
- Közlekedésinfót tartott Lázár János, amit azzal kezdett, hogy „országos nagypolitikai kérdéseknek” itt most nincs helyük.
- „A törvényt még nem fogadtuk el, még vita van” – ezzel tért ki a miniszter kérdések elől, mikor az ellehetetlenítési törvényről kérdezték. „Nem tudhatja előre, hogy féltheti-e az egzisztenciáját”, mondta a Telex újságírójának, amikor törvényről érdeklődött.
- Az építési és közlekedési miniszter azt ígérte, hogy júniustól húsz perces késés után visszatérítik a MÁV- vagy a Volán-jegyek 50 százalékát.
- A negyven fokos nyári hőségre napi egyszeri klimatizált eljutást ígért az ország minden pontjára, 2026 elejére pedig felújított mosdókat.
- Felújítják, illetve karbantartják a balatoni, illetve az oda tartó vasútvonalakat, hogy a vonatok pontosabban és gyorsabban tudjanak közlekedni; június 21-től Budapest és Székesfehérvár között a pályasebességet 160 km/h-ra emelik.
- Kekszeket osztogatnak majd a vonatozóknak, az állomásokon megjelennek a Mol Fresh Cornerek.
Ezt a közvetítést már lezártuk.
Szerinte teljes egyetértés van arról, hogy a külföldi pénz a magyar politikában nem jó, akármelyik oldalon is van az. Ezenkívül ami a törvényben van, a miniszter szerint mind technikai jellegű – ilyen szerinte az 1 százalék elvétele is.
„A törvényt még nem fogadtuk el, még vita van” – ezzel tért ki a miniszter kérdések elől, mikor az ellehetetlenítési törvényről kérdezték. Az RTL arról érdeklődött, hogy van-e különbség az EU-s források között, illetve arról, hogy mit szól a miniszter ahhoz a javaslathoz, miszerint a jegyzékre került szervezetektől már idén is elvehetnék az egyszázalékos felajánlásokat. Elhangzott az a kérdés is, hogy a miniszter nem tartja-e a átverésnek, hogy az emberek felajánlották az adójuk 1 százalékát bizonyos szervezeteknek, most pedig a leadási határidő után készült egy olyan módosító indítvány, ami szerint ezeket odaadnák egy kijelölt állami alapítványnak. Lázár visszakérdezett: van ilyen hatályos jogszabály? Várja meg, hogy lesz-e ilyen jogszabály, és abban mi lesz! – ajánlotta az RTL újságírójának. „Mérlegelni fogom” – mondta Lázár arra a kérdésre, hogy a jelenlegi formájában megszavazná-e a törvénytervezetet.
Lázár János szerint minden országban a saját, hazai gyártású járműveiket vásárolják. „Ezt mindenhol meg is oldják. Ez működni fog Magyarországon is” – mondta Lázár arról, hogyan tervezik előnyben részesíteni a magyar gyártókat az európai piacon.
„Én értem, hogy a Telex felajzott állapotban van, és ön is félti az egzisztenciáját, de ettől én még megválaszolhatom a kérdést” – így reagált Lázár János, miután válaszadás közben egy kiegészítő kérdést tett fel neki a Telex újságírója. Az eredeti kérdés arra vonatkozott, hogy Lázár nem látja-e, hogy a jogállamisági aggályok, az ellehetetlenítési törvény gátolja az EU-s források megszerzését. Lázár megjegyzésére a Telex újságírója azt mondta: „nem kell féltenem az egzisztenciámat”, mire Lázár azt válaszolta:
„nem tudhatja előre”.
Az ellehetetlenítési törvényre Lázár azt mondta, szerinte teljes egyetértés van arról, hogy a külföldi pénz a magyar politikában nem jó, akármelyik oldalon is van az. Ezenkívül, ami a törvényben van, Lázár szerint mind technikai jellegű és nem lezárt kérdés egyelőre. A miniszter úgy látja, még nem tudni, mit ír majd alá a végén a köztársasági elnök, szerinte egyelőre alakul a törvény. Arra a kérdésre, hogy ilyen lesz-e az 1 százalék elvétele is, Lázár megismételte, ez technikai kérdés. De Lázár hozzátette, ő abban is biztos, hogy voltak olyan újságok, amelyek Ukrajna háborújáról beszámolva „háború melletti propagandát folytattak”, „biztos vagyok benne, hogy ukrán pénz volt mögötte, komolyan mondom.”

