Hahó, fiatalok! Fideszes politikus vagyok, és ez itt az első TikTok-videóm

Legfontosabb

2024. december 9. – 07:02

Hahó, fiatalok! Fideszes politikus vagyok, és ez itt az első TikTok-videóm
Illusztráció: Fillér Máté / Telex

Másolás

Vágólapra másolva

„Én is megérkeztem a TikTokra. Kövessetek!” – ilyen és ehhez hasonló mondatokkal érkeztek meg a Fidesz politikusai a legifjabb választópolgárok talán legnépszerűbb platformjára. A kormánypártok az utóbbi hetekben tömegesen árasztják el a TikTokot, néha kicsit kínos, néha a trendeket követő tartalommal. A Fidesz egyik legfontosabb célja lehet, hogy visszaszerezzék az elmúlt években elvesztett fiatal szavazóikat, akikkel most nagy erőforrásokat mozgósítva keresik a kapcsolatot.

A Fidesz évek óta küzd azért, hogy a fiatalabb korosztályok körében is érdemben tudja növelni népszerűségét. Eddig kevés sikerrel. Már a 2019-es önkormányzati választás után is – mikor elbuktak rengeteg nagy települést és a fővárost – előkerült, hogy valahogy hatniuk kell a fiatalokra. A párt körüli megmondóemberek szerint a '19-es végeredmény részben a fiatalok elpártolásával volt magyarázható. 2020-ban próbálkoztak először újításokkal: ekkor indult például a Megafon, az időközben sikertelennek bizonyult Pesti TV, és ekkor fiatalosították az Origót is.

Bár 2022-ben újra kétharmadot szerzett a Fidesz, ez nem a fiatal korosztályon múlt. Belülről is újabb kritikák érkeztek. „A fiatal korosztályban sajnos a Fidesz népszerűsége radikálisan kevesebb. És ha megnézzük a korfa változását, egyáltalán nem biztos, hogy ez a kétharmad 10-20 éves távlatban fenntartható” – mondta 2023-ban a hirtelen fellázadó ősfideszes filmrendező, Pesty László. Ebben az időszakban bukkant fel a TikTokon az akkor 60 éves miniszterelnök, de igyekeztek tovább erősíteni a Megafont is. Pedig ekkor még fel se bukkant Magyar Péter és az általa alapított Tisza Párt a fiatalos lendületével és újszerűségével, amellyel a felmérések szerint jelenleg arat a fiatalabb korosztályban.

A fiatalokért folytatott küzdelem állásáról a közvélemény-kutatások számai árulkodnak leginkább. 2020-ban a 30 év alatti korosztályban a Medián 34 százalékos támogatottságot mért a kormánypártoknak. Tavaly ősszel, amikor a Magyar-jelenség még nem is befolyásolhatta a számokat, a Medián már csak 14 százalékra mérte a Fidesz–KDNP-t a 18–29 évesek körében, ekkor a Magyar Kétfarkú Kutya Párt és a Mi Hazánk is megelőzte őket. Ezek alapján néhány év alatt feleződtek a Fidesz–KDNP szavazói ebben a korosztályban.

A Tisza és Magyar Péter megjelenése aztán még tovább csócsálta a 18–29 évesek körében a kormánypártok támogatottságát: ugyanaz a Medián, amelyik 2020-ban még 34 százalékra mérte a Fideszt ebben a korosztályban, idén novemberben már csak 11-re. Eközben a Tisza messze ebben a korosztályban a legerősebb, a 18–29-es korcsoport abszolút többsége, 58 százaléka a támogatójuk a Medián szerint. Nem állnak rosszul a 30–39 évesek körében sem: ott 50:20 arányban vezetnek Magyar Péterék.

Ezek után nem is csoda, ha a Fidesz elkezdett még a korábbinál is jobban, új módszereket is bevetve küzdeni a fiatalokért. Több vezető politikusuk, köztük Orbán Viktor is utalt rá, hogy erősíteniük kell ezen a téren. A miniszterelnök az idei tusványosi beszédében azt mondta: vagány, nemzeti érzelmű fiatalokat keresnek, ugyanis a 2050-ig szóló tervüket már nem ők, hanem a következő generáció valósítja majd meg. Szijjártó Péter külügyminiszter szerint is nagyon sokat számít a fiatalság:

„A következő választás nagymértékben a fiataloktól függ, így ott is erősítenünk kell”

fogalmazott egy interjúban. Bár erről nem beszéltek, ennek van egy pofonegyszerű oka is. Bár a 65 év feletti korosztályban továbbra is töretlen a kormánypártok nagyarányú támogatottsága, a korfa alakulását nézve nem biztos, hogy ez az idők végezetéig elég lesz a Fidesznek a győzelemhez.

A miniszterelnök által harcba hívott „vagány fiatalok” egyelőre nem állnak sorban, a párton belüli új generáció kinevelése nem is megy néhány hónap alatt. A 2026-os választásig viszont már másfél évnél is kevesebb van hátra, miközben a Tisza Párt a felmérések szerint már nemcsak liheg a Fidesz nyakán, hanem meg is előzte.

