EU-s forráshoz jutott a Liszt Ferenc repülőtér, amelyet az állam régóta vissza akar vásárolni

2021. szeptember 21. – 11:48

frissítve

Másolás

Vágólapra másolva

A Budapest Airport 1,53 millió euró értékben valósíthat meg fejlesztéseket, amelynek 70 százalékát az Európai Unió biztosítja, a fennmaradó összeget pedig a Budapest Airport állja – közölte a repülőtér üzemeltetője kedden az MTI-vel.

A Budapest Airport közleménye szerint az uniós támogatást annak a konzorciumnak a tagjaként nyerte el, amely a STARGATE nevű fenntarthatósági projektre 25 millió eurót költhet.

A repülőtér-üzemeltető feladata egy papírmentes, felhőalapú légiáru-kezelési rendszer kifejlesztése és megteremtése lesz, további, elsősorban a terminált, az energiahatékonyságot és forgalmi fejlesztéseket érintő fenntarthatósági projektekkel együtt.

A mindennapi üzemelés szintjén, konkrét rövid és középtávú zöld megoldásokat fog kínálni az európai repülőterek számára, intelligens, multimodális közlekedési csomópontokat hozva létre, példát mutatva más európai és Európán kívüli repülőtereknek – áll a közleményben.

Ilyen zöld megoldás például egy olyan digitális ikertechnológia kifejlesztése, amely a repülőterek 3D-s lemodellezésével képes feltérképezni a működési folyamatokat.

Másik kiemelt megoldásnak a fenntartható repülőgép-üzemanyag létrehozását nevezték, ennek megvalósításához gazdasági elemzéseket és üzleti modelleket dolgoznak ki.

Nem sikerült visszaállamosítani

A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret – akkor még Ferihegyet – üzemeltető Budapest Airportot 2005-ben privatizálta az az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. (ÁPV Rt.). A megállapodás szerint a brit BAA International Ltd. a Budapest Airport Rt. 75 százalék mínusz egy szavazatnyi tulajdoni hányadát vette meg.

2010 után a Fidesz-kormány jelezte visszavásárlási igényét, ám 2011-ben végül inkább a maradék, kisebbségi részesedésétől is megvált, 36 milliárd forintért.

A kormány ugyanakkor később sem tett le a visszavásárlásról, ám eredménytelenül, ami feszültséget keltett a kormány és a tulajdonos között. Tavaly novemberben a kormány blokkolta a Budapest Airportot abban, hogy sürgősségi hitelt vehessen fel az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) koronavírus miatt felállított sürgősségi alapjától – írta akkor a Blooemberg két munkatársa, Alberto Nardelli és Simon Zoltán.

Idén nyáron a kormány vételi ajánlatot tett a BA-ra – amelynek legnagyobb tulajdonosa jelenleg a német székhelyű Avi Alliance. A cég a Budapest Airport tulajdonjogának 55,44 százalékát birtokolja. A Budapest Airport Zrt. részvényeinek 23,33 százaléka a szingapúri GIC befektetési alap leányvállalata, a Malton tulajdona, a maradék 21,23 százalékot pedig a Caisse de dépôt et placement du Québec nevű, ugyancsak kanadai nyugdíjalap birtokolja. Az AviAlliance öt repülőtér, köztük a hamburgi, a düsseldorfi és az athéni üzemeltetésében rendelkezik érdekeltséggel.

Az ajánlatot végül elutasították. A Bloomberg értesülései szerint a kormány piaci áron aluli ajánlatot tett.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!