„Egy ilyen nehéz kérdésbe beleszólni, hogy mi a viszonyunk az ukránokkal, egy szabadságharccal vagy az oroszokkal kapcsolatban, akár az ukránok, akár az oroszok oldaláról, az szerintem egy korlátozandó tevékenység.” A miniszter szerint tehát mindenféle háborús propagandát korlátozni kell, akár innen, akár onnan jön az. Lázár aztán az ellehetetlenítési törvényt úgy összegezte: reméli, nem az van, hogy néhány főszerkesztő „be van csinálva, hogy vagyonnyilatkozatot kell tennie”.
Lázár János a Telex kérdésére elmondta, hogy szerinte a DK-s Dobrev Klára azért lobbizik, hogy Magyarország ne kapjon EU-s forrásokat. A miniszter szerint konkrét bizonyítékok vannak arra, hogy a Tisza Párt politikusai is egyeztetnek EU-s biztosokkal és képviselőkkel, hogy Magyarország ne kapjon pénzeket.
Lázár azt állítja, hogy a tiszás Kollár Kinga napi jelleggel lobbizik az EU beruházási bankjánál, hogy Magyarország ne juthasson hozzá az EU-s forrásokhoz.
Lázár egy korábbi kérdésre válaszolva elmondta, hogy az ezer új autóbuszt egyenlően osztják majd szét az országban. A Volánt Győr-Moson-Sopronban, Hajdú-Biharban és Szabolcs megyében „megversenyeztetik”, és ha vannak helyi vállalkozók, aki további 700 buszt tudnak biztosítani, akkor újabb buszok is érkezhetnek. Hegyi Zsolt pedig arról beszélt, hogy a helyjegyekre is vonatkozik majd a késési biztosítás.
A miniszter állításáról megkérdeztük a Tisza Pártot is. Válaszukban azt írták, hogy „attól mert egy bohóc bemegy egy palotába, nem a bohócból lesz király, hanem a palotából cirkusz”. Hozzátették: „Batidai Lázár János akkor is hazudik, amikor kérdez”.
Cikkünket frissítettük a Tisza Párt reakciójával.
Járatritkításról és tömegközlekedésről kérdezett az ATV, de Lázár hamar rövidre zárta: Budapestért Karácsony Gergely a felelős, és „ez senkire nem hárítható”. Később hozzátette, Rákosrendező esetében jól mennek a tárgyalások köztük.
Húszéves mozdonyokról is kérdezett az ATV, mire Lázár úgy válaszolt, hogy
„Ildikó, mindketten abban a korban vagyunk, hogy tudjuk, hogy a húsz év, az nagyon fiatal. (…) Ugyanígy van ez a vonatoknál is.”
Csuhaj jelezte, ezt a párhuzamot nem tudja kommentálni, mire Lázár autókról és használt járművekről kezdett beszélni. „Nincs olyan ember, akinek az igényét egy 15 éves svájci vonat ne elégítene ki” – fogalmazott Lázár. Krakkó Ákos sajtófőnök ezután kicsit megszólta az ATV-t, jelezve, hogy bár tényleg közlekedésről kérdezett, azért „az éveket felemlítve rutinból sikerült megoldani, hogy más témáról is beszéljünk”.
Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter hétfőn arról beszélt, hogy újra kell indítani a beruházásokat az országban. „Mindig érdeklődéssel hallgatom a miniszter úr nyilatkozatait, és próbálom beikszelni, hogy bejönnek-e ezek az ígéretek, vagy nem. Próbálok rá fogadni, hogy vajon amit mond, az megvalósul-e, vagy sem” – mondta. Reméli, hogy nem őt akarták számonkérni a beruházások elmaradása miatt, mert jelenleg pénzügyi korlátok tartják őket vissza.