A Fidesznek tehát abból kell főznie, amije van, így jelenlegi politikusaikat igyekeznek #menővé, #fiatalosabbá varázsolni. Az utóbbi hetekben a Viktor a TikTokon mellett a Fidesz országgyűlési képviselői is sorra felbukkantak. Úgy regisztrálnak egymás után, mintha utasították volna őket. Az új tiktokkerek videóik alapján még nem feltétlenül érzik a platformot, némileg kínos videókban próbálnak lőni az oldalt tekergető fiatalokra.

„Miniszter úr, McDonald's vagy Burger King?”

„Én is megérkeztem a TikTokra. Kérem, kövessétek az eseményeket a TikTokon, mi történik a választókerületünkben” – mondja egy félmosoly kíséretében a néhány hete feltöltött első videójában a napelemes rolleréről lepattanó Riz Gábor Borsod megyei országgyűlési képviselő. Nem Riz az egyetlen, aki már „rajta van” a TikTokon, Tállai András államtitkár „nagyon sok érdekességet” ajánl magáról, a világról, a fociról és politikáról. Kontrát Károly alias 🫵KoNTráTKáRoLY👍🤳országgyűlési képviselő egy „Kontrát Károly vagyok, ez az első TikTok videóm” című vasládikában talált 6 millió történetével robbant be. Aztán két másik videóval ismét emlékeztetett érkezésére: egyszer „megjött” Tina Turner The Bestjére, hogy aztán egy Donald Trumppal összevágott videóban ismét „megérkezzen”.

Koncz Zsófia és Simicskó István országgyűlési képviselők szintén nemrég csatlakoztak. Koncz egyelőre leginkább a cukiságfaktorral próbál erősíteni, amivel az újak közül az egyik legnépszerűbb. A családokért felelős államtitkár első videójában kisfia köszönti a követőket, de a többi videóban is kiemelt szerepet kap a családja. Simicskó István pedig mindennapi élete mellett „különböző izgalmakkal” lelkesíti követőit: harcművészetekkel, festészettel és ikonfestészettel. És ez tényleg csak néhány kiragadott példa, az utóbbi hetekben tömegével jelennek meg a Fidesz–KDNP politikusai a TikTokon.

Hogy mást ne mondjunk, a felsőbb körök is fellőtték a TikTok-rakétát: a miniszterek közül nemrég csatlakozott a tartalomgyártásban Facebookon és Instagramon az egyik legaktívabb, a fiatalok megszólításának fontosságáról beszélő miniszter, Szijjártó Péter is. A külügyminiszter tízfős sajtós stábja jól fel is pörgette az oldalt: több tízezres nézettségű videókat hoznak össze, amikben Szijjártó vlogol a repülőgépről és a világ különböző pontjairól, mesél a kutyáiról, és profin építi be ugyanabba posztba a sárga Adidas cipőjét és a szlovák nyelvtörvényt. Alig egy hónap alatt össze is szedett tízezer követőt.

A Fidesz egyik legtapasztaltabb tiktokkere Tuzson Bence, aki szimpla országgyűlési képviselőként is aktív tartalomgyártó volt, de igazságügyi miniszterként sem hagyta abba. Tuzson azzal lóg ki a sorból, hogy abszolút nem tűnik politikusnak, inkább ismeretterjesztő videósra hasonlít. Az is csak biójából (boomereknek: az oldalán található bemutatkozásából) derül ki, hogy a Fidesz–KDNP országgyűlési képviselője. Azt meg sem említi, hogy igazságügyi miniszter is. Videóiban nem foglalkozik politikával, ehelyett megtudhatjuk hányszor lehet félbehajtani egy A4-es papírlapot, de azt is, hogy volt olyan magyar ember, aki Budapesten született, de sosem járt Magyarországon. Szintén nagy tartalomgyártó Nagy István agrárminiszter is, aki néha a Sport szeletről és a Duna kavicsról nosztalgiázik, néha a McDonald’s és a Burger King közül választ. Azért a komoly politikai tartalom is sokszor belefér.

A fiatalokat célzó Fidesz a frakciónak létrehozott közösségi felületein is támad: a frakció új arca a Megafontól igazolt Ibolya Csenge lett, aki egy új TikTok-, Facebook- és egy angol nyelvű X-felületen is kommunikál. A TikTokon néha beszélnek szakpolitikai és kormányzati kérdésekről, de arról is több videó szól, hogy a frakcióban ülő nők „határozottan visszautasítják”, ahogy Magyar Péter beszél a nőkről. Hasonló a tartalom Facebookon is, itt a „Peti mit képzelsz magadról” típusú videók mellett Kocsis Máté olykor sajtómegkeresésekre is nyilvános videókban válaszol.

