Két év alatt 7 milliárdot költött szponzorációra az MVM, Enrique Iglesias-koncertjegyre és focijegyre is jutott belőle
2023. október 17. – 07:58
Két év alatt csaknem 7 milliárd forint értékben kötött szponzorációs és egyéb szerződéseket az állami tulajdonú Magyar Villamos Művek (MVM) Zrt. – derült ki az Rtl.hu birtokába került dokumentumokból.
A cikk megjegyzi, hogy az MVM eredetileg nem akarta kiadni az adatokat, de a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság közbenjárása után az RTL-nek sikerült megszereznie a kiadásokat igazoló papírokat. A kiadott szerződéslista összesen 6,9 milliárd forintnyi (egymillió forintnál nagyobb értékű) megállapodást összesít, amiből csaknem 2,8 milliárd forint ment sportcélokra, erről itt írtunk bővebben. Reklámokra mintegy 8 milliárd forintot költött az MVM 2021-ben és 2022-ben, ennek háromnegyede a kormányközeli médiumoknál kötött ki, erről itt írtunk részletesen.
Az MVM emellett 100 millió forintot meghaladó összeggel szponzorált gyerekkórházakat, egészségügyi alapítványokat, tankerületeket és iskolákat is. Az adatokból az is látszik, hogy a jelentős kulturális és karitatív támogatások mellett a NER-közeli cégekkel és magánszemélyekkel is előszeretettel szerződtek.
Például kétmillió forinttal támogatták az Antall József Tudásközpont (AJTK) egyik rendezvényét 2021 novemberében. Mindez azután történt, hogy a Direkt36 májusban megírta: a néhai miniszterelnök kisebbik fia, Antall Péter által vezetett tudásközpont megkérdőjelezhető módon költött el csaknem 4 milliárd forintnyi állami támogatást. Az AJTK költései miatt minisztériumi vizsgálat indult, aminek a végén Gulyás Gergely 2021 szeptemberében bejelentette, hogy az állam semmilyen támogatást nem ad a jövőben az Antall József Tudásközpontnak.
Egy évvel később, 2022 szeptemberében az MVM 3 millió forinttal szponzorálta Antall Péter cégét, a MAAC Kft.-t. A dokumentumok szerint a „Szubjektív az objektíven keresztül” című, a rendszerváltást feldolgozó kétkötetes fotóalbum megjelenését támogatták ezzel az összeggel.
Az MVM 80 millió forintot adott a Magyar Állami Operaháznak, és 25 millió forint jutott Rózsa István kiadójának, a Rózsa Recordsnak is „Demjén szponzorációra”. Rózsa István neve onnan lehet ismerős, hogy annak idején ő szervezte az Őszi Hacacáré nevű rendezvénysorozatot, amellyel a kormány a koronavírus-járvány miatt bajba jutott zeneipart kívánta megsegíteni.
A Havasi Balázshoz tartozó Symphonic Concert Kft. is 25 millió forintot kapott az MVM-től koncerttámogatásra, míg a Jakobi Koncert Kft. és a Besszer Koncert Kft. legalább 90-90 millió forintot.
Enrique Iglesias-koncertjegyekre 1,9 millió forintot, míg UEFA-belépőkre 17 800 eurót, vagyis nagyjából 6,7 millió forintot költött az MVM.
Összesen 11 millió forintnyi támogatás jutott a Férfiak Klubjának, amelynek vezetője, Bedő Imre többször is nyíltan kiállt a kormány családpolitikája mellett, például Tusványoson.
Az MVM a szponzorációkkal kapcsolatban azt közölte, hogy az MVM-csoport Közép-Európa tizedik és Magyarország második legnagyobb vállalatcsoportja, amely gazdasági szerepéhez mérten kiemelt figyelmet fordít a társadalmi ügyek támogatására. „Ennek keretében értékteremtő és értékmegőrző kezdeményezések megvalósulásához nyújt támogatást a sport, a kultúra, a környezetvédelem, az egészségügy, az oktatás és a tudomány területén, illetve karitatív segítségnyújtás keretében – lehetőségeihez mérten – folyamatosan támogatja rászorulókat és a hátrányos helyzetűeket.” Hozzátették, hogy a tamogatas.mvm.hu oldalon keresztül bármilyen alapítvány vagy civil szervezet küldhet támogatási kérelmet a számukra.