A miniszter mondta, hogy várja a „pénzesőt”, amit el tud majd költeni.
Lázár arról is beszélt, hogy ő azt ígérte a NGM-nek: minden beruházást közbeszereztetni fognak. A kisebb korszerűsítések mellett Lázár János állítása szerint dolgozik egy egymilliárd eurós hitel felvételen, erre szerinte nagyon kedvező ajánlatot kaptak az Európai Beruházási Banktól.
A metró menetidejéhez fogják igazítani a MÁV, Volán, HÉV menetidejét is – mondta Lázár. Amint ezt kimondta, Szentkirályi Alexandra egyből posztolt is egyet róla, abban a percben:
Az ATV kérdezett ezután: a kérdező újságíró, Csuhaj Ildikó a fodrászának, Nikinek egy kérdését adta át, amely a kimaradási biztosításra vonatkozott. Lázár János először megköszönte Nikolett munkáját, majd arra jutott, hogy jó munkát végez, mert Csuhaj haja jó lett. A fodrászos kör után az azért kiderült, hogy bérletek esetén a visszatérítési garancia azt fogja jelenteni, hogy öt késés után a következő bérletből tíz százalék kedvezményt adnak.
Hegyi Zsolt MÁV-vezér azt mondta, hogy a MÁV haváriaközpontjának az is feladata, hogy a mentesítő buszokat elossza az országban. Ezeket a járműveket az ország húsz részén osztják szét, akkor alkalmazzák majd a buszokat, ha például vihar miatt leáll a közlekedés, vagy egész egyszerűen megteltek a vonatok. Hegyi fontosnak tartja az utasok közvetlen tájékoztatását is, igyekeznek mindenhol személyesen ott lenni majd, ahol szükség van rájuk.
Hegyi Zsolt elmondta, hogy az IC-ken kekszet és frissítőt kínálnak majd az utasoknak, de az állomásokon megjelennek majd a Mol Fresh Cornerek is. Július 1-től nem lesz drágább a GYSEV-vonatok használata, sőt a vezérigazgató szerint még olcsóbb is lesz. Nyárra sokkal több IC-t ígért, amin indulástól érkezésig ott lesznek majd a takarítók. A MÁV új applikációját folyton fejlesztik, nyár végén megindul majd a személyre szabott haváriaüzenetek kiküldése is. Hegyi kitért a késésbiztosításra is: szerinte a késés egy be nem tartott ígéret, amiért elnézést kell kérni és vállalni a felelősséget.
Száz kocsit újított fel a magyar vagon, idén ötvennel több InterCity lesz a magyar síneken, mint tavaly. Ennek köszönhetően Hegyi Zsolt szerint garantált klimatizált kocsik lehetnek majd az olyan szakaszokon, mint a Szeged–Budapest és a Budapest–Békéscsaba. Ehhez karbantartásokkal, vagonhűtésekkel készül a MÁV.
A Balaton mindig kiemelt terület nyáron Hegyi szerint, idén több utassal számolnak, mint tavaly, ezért ott is klimatizált kocsikat és buszokat ígérnek. Ugyanígy figyelnek majd a Dunántúlra is.

Hegyi szerint a leggyakoribb és legjogosabb kritika a MÁV felé, hogy bármilyen haváriahelyzet van, mind a megoldás, mind az utasok felé való kommunikáció nehézkes. Az Országos Haváriaközpont ezért biztosítani fogja az utasok A-ból B-be eljutását. „Félúton senkit se hagyjunk.”
Hegyi Zsolt MÁV-vezérigazgató arról beszélt, hogy a megnövekedett utasszám azt jelenti, hogy „soha nem látott bizalmat kapnak az utasoktól”. Szerinte tavaly sokszor szóltak a hírek a hibákról, „idén ennél jobbnak kell legyünk, erre készültünk fel az elmúlt hónapokban” – mondta. Hegyi elmondta ennek a felkészülésnek a részleteit:
- felújítják és karbantartják a balatoni, illetve az oda tartó vasútvonalakat, hogy a vonatok pontosabban és gyorsabban tudjanak közlekedni;
- június 21-től Budapest és Székesfehérvár között a pályasebességet 160 km/h-ra emelik;
- a sínek felhevülése ellen úgy küzdenek majd, hogy egy rövid szakaszon, tesztjelleggel fehérre festik a síneket, ezt a déli országokból „lesték el”;
- nyáron, az ilyenkor kevesebbek által használt vonalakon lesznek felújítások, ezzel Hegyi szerint az a céljuk, hogy gyorsabban járhassanak a vonatok.
