváncsán még az építkezés során többen meghaltak, az egyik ilyen eset után elmentünk a helyszínre, és ebben a cikkben írtuk meg, mit tapasztaltunk.
Aztán idén márciusban orrvérzésre, fejfájásra és hányingerre panaszkodtak a dolgozók. Az RTL Híradónak megszólalók szerint elektrolitszivárgás történhetett, ezért éreztek szúrós szagot.
A fideszes hátterű független polgármester, Molnár Tibor korábban az akkumulátorgyár lelkes támogatója volt, de mióta a működő akkugyár elviselhetetlennek ítélt zaja miatt nagy lett az elégedetlenség a faluban, először a gyárnál, majd a környezetvédelmi hatóságnál is bejelentést tett.
Magyarország éppen akkumulátoripari nagyhatalommá válik. Az ágazat jelentőségének növelése egybevág az Orbán-kormány geopolitikai és világgazdasági stratégiájával, sokan azonban attól tartanak, hogy ezzel csak újabb kényszerpályára kerül a magyar gazdaság. Az érveket és ellenérveket gazdasági szemszögből háromrészes cikksorozatban vizsgáltuk meg:
- Akkora gyárak épülnek Magyarországon, mint még soha, de mire jó ez az egész?
- Nem az a kérdés, hány akkumulátort gyártanak az országban, hanem hogy mit tesznek hozzá ehhez magyarok
- Alacsony az akkugyárak hozzáadott értéke? Igen, de még mindig magasabb, mint az autógyáraké
Az akkumulátorgyártás hazai felfutását feldolgozó cikkeink itt olvashatók.