A fiatalos lendület erősítésébe nem mindenki TikTokra gyártott tartalommal szállt be: Navracsics Tibor közigazgatási és területfejlesztési miniszter például podcastot indít. A miniszter mint házigazda beszélget majd vendégeivel Magyarországot, az Országgyűlést, az Európai Uniót érintő kérdésekről. És még csak nem is ő az első kormányzati podcaster, Kovács Zoltán már két éve gyártja külföldieknek szóló podcastját. Szentkirályi Alexandra pedig nemcsak a Fidesz fővárosi frakcióját vezeti, hanem saját laza hangvételű, tegeződős műsorát is. Az Otthon Budapesten című műsorban a főváros a téma, az első adásban a komáromi születésű dunakeszi lakos, Szijjártó Péter külügyminiszterrel beszélgettek kötetlenül Budapestről és élményeikről.

Eközben Orbán Viktor kommunikációjában is igyekeznek fenntartani a fiatalos lendületet. A miniszterelnök már tavaly nyáron megjelent a TikTokon, ahol időnként felkapott trendeket is legyártanak neki, néha kérdezz-felelek videókban tesz rendet, míg máskor komoly politikai témákról beszél. A miniszterelnökről igyekeznek fiatalosabb képet kialakítani, elég a sztárokkal, celebekkel készült közös fotókra vagy Orbán edzős képére gondolni, ahol Arnold Schwarzeneggert igazolták le trénernek.

A lendületes, fiatalos Orbán képének kialakítása nem csak a fiatalok megnyerése miatt lehet fontos a kormányfőnek.

A miniszterelnök tavasszal olyan kihívót kapott Magyar Péter személyében, aki hónapok alatt beérte a Fidesz népszerűségét, sőt több mérés szerint már meg is előzte. Hasonlóra nem nagyon volt példa a NER 14 évében. A Fidesszel szemben most egy újszerű, a választók szeme előtt szerveződő, szereplőiben is teljesen új szervezet épül ki, aminek az élén a 43 éves Magyar Péter áll.

Valahol vége a Gyurcsány Show-nak

A Fidesznek és a többi pártnak lehet egy másik erős indoka is arra, hogy a TikTokon erősítsenek. A kormánypártok egyik kedvenc reklámfelülete a YouTube volt, de ezen a csatornán jövő októbertől komolyan szigorítanak a politikai hirdetések közlésének szabályain. A hirdetőknek ezentúl átláthatóvá kell tenniük, hogy ki és mi célból, milyen választás vagy népszavazás kampányában, pontosan kinek és mennyiért hirdet, a felhasználók adatait pedig csak akkor gyűjthetik be, ha azok határozott hozzájárulásukat adták azok politikai reklámozásra történő felhasználásához.

Különösen fájhat majd az új rendszer a magyar kormánynak, hiszen idén áprilisban a Google adatai szerint az öt legdrágább EU-s politikai reklámból négyet a Fidesz és a kormányhoz közeli Civil Összefogás Fórum (CÖF) rendelt. A Fidesz és hozzá köthető szervezetek a kampányok alatt ontották magukból a politikai reklámokat. A legismertebb és legtöbbet látott a „Gyurcsány Show” volt.

A parlamentben, a tévében és a Facebookon brüsszelező, sorosozó és nemzeti konzultációt megosztó képviselők a TikTokon jóval visszafogottabbak, de oldottabbak is. Tegeződnek követőikkel, amitől olyan érzése van a nézőnek, mintha nem is országos politikusok oldalát görgetné. Akik viszont szembemennek a trendekkel, és a fogadóórájuk időpontjáról beszélnek, vagy épp a nemzeti konzultációt népszerűsítik, kevésbé sikeresek virálisabb tartalmat gyártó társaiknál. Akik okosan vegyítik a mindennapi politikát a vicces vagy érdekes videókkal, később hasznot is húzhatnak ebből. A tartalomgyártó politikusok nagy része igyekszik is vegyíteni a személyes hangvételű tartalmaikat a választókerületi jelenlétük bemutatásával. Egy szimpla kérdezz-felelek vagy azok az egyszerűbb videók, amiken olyan kérdésekre válaszolnak, hogy mi jut eszükbe egy adott számról, jobban be is pörögnek és nagyobb nézettséget hoznak.

A TikTokon a képviselők szinte észrevétlenül lopódzhatnak be bárki telefonjára. Gyakran csak egy érdekességet mesélő, viccelődő, háziállatairól beszélő arc jön szembe, de ha végigpörgetjük az ilyen tartalmaikat, netán még kattintjuk is, az algoritmus legközelebb nagyobb eséllyel dobja fel újra. Ekkor már azokat is, amin a politikus már nem a kedvenc a kiskutyáiról beszél, hanem kőkemény politikai kampányt folytat. A közösségi oldalak, de különösen a TikTok erejét a román elnökválasztás első fordulójának végeredménye is jól mutatja. A függetlenként induló, az előzetes felmérésekben az első három esélyes közt sem szereplő Călin Georgescu egy acélos közösségimédia-kampánnyal az első helyre tornászta fel magát.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!