Lázár elmondta, hogy a MÁV a saját költségvetéséből kigazdálkodott pénzből megkezdi 36 vasútállomás felújítását. „Az átalakítások azt jelentik, hogy több pénz jut a fejlesztésekre” – fogalmazott a miniszter.
Kétszáznyolcvan új InterCityre felvett hitelért lobbizik Lázár a gazdasági miniszternél, majd elválik, mi lesz belőle. Lázár a GYSEV magyar tulajdonlásáról is beszélt, illetve arról, hogy szakaszokat adtak át a GYSEV-nek. Ennek oka, hogy azok a vonalak, amelyeket „a MÁV üzemeltet, ott 40-50 százalék, a GYSEV-nél 20 százaléknál nem több” a sebességkorlátozott szakaszok aránya. Emiatt van Lázár szerint az, hogy Győr-Mosonban jobbak a vasúti vonalak, mint például Békéscsabán.

Lázár ezután arra tért át, hogy a 2025-ös nyár június 21-én köszönt be a Volánnál és a MÁV-nál:
„Hőségriadó és haváriahelyzet esetén a MÁV és a Volán is problémákkal küzd”
– mondta a miniszter. Ez szerinte komoly működési zavarokhoz vezet. Mivel idén nyárra is 40 fokos meleget jósolnak, ezért idén is számítanak problémákra az extrém meleg alatt. „A tavalyi tanulságokat levontuk, az utasok türelmét most is köszönjük”, mondta Lázár. Több autóbusszal készülnek a nyárra, ezzel támogatva meg a MÁV-ot: „A magyar vasúti hálózatot üzemeltetni negyven fokban nagyon nehéz” – mondta Lázár, aki nem áltatna senkit, de megtesznek mindent majd. A miniszter napi egyszeri klimatizált eljutást ígért az ország minden pontjára, ezt „klímagaranciának” nevezte.
Lázár azt ígérte, hogy 2026 elejére a MÁV-nak és Volánnak nem lesz olyan mosdója, ami ne lenne felújítva. Ez több mint ezer vécét jelent. Lázár korábbi ígéretei közül megemlítette, hogy az InterCity-ken már jelen vannak menet közbeni takarítók.
A miniszter arról is beszélt, hogy dolgoznak a korábban megígért 1000 új busz beszerzésén, ezeknek egy részét a napokban forgalomba is állítják. A használt, de újabb mozdonyok beszerzéséről azt mondta: az eddigiek mellé 2026-ban újabb 30 mozdonyt bérelnek majd. Magyarországon egy nap 200 mozdony fut, ebből 100 hamarosan bérelt lesz majd. Ezek a mozdonyok korszerűbbek az elöregedett flottánál, ami szerinte segítheti a késések csökkentését.
Lázár János szerint Debrecen, Győr, Szeged, Miskolc, Budapest, a nagyvárosok körüli agglomerációban látszik, hogy most már „a tarifa- és bérletreform hatására” leteszik az emberek az autót, és tömegközlekedésre váltanak. „Haváriatervvel” készül nyárra a MÁV- és Volán-csoport számára Lázár, aminek oka szerinte az, hogy „egy ellenzéki párt” bojkottálja a hozzájuk jutó pénzt.

Lázár emellett azt ígérte, hogy 2025. június 1-jén „a MÁV történelmében először” 20 perces késés után 50 százalék visszatérítést biztosít majd. „A MÁV objektív felelősséget vállal a késésekért”. Igaz ez a Volánra is. A miniszter szerint ez jelentős előrelépés, mert nincs ilyenre példa Európában.
Lázár szerint sikerült rácáfolniuk arra, hogy az ország- és vármegyebérlet, illetve a tarifarendszer átalakítással milliárdos veszteségei lesznek a MÁV-nak. „Kleine Fische, gute Fische” – mondta.
Nagy érdemnek tekinti, hogy az 50 ezer mávos dolgozónak hála működik az egész rendszer, ennek alapja szerinte a nemrég megkötött hároméves bérmegállapodás volt. „50 ezer ember áldozatvállalásának köszönhető, hogy tudtunk előre is haladni.” A miniszter hamarosan találkozik a szakszervezetek képviselőivel, hogy tárgyaljanak egy egyszeri bérkiegészítésről.
Lázárinfón korlátlan ideig áll a sajtó rendelkezésére, a héten háromszor is így lesz, úgyhogy ma a közlekedésről legyen szó – kérte Krakkó Ákos a lázári közlekedésinfón. Az „országos nagy politikai” kérdéseknek most nem ez a helyük, jelezték az újságíróknak.
Lázár arról beszélt, hol tartanak azon az úton, amivel „2025-ben nemcsak olcsó, de jobb is lesz Magyarországon a tömegközlekedés” a miniszter ígérete szerint. Lázár az országos vármegyebérlet és a tarifareform sikeréről beszélt – szerinte sokkal többen használják a tömegközlekedést most, mint valaha.
Tavaly meghaladta az utazások száma az egymilliárdot, mondta Lázár. „Olcsóbban adtunk el sokkal több jegyet”, és ebből legalább annyi pénzt tudtak beszedni, mint korábban, tette hozzá. „A magyar társadalom a rezsicsökkentést mindig üdvözli”, ilyen volt szerinte ez is.
Lázár János az utóbbi hónapokban szembemegy a Fidesz mára megszokottá vált kommunikációs gyakorlatával: március végén országjárásba kezdett, Lázárinfó néven utcai fórumokat tart, ahol a sajtó mellett a közönség is kérdezhet tőle. „Bárhol, bárkivel, bármiről” – így hirdette új programját. Az elmúlt években Orbán Viktor és a Fidesz vezető politikusai szinte kizárólag zárt körben, válogatott közönség előtt tartottak kampányfórumokat.
A miniszter előző héten Miskolcon kapott parázs kérdéseket a helyiektől, ahol Lázár szerint többen is el akarták hallgattatni. Májusban Keszthelyen is fórumozott, ahol megkérdezték tőle, milyen kastélyban lakni. Nagykőrösön pedig nemrég arról beszélt, hogy fifty-fifty a választás kimenetele. Országjárásának korábbi állomásain voltak erősebb kijelentései is: beszélt a Fideszre akaszkodó kullancsokról, és arról is, hogy Magyar Péter nemrég „Mészáros Lőrinc seggéből nyalta ki a 10 fillért”.
Lázár János építési és közlekedési miniszter legutóbb idén januárban tartott közlekedésinfót, ahol tízpontos intézkedéscsomagot jelentett be a magyarországi tömegközlekedés helyzetének javítására.
- Késési biztosítás,
- felújított vécék,
- menet közbeni takarítók,
- ezer új autóbusz vásárlása,
- mozdonyflotta fejlesztése,
- IC-kocsik beszerzése,
- a GYSEV vesz át feladatokat a MÁV-tól,
- erősítő buszjáratok nyárra
- klímagarancia és
- új MÁV-applikáció is az ígéret között volt.
A miniszter a vállalásai előrehaladásáról az elmúlt hónapokban rendszeresen beszámolt. Márciusban azt ígérte a felújított kelenföldi vécénél, hogy olyan lesz az összes többi. Április 1. óta már menet közben is vannak takarítók az IC-ken. Nemrég kiderült, hogy 869 buszt szerez be a MÁV, 131 jármű beszerzése már célegyenesben. Használt, de a régieknél fiatalabb mozdonyok sorra érkeznek a vállalathoz, köztük olyan Siemensek is, amikből újat vásárolt volna a MÁV, de Lázár János első intézkedéseinek egyikeként lefújta a közbeszerzést. Az új MÁV-applikáció pedig április eleje óta elérhető, de még messze nincs benne minden